Transports un loģistika

Paplašinās atbalsts elektroauto iegādei uzņēmējiem

Ilona Noriete, speciāli Dienas Biznesam,19.06.2024

Jaunākais izdevums

Pēdējos gados visā Eiropā novērojams diezgan straujš elektroauto popularitātes pieaugums. To veicina dažādu Eiropas Savienības (ES) valstu īstenotās atbalsta programmas. Piemēram, Eiropā kopumā aizvadītajā gadā jaunu elektrisko automašīnu skaita pieaugums salīdzinājumā ar 2022. gadu sasniedza gandrīz 20%.

Arī Latvijā, pateicoties dažādiem atbalsta pasākumiem jaunu elektroauto iegādei iedzīvotājiem, e-auto pieprasījums šajā laikā ir krietni pieaudzis.

Turpretī, ja runājam par uzņēmējiem, ilgu laiku viņiem nekāda ievērības cienīga atbalsta mehānisma nebija. Tikai pērnā gada maijā valdība apstiprināja grozījumus ES Atveseļošanas fonda atbalsta programmā energoefektivitātei, atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanai un elektroauto iegādei. Šis solis beidzot deva iespēju arī uzņēmējiem pretendēt uz atbalstu elektroauto iegādei. Savukārt šī gada 11. jūnijā tika izsludināta jau 7. atlases kārta finanšu attīstības institūcijas ALTUM sniegtajam atbalstam līdz 5000 vai 10 000 eiro apjomā programmas „Elektroauto iegādes garantija ar kapitāla atlaidi” ietvaros.

Akcija elektroauto popularizēšanai notiek kopš pavasara

Lai veicinātu elektromobilitāti Latvijā, kā arī noteiktu labākos e-auto dažādās kategorijās, jau maija vidū startēja pasākumu sērija „Latvijas E-auto 2024/25”. Tās ietvaros tiek veikta profesionāla dažādu elektrisko automobiļu testēšana, salīdzināšana un novērtēšana. Pasākumu kopums turpināsies līdz pat rudenim, kad žūrija sniegs savu vērtējumu par pārbaudītajām elektroautomašīnām, taps izvēlēti uzvarētāji cenu diapazonā līdz un virs 50 000 eiro, kā arī tiks piešķirtas balvas vairākās nominācijās: Radīts pilsētai, Ģimenes izvēle, Uzņēmēja izvēle, Biznesa klase, Skaistākais Dizains. Būs arī Simpātiju balva – to noteiks sabiedrības balsojums. Šāda pasākuma norise organiski iekļaujas laikā, kad Latvijā strauji pieaug interese par elektroauto izmantošanu. To stimulē, pirmkārt, elektrisko transportlīdzekļu modeļu daudzveidības pieaugums cenu kategorijā 20 000 – 25 000 eiro. Šāda notikumu attīstība ļauj domāt par elektroauto iegādi lielākam patērētāju lokam.

Otrkārt, nozīmīgu lomu spēlē arī dažādas atbalsta programmas iedzīvotājiem e-auto iegādei. Kā vēl pirms „Latvijas E-auto 2024/25” atklāšanai veltītās preses konferences izteicās Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis, Latvijā transporta sektors ir viens no lielākajiem emisiju radītājiem, kas prasa vienlīdz lielu ieguldījumu sektora zaļināšanā. Attīstoties bateriju tehnoloģiju tirgum un elektroauto ražotāju konkurencei, elektroauto kļūst pieejamāki transportlīdzekļi iedzīvotāju vidū. Ministrs uzsvēra: „Sekojot tirgus tendencēm un sabiedrības vajadzībām, ieviešam dažādus jauninājumus atbalsta programmās, lai nodrošinātu plašākas iespējas elektroauto iegādei gan mājsaimniecību un uzņēmumu, gan pašvaldību vidū. Augstu novērtēju nevalstisko organizāciju, uzņēmēju un elektromobilitātes entuziastu kopīgo iniciatīvu spert soļus iepretim tīrākai un zaļākai rītdienai.”

Uzņēmējiem paredzēta īpaša atbalsta programma

Finanšu attīstības institūcijas ALTUM sniegtajam atbalstam līdz 5000 vai 10 000 eiro programmā „Elektroauto iegādes garantija ar kapitāla atlaidi” 7. atlases kārtas ietvaros uzņēmēju pieteikumi tiks pieņemti līdz 9. jūlija pusdienlaikam. Iesniegumu izvērtēšana un atlases rezultātu paziņošana tiks veikta mēneša laikā pēc atlases kārtas slēgšanas. Programma tiek īstenota Atjaunošanas un noturības mehānisma ietvarā #NextGenerationEU. Paredzētais atbalsts mērķēts uz jaunu, rūpnieciski ražotu M1 (pasažieru auto) vai N1 (vieglais komerctransports, maksimālā masa nepārsniedz 3,5 tonnas) kategorijas elektroauto iegādi. Garantija paredz kapitāla atlaidi finanšu līzingam jaunu e-auto iegādes finansēšanai līdz 30% no elektroauto iegādes cenas bez PVN. Maksimāli pieejamais atbalsta apjoms ir 5 000 eiro vienam M1 kategorijas elektroauto vai 10 000 eiro vienam N1 kategorijas elektroauto. Jāņem vērā, ka atbalsts tiek izsniegts de minimis formā, tādēļ tā maksimālais apmērs nevar pārsniegt saistīto uzņēmumu grupai (vienam vienotam uzņēmumam) pieejamo de minimis atbalsta atlikumu, respektīvi, kopā ne vairāk kā 180 000 eiro. Tā kā no šī gada ir paplašināts saņēmēju loks, uz dalību programmā var pretendēt visi (sīkie (mikro), mazie, vidējie un lielie) komersanti neatkarīgi no uzņēmuma apjoma, kuru darbības nozare nav lauksaimniecības produktu primārā ražošana, zivsaimniecība, tabakas izstrādājumu ražošana, azartspēles vai transports. Tāpat eksistē atsevišķi ierobežojumi pēc uzņēmumu darbībām atsevišķās nozarēs, kurus var sīkāk aplūkot ALTUM mājaslapā.

Šāda iniciatīva bija vajadzīga jau sen

Kā uzskata Igaunijas elektroauto uzlādes tīkla „Eleport” vadītājs Latvijā Kārlis Mendziņš, iepriekšējais valsts sniegtais atbalsts uzņēmējiem e-auto iegādes jomā bija vienkārši smieklīgs. Tāpēc viņš pozitīvi vērtē jaunās iespējas, ko sniedz ALTUM programmas piedāvājums iegūt savā īpašumā elektroauto: „Ir apsveicami, ka tagad mēs beidzot reāli sākam virzīties uz to, lai būtu kaut kas taustāms, ne tikai nodokļa atlaide un autostāvvietas Rīgā un Liepājā, kuras būtībā visiem pieejamas. Agrāk uzņēmēji bija visai lielā neizpratnē, kāpēc viņiem netiek piedāvātas nekādas atlaides, jo īstenībā lielākoties biznesa aprindu pārstāvji iegādājas jaunās elektroautomašīnas. Tāpēc ir tikai loģiski, ka šobrīd tiek sperts solis šajā virzienā. Tieši veiksmīga uzņēmējdarbība visvairāk silda ekonomiku, līdz ar to, ja komersants nopērk jaunu mašīnu, pēc trim – pieciem gadiem tā atgriežas tirgū jau kā mazlietots auto un ar novēlotu atgriezenisko saiti silda otrreizējo tirgu. Ļoti labi, ka tagad uzņēmējiem beidzot būs atbalsts, un sagaidām, ka būs arī kārtīgs izrāviens statistikā.”

Kārlis Mendziņš atzinīgi izsakās arī par SIA „Rīgas namu pārvaldnieks” aicinājumu par jaunu uzlādes punktu ierīkošanu Rīgas namu pagalmos: „Šajā jomā ir divi aspekti. Pirmkārt, Rīgas pašvaldība piešķir finansējumu šādu uzlādes punktu izveidošanai, otrkārt, paši uzņēmumi, kas darbojas šajā sfērā, ir gatavi iesaistīties ar līdzfinansējumu un pat ieguldīt īpašuma fondā, teiksim, pāris simtus eiro gadā vai uzreiz vairākus tūkstošus. Tas ir ieguvums iedzīvotājiem – gan finansiālajā ziņā, gan tādējādi, ka tiek sakārtotas vismaz dažas stāvvietas. Jo pašreizējā situācija ir tāda, ka Rīgas namu pagalmos, ja stāvvietas arī pastāv, tās ir neregulētas.”

