Valdības sēdē, 6. februārī, Ministru kabinets atbalstīja noteikumu projektu, kas paredz noteikt vienotas prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes, dabasgāzes uzpildes un ūdeņraža uzpildes iekārtām, informē Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļa.
Ņemot vērā, ka Latvijā alternatīvo degvielu politika ir tikai pašā attīstības sākumposmā, vienotu prasību noteikšana šādu transportlīdzekļu uzpildes un uzlādes stacijām ir īpaši svarīga. atzīmē ministrijā.
Autotransports veido 91,3% no kopējā transporta SEG (siltumnīcefekta gāzes) emisiju apjoma, bet 23,9% – no kopējā SEG emisiju apjoma. Attiecībā uz transporta nozares radīto gaisa piesārņojumu, nozīmīgas ir nozares radītās slāpekļa oksīda emisijas. NOx emisiju galvenais avots Latvijā ir transports (49%), it īpaši autotransports, kas rada 35% no kopējām emisijām.
Atzīmēts, ka 92% no autoparka veido ar fosilajām degvielām (benzīns un dīzeļdegviela) un 7% ar sašķidrināto naftas gāzi darbināmi transportlīdzekļi, kas ir galvenais SEG emisiju avots. Ir jāapzinās, ka, paplašinot alternatīvo degvielu pielietojumu transportā, varētu parādīties pozitīvā ietekme šādam pasākumam uz Latvijai saistošo mērķu izpildi par SEG emisiju samazināšanu turpmākajos gados.
Eiropas Komisija (EK) ir uzsvērusi alternatīvo degvielu būtisko lomu transporta emisiju samazināšanas kontekstā. Latvijā ir jāveicina šī sektora attīstība, ņemot vērā, ka pieņemto pasākumu pozitīvie rezultāti nebūs sagaidāmi īstermiņā, bet noteiktie ne-ETS (ne emisiju tirdzniecības sistēmas) SEG samazinājuma mērķi Latvijai jāizpilda jau no 2020.gada.
Noteikumi paredz pārņemt direktīvā par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu noteikto principu, ka cenas, ko nosaka publiski pieejamo uzlādes punktu operatori, ir saprātīgas, viegli un skaidri salīdzināmas, pārredzamas un nediskriminējošas, norāda Satiksmes minsitrijā, Vienlaikus, lai nodrošinātu veselīgu konkurenci uzlādes pakalpojuma operatoriem jāļauj pašiem veidot savu cenu politiku, t.sk. piemērojot atlaides, bonusu sistēmas, klientu kartes utml. Ņemot vērā elektrotransportlīdzekļu lādēšanas specifiku, t.i. tos var uzlādēt arī mājas apstākļos uzlādes punktu operatori nebūs ieinteresēti uzlādes pakalpojumam piemērot neadekvāti lielu cenu.
Nosakot vienotas prasības elektroenerģijas, saspiestās dabasgāzes, sašķidrinātās dabasgāzes un ūdeņraža kā degvielas veida infrastruktūrai, tāpat arī uzpildes un uzlādes stacijām, tiktu kontrolēta šīs nozares attīstība.
EK uzskata, ka alternatīvo degvielu veicināšana ir viens no galvenajiem pasākumiem transporta sektora negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanai. Vienotas prasības alternatīvo degvielu uzpildes un uzlādes stacijām veicinās iedzīvotāju uzticēšanos alternatīvajām degvielām. Noteikumu projekts ir pamats tālākai alternatīvo degvielu attīstībai, kas ļaus iedzīvotājiem izvēlēties dažādu degvielu transportlīdzekļus. Līdz ar to noteikumu projekts neierobežo privātpersonas pamattiesības, jo tas nav nekādā veidā saistīts ar personu pamattiesību principiem.