Patērētāju izvēles kritēriji par labu vienam vai citam degvielas tirgotājam atšķiras. Kādam tā ir cena, citam degvielas uzpildes stacijas atrašanās vieta vai citi faktori, skaidro nozares pārstāvji.
Viens no svarīgākajiem izvēles kritērijiem ir degvielas kvalitāte. Autovadītāji kļūst izglītotāki un arvien vairāk pievērš īpašu uzmanību degvielas kvalitātei, tādējādi rūpējoties par spēkrata dzinēja un detaļu ilgmūžību.
No kopējā Latvijas mazumtirdzniecības apjoma ap 75% veido dīzeļdegviela, un tas ir populārākais transporta enerģijas veids Latvijā, norāda Virši-A Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs. Viņš skaidro, ka Virši-A pagājušais gads bija veiksmīgs. Ir novērots realizācijas pieaugums visos degvielas veidos, ko skaidro ar sava uzpildes tīkla paplašināšanos un izdevīgiem klientu piedāvājumiem.
Pēc Valsts Ieņēmuma dienesta datiem, dīzeļdegvielas realizācija 2018. gadā uzrādīja pieaugumu, savukārt tādiem degvielas veidiem kā benzīns un autogāze – kritumu.
Ieraduma spēks
Degvielas uzpildes staciju izvēlē ļoti liels spēks ir cilvēku ieradumam. Tāpat klientiem ir svarīgas cenas un piedāvātie pakalpojumi. Savukārt juridiskajiem klientiem svarīgs ir degvielas uzpildes staciju tīkla pārklājums, apmaksas iespējas, degvielas karšu funkcionalitāte un individuāla klientu apkalpošana.
AS Viada Baltija mārketinga vadītājs Kaspars Tupiņš novērojis, ka patērētājus ietekmē zīmola atpazīstamība, lojālo klientu programmas, subjektīvi vērtēta degvielas kvalitāte, DUS lokācijas vieta.
SIA Kool Latvija valdes loceklis Sandis Šteins par klientu piesaistīšanu spriež: «Ja pieņemam, ka ar degvielas kvalitāti viss ir kārtībā, un runājam par citiem kritērijiem, kas pamudina izvēlēties vienu vai otru DUS, ļoti būtiska ir pievienotā vērtība – ko vēl bez degvielas uzpildīšanas konkrētā DUS piedāvā vai nepiedāvā. Tas var būt gan preču klāsts veikalā, gan garšīga kafija.»
Pirms Kool Latvija DUS atvēršanas uzņēmums veica pētījumu, kas atklāja, ka ļoti būtisks faktors ir, vai zīmols ir vietējas – Latvijas izcelsmes. Arī tādi faktori kā tīras un sakoptas labierīcības, plašs veikala piedāvājums un augsta apkalpošanas kvalitāte tika uzskatīti par ļoti būtiskiem, lai izvēlētos par labu kādam konkrētam DUS tīklam.
Savukārt SIA Circle K Latvia klientiem rekomendē savu DUS izvēlēties pēc trīs kritērijiem. «Pirmkārt, iebraucot degvielas uzpildes stacijā, ir jāmeklē norāde par degvielas atbilstību ES EN standartam. Ja informācija nav viegli ieraugāma, jājautā darbiniekiem. Otrkārt, jāpievērš uzmanība degvielas transporta, stacijas aprīkojuma un sūkņu stāvoklim un tehnoloģijām. Pat augstvērtīga degviela var zaudēt kvalitāti, ja tās transportēšana, glabāšana un uzpilde tiek veikta ar novecojušām tehnoloģijām. Treškārt, jāinteresējas, vai degvielai ir pievienotas kvalitāti uzlabojošas piedevas, kuru ietekme uz dzinēju ir testēta neatkarīgās laboratorijās un kas papildus uzlabo dzinēja darbību, samazina degvielas patēriņu vai mazina izmešu daudzumu,» skaidro SIA Circle K Latvia degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs.
Piedāvā uzlabojumus
Kool Latvija skaidro, ka klientu pievilina ar uzlabotu Kool Premium dīzeļdegvielu, kam pievienota piedeva, kas nodrošina tādus uzlabojumus kā mazāks degvielas patēriņš, attīrīts dzinējs un samazināts dzinēja nodilums. Vienlaikus Kool Premium dīzeļdegviela palielina dzinēja jaudu un uzrāvienu, samazinot degvielas putošanu, turklāt šai piedevai ir antikorozijas īpašības.