Augsta cena atbaida pircējus

„Tavs auto TV” galvenais redaktors Roberts Jansons atzīst, ka neesot gan precīzi informēts par pastāvošajiem elektroauto iegādes noteikumiem un atvieglojumiem tieši uzņēmējiem, taču šo iniciatīvu vērtē viennozīmīgi pozitīvi. „Jebkurā gadījumā, ja mēs šo lietu aplūkojam globāli, patlaban galvenā problēma, kādēļ daudzi cilvēki vēl neizvēlas pāriet uz elektroauto, ir salīdzinoši augstā cena,” paskaidro autožurnālists.

„Salīdzinot cenu kā pozīciju, mēs vienkārši vairāk neiedziļināmies citos jautājumos, tādos kā ekspluatācijas izdevumi, nobraukto kilometru izmaksas un tamlīdzīgas lietas. Pamatcenu starpība ir fakts, kas daudzus, gan privātos, gan biznesa vides pārstāvjus ir atturējis iegūt savā īpašumā elektriskos automobiļus. Tiklīdz parādījās valsts atbalsts privātpersonām e-auto iegādei, mēs labi pamanījām, ka pieprasījums pēc šiem automobiļiem uzreiz pieauga. Drīz pēc tam kļuva dzirdamas dažādas runas no biznesa vides ar domu – kāpēc arī uzņēmēji nevar uz tādiem pašiem noteikumiem tikt pie elektroauto, jo tas būtu labs šo automobiļu pārdošanas procesa pieauguma katalizators. Tāpēc es domāju, ka šāda atbalsta esamība ir ļoti labs gājiens, kas nākotnē var ievērojami veicināt elektroauto popularitāti. Jāsaprot, ka reālo ieguvumu no e-auto izmantošanas ir krietni vairāk, nekā mēs, vienkārši paskatoties, redzam. Mašīnas ar iekšdedzes dzinējiem ne tikai izdala izplūdes gāzes, bet rada arī ievērojamu trokšņa piesārņojumu, kamēr elektroauto neizdala neko un ir ļoti klusi. Pamēģinām vienkārši tagad iedomāties tādu fantastikas romāna cienīgu ainu, kad Rīgā uz desmit minūtēm izslēdzam pilnīgi visus auto dzinējus, un iztēloties, cik augstāks ir dzīves komforts vidē bez trokšņa piesārņojuma. Patiesībā, tas jebkurā gadījumā ir feini.”

Daļa uzņēmēju noteikti būs ieguvēji

Kā stāsta SIA „Transporent” vadītājs Baltijā un Somijā, kā arī automašīnu iznomātāja SIXT vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems, atbalsta programmas esamība pati par sevi ir apsveicama, jo nekas līdzīgs uzņēmumiem nebija pieejams jau kopš 2014. gada. „No savas puses varu teikt, ka pamatā šādu iespēju noteikti izmantos tie, kuri jau līdz šim ir lietojuši tikai pirkšanas vai finanšu līzinga pakalpojumus,” saka speciālists.

„Jāņem vērā, ka šis atbalsts nav pieejams nomai vai operatīvajam līzingam. Noteikti jāievēro arī apstāklis, ka nosacījumu par gadā nobrauktiem 20 tūkstošiem kilometru varēs izpildīt ne visu uzņēmumu autoparki. Tādēļ šie divi faktori ir nopietni jāizvērtē. Pirmkārt, iegādājoties elektroauto finanšu līzingā, nav pieejami tie labumi, kurus sniedz nomas iespējas. Jo uzņēmumi patlaban, arī Latvijā, parasti automašīnas lieto trīs līdz piecus gadus. Tādēļ būtisks rādītājs ir auto atlikusī vērtība, un šajā gadījumā jāamortizē pilna automašīnu summa. Otrkārt, tāpat jāizvērtē potenciāli nobraucamo kilometru skaits. Minēto apsvērumu dēļ es uzskatu, ka daļai no uzņēmumiem šāda atbalsta programma dos zināmus ieguvumus un var stimulēt viņus pāriet uz elektroauto. Taču šobrīd Latvijā viena trešdaļa automašīnu tomēr iet caur nomas pakalpojumiem. Tās ir dažāda veida jaunās automašīnas, kas tiek reģistrētas un iznomātas gan īstermiņā, gan ilgtermiņā. Līdz ar to daļu šīs auditorijas konkrētais atbalsts nemaz nesasniedz. Runājot par to, vai kādam atsevišķam uzņēmumam ir jāiegādājas elektroauto, to noteikti jāvērtē katram komersantam individuāli. Šobrīd zaļajā kursā iesaistās arvien vairāk uzņēmumu. Ja pavērtējam, elektroauto pamatā pērk valsts iestādes, šajā tirgū iesaistās arī dažādi – gan lielāki, gan mazāki – uzņēmumi, un tāpat privātpersonas izmanto šos labumus, kurus iegūst arī no saules paneļu saražotās enerģijas.”

Plānots jauns atbalsta instruments

Vēlējāmies noskaidrot arī banku viedokli jautājumā par to, cik lielā mērā uzņēmumi pauž interesi izmantot bankas finansējumu savu autoparku dekarbonizācijai ar Eiropas fondu palīdzību. SIA „SEB līzings” vadītājs un valdes loceklis Renārs Vīksna uzskata: „Uzņēmumiem ir ļoti viļņveidīga interese. Pirmkārt, var nošķirt divu veidu uzņēmumus. Pirmie izceļas ar to, ka viņiem pašiem kopumā ir stingra klimata politika, kā arī viss, kas saistīts ar ilgtspēju. Attiecīgi viņi ļoti piedomā gan par elektroauto iegādi, lai mazinātu CO2 izmešus, gan, protams, arī par visu saistīto infrastruktūru, tostarp sava uzņēmumu teritorijā, autobāzē. Tur atrodas gan saules paneļi, gan uzlādes stacijas, lai varētu viegli un efektīvi uzlādēt šos elektroauto. Savukārt otra daļa uzņēmumu primāri balstās uz darbības racionālo pusi un efektivitāti, nedomājot tik daudz par zaļajiem mērķiem. Taču jāņem vērā, ka uzņēmumi iedalās arī pēc to apjoma, darbības sfēras un daudziem citiem faktoriem, tāpēc nevar visus tik strikti iedalīt divās lielās grupās. Runājot par elektroauto izmantošanu, eksistē arī citi aspekti. Gadījumā, ja nav jābraukā īpaši lieli attālumi, pilsētas apstākļos elektroauto ir savas priekšrocības – var braukt pa sabiedriskā transporta joslu, izmantot „Rīgas satiksmes” stāvvietas. Teiksim, pirms gadiem pieciem, kad elektroauto bija salīdzinoši maz, šīs iespējas sniedza jūtamus labumus. Patlaban elektrisko automašīnu skaits ir pieaudzis jau tiktāl, ka šādas priekšrocības kļūst nosacītas, jo vairs neko daudz nedod, piemēram, stāvvietas nav brīvi pieejamas, daudzas ir aizņemtas. To skaits nav būtiski palielinājies, atšķirībā no e-auto daudzuma, līdz ar to iespējas atstāt kaut kur automašīnu bez maksas ir krietni sarukušas. Vēlos pieminēt vēl vienu lietu. Privātpersonām liels stimuls iegādāties elektroauto ir bijusi tā dēvētā EKII jeb Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta programma. Uzņēmumiem šobrīd līdzīga programma vēl ir tapšanas stadijā. Eksistē alternatīva iespēja, kas līdz šim nav bijusi sevišķi populāra – finanšu līzings ar ALTUM garantiju, kas turpinājumā pārtop ALTUM grantā. Kāpēc šis finansējums varbūt nav tik populārs? Galvenokārt tādēļ, ka lielākā daļa uzņēmumu tomēr savā ikdienā izvēlas operatīvā līzinga finansējumu, kas nodrošina vieglāku uzskaiti, mazākas raizes ikdienā un iespēju termiņa beigās automašīnu atgriezt pārdevējam. Savukārt finanšu līzings uzņēmumu vidū nebauda tik lielu popularitāti tāpēc, ka tā ir ALTUM programma, kuras darbības termiņa beigās uzņēmumam jākļūst par konkrētā auto īpašnieku. Tad vienīgais finanšu instruments ir finanšu līzings. Tomēr mūsu rīcībā ir informācija, ka tiek gatavots jauns atbalsta veids uzņēmējiem, kas varētu kļūt pieejams šī gada trešajā vai ceturtajā ceturksnī, un tā mehānisms varētu būt visnotaļ līdzīgs privātpersonu EKII finansējumam. Tas gan būs cita veida finansējums, kam nav paredzēta nekāda saistība ar EKII, taču tā struktūra varētu būt ļoti līdzīga. Cerētā atbalsta lielākā priekšrocība slēpjas faktā, ka to plāno piešķirt tieši no Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) resursiem. Proti, iegādājoties elektroauto, no šī atbalsta uzreiz varētu kompensēt pirmo iemaksu. Līdz ar to nebūtu vajadzības piesaistīt nekādus galvojumu vai garantiju devējus kā minētajā gadījumā ar ALTUM. Par finansējuma apmēru droši vien labāk varētu pastāstīt pati ministrija. Būtu ļoti interesanti uzzināt, kad tiek plānots ieviest šo jauno finansējuma veidu, ko uzņēmēji, manuprāt, ļoti gaida. Arī mēs kā līzinga kompānijas to gaidām, jo EKII process fiziskām personām salīdzinājumā ar ALTUM garantijas piesaistes nodrošināšanu, tīri birokrātiski skatoties, ir gaužām vienkāršs. Tāpēc mēs zinām, ka ministrija to tiešām ņēmusi vērā un grib šādu pašu finansējuma piesaistes veidu apstiprināt arī juridiskām personām.”

