Latvijā reklāmas tirgus šogad varētu pieaugt par 3-4%, intervijā aģentūrai LETA prognozēja Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa.
Viņa skaidroja, ka reklāmas tirgus parasti diezgan labi reaģē uz iekšzemes kopprodukta (IKP) svārstībām - ja IKP krīt, tad reklāmas tirgus krīt straujāk, ja IKP aug, reklāmas tirgus arī aug straujāk. "Šā gada IKP izaugsmes prognoze ir 2% robežās, tādējādi varētu sagaidīt, ka reklāmas tirgus izaugs par 3-4%," teica Liepiņa.
Asociācijas vadītāja norādīja, ka investīcijas reklāmā lielā mērā virza cilvēku pirktspēja un optimisms, kas saistīts ar patēriņa precēm. "Cilvēkiem ir nauda, bezdarba līmenis šobrīd ir neliels un ienākumu līmenis joprojām pieaug, tādēļ izskatās, ka optimisms ir, cilvēki tērēs naudu, pirks preces un pakalpojumus. Domājams, ka reklāmas tirgus tam sekos un atkal atgūsies," prognozēja Liepiņa.
Pēc viņas teiktā, Latvijas reklāmas tirgus izaugsmi, protams, ietekmē arī ārzemju mediji un naudas aizplūšana uz tiem, ņemot vērā sociālo mediju popularitāti. "Piemēram, 2022.gadā kopējais Latvijas mediju reklāmas tirgus apjoms bija 178,5 miljoni eiro, no kuriem 94 miljoni eiro nonāca ārzemju medijos. Tas nozīmē, ka lielākā daļa no reklāmas apjoma, kas ir mērķēta uz Latvijas iedzīvotājiem, aizplūst uz lielajiem, globālajiem ārzemju medijiem. Tas ir milzīgs apjoms, kas nenonāk Latvijas medijos, un īpaši ziņu medijiem tas ir sāpīgi, jo satura radīšana ir dārga," atzina LRA valdes priekšsēdētāja.
Tāpat viņa minēja, ka reklāmas tirgu ļoti ietekmē regulējums un atsevišķu nozaru reklāmu ierobežojumi. "Piemēram, bija kreditēšanas reklāmas aizliegums un varēja reklamēt tikai zīmolus. Tas uz reklāmas tirgu kopš 2018.gada atstāja ļoti negatīvu ietekmi. Ir pagājuši seši gadi, tagad var redzēt, ka konkurence banku segmentā ir samazinājusies, visi ir neapmierināti, jo pārmaksājam procentos, un tagad sāk domāt, ka nepieciešams kaut ko mainīt. Tas ir spilgts piemērs, ka nevajag ierobežot kādu segmentu reklāmu, jo tas samazina konkurenci un nenāk par labu patērētājiem," stāstīja Liepiņa.
Viņa prognozēja, ka hipotekāro kredītu reklāmas atļaušana noteikti ietekmēs reklāmas tirgu. "Noteikti līdz gada beigām varēsim redzēt, ka šādu reklāmu īpatsvars palielināsies un bankas aktivizēsies. Tāpat darba procesā ir jautājumi par pārējo kreditēšanas reklamēšanas ierobežojumu atcelšanu. Ja šie aizliegumi tiks atcelti vai aizlieguma vietā tiks ieviesti saprātīgi ierobežojumi, tad, iespējams, tas aktivizēs kādus no segmentiem un dos pozitīvu efektu reklāmas tirgum," atzina Liepiņa.
Tāpat viņa minēja, ka reklāmas tirgu ietekmēs Saeimas lēmumi attiecībā uz grozījumiem Alkohola aprites likumā. "Saeima otrajā lasījumā vismaz bija tik saprātīga, ka nelēma par alkohola iegādes vecuma paaugstināšanu. Saprotu mediķu argumentus, bet reklāmas nozarei tas būtu ļoti darbietilpīgi. Šobrīd ir regulējums, ka uz visām reklāmām ir brīdinājums, ka nedrīkst pārdot un lietot nepilngadīgas personas un alkohols ir kaitīgs. Ja tagad tiek nomainīts vecuma limits, tad ir jāmaina visi reklāmas materiāli. Tas ir liels apjoms, kaut ko arī maksā un tam ir nepieciešams laiks," stāstīja Liepiņa.
Asociācijas vadītāja prognozēja, ja tiks ierobežotas vai aizliegtas alkohola cenu un akciju reklāmas, kā tas ir plānots, tad līdz gada beigām ietekme varētu būt, jo šādu reklāmu īpatsvars ir salīdzinoši liels.
"Iespējams, tas neatstās tik lielu negatīvu ietekmi uz tirgu kā tādu, jo alkohola ražotāji sāks vairāk reklamēt zīmolus. Šobrīd vairāk ir cīņa par to, kam būs lielāka akcija, zemāka cena un iespēja ar to aizvilināt pircēju uz veikalu. Ja šāda reklāma būs aizliegta, tad, iespējams, ka investīcijas tiks novirzītas zīmola reklāmā, kas tādā veidā piesaistīs pircēju uzmanību un atšķirs vienu zīmolu no otra, bet īpašā cena nemotivēs iegādāties," norādīja Liepiņa.