SIA Neste Latvija tirgū piedāvā degvielu, kas ir atbilstoša Latvijas likumdošanai un Eiropas Savienības degvielas kvalitātes standartiem. Uzņēmums benzīnu Futura 95 un Futura 98, dīzeļdegvielu Futura, Pro Diesel, Neste MY ieved no Somijas, kur atrodas Neste rūpnīca. Degviela no rūpnīcas ar kuģiem tiek nogādāta Neste Latvija terminālī Rīgā, no tā produkti ar degvielas vedējiem tiek vesti uz Neste degvielas uzpildes stacijām vai pie gala patērētajiem un saimniecībām. Pērnā gada beigās Neste sāka piedāvāt klientiem Latvijā jaunu premium produktu - 100% atjaunojamo dīzeļdegvielu Neste MY. Šī degviela tiek ražota no 100% atjaunojamajiem resursiem, un tās sastāvā nav naftas.
SIA Neste Latvija uzsver, ka uzņēmumam nozīmīgs klientu segments ir lauksaimnieki. Lauksaimniecībā degvielas kvalitātei ir ļoti nozīmīga loma, lai izslēgtu iespējamās tehnikas dīkstāves.
Virši-A degvielu iegādājas no naftas pārstrādes uzņēmuma Orlen Latvija, kur degvielu iepērk arī citi Latvijas degvielas tirgotāji. Degviela no šī naftas pārstrādes uzņēmuma tiek piedāvāta visās Virši-A degvielas uzpildes stacijās – gan ražotājs, gan arī uzņēmums apliecina, ka stacijās degviela atbilst gan Latvijas, gan ES degvielas standarta prasībām. «Nereti autovadītāji, it īpaši ziemas sezonā, pie apgrūtinātas automašīnas iedarbināšanas pirmo vaino degvielas kvalitāti, taču nevainojamai automašīnas darbībai svarīgi ir veikt laicīgas tehniskās apkopes, eļļas un filtru maiņu, kā arī sekot līdzi akumulatora un sveču stāvoklim,» novērojis A. Andrianovs.
Kool Latvija norāda, ka strādā ar noteiktiem ražotājiem un piegādātājiem, tas ļauj uzņēmumam gūt pārliecību, ka pa ceļam līdz DUS nav notikušas nekādas novirzes kvalitātē. Kool Latvija sadarbības partnerim ir terminālis, uz kuru tiešā ceļā tiek nogādāti produkti, kas tālāk tiek transportēti ar degvielas vedējiem uz DUS tvertnēm. Šīs transporta vienības nepārvadā citus ķīmiskus produktus un ir speciāli pielāgotas konkrētu degvielas produktu transportam, lai saglabātu produkta tīrību. No brīža, kad degvielas produkti sasniedz termināli, tie iziet cauri vēl trim filtriem, kas papildus nodrošina produkta tīrību, - Kool Latvija skaidro, kā panāk stabilu degvielas kvalitāti.
Atšķirīgās prasības
Latvijā šobrīd galvenā problēma ir tā, ka likumdošanā noteiktās minimālās prasības degvielas kvalitātei ir būtiski zemākas par ES standartu benzīnam un dīzeļdegvielai. Tas nozīmē, ka Latvijas autovadītāji nevar būt droši, ka sava auto bākā visās Latvijas DUS uzpildīs ražotāja prasībām atbilstošu degvielu, uz atšķirību norāda SIA Circle K Latvia degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs. Ne tikai daudzās Eiropas un Skandināvijas valstīs, bet pat Lietuvā un Igaunijā šāda problēma nepastāv, jo ES EN 228 un 590 standarti noteikti kā obligāti. Latvijā degvielas tirgotājiem nav pat pienākuma DUS telpās vai uz sūkņiem norādīt, kādam kvalitātes standartam to tirgotā degviela atbilst, uz risku norāda G.Titovs.