Ministrija plāno atbalstīt ne tikai elektroauto

Lai precizētu KEM plānus šajā jomā, griezāmies ministrijā un saņēmām sekojošu atbildi: „Balstoties uz iepriekšējo pieredzi, kā arī uzņēmēju interesi par iespējamu atbalstu autoparka atjaunošanai ar bezizmešu elektroauto, šā gada trešajā ceturksnī ir plānots atvērt atbalsta programmu tieši šādu auto iegādei juridiskajām personām. Programma aptvers arī pašvaldības, to iestādes, pašvaldību kapitālsabiedrības un valsts tiešās pārvaldes iestādes un būs spēkā 18 mēnešus. Esam analizējuši iepriekšējās programmas, izvērtējot nepieciešamos uzlabojumus. Būtiski, ka finansējums tiks paredzēts ne tikai elektroauto iegādei, bet arī uzlādes infrastruktūras izveidei. Jaunums ir tāds, ka finansējumu būs iespējams saņemt arī inženiertehnisko sistēmu un iekārtu, kas ražo vai uzkrāj enerģiju no atjaunojamiem energoresursiem, iegādei un uzstādīšanai. Šobrīd ir plānots šai programmai atvēlēt piecus miljonus eiro. Elektroauto veiktspējas rādītāji uzlabojas nevis gadu vai mēnešu griezumā, bet pa dienām. E-auto iegādei ir pieaugoša tendence, bet atbalsta instrumentu mērķis ir to pastiprināt.Tiekoties ar reģionu uzņēmējiem un pašvaldību pārstāvjiem, KEM ministrs Kaspars Melnis konstatēja, ka interese par jaunajām atbalsta programmām no juridisko personu puses ir liela. Tāpēc programmā ir iestrādāts arī instruments, kura mērķis ir ne vien veicināt bezizmešu tehnoloģiju izmantošanu, bet arī veicināt atjaunojamās enerģijas ražošanu tieši elektroauto infrastruktūras uzturēšanai.”

Pretimnākšanu pelnījuši visi interesenti

Somijas superātrās uzlādes tehnoloģiju uzņēmumu „Kempower” Biznesa attīstības vadītājs Baltijā Mārtiņš Stirāns Eiropas fondu līdzfinansējuma piešķiršanu uzņēmumiem elektroauto iegādei vērtē atzinīgi: „Kopumā tas ir ļoti pareizi un to vajadzēja izdarīt jau sen. Ja vērtē statistikas datus, tad lielāko daļu jauno automašīnu lieto juridiskās personas. Šajā brīdī man nav precīzu datu, bet principā Eiropas pieredze rāda, ka lielākā daļa no jaunajām automašīnām atrodas dažādu uzņēmumu īpašumā, jo tiem ir lielākas finansiālās iespējas. Tiesa, šeit arī rodas nosacīta pretruna, ka piesārņojumu, kas nāk no automašīnām, tagad vairāk rada juridiskās personas. Līdz ar to arī Eiropā šobrīd ir aktuāls lielais trends par to, ka jāveicina juridisko personu īpašumā vai līzingā (kur īstenībā koncentrējas lielākā daļa) esošo automašīnu autoparka pakāpeniska nomaiņa uz elektroauto. Turklāt atbalsts un veicināšana jāvirza ne tik daudz privātpersonu, kā juridisko personu virzienā, jo tieši uzņēmumi šobrīd lieto automašīnas vairāk. Tā kā lielāku piesārņojumu rada juridiskās personas, liela daļa Eiropas valstu jau iepriekš ir devušas atbalstu uzņēmējiem elektroauto iegādei. Šobrīd priecājamies par to, ka arī Latvija beidzot tikusi līdz tam, ka ne tikai fiziskajām, bet arī juridiskajām personām dod atbalstu autoparka nomaiņai. Viena lieta, ko mēs kā elektroauto biedrība savulaik norādījām un par ko arī sniedzām savu viedokli, attiecas uz to, ka varbūt ir mazliet pārspīlēts nosacījums mainīt vismaz piecas automašīnas. Proti, ja konkrētā juridiskā persona pretendē uz šo atbalstu, tad jāveic vismaz piecu spēkratu nomaiņa. Tajā pašā laikā ir vesela rinda ar mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem varbūt viss autoparks nav tik liels. Mūsuprāt, atbalstu pareizāk būtu dot jebkuram uzņēmējam, kurš vēlas ieguldīt līdzekļus savas iekšdedzes dzinēja automašīnas nomaiņā pret elektrisko automobili. Šādu iespēju ir pelnījuši ne tikai tādi lielie īpašnieki kā līzinga kompānijas vai taksometru parki, bet arī jebkurš uzņēmējs, ja viņš ir gatavs ieguldīt. Tā kā atbalsts ir pieci tūkstoši eiro par katru elektromobili, tas sastāda tikai nelielu daļu no elektroauto cenas – kopējā automašīnas vērtība ir daudz lielāka. Līdz ar to jebkurā gadījumā, nomainot piecas automašīnas vai tikai vienu, nepieciešami ievērojami ieguldījumi. Mūsu viedoklis, ar kuru iepazīstinājām arī KEM, ir tāds, ka varbūt nevajadzētu uzlikt šādu ierobežojumu, tādējādi piedāvājot pakalpojumu tikai lielajiem uzņēmumiem. Faktiski šim atbalstam vajadzētu būt pieejamam jebkurai juridiskai personai, arī mazajiem uzņēmumiem.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ķīnas elektroauto nākotne Latvijā. Ko izvēlēties šodien?

Diāna Šafīra, "Inchcape Latvija" uzņēmuma vadītāja,25.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai pieejamākas elektroauto cenas mainīs automašīnu segmentu uz Latvijas ceļiem?

Latvijas auto tirgū vienmēr būtiska nozīme ir bijusi cenai. Tāpēc jaunu auto iegādes ziņā mēs visai būtiski atpaliekam no saviem kaimiņiem. Igauņi un lietuvieši salīdzinoši ir gatavāki investēt lielāku summu, iegādājoties jaunu automašīnu, lai pēc tam dzīvotu mierīgi, veicot tikai regulāras apkopes. Savukārt Latvijā automašīnu pircēji ir salīdzinoši gatavāki lielākas summas investēt automašīnas lietošanas periodā, kas, protams, pozitīvi veicina automašīnu remonta darbnīcu tirgus attīstību.

