LMT piederošais mobilo sakaru nodrošinātājs SIA ZetCOM, kas tirgū pazīstams ar mobilo sakaru sarunu karti Amigo, savā radošajā konceptā izmantojis sajaucami līdzīgus tēlus, kas sākotnēji bija izmantoti Bites komunikācijā, secinājusi Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) Ētikas padome, liecina publiskotais lēmums.
Ētikas padome konstatējusi, ka pārkāpti vairāki Ētikas kodeksa punkti – 6.3. punkts, kas nosaka, ka aizliegts izmantot cita reklāmas profesionāļa radītās reklāmas idejas vai koncepcijas, punkts 7.1.4., kas nosaka reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticību reklāmas nozarei un reklāmai kā informācijas avotam, kā arī nedrīkst negatīvi ietekmēt nozares reputāciju, un punkts 7.2.5., kas nosaka, ka reklāma nedrīkst būt sajaucami līdzīga ar citu.
Padome norāda, ka Ētikas kodekss ir saistošs visām personām, kas atzīstamas par reklāmas profesionāļiem un ir pievienojušās kodeksam. Savukārt attiecībā uz reklāmas profesionāļiem, kas kodeksam nav pievienojušies – ir tikai rekomendējošs raksturs.
Ņemot vērā Ētikas kodeksa rekomendējošo raksturu attiecībā uz ZetCOM, Ētikas padome iesaka ņemt vērā lēmumā norādītos un konstatētos pārkāpumus un turpmāk savā profesionālajā darbībā ievērot kodeksa normas.
Ētikas padome arī norāda, ka attiecīgais ZetCOM reklāmas koncepts tiek izvērtēts tikai un vienīgi no ētikas viedokļa, turklāt reklāmas nozares attīstības interešu kontekstā, nevis no juridiskā viedokļa.
Ar lūgumu izvērtēt Amigo kopēšanas gadījumu LRA Bite vērsās jau martā. «LMT piederošais Amigo kopē Bites reklāmu. Tiek izmantots vienāds stils, zīmējumi, valoda, balss intonācija, un tas tiek darīts, lai maldinātu cilvēkus. Tā ir neētiska komercprakse un nav pieļaujams, ka tirgus līderis šādi rīkojas, pat ja ir izmisums par to, ka tiek zaudēti klienti,» sacīja Bites mārketinga vadītāja Kristīne Britāne.
DB iepriekš vēstīja, ka Bite Latvija saistībā ar Amigo reklāmām vērsusies arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. Savukārt ZetCOM valdes priekšsēdētājs Artūrs Freimanis skaidroja, ka «Amigo reklāmas ir daudz atšķirīgākas no Bites reklāmām, nekā šobrīd TV redzamās Dietillustrated reklāmas vai sen pirms Bites citās valstīs veidotās citu zīmolu reklāmas. Ja animācija, kā forma, tiek uzskatīta par unikālu, tad ir jājautā Bitei, kāpēc tā nokopējusi citu zīmolu stilu. Mēs savās reklāmās izmantojam jau pagājušajā gadā iesākto alu cilvēku zīmējumu stilu, kā arī vienkāršā un uzskatāmā veidā skaidrojam savus jaunos tarifus.»
Tāpat vēstīts, ka mobilo sakaru operators Tele2 apsver iespēju vērsties tiesā pret ZetCOM par tā sarunu kartes Amigo reklāmas kampaņu «Rīkojums Nr. 5». «Vēlos piebilst, ka fakts, ka LMT 100% piederošais uzņēmums ZetCOM nav pievienojies LRA ētikas kodeksam nenozīmē, ka tas ir saņēmis atļauju zagt autortiesības un nodarboties ar plaģiātu,» iepriekš DB sacīja Tele2 komercdirektors Jānis Spoģis.
Augustā LRA Ētikas padome atzina, ka ZetCOM reklāmas kampaņa apzināti tika izveidota, par pamatu ņemot Tele2 reklāmas kampaņas ideju un materiālus.
Savukārt jūlijā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) piemērojis 1000 latu sodu mobilo sakaru operatoram SIA Bite Latvija par negodīgu komercpraksi reklāmā Telefoni tie paši, bet lielāka brīvība!.