Latvijā degvielas cena pirms nodokļu nomaksas ir viena no augstākajām Eiropas Savienībā.
Tā rāda Eiropas Komisijas (EK) degvielas cenu monitorings. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA) gan apstrīd izmantoto metodoloģiju. Latvijā degviela ir salīdzinoši lētāka nekā pārējā Eiropā tikai pateicoties zemākajiem nodokļiem, liecina EK apkopotie dati. EK katru nedēļu publicē visu ES valstu benzīna un dīzeļdegvielas bruto un neto cenas. Katras valsts degvielas cenas aprēķina pēc vidējās cenas uz tablo valstī. Bruto cenā ietilpst produkts, kura cena Eiropā ir plus, mīnus 10% vienāda, pārdošanas izmaksas, akcīzes nodoklis un PVN. Datu apkopotājiem ir zināms katrā valstī noteiktais akcīzes nodoklis un PVN, kurus atņemot no bruto cenas, iegūst neto cenu katrā ES valstī.
Izlecam Baltijā
Abas pārējās Baltijas valstis gan bruto, gan neto cenas ziņā 95. markas benzīnam un dīzelim atrodas 15. vietā un zemāk, bet Latvijas rādītāji ir daudz mainīgāki. Bruto cenas ziņā benzīns Latvijā 7. aprīlī bija piektais lētākais Eiropā - tas maksāja 1.039 eiro litrā un bija krietni lētāks nekā vidēji ES (1.321 eiro litrā). Toties, noņemot nodokļus, Latvijas benzīns kļūst par piekto dārgāko ES, par 3.5 eirocentiem pārspējot vidējo Eiropas līmeni. Līdzīga situācija ir arī ar dīzeļdegvielas cenām - ar nodokļiem dīzelis ir septītais lētākais ES, bet bez nodokļiem tāpat kā benzīns piektais dārgākais Eiropā. Arī Lietuvas benzīna cenas pēc nodokļu atrēķināšanas pakāpjas uz pārējās Eiropas fona - 95. markas benzīns no otra lētākā pakāpjas uz 16. dārgāko, bet dīzeļdegvielas cenu līmenis no trešā lētākā uz 15. dārgāko. Savukārt Igaunijā pēc bruto cenas visdārgākais benzīns un dīzelis Baltijā, izrādās, ir tikai nodokļu dēļ, jo pēc neto cenām tas ir vislētākais Baltijā. Lai gan lielajās Rietumeiropas valstīs benzīns un dīzelis ir daudz dārgāks nekā Latvijā, bez nodokļiem tas ir viens no lētākajiem. 7. martā 95. markas benzīna neto cena Lielbritānijā bija ceturtā zemākā Eiropā, bet cena Vācija - trešā mazākā. Dīzeļdegviela Vācijā bija ceturtā lētākā ES, bet cena Lielbritānijā - otrā lētākā. Ja, piemēram, salīdzina benzīna neto cenu Latvijā un Vācijā (0.508 eiro litrā), tad produkta cena un pārdošanas izmaksas Latvijā uz 1000 litriem benzīna ir par 72 eiro (50 latiem) lielāka.
Nepamatotas prasības
Degvielas tirgotāji norāda, ka šādi rādītāji ir tāpēc, ka Latvijā degvielas pārdošanas izmaksas paaugstina neadekvāti lielās izmaksas par dažādām pārbaudēm un prasību izpildēm. Kā Db jau rakstīja, Latvijas Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība šo jautājumu gatavojas risināt, Ekonomikas ministrijai iesniedzot priekšlikumus, kā mazināt administratīvo, finansiālo un laika patēriņa slogu uz degvielas uzpildes staciju Latvijā. Tam piekrīt arī lielie tirgotāji. Kā norādīja Latvija Statoil pārstāve Margrieta Akmens, daudzās nepamatotās prasības padarot tirdzniecību neefektīvu visiem tirgus dalībniekiem. "Eiropā ir citādāk. Piemēram, Vācijas tirgus ir stabils, tam nav nepieciešamas lielas investīcijas, bet mums šeit vēl ir jāinvestē," tā M. Akmens.