Līdzīgu tendenci varam novērot arī Latvijas jauno elektroauto tirgū, kas kaut cik nozīmīgas dzīvības pazīmes sāka izrādīt tikai brīdī, kad šo transportlīdzekļu iegādi privātpersonām sāka subsidēt. Papildu uzrāvienu šā gada sākumā elektroauto Latvijā piedzīvoja līdz ar lētāku Ķīnas auto aktivizēšanos vietējā tirgū, kas šā gada pirmajos piecos mēnešos pat ievērojami apsteidza elektroauto zīmolu Tesla.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pagaidām paliek pie dīzeļiem. Cilvēkus no elektroauto attur emocionāli faktori

Matīss Janevičs-Dambis, SEB līzinga valdes loceklis,22.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vieglās automašīnas un mikroautobusi Eiropā rada aptuveni 15% no kopējā CO2 emisiju apjoma, tāpēc viens no Eiropas Zaļā kursa mērķiem ir panākt kaitīgo emisiju būtisku samazinājumu transporta sektorā.

Latvijā transports rada teju trešo daļu no kaitīgo emisiju kopapjoma, un galvenais piesārņotājs ir autotransports, kur kaitīgo emisiju apjoms pēdējās desmitgadēs arvien pieaug.

Ņemot vērā, ka absolūtais vairākums no Latvijas autoparka izmanto fosilo degvielu, lai panāktu ambiciozo mērķi būtiski samazināt kaitīgo izmešu daudzumu, jāpanāk kardinālas pārmaiņas cilvēku attieksmē attiecībā uz jaunu automašīnu izvēli. SEB bankas veiktā aptaujā noskaidrots, ka attieksmē pret elektroauto aizvien dominē virkne mītu un nepatiesu priekšstatu, kas kavē sabiedrības pāreju uz videi draudzīgāku un ilgtspējīgāku transportu. Attieksme būtu maināma, ilustrējot ieguvumus, ko autobraucējam personīgi un sabiedrībai kopumā dotu pāreja uz zaļāku transportu, kā arī atspēkojot virkni puspatiesību un mītu par elektroauto.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Vai uzlādes infrastruktūra ir pietiekami laba, lai Baltijā varētu pāriet uz elektroauto?

Db.lv,11.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā sabiedrībā ir aktualizējušās diskusijas un šaubas par elektrisko automobiļu nākotni. Vai nākotne patiešām ir elektriska un vai uzlādes infrastruktūra ir pietiekami laba, lai iegādātos elektroauto?

Šie un citi jautājumi tika aplūkoti Moller Baltic Import nesen rīkotajā vebinārā “Elektroauto uzlādes infrastruktūra Baltijas valstīs”.

Pāreja uz elektriskajiem transportlīdzekļiem Baltijā uzņem apgriezienus, sekojot pasaules tendencēm ilgtspējīgas mobilitātes jomā. Tomēr, lai gan Lietuvā, Latvijā un Igaunijā elektrisko transportlīdzekļu skaits strauji pieaug, šo transportlīdzekļu atbalstam nepieciešamā infrastruktūra ir tikusi kritizēta, jo elektroauto skaits ir pieaudzis straujāk, nekā publiskā uzlādes infrastruktūra. Autoražotāju un uzlādes infrastruktūras attīstītāju aktīvais darbs šo plaisu ir ievērojami mazinājis, padarot patērētājiem vieglāku izvēli par labu elektroauto iegādei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viedo enerģētikas risinājumu uzņēmums “Ignitis ON” Lietuvas kūrortpilsētā Palangā, Taikos ielā, atklājis elektroauto ātrās uzlādes centru, kas vienlaikus spēj uzlādēt 20 elektroauto.

Papildus četri uzlādes punkti ir uzstādīti Ronžės ielā, kur ir 16 uzlādes punkti ar 60 kW jaudu un četri uzlādes punkti ar 150 kW jaudu. Ronžės ielā 2 uzstādītie četri uzlādes punkti nodrošina 60 kW uzlādes jaudu.

Kopējās “Ignitis” investīcijas šajos projektos pārsniedz 0,5 miljonus eiro.

“Līdz šim Palangā nebija, kur ērti un bez rindas uzlādēt elektroauto, nemaz nerunājot par elektroauto uzlādes centru”, norāda “Ignitis” E-mobilitātes vadītājs Eimants Balta (Eimantas Balta).

“Palanga ir, iespējams, viena no perspektīvākajām vietām, kur izvērst elektroauto uzlādes tīklu. Tam par iemeslu kalpo tas, ka kūrorta viesi un vietējie iedzīvotāji atbalsta ilgtspējīgu dzīvesveidu, vēlas elpot svaigu gaisu un dzīvot saskaņā ar dabu. Viņi pašlaik ne tikai apsver iespēju tuvākajā nākotnē braukt ar elektroauto, bet tos arī iegādājas. Tāpēc esam patiesi gandarīti, ka “Ignitis ON” ieguva iespēju izveidot ērtu elektroauto infrastruktūru vasaras galvaspilsētā Palangā,” komentē E. Balta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai Ķīnas elektroauto ražotāji ietekmēs auto tirgu Latvijā?

Ģirts Glāzers, Citadele Leasing valdes priekšsēdētājs,18.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par vienu no galvenajiem notikumiem vietējā auto tirgū 2024. gada pirmajā pusē kļuvis Ķīnas ražotāja “Great Wall Motor” un tā zīmola “Ora” ienākšana Latvijā.

Kā tas varētu ietekmēt auto tirgu un vai drīzumā Latvijā ieraudzīsim arī citu Ķīnas ražotāju elektroauto?

“Ora” ienākšana Latvijā – pārsteidzoši veiksmīga

“Ora” salīdzinoši veiksmīgā ienākšana Latvijas tirgū vērtējama kā pārsteigums – šogad pirmajos piecos mēnešos ir piereģistrētas 76 jaunas "Ora" automašīnas, ieņemot stabilu pirmo vietu pirktāko elektroauto modeļu sarakstā. Salīdzinoši "Tesla Model Y" reģistrētas 29 jaunas automašīnas.

"Ora" ir arī pirktākais akumulatora elektroauto (BEV) privātpersonu vidū – gada pirmajos piecos mēnešos iegādātas 54 jaunas "Ora" automašīnas, otrajā vietā ierindojot "Škoda Enyaq" ar 8 reģistrētām jaunām automašīnām. Kā viens no intereses veicinātājiem, pirmkārt, ir cena aptuveni 27 000 – 33 000 eiro robežās, kas to ierindo budžeta klases elektroauto kategorijā, un šobrīd ir viens no pieejamākajiem piedāvājumiem elektroauto tirgū. Tas nozīmē, ka ar valsts atbalstu 4500 eiro apmērā privātpersonas var iegādāties jaunu elektroauto, tērējot tam mazāk kā 25 000 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu skaits Latvijā pieaug, savukārt auto nobraukto kilometru skaits gadā samazinās, un arī degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumi 2023. gadā bija mazāki par plānotajiem, bet ceļu infrastruktūrai nepieciešama nauda. Tas raisa jautājumu par pašreizējo auto segmenta nodokļu pārskatīšanu, iespējams, atceļot vai mazinot atvieglojumus un palielinot pašreizējo maksājumu apmērus.

Finanšu ministrijas dati liecina, ka 2023. gadā naftas produktu akcīzes nodokļa ieņēmumi sasniedza 587,6 milj. eiro, kas gan ir teju par 20 milj. eiro vairāk, nekā tika iekasēti 2022. gadā, tomēr tas ir par 7 milj. eiro mazāk, nekā bija plānots iekasēt (594,6 milj. eiro). Savukārt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa ieņēmumi 2023. gadā bija 102,5 milj. eiro, kas ir par 0,5 milj. eiro vairāk, nekā bija plānots iekasēt, un par vienu milj. eiro vairāk, nekā tika iekasēts 2022. gadā. 2024. gadā naftas produktu akcīzes nodokļa ieņēmumi plānoti 622,9 milj. eiro apmērā, kas ir par 35,3 milj. eiro vairāk, nekā tika iekasēts 2023. gadā. Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa ieņēmumi šogad plānoti 105 milj. eiro apmērā, kas ir par 2,8 milj. eiro vairāk, nekā iekasēja 2023. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Problēmas ar pārpildītajām autostāvvietām Rīgas centrā nerada elektroauto, bet gan to masveidā likvidēšana

Raitis Logins, SIA “Grant Thornton Baltic” partneris,01.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautisks finanšu konsultāciju uzņēmums SIA “Grant Thornton Baltic” norāda, ka problēmas ar pārpildītajām maksas autostāvvietām Rīgas centrā nerada elektroauto, bet gan Rīgas domes pēdējo piecu gadu politika tās masveidā likvidēt.