ES EN 590 standarts dīzeļdegvielai nosaka 19 obligātus kvalitātes parametrus, Latvijas standarts - tikai septiņus. ES benzīna standarts EN 228 kā obligātus nosaka 16 kvalitātes parametrus, bet Latvijas standarts - tikai deviņus. Pie tam Latvijas standartos uzsvars likts uz draudzīgumu videi, bet daudzi dzinējam svarīgie rādītāji vispār netiek regulēti. Degvielas kvalitātes atbilstība ES standartam ir būtiska arī tādēļ, ka tieši šādas degvielas izmantošana tiek paredzēta Eiropas tirgum būvēto auto dzinējos. Ne velti Eiropas Auto ražotāju asociācija aicina noteikt ES degvielas kvalitātes standartu kā obligātu visā ES un atbilstoši marķēt sūkņus degvielas uzpildes stacijās.
Nozares eksperti skaidro, ka degviela ir produkts, kam transportēšanas un glabāšanas procesā var kristies vairāki būtiski kvalitātes rādītāji, piemēram, blīvums, uzliesmošanas temperatūra, un rasties ūdens kondensāta un citi nevēlami piejaukumi. Tādēļ klientam kvalitatīvu degvielu garantē tikai neatkarīgas laboratorijas apliecinājums par degvielas paraugiem, kas ņemti no tirgotāja DUS tīkla Latvijā. Tirgotāji nereti uzrāda rūpnīcas izdotu kvalitātes sertifikātu, bet tas apliecina tikai to, kāda degviela ir pasūtīta, nevis kāda tiek piegādāta DUS Latvijā.
Degvielas kvalitāte dažādos DUS tīklos var būt atkarīga no tādiem faktoriem kā, piemēram, termināļa kvalitāte, pārvadātāju tvertnes tīrība, DUS degvielas cisternu tīrība – vai tajās nav nosēdumu, cik tīri ir degvielas cauruļvadi, cik bieži tiek mainīti un apkopti filtri un tamlīdzīgi. Ražotājiem ir noteikti kvalitātes standarti degvielai, kas tiek ražota patēriņam Eiropas Savienībā. Degvielas sertifikāti par katru piegādi ir pieejami tirdzniecības vietā, kas ļauj jebkuram DUS klientam pārliecināties par konkrētās degvielas kvalitāti.
Patērētāji uzticas
Pētījumu kompānijas KantarTNS dati liecina, ka par ES standartam atbilstošas degvielas pieejamību Latvijā šoferiem domas dalās, jo nedaudz vairāk kā puse (56%) uzskata, ka visi degvielas tirgotāji Latvijā nodrošina ES standartam atbilstošu degvielu (7% pilnībā piekrīt, 49% drīzāk piekrīt). Trešdaļa (32%) ir pretējās domās (24% drīzāk nepiekrīt, 8% pilnība nepiekrīt). 12% autovadītāju nav konkrēta viedokļa šajā jautājumā.
7 no 10 autovadītājiem šaubās par savu spēju atšķirt kvalitatīvu degvielu no nekvalitatīvas. Puse (50%) Latvijas autovadītāju skeptiski vērtē savas spējas atšķirt kvalitatīvu degvielu no tādas, kas atbilst tikai minimālajiem kvalitātes standartiem.Gandrīz katrs piektais (19%) autovadītājs nezina, vai spēj atšķirt kvalitatīvu degvielu no tādas, kas atbilst tikai minimālajiem kvalitātes standartiem. Trešdaļa (31%) savas spējas atšķirt kvalitatīvu degvielu vērtē kā labas. Salīdzinoši biežāk kvalitatīvu degvielu atšķirt spēj vīrieši.
61% Latvijas autovadītāju spēj konkretizēt, tieši kādas ir degvielas ar papildu piedevām priekšrocības. Top3 priekšrocības ir mazāks degvielas patēriņš, mazāk izmešu, saudzē dzinēju. Piektajai daļai (22%) ir grūti pateikt, tieši kādas ir degvielas ar papildu piedevām priekšrocības. 18% uzskata, ka piedevas nesniedz nekādas priekšrocības.
«Obligātās prasības degvielas kvalitātei Latvijā neaptver visus standartos EN 228 (benzīns) un EN 590 (dīzeļdegviela) noteiktos parametrus. Lai arī katram parametram ir sava nozīme, produkta kvalitāti rāda pilns kvalitāti raksturojošo parametru spektrs un to kopsakarības. Produkta kvalitātes rādītājus nosaka ar atbilstošām testēšanas metodēm,» uzsver Inspecta Latvija Sertificēšanas iestādes vadītājs Mārtiņš Maskavs.