LDTA valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis gan šos datus sauc par muļķībām. Pirmkārt, EK vēl aizvien ņemot vērā veco akcīzes nodokli un arī pati metodoloģija grēkojot. "Katra valsts dod savus mazumtirdzniecības datus. Mūsu Ekonomikas ministrija viņiem dod Latvija Statoil cenas, bet daudzās degvielas uzpildes stacijās cenas ir zemākas," uzsver O. Karčevskis. EK Db solīja tuvākajā laikā precizēt cenu monitoringa metodiku.?
Ekonomikas ministrija gatava strādātBirokrātija Latvijā esot sarežģīta, kā rezultātā tirgotājiem rodas neadekvāti lielas izmaksas un tiek lieki tērēts laiks.
Kā norāda Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības (DTRS) prezidents Jevgenijs Kisiels, finansiālais, administratīvais un laika patēriņa slogs esot nepieņemams. DTRS ir apkopojusi 28 punktus, kuros nepieciešamas izmaiņas, bet tuvākās nedēļas laikā, iespējams, tiem klāt nāks vēl vairāki. Viens no punktiem, piemēram, ir, ka katrai degvielas uzpildes stacijai ir nepieciešami divi degvielas mērīšanas stieņi, kas izmaksā ap 130 Ls, pie tam katru gadu jāmaksā par to pārbaudi. «Valsts varētu iegādāties kādus 20 savus mērstieņus un inspektori brauktu pārbaudēs ar tiem. Vai tad man, kad es braucu ar automašīnu, ir jābūt līdzi alkometram, ja policija vēlas pārbaudīt, vai neesmu dzēris?» retoriski jautā J. Kisiels.
Sola risināt
Ekonomikas ministrija (EM) ir gatava strādāt pie birokrātiskā sloga mazināšanas uz degvielas uzpildes stacijām, tāpēc gaida DTRS priekšlikumus, norādīja EM valsts sekretārs Anrijs Matīss. "Tomēr ir elementāras normas, kurām ir jābūt - minimālajām prasībām pret vidi, pret cilvēkiem un pret drošību," sacīja A. Matīss. Pēdējā laikā jau esot strādāts pie vairākiem no DTRS minētajiem punktiem un ministrija esot gatava iet tālāk. "Jā, tām stacijām, kas diennaktī pārdod tikai 1000 litrus, izmaksas ir proporcionāli lielākas nekā lielajiem tirgotājiem un ir grūtības izdzīvot," atzina A. Matīss. Viņš gan aicināja arī DTRS pašiem palīdzēt mazajiem degvielas tirgotājiem, piemēram, ar dokumentu sagatavošanu. Par neadekvāti lielo administratīvo slogu, kas gulst uz degvielas tirgotāju pleciem, jau vairākkārt Ekonomikas ministrijai sūdzējusies arī Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA). Kā norādīja tās valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis, jautājums par administratīvajām izmaksām ir ne tikai degvielas nozares, bet visas valsts problēma. "Mēs katru gadu rakstām ministrijai, bet no kādiem 10 punktiem vērā tiek ņemts labi ja viens," sacīja O. Karčevskis. Asociācija ir rēķinājusi, par cik mazinātos degvielas pārdošanas izmaksas, ja tiktu ņemti vērā visi priekšlikumi - tas būtu mērāms vairākos santīmos.
Mazs tirgus
Kā norāda Neste Latvija ģenerāldirektors Olli Peka Pilkanens, Latvijā ir ļoti daudz prasību un valsts noteikto administratīvo izmaksu, kas jāpilda: prasības par obligāti uzglabājamiem apjomiem, prasības par produktu uzglabāšanu u.tml. "Birokrātija ir diezgan stingra - ir dažāda veida ziņojumi augstāk stāvošām instancēm," saka O. Pilkanens. Viņš norāda, ka Latvijai nav savas naftas pārstrādes fabriku, tāpēc visi produkti tiek importēti. "Turklāt tirgus ir mazs, tāpēc nav iespējams ieekonomēt, iepērkot degvielu jau iepriekš lielā daudzumā," tā O. Pilkanens.