Turklāt centra nepieejamība ar automašīnām ir sekmējusi situāciju, ka Rīgas centrs no “vieta biznesam” viedokļa izmirst, par ko norāda gan viesmīlības uzņēmumi un restorāni, gan arī tukšie tirdzniecības vietu skatlogi.

“Izrādās, ka pašvaldības politika piespiest cilvēkus pārsēsties no privāta transporta uz velosipēdiem un sabiedrisko transportu ir nesekmīga, bet sekas, ko maksā pati pašvaldība, nesamērīgi augstas. Ja turpināsies līdzšinējā politika, nesalāgojot visas intereses, tad būs jādomā atbalsta programmas, kā mākslīgi aizpildīt Rīgas centru ar uzņēmumiem, cilvēkiem, jo ar zaļajām zonām, riteņbraucēju joslām, kokiem podos stāvvietu vietās piepildīt to nevarēs. Citviet pasaulē galvaspilsētas centrs ir dārgākais un pieprasītākais biznesa rajons, bet Rīga pēdējā laikā izteikti zaudē savu pievilcību šajā vietā. Tā rezultātā sāk veidoties jauni aktīvā biznesa centri Rīgā un Pierīgā, galvenokārt, kur var ērti piebraukt un novietot transportlīdzekļus,” norāda Raitis Logins, finanšu konsultāciju uzņēmuma “Grant Thornton Baltic” partneris.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī elektroauto skaits nemitīgi palielinās, 2024. gadā vērojama elektroauto skaita pieauguma samazināšanās, liecina Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati.

2022. gada beigās un 2023. gadā elektroauto veidoja teju 9% no kopējā jauno vieglo automobiļu skaita, taču 2024. gada pirmajos divos ceturkšņos šis apjoms samazinājies līdz 7%. CSDD šo tendenci skaidro ar vispārējās ekonomiskās situācijas pasliktināšanos, kā rezultātā arī kopumā jaunas automašīnas cilvēki iegādājas retāk. Tajā pašā laikā Klimata un enerģētikas ministrijā (KEM) norāda, ka šobrīd tirgū arvien vairāk ienāk lietoti elektroauto.

Pērk lietotus

Otrreizējais tirgus kļūst makam atbilstošāks, un to apliecina arī statistikas dati, norāda Raimonds Kašs, KEM Finanšu instrumentu departamenta direktors. “Jūnija sākumā jauni elektromobiļi iegādāti 78% gadījumu, bet šobrīd, pakāpeniski pieaugot lietotu elektroauto skaitam, šis apjoms samazinājies līdz 73%. 2024. gada 2. ceturkšņa dati liecina, ka Latvijā ir reģistrēti 7798 elektroauto. Līdz ar valsts atbalstu, interese videi draudzīgo auto iegādei ir straujāka, salīdzinot ar 2015.-2021. gada datiem, kur pieaugums ir mērenāks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2015. gada elektroauto skaits Latvijā ir pieaudzis 33 reizes. Šobrīd pa Latvijas auto ceļiem pārvietojas 6576 elektroauto, informē Klimata un enerģētikas ministrija.

Īpašs elektroauto uzrāviens noticis 2023. gadā, kad elektroenerģijas cenas biržā kritās un bija pieejami dažādi atbalsta pasākumi.

“Līdz ar elektroauto nozares dinamiskumu, vienlīdz jāraugās uz to, lai uzlādes un elektrotīkla infrastruktūra, kā arī norēķināšanās par elektroauto uzlādi ir cilvēkam ērta, draudzīga un ātra. Tas ir nākamais solis, lai mēs kā ministrija veicinātu kopējā pakalpojuma pieejamību – sākot no elektroauto iegādes iespējām līdz pat uzlādei,” norāda Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis.

Atbilstoši jaunākajiem datiem, Latvijā jaunu reģistrētu pārdoto elektroauto skaits ir augstāks nekā Lietuvā un Igaunijā. Latvija kopumā apsteidz 12 Eiropas Savienības valstis, kā, piemēram, Poliju, Spāniju, Itāliju, Grieķiju u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no automašīnu koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem Carguru noslēdzis līdz šim vērienīgāko darījumu nozarē, pievienojot savam biznesam elektroauto koplietošanas jaunuzņēmumu OX Drive.

Ar šo darījumu Carguru stirpina savas līdera pozīcijas tirgū, vienlaikus kļūstot arī par vadošo elektroauto koplietošanas pakalpojumu sniedzēju.

Darījuma rezultātā Carguru savu autoparku papildina ar vairāk nekā 200 jauniem elektroauto, tostarp Tesla un Audi ražotāju modeļiem, kurus turpmāk varēs rezervēt un izmantot braucieniem tikai caur Carguru mobilo aplikāciju.

Carguru ir automašīnu koplietošanas biznesa celmlauzis Latvijā, kas jau kopš 2017. gada piedāvā pārvietošanās iespējas autovadītājiem, kuriem nav sava personīgā transportlīdzekļa. Ar OX Drive pievienošanu, Carguru savu piedāvājumu tagad papildina ar videi vēl draudzīgāku risinājumu, kas ilgtermiņā veicinās pāreju uz ilgtspējīgu un efektīvu urbāno mobilitāti. Tikmēr OX Drive sevi kā automašīnu koplietošanas jaunuzņēmumu skaļi pieteica pirms vairāk nekā diviem gadiem. Savas atšķirīgās koncepcijas un Tesla automašīnu dēļ, OX Drive ātri kļuva par vienu no populārākajām automašīnu koplietošanas platformām Latvijā, kas līdz tam vēl nebijušā apjomā piedāvāja klientiem izbaudīt ērti pieejamus jaunākās paaudzes elektroauto.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētikas uzņēmums "Ignitis Latvija" vienojies ar SIA "Latvian Retail Management", kas Latvijas tirgū pārstāv mazumtirdzniecības veikalu tīklus "Citro", "Eldo" un "Mājai un dārzam", par elektroauto uzlādes staciju tīkla "Ignitis ON" attīstīšanu Latvijas reģionos, informē "Ignitis Latvija" pārstāvji.

Sākotnēji plānots uzstādīt vairāk nekā 130 elektroauto uzlādes punktus.

"Ignitis Latvija" elektroauto uzlādes tīkla vadītājs Arturs Svekris skaidro, ka visā Latvijas teritorijā iecerēts veicināt ciešāku sadarbību ar dažādiem partneriem par elektroauto uzlādes punktu izbūvi to apsaimniekotajās teritorijās. Kā perspektīvu segmentu "Ignitis ON" tīkla attīstībai, "Ignitis Latvija" saskata mazumtirdzniecības veikalu tīklus ar plašu pārklājumu Latvijas pilsētās un reģionu centros, kā arī komercsektora pārstāvjus, kuru pārziņā ir biznesa centri un citas komercplatības ar aktīvu auto plūsmu.

Sadarbībā ar "Latvian Retail Management" ir sākti elektroauto uzlādes punktu izbūves darbi pie mazumtirdzniecības veikalu tīkla tirdzniecības vietām vairāk nekā 30 dažādās lokācijās Latvijas reģionos un novadu centros. Plānots, ka pirmie "Ignitis ON" elektroauto uzlādes punkti tiks nodoti ekspluatācijā 2025.gada pavasarī. Lielākā daļa elektroauto uzlādes punktu pieslēguma jauda būs virs 150 kilovatiem (kW).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Investējot 115 miljonus eiro, Ignitis plāno savienot Baltiju vienotā elektrouzlādes maģistrālē

Db.lv,13.05.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viedo enerģētikas risinājumu uzņēmums Ignitis Latvija, kas ir daļa no Baltijā vadošās atjaunīgās enerģijas uzņēmumu grupas Ignitis Group un pārvalda Baltijā lielāko elektroauto ātrās uzlādes tīklu Ignitis ON, ir uzsācis investīciju projektu Latvijā.

