Šī gada pirmajā pusgadā attiecībā pret 2007. gadu reklāmas apjomi Latvijas biznesa laikrakstos pēc bruto cenas pieauguši par 3.5%, liecina TNS Latvia sniegtā informācija.
«Saskaņā ar TNS Reklāmu reģistra datiem, šis pieaugums ir 3,5%, kas uztverams kā biznesa laikrakstu stabilitātes rādītājs,» stāsta TNS Latvia Reklāmu reģistra klientu atbalsta vadītājs Oskars Rumpēters. «Šī tendence ir pozitīvi vērtējama, ņemot vērā augsto inflācijas līmeni valstī. Līdz ar to var secināt, ka reklāmdevēji paļaujas uz šo izdevumu mērķauditoriju arī ekonomikas lejupslīdes apstākļos.»
Izdevniecības Dienas bizness reklāmas daļas vadītājs Juris Rožkalns piekrīt, ka reklāmas apjoma pieaugums biznesa laikrakstos skaidrojams ar stabilitāti. «Pēdējos gadus ir audzis laikraksta Dienas bizness abonentu skaits, kas šogad nostabilizējies virs 10 tūkstošiem. Patreizējā ekonomiskajā situācijā tirgū notiek ievērojamas izmaiņas, un līdz ar to uzņēmumu vadošo darbinieku pieprasījums pēc profesionālas biznesa informācijas pieaug gan laikrakstā, gan internetā. Līdz ar to reklāmas apjomi palielinās, pateicoties laikraksta auditorijas stabilitātei,» tā J. Rožkalns.
Iemesli, kas likuši kristies reklāmas apjomiem pārējās avīzēs, ir dažādi. Viens no tiem ir tāds, ka liela daļa avīžu atsevišķus pielikumus ir sākuši izdot žurnālu formātā. Savukārt populārākais uzskats ir tāds, ka straujais reklāmas apjomu pieaugums internetā aizvien agresīvāk izkonkurē citus medijus.
Db jau rakstīja (27.08.), ka reklāmas industrija kopumā pirmajā pusgadā ir augusi par 16%, salīdzinot ar 2007. gada 1. pusgadu. Pašlaik mediju reklāmas tirgus ir sasniedzis 49.24 milj. Ls apjomu. Latvijas Reklāmas asociācija ir apkopojusi Latvijas mediju reklāmas tirgus ieņēmumus par 2008. gada pirmo pusgadu, savukārt mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia veikusi lielāko reklāmdevēju, vairāk reklamēto nozaru un marku apkopojumu par pirmo pusgadu. Pētījumā redzams, ka visstraujākais pieaugums (56%) vērojams interneta vidē. Turpretī vienādā tempā (par 22%) bija audzis televīzijas, žurnālu un radio reklāmas tirgus.
Dienas bizness reklāmas daļas vadītājs Juris Rožkalns kā vienu no noteicošajiem faktoriem min izmaiņas auditorijā. «Straujākais auditorijas pieaugums pēdējos trīs gadus ir vērojams internetā, tādēļ tur ir vērojams straujākais reklāmu apjoma pieaugums(vismaz 50% pieaugums ik gadu). Savukārt dienas laikraksti, pateicoties interneta aktualitātei un līdzīgam saturam, kā arī laikrakstu izmaksu pieaugumam, pēdējo trīs gadu laikā ir zaudējuši ievērojamu daļu savu lojālo abonentu, ko šogad ir ņēmuši vērā arī reklāmdevēji,» tā J. Rožkalns.
Kā liecina Press A Pasts, abonēšanas centra Diena un Latvijas pasts apkopotā informācija par laikrakstu abonentiem 2008. gadā, pēdējo divu gadu laikā dienas laikrakstu abonentu skaits ir krities, turpretī biznesa laikrakstos kāpis.
Interneta nozīmību novērtē arī mediju aģentūras Carat valdes locekle Linda Liepiņa. Tomēr viņa ir pārliecināta, ka lielākā daļa reklāmdevēju internetu jau ir izmēģinājuši kā mediju savu reklāmas kampaņu ietvaros, tāpēc ir pienācis brīdis, kad internetu var uzskatīt kā vienu no mediju miksa (avīzes, žurnāli, TV, radio, kino, vide) elementiem, nevis kā jauno mediju. «Tie mediji, kas ir savlaicīgi sapratuši, ka ziņas var lasīt arī elektroniskā formātā un pārkārtot drukāto saturu, nevajadzētu uzraukties, jo reklāmas investīciju kopējais apjoms auditorijā, kas lasa, piemēram, ziņas, nav mazinājies, bet ir notikusi izmaiņa, kādā formātā šīs ziņas tiek izlasītas – elektroniskā vai drukātā,» tā L. Liepiņa.
Laikraksta Dienas bizness galvenā redaktore Dace Andersone piebilst, ka Dienas bizness jau no 2006. gada nogales līdztekus avīzes saturam piedāvā aktuālās lietišķās ziņas biznesa ziņu portālā db.lv un krievu valodā biznews.lv. Turklāt jaunākie dati rāda, ka db.lv unikālo apmeklētāju skaits pārsniedzis 100 000.
«Pavisam nesen veiktais pētījums apliecināja mūsu lēmuma pareizību: portālu latviešu valodā apmeklē gandrīz tikpat lasītāju, cik laikrakstam ir abonentu un šī auditorija ir teju tā pati, kas laikrakstam: ar labu izglītību, augsta līmeņa menedžeri, vadītāji vai sava uzņēmuma īpašnieki, kas portālā meklē biznesa aktualitātes. Savukārt, šī gada sākumā apvienojot abas ziņu redakcijas- laikraksta un interneta- esam sasnieguši vēl lielāku ziņu operativitāti portālā un daudz izvērstāku, papildinošu saturu – avīzē. Lūkojoties Dienas biznesa abonēšanas datos, redzam, ka lasītājs šādu tandēmu novērtē.»