Jaunās paaudzes elektroauto lietoto auto tirgū varētu būt konkurētspējīgākas pēc apmēram pieciem gadiem; šobrīd valstij būtu jādomā par atbalsta instrumentu uzlabošanu, atzīmē Oskars Cekuls, SIA “eLizings.lv” transportlīdzekļu finansēšanas eksperts.
Pašlaik sociālekonomisko apstākļu dēļ Latvijas iedzīvotāji viesbiežāk izvēlas iegādāties vismaz desmit gadus vecas automašīnas, taču šajā segmentā pieejamie elektromobiļi bieži vien neattaisno pircēju ekspektācijas, tāpēc pārsvarā lēmums tiek pieņemts par labu iekšdedzes dzinējam, teic O.Cekuls. “Tā rezultātā veidojas pretrunas starp gaidām un realitāti - cilvēki labprāt vēlētos iegādāties elektroauto, taču viņi to nevar atļauties. Vecākie elektroauto modeļi šajā gadījumā neattaisno klientu ekspektācijas ikdienā pārvietoties ar modernu transportlīdzekli, taču jaunākie pagaidām vienkārši ir pārāk dārgi,” atzīmē O.Cekuls.
Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati liecina, ka 2024. gadā Latvijā reģistrēti 1258 jauni elektroauto, kas ir par 22,5% mazāk nekā 2023. gadā. Tādējādi pērn Latvijā jauno elektroauto reģistrācija veidoja 7,3% no kopējā reģistrētā jauno vieglo pasažieru automobiļu skaita, kamēr 2022. un 2023. gadā šis apjoms bija teju 9%.
O.Cekuls šo tendenci skaidro ar vispārējās ekonomiskās situācijas pasliktināšanos, kā rezultātā arī kopumā jaunas automašīnas cilvēki iegādājas retāk. “Otrreizējais tirgus kļūst makam atbilstošāks, taču modernu elektroauto šajā segmentā pagaidām vēl ir maz. Šobrīd prognozējam, ka jaunās paaudzes elektromašīnas lietoto auto tirgū varētu būt konkurētspējīgākas pēc aptuveni pieciem gadiem, kad tās attiecīgi būs kļuvušas lētākas, taču joprojām atbildīs klientu ekspektācijām par modernu automašīnu,” paredz O.Cekuls.
Viņš atzīmē, ka 2020. gadā tirgū bija pieejami vien aptuveni 50 elektroauto modeļu, kuri bija diezgan futūristiski un izleca uz kopējā automašīnu fona, taču šobrīd šo modeļu, ar kuriem iedzīvotāji vēlas pārvietoties ikdienā, skaits ir būtiski palielinājies, pārsniedzot 600.
“Sākotnēji elektroauto ražotāji, būvējot savus auto, gāja ergonomikas ceļu, taču šobrīd arvien vairāk tiek ņemtas vērā klientu vēlmes. Tajā pašā laikā būtu jāņem vērā fakts, ka cilvēkiem arvien trūkst motivācijas iegādāties elektroauto. Pašlaik uz 100 Latvijas iedzīvotājiem ir 18,9 zirgi, kas ir ar kārtu augstāks rādītājs, nekā elektroauto daudzums. Mums trūkst stimulu, kas veicinātu elektroauto iegādi, jo auto īpašnieki, kuri nedzīvo Rīgā vai Pierīgā praktiski neizjūt valstī ieviestās priekšrocības, piemēram, iespēju brīvi pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu vai izmantot bezmaksas stāvvietas. Loģiski, ka šī iemesla dēļ cilvēki biežāk izvēlas iegādāties auto ar iekšdedzes vai hibrīda dzinējiem,” teic O.Cekuls, uzsverot, ka valstiskā līmenī sabiedrība būtu jāmotivē izvēlēties videi draudzīgākas automašīnas.
“Ja cilvēks brauc ar 13 gadus vecu auto, mums būtu jāpalīdz viņam pārkāpt, piemēram, desmit gadus vecā automašīnā, tos, kuri jau brauc ar desmit gadus veciem auto, savukārt būtu jāmotivē iegādēties piecus gadus vecus transportlīdzekļus, bet pārējos - domāt par jauna auto iegādi. Šobrīd mēs vēlamies, lai cilvēki pārlec vairākus posmus uz priekšu, taču lielākajai daļai nav šādas finansiālās rocības, tāpēc principā sanāk, ka valstī pastāvošais atbalsts strādā tikai uz piecu gadu vecu vai jaunāku automašīnu īpašniekiem. Viņiem šis atbalsts ir kā pamudinājums pamēģināt un paeksperimentēt, taču patiesībā par jaunu auto iegādi var atļauties domāt vien retais. Vidējā bruto alga 2024. gada 3.ceturksnī Latvijā bija 1703 eiro jeb aptuveni 1265 eiro neto. Maksimālās kredītsaistības savukārt ir 40% jeb 506 eiro, kā rezultātā sanāk, ka vidējās algas saņēmējs Latvijā var iegādāties sev auto līdz apmēram 40 tūkstošiem, sasniedzot maksimālo robežu mēneša maksājumumam. Mūsu dati rādā, ka klientiem komfortabls mēneša maksājums ir robežās no 150 līdz 200 eiro, bet maksimālā summa, ko klienti mēnesī ir gatavi maksāt par savu auto, parasti ir ap 350 eiro. Līdz ar to izriet, ka klienti ir gatavi pirkt auto cenā līdz 30 tūkstošiem eiro un šajā cenu kategorijā elektroauto piedāvājums nav pārāk plašs,” secina O.Cekuls, uzsverot, ka elektroauto kustību neveicina arī atbalsta ierobežojošie faktori.
“Lai pretendētu uz valsts atbalstu elektroauto iegādei, tā cenai ir jābūt sākot no 8750 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa. Tāpat šis auto nevar būt reģistrēts Latvijā ilgāk par 12 mēnešiem, norādītajam nobraukumam pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm ir jābūt vismaz 150 kilometriem, bet transportlīdzekļa maksimālajam ātrumam - vismaz 90 kilometriem stundā. Tas nozīmē, ka principā nav iespējams iegādāties auto, ko iepriekš nopirkušas pašvaldības vai uzņēmumi, un kuri būtu laba alternatīvā tiem cilvēkiem, kam rocība ir ierobežota. Tādā veidā mēs nonākam apburtajā lokā - ideja ir laba, bet izpildījums ir būtiski jāuzlabo,” uzskata O.Cekuls.