Ieguldot vairāk nekā 115 miljonus eiro līdz 2026. gadam, uzņēmumu grupa plāno izveidot plašāko elektroauto ātrās uzlādes tīklu un savienot Baltiju vienotā elektrouzlādes maģistrālē.

“Investīcijas elektroauto ātrās uzlādes tīkla izveidē Latvijā ir daļa no Ignitis uzņēmuma ambiciozajiem plāniem, izveidot plašāko Ignitis ON ātrās elektrouzlādes maģistrāli, kas savieno Baltijas valstis ar Polijas un Skandināvijas reģionu. Līdz ar pieprasījuma pieaugumu pēc elektroauto, strauji aug vajadzība pēc ērtas un pieejamas elektroauto publiskās uzlādes infrastruktūras. Paredzot vērienīgu investīciju programmu, Ignitis plāno Baltijas valstīs izveidot lielāko ātrās elektrouzlādes tīklu un nodrošināt mūsdienīgu, ērtu un videi draudzīgu elektromobilitātes infrastruktūru. Esam pārliecināti, ka zaļā enerģija ir nākotnes transporta dzinējspēks, un mēs neatlaidīgi virzāmies uz to,” norāda Eimantas Balta, Ignitis Group e-mobilitātes vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai nākotni auto nozarē noteiks lietoti auto?

Izīda Gerkena, “Moller Auto” uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā,03.05.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no spilgtākajām pēdējo gadu tendencēm auto nozarē vērojama lietotu auto segmentā, kur mērķtiecīgi nozīmīgu spēlētāju lomu ieņēmuši tieši auto dīleri. Paredzu, ka arī šogad šai segmentā izaugsme būs, līdz ar to likumsakarīgs jautājums, kas būs galvenais nozares virzītājspēks jau tuvākajā laikā? Vai tiešām pieprasījums pēc lietotiem auto pārspēs jaunos?

Saskaņā ar “Fleet Europe” pērnā gada datiem Vācijā lietoto auto darījumu apjoms pieauga par 6,9%, Itālijā par 6,6% un Spānijā par 2,6%. Tikmēr tirgus pētījums “Data Bridge Market Research” paredz, ka Eiropas lietoto auto tirgus vērtība līdz 2030. gadam augs par 6,4%. Par to, ka lietotu auto bizness piedzīvo būtisku uzplaukumu, liecina arī “Moller Auto” lietotu auto pārdošanas apjomi Baltijā, kas pērn pieauga par 26%, salīdzinot ar 2022. gadu. Arī šogad paredzu šī segmenta izaugsmi līdzvērtīgā apjomā.

Jāņem gan vērā, ka tā dēvētā lietotu auto tirgus niša ir izaicinājumu pilna. Pirmkārt, tā ir ikdienas konkurence ar pelēko tirgu, tam pretī liekot kvalitāti un uzticamību. Lai pircējiem piedāvātu kvalitatīvu produktu šai segmentā, ir jāatbilst vismaz trīs nosacījumiem - jābūt atbilstošām noliktavām, kvalitatīvam, augsti profesionālam auto servisam, kā arī jāspēj piedāvāt plašs auto zīmolu klāsts. Spējot nodrošināt iepriekš minētos aspektus, viennozīmīgi - jābūt arī finanšu nodrošinājumam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Circle K: Elektroauto uzlāde praksē ir izrādījusies nebūt ne vienkāršs tirgus

LETA,18.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektroauto uzlāde praksē ir izrādījusies nebūt ne tik vienkāršs tirgus, tādēļ būtiskas pārmaiņas dažādu enerģijas veidu izmantošanā transportā tuvākajā laikā vēl nav gaidāmas, intervijā sacīja "Circle K" Baltijas viceprezidents Skirmants Mačuks.

Tostarp viņš minēja, ka, piemēram, elektrības tīklu izbūve, lai nodrošinātu elektroauto uzlādi, ir diezgan dārga. Arī elektrības cenas ir svārstīgas. Tāpat pašu elektroauto tehnoloģijām joprojām vēl ir nepieciešama pilnveide.

"Pirms dažiem gadiem bija milzīgs optimisms tirgū un visi domāja, ka tas ir fantastisks bizness. Mēs vienkārši ejam un būvējam, jo mums ir elektrība. Patiesībā tas nav tik vienkārši, jo ieguldījumi ir lieli. Protams, ja jūs uzbūvējat 25 vai 50 kilovatu lēnās uzlādes punktu, ieguldījums nav tiks liels, bet tomēr jums ir vajadzīga zeme, jums joprojām ir vajadzīgs pieslēgums elektrotīklam. Tāpat lādētāju tehnoloģijas visu laiku uzlabojas un tiek modernizētas, uzlādes ātrums palielinās. Tādēļ tas nav tik vienkāršs bizness," sacīja "Circle K" vadītājs Baltijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvaspilsētas domē pašlaik notiek diskusijas par iniciatīvu atcelt priekšrocības elektroautomašīnām SIA "Rīgas satiksme" apsaimniekotajās autostāvvietās, informē Rīgas domē.

Pašvaldības pārstāve Aira Ancāne, komentējot apvienības "Pilsēta cilvēkiem" aicinājumu atcelt priekšrocības bez maksas novietot elektroautomobiļus "Rīgas satiksmes" apsaimniekotajās autostāvvietās, "jo tās rada negatīvu ietekmi uz pilsētvidi", atzina, ka "temats ir izvirzīts par diskusiju objektu".

"Tiek vērtēti gan ekspertu, gan politiķu viedokļi, bet patlaban konkrēta secinājuma vēl nav. Turpināsim vērtēt gan pozitīvo, gan negatīvo ietekmi," informēja pašvaldības pārstāve.

Kā ziņots, "Pilsēta cilvēkiem" uzskata, ka priekšrocības neveicina videi draudzīgāku transporta līdzekļu izmantošanu, pilsētās autotransporta skaits kopumā esot jāsamazina, priekšrocību dēļ Rīgai piederošais uzņēmums "Rīgas satiksme" negūst ieņēmumus no autostāvvietām, turklāt elektroautomobiļus mēdzot novietot stāvvietās uz ilgu laiku, tādējādi "atņemot vietu automašīnām, kuru vadītājiem tiešām ir svarīgi īslaicīgi novietot transportlīdzekli Rīgā".

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Jaunās elektroauto uzlādes stacijas Schneider Charge piedāvā efektīvu un ērtu risinājumu elektroauto īpašniekiem!

Sadarbības materiāls,22.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās, kad arvien vairāk cilvēku izvēlas pāriet uz videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem, elektroauto uzlādes stacijas kļūst par neaizstājamu pilsētvides sastāvdaļu. Jaunais Schneider Electric uzlādes stacijas modelis Schneider Charge piedāvā inovācijas un efektivitāti, kas nepieciešamas mūsdienu elektroauto īpašniekiem.

Elektroauto uzlādes stacijas Schneider Charge ir veidotas, lai nodrošinātu lietotājiem maksimālu komfortu un drošību. Tās ir aprīkotas ar modernākajām tehnoloģijām, kas ļauj ātri un efektīvi uzlādēt dažādu veidu elektroauto. Turklāt, pateicoties Schneider Electric plašajai pieredzei enerģētikas nozarē, šīs uzlādes stacijas izceļas ar savu uzticamību un ilgtspējību.

Viens no galvenajiem Schneider Charge uzlādes staciju ieguvumiem ir to lietošanas vienkāršība. Montāža ir ātra un vienkārša, un pēc uzstādīšanas tās prasa minimālu apkopi. Lietotāji var viegli piekļūt stacijām un sākt uzlādi ar dažiem vienkāršiem soļiem. Tādējādi, tiek nodrošināta maksimāla ērtība ikdienas lietošanā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viedo enerģētikas risinājumu uzņēmums SIA Ignitis Latvija atklājis Ignitis ON tīkla Latvijā lielāko elektroauto lieljaudas uzlādes centru ar 10 uzlādes punktiem modes un izklaides centra “Rīga Plaza” stāvlaukumā, ļaujot vienlaikus uzlādēt desmit automašīnas ar zaļu elektroenerģiju.

Ignitis Latvija šī vērienīgā uzlādes punkta izbūvē ir ieguldījis aptuveni 500 000 eiro.

