Lai cīnītos pret globālo sasilšanu un piesārņojuma līmeņiem, vairums pasaules attīstīto valstu vienojušās, ka nākotne pieder elektrībai, tostarp automašīnām ar elektrodzinējiem. Tā, piemēram, Norvēģija un Dienvidkoreja jau paziņojušas, ka no 2025. gada pilnībā aizliegs ar degvielu darbināmu jaunu auto tirdzniecību. Arī citas rietumvalstis iecerējušas šādu liegumu ieviest laikposmā no 2030. – 2040. gadam. Tas nozīmē, ka auto ražotājiem strauji jāmainās un jāpielāgojas. Tas patlaban jau notiek, un starp jaunajiem auto katru gadu novērojams arvien lielāks hibrīdauto un elektroauto īpatsvars.
Ekonomiskais ieguvums dārgākai mašīnai
Nav noslēpums, ka jauni hibrīdauto vai elektroauto parasti ir dārgāki nekā ar degvielu darbināmi auto. Tas tāpēc, ka tiem nepieciešams vairāk detaļu un ierīču nekā ierastajām automašīnām (piemēram, baterija, kurā uzkrāt enerģiju, modificēts dzinējs u. c.). Tomēr, ja ar šo automašīnu regulāri brauc, tās cenas starpība atmaksājas aptuveni 4-6 gadu laikā. Vispirms jāņem vērā mazākas enerģijas izmaksas. Bet vienlaikus arī valsts noteiktie nodokļi, apdrošināšanas izmaksas un pat aizdevumu procenti, ja mašīna iegādāta ar kāda finanšu pakalpojuma palīdzību - auto kredīts vai auto līzings, parasti ir zemāki tieši dabai draudzīgiem auto (ieskaitot hibrīdauto un elektroauto). Par aizdevumiem gan jāatceras, ka dažādi aizdevēji piedāvā dažādus nosacījumus un ka tieši noteiktā procentu likme var aizdevumu padarīt izdevīgu vai neizdevīgu. Vieglākais veids, kā šīs aizdevumu likmes un citus svarīgus nosacījumus salīdzināt, ir Sortter mājaslapā – kredītu salīdzināšanas portāls.
Dažādi hibrīdauto
Runājot par elektroauto, šajā jautājumā viss ir diezgan vienkārši – automašīnā ievietota visai ietilpīga baterija, kuru pirms braukšanas uzlādē un tā tad darbina mašīnas dzinēju ar uzkrāto elektrību. Tomēr pastāv arī hibrīdauto. Tie var būt visai dažādi. Tā, piemēram, gan darbināmi tikai ar degvielu, kas braucot uzlādē bateriju, kurā uzkrāto enerģiju auto izmanto, lai samazinātu degvielas patēriņu, piemēram, veicot paātrinājumu, gan arī ar degvielu UN elektrību uzpildāmi. Tomēr visa veida hibrīdauto tipiem ir līdzīga īpašība kā elektroauto: tiem ir zemākas enerģijas izmaksas nekā tikai ar degvielu darbināmiem auto. Tā, piemēram, viens no populārākajiem hibrīdauto modeļiem “Toyota Prius”, 2021. gada izlaiduma, uz 100 kilometriem degvielu patērē, tikai sākot no 1,2 litriem. Salīdzinājumam: šī paša modeļa degvielas patēriņš bez hibrīda dzinēja – 4,5 litrus uz 100 kilometriem.
Pasaules autotirgus pašlaik atrodas pārmaiņu periodā (tāpat kā infrastruktūra, kas pašlaik pielāgota ar degvielu darbināmiem auto, piemēram, uzpildes stacijas). Tāpēc tiek izteiktas prognozes, ka tieši hibrīdauto tirgū dominēs tuvākajos desmit gados, kad tos atkal aizstās elektoauto. Šo pieņēmumu apliecina arī statistika: tā vēstī, ka 2021. gadā Eiropā jau aptuveni 28% no pārdotajiem jaunajiem automobiļiem ir tieši hibrīdi. Vienlaikus elektroauto tirgus veido 7,5%, bet ar degvielu darbināmie auto, lai gan to tirgus daļa ir aptuveni 60%, kļūst arvien mazāk populāri: vēl pērn ¾ no pārdotajiem auto bija darbināmi ar degvielu.
Latvijas autotirgus statistika
Latvijas autoparks ir viens no gados vecākajiem Eiropā, un pie mums arī pērk vai pārdod galvenokārt vecas mašīnas – precīzāk, aptuveni 13 gadus vecas mašīnas (2008. un 2009. gadā ražotās). Tomēr arī Latvijā starp jauniem auto acīm redzami biežāk pērk tieši hibrīdus un elektroauto. Tā, piemēram, šī gada 1. ceturksnī tika pārdoti 777 jauni hibrīdauto. Tas, salīdzinot ar pērnā gada 1. ceturksni, ir pieaugums par 213 %. Tajā pašā laikā būtiski – par 30 % krities pārdoto dīzeļdzinēju auto skaits. Vairāk par autotirgus tendencēm, pieprasījuma pieaugumu un Latvijas “Auto Asociācijas” prezidents Andra Kulberga komentāriem par situāciju Latvijā lasiet Sortter sagatavotajā rakstā “Auto tirgus - strauji aug pieprasījums”.