Jaunā elektroauto uzlādes centra kopējā uzlādes jauda sasniegs 700kW, kas ir viena no lielākajām visā Latvijā. Seši no uzlādes punktiem nodrošina ātro uzlādi ar jaudu 200 kW un, lai sniegtu iespēju uzlādēt plašu automobiļu klāstu, uzlādes centrs ir aprīkots gan ar Eiropas standarta CCS2, gan arī Āzijas standarta CHAdeMO konektoriem. Turklāt jau tuvākajā nākotnē plānots veikt nākamos attīstības soļus, uzstādot vēl līdz 30 uzlādes punktus “Rīga Plaza” stāvlaukumā.

“Mums, kā plašākajam un uzticamākajam lieljaudas elektrouzlādes staciju tīklam Baltijas valstīs, ir svarīgi izvietot jaunos uzlādes punktus vietās, kas ērti iekļaujas cilvēku ikdienas ritmā. Šie desmit elektroauto uzlādes punkti “Rīga Plaza” stāvlaukumā kā rīdziniekiem, tā viesiem ir pieejami Pārdaugavas punktā, kur satiekas vairāki valsts galvenās nozīmes ceļi. Turklāt tie ir pieejami, nešķērsojot Salu tiltu, un ļauj apvienot ātru un efektīvu auto uzlādi ar iepirkšanos, atpūtu vai maltītes ieturēšanu pirms došanās ikdienas gaitās vai ceļojumā,” stāsta Arturs Svekris, Ignitis ON elektroauto uzlādes tīkla vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot elektroauto uzlādes infrastruktūras attīstību, “Eleport” atklāj lielāko uzlādes parku Baltijā, informē uzņēmums.

Lietuvā pie iepirkšanās un izklaides centra “Akropole” uzstādītas 20 uzlādes stacijas, kas vienlaikus ļauj uzlādēt līdz pat 40 elektromobiļiem. Kā arī, attīstot elektromobilitāti Latvijā, “Eleport” savu tīklu ir papildinājis ar 5 jaunām uzlādes stacijām dažādās vietās Rīgā.

Elektroauto uzlādes infrastruktūras attīstītājs “Eleport” jau gada sākumā ziņoja par vērienīgiem plāniem Lietuvā atklāt lielāko uzlādes parku Baltijā. Noslēdzoties projekta pirmajam posmam, uzņēmums saviem klientiem piedāvā pirmās 20 uzlādes stacijas no kurām lielākā daļa nodrošina ultra ātrās uzlādes iespējas. Maksimālā jauda uz vienu uzlādes iekārtas savienotāju ir 150 kW, un ekspluatācijā esošo staciju kopējā jauda ir 1 500 kW. Neskatoties uz to, līdz 2027.gadam “Eleport” plāno uzstādīt vēl 20 uzlādes stacijas, tādējādi dubultojot uzlādes jaudu un paplašinot kopējo ieguldījumu apjomu līdz pat 1 miljonam eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas zaļākais biroju komplekss “Verde” īstenojis jaunu investīciju projektu ar mērķi būtiski attīstīt elektromobilitātes infrastruktūru - pazemes autostāvvietā sadarbībā ar energokompāniju “Enefit” ir uzstādītas 11 jaunas “Enefit Volt” elektroauto uzlādes stacijas ar iespēju vienlaicīgi veikt uzlādi 16 automašīnām.

Kopējās abu pušu investīcijas ir 120 tūkstoši eiro.

Energokompānijas “Enefit” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vancāns: “”Verde” ir pirmais biroju komplekss Latvijā, kurā ir pieejamas “Enefit Volt” uzlādes iekārtas, kas, ar zaļo elektrību, vienuviet spēs uzlādēt tik lielu elektroauto skaitu. Elektroauto uzlādes infrastruktūras attīstību biznesa sektorā sākam tieši “Verde”, jo šī ir arī “Enefit” biroja mājvieta. Šeit mēs vēlamies piedāvāt ērtu un pieejamu elektroauto uzlādi ne tikai mūsu darbiniekiem, bet arī klientiem un ikvienam biroja kompleksa nomniekam un apmeklētājam”.

Kopš šī gada jūnija “Verde” pieejamas 11 “Enefit Volt” elektroauto uzlādes iekārtas, kas darbojas ar 100% atjaunīgo elektroenerģiju. A ēkas (0.stāva stāvvietā) uzstādītas 6 un B ēkas pazemes stāvvietā (-1. stāvā) – 5 uzlādes iekārtas. Katra stāvvieta ir aprīkota ar 22 kW jaudas uzlādes iekārtu, kas 100 km uzlādi vidēji veic vienas stundas laikā. Visas uzlādes iekārtas ir publiski pieejamas ikvienam elektroauto īpašniekam, kas strādā vai viesojas “Verde” kompleksā. Gada laikā šī “Enefit Volt” uzlādes infrastruktūra palīdzēs ietaupīt vairāk nekā 30 tonnu CO2 izmešu (aprēķins pēc AIB datiem).

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Auto remonts pie sertificēta dīlera – vai vienmēr būs dārgāk?

Māris Lazdāns, Inchcape Motors Latvia pēcpārdošanas vadītājs,21.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daudzu automobiļu īpašniekiem, kas nav izmantojuši sertificētu auto dīleru servisu pakalpojumus, ir priekšstats, ka remonts tur noteikti izmaksās dārgāk. Taču bieži vien tas ir tikai mīts.

Manā profesionālajā pieredzē bieži nākas saskarties ar situācijām, kad klienti, veicot pēcgarantijas remontu, sākotnēji vēršas tā sauktajā “pelēkajā servisā”, bet pēc tam pieprasa auto remonta tāmi arī no mums. Gala rezultāts viņiem bieži vien ir pārsteigums, jo autorizētā servisa piedāvātā summa izrādās zemāka. Tas ir īpaši raksturīgi sarežģītākiem remontdarbiem.

Jautāsiet – kā tas iespējams, ja autorizētajos servisos darba stundas izmaksas var būt divas vai pat trīs reizes augstākas nekā “pelēkajos servisos”?

Normstundas pret virsstundām

Atbilde ir vienkārša – “pelēkie servisi” piedāvājumā norāda remonta kopējo summu, bet autorizētie servisi veic remontu saskaņā ar ražotāja noteiktajām normstundām katram darbam. “Pelēkā servisa” mehāniķis savā aprēķinā vadās pēc pieredzes, aptuveni novērtējot, cik ilgs laiks būs nepieciešams remontdarbiem. Autorizētajā servisā šādi aprēķini nav nepieciešami, jo ražotājs jau ir noteicis precīzas normstundas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veicot pārdomātas investīcijas, kabelizējot elektropārvades līnijas, ir izdevies samazināt elektroenerģijas atslēgumu skaitu vairāk nekā trīs reizes no 40 000 līdz 13 000 – 14 000 gadā, turklāt perspektīvā līnijas kļūs vēl noturīgākas pret tīkla bojājumiem, kurus var nodarīt gan daba, gan arī cilvēciskais faktors.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta AS Sadales tīkls valdes priekšsēdētājs Sandis Jansons. Viņš norāda, ka pašlaik būtiskākais izaicinājums ir nevis inflācija, bet gan aizvien pieaugošās izkliedētās elektroenerģijas ģenerācijas jaudas un arī iecerētā virzība uz autotransporta elektrifikāciju.

Kādā stāvoklī Latvijā ir elektroenerģijas pārvades un sadales tīkli, jo īpaši, ja Eiropas Savienība un arī Latvija virzās uz elektrifikāciju?

Lai nebūtu subjektīvs skatījums par elektroenerģijas sadales tīklu stāvokli, tad šie tīkli gan no to drošības, gan tehniskajiem, gan ekonomiskajiem parametriem jāsalīdzina visās trijās Baltijas valstīs, kurām ir kopīga pagātne un šo tīklu izveides laiks, kā arī tieši tāds pats tehniskais risinājums un ir līdzīga ekonomiskā situācija. Latvijā esošie tīkli salīdzinājumā gan ar ziemeļu, gan arī dienvidu kaimiņiem izskatās salīdzinoši labi. Viens no drošības parametriem ir nepārtraukta elektroenerģijas piegāde, kuru raksturo tādi parametri kā SAIDI un SAIFI, kas parāda, cik reizes vidēji gadā un cik minūtes vidēji gadā klients paliek bez elektroenerģijas. Abos šajos rādītājos Latvijas tīkliem ir līdzīgi vai labāki rādītāji (tie svārstās gadu no gada). Taču kopumā varam teikt, ka Latvijā atslēgumu skaits ir mazāks un klienti bez elektrības vidēji dzīvojuši īsāku laiku nekā Igaunijā vai Lietuvā. Protams, nekas nestāv uz vietas un visi gan Latvijā, gan Igaunijā un Lietuvā meklē iespējas, kā samazināt elektroenerģijas padeves atslēgumu skaitu un kā samazināt minūšu daudzumu, kurās nav iespējams piegādāt elektrību. Latvijā, piemēram, kailvadi pakāpeniski tiek aizstāti ar gaisa vai zemē ieraktu vadu kabeļu līnijām. Kopš 2022. gada līniju rekonstrukcijās vairs netiek izmantoti kailvadi, un pašlaik 65% visa tīkla ir kabelizēti. Mērķis ir līdz 2031. gadam kabelizēt visu zemsprieguma tīklu. Protams, pazemes kabeļu izmaksas ir divas līdz trīs reizes augstākas nekā gaisa vadu kabeļu līniju ierīkošana, tāpēc, lai tīkla attīstības izmaksas saglabātu optimālas, variējam ar abiem šiem risinājumiem. Rezultātā Sadales tīkla līnijas jau ir kļuvušas un kļūs vēl noturīgākas pret tīkla bojājumiem, kurus var nodarīt gan daba, gan arī cilvēciskais faktors, tādējādi arī mazāk elektroenerģijas atslēgumu un īsāks laiks bez šī būtiskā energoresursa patērētājiem. Interesanti, ka pēdējos gados no Latvijas vairākkārt esam braukuši palīdzēt novērst bojājumus Igaunijas elektroenerģijas sadales tīklā. Protams, pilnībā novērst elektroenerģijas padeves traucējumus pagaidām nav iespējams, taču virzība uz to visu laiku notiek.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Enefit atklāj pirmos publiskā elektroauto uzlādes tīkla punktus Latvijā

Db.lv,15.08.2024

Veikalu tīkla top! valdes locekle un mārketinga direktore Ilze Priedīte, veikalu tīkla top! līdzīpašniece (SIA Mārksmens) Dace Broka, energokompānijas Enefit vadītājs Mārtiņš Vancāns un Enefit valdes loceklis Rihards Kotlers.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paplašinot elektroauto uzlādes tīklu Baltijā Enefit Volt, energouzņēmums Enefit atklājis Latvijā pirmos publiskos elektroauto uzlādes punktus pie veikaliem top! Iecavā, Dobelē, Tukumā un drīzumā arī Rīgā.

Vienlaikus šogad plānots izbūvēt pirmās lieljaudas uzlādes stacijas uz starptautiskajām maģistrālēm un veidot sadarbību arī ar citiem lielveikalu tīkliem, tādējādi atbalstot gan pilsētvidē un tās apkaimēs dzīvojošos elektroauto īpašniekus, gan nodrošinot vienotu uzlādes tīkla pārklājumu visā Baltijā.

Enefit Volt publiskais uzlādes tīkls Latvijā izmanto tikai zaļo enerģiju, un tā attīstībā šogad plānots investēt nepilnus 3 miljonus eiro.

Ārpus Rīgas publiskās uzlādes punktu izvietojumu iecerēts fokusēt Daugavpils, Tukuma, Bauskas un Limbažu virzienā. Tāpat kā Igaunijā, arī Latvijas uzlādes stacijās tiks nodrošināta elektroauto uzlāde ar videi draudzīgā veidā ražotu enerģiju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Hagberg piesaista nepilnu vienu miljonu eiro elektroautoparka paplašināšanai

Db.lv,16.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilna servisa nekustamo īpašumu attīstīšanas, būvniecības un apsaimniekošanas pakalpojumu uzņēmums HAGBERG saņem nepilnu viena miljons eiro aizdevumu no Swedbank elektroauto iegādei.

Projektā paredzēta arī jauna elektroauto uzlādes staciju izbūve, ievērojami paplašinot uzņēmuma energoefektīvo infrastruktūru. Projekta kopējās izmaksas ir 1,18 miljoni eiro, uzņēmumam saņemot Attīstības finanšu institūcijas ALTUM atbalstu 171 tūkstoša eiro apjomā no Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda programmas uzņēmumu energoefektivitātei līdzekļiem.

Autotransports ir viens no HAGBERG galvenajiem darba resursiem, lai nodrošinātu pakalpojumus klientu objektos visā Latvijā. Īstenojot plānveidīgu autotransporta nomaiņu uz elektroautomašīnām, uzņēmums ievērojami optimizē saimnieciskās darbības izmaksas un samazina CO2 emisijas. Nepieciešamā elektroenerģija tiks ražota no atjaunojamajiem resursiem – 366 saules paneļiem, ar ko HAGBERG jau ir aprīkojis uzņēmuma administratīvās ēkas, nodrošinot kopējo jaudu 152kW. Ar Eiropas Savienības atbalstu uzstādītie saules paneļi HAGBERG infrastruktūrā nodrošinās pietiekami daudz elektroenerģijas, lai veiktu 31 projektā iegādāto elektroauto uzlādi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

VIDEO: Jāizmanto vietējais AER potenciāls

Jānis Goldbergs,20.06.2024

Biodegvielu ražošana starp šeit pārstāvētajām ir viena no vecākajām. Latvijā ražošana notiek jau 16 gadus. Patlaban tieši šī nozare dod reālu pienesumu emisiju samazināšanai transportā, saka Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas valdes loceklis Indulis Stikāns.

Ekrānšāviņš no video

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atjaunojamo energoresursu (AER) ražošana tepat Latvijā ir nepieciešama un nākotnē veicināma daudz vairāk nekā līdz šim, saglabājot jau esošos instrumentus.

Tāds ir nozīmīgākais secinājums pēc Dienas Biznesa organizētās diskusijas Kā samazināsim emisijas transportā, un cik tas maksās?

Diskusijā piedalījās klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis, satiksmes ministra padomnieks Jānis Meirāns, 14. Saeimas deputāts Jānis Patmalnieks, Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas valdes loceklis Indulis Stikāns, Latvijas Elektroauto biedrības valdes loceklis Mārtiņš Stirāns, Latvijas Biogāzes asociācijas valdes locekle Kristīne Veģere un Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Pēteris Lesničenoks.

Saruna pirms dokumentu lasīšanas

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Energouzņēmums Enefit paplašina savu publiskās uzlādes tīklu ar lieljaudas stacijām Rīgā un uz starptautiskajām automaģistrālēm.

Novembra beigās atklātas pirmās sešas no plānotajām 32 lieljaudas uzlādes stacijām Latvijā, kas paredzētas Eiropas TEN-T ceļu tīkla ietvaros Baltijā. Tie ir vieni no ātrākajiem lādētājiem Latvijā, un 100 km veikšanai nepieciešamā uzlāde aizņems tikai 5 minūtes.

Novembrī atklātās lieljaudas uzlādes stacijas izvietotas trīs lokācijās: Rīgā – Mūkusalas ielā un VEF kvartālā, kā arī Piņķos pie “Via Jurmala Outlet Village”. Katrā adresē pieejamas divas uzlādes stacijas. Maksimālā jauda no viena spraudņa ir 240 kW, savukārt lādējot divas automašīnas vienlaikus, – 160 kW.

Līdz šī gada beigām Enefit lieljaudas uzlādes tīklu plānots papildināt ar vēl vismaz divām lokācijām – Lilastē pie viesnīcas “Porto Resort” uz Tallinas šosejas, kā arī Bauskā. Lieljaudas uzlādes iekārtas izvietotas stratēģiski nozīmīgā ceļa posmā, kas savieno Latviju, Lietuvu un Igauniju. Pirms iekārtu uzstādīšanas Enefit veica rūpīgu analīzi par elektroauto kustības intensitāti un apkārtējo uzlādes infrastruktūru konkrētajās lokācijās. Šāda pieeja nodrošina, ka uzlādes stacijas tiek izvietotas tieši tur, kur tās ir visnepieciešamākās un visefektīvāk atbalsta elektroauto lietotājus.

Komentāri

Pievienot komentāru