Lai gan konkurence ir liela, kosmētikas un sadzīves ķīmijas izplatītājam Henkel Latvia krīzes laikā nav mazinājies apgrozījums, un šogad uzņēmums plāno nelielu izaugsmi, pirmdien informē laikraksts Dienas bizness.
Vācijas koncerns Henkel nodarbojas ar kosmētikas, tīrīšanas līdzekļu un celtniecībai nepieciešamo saistvielu ražošanu un izplatīšanu. Pirmos divus Baltijā izplata Henkel Latvia, kuru apgrozījums esot bijis apmierinošs, savukārt igauņi ražo un tirgo celtniecības materiālus un to realizācija izvērsusies necerēti veiksmīga.
«Tirgu samazināšanās nav gājusi secen arī mūsu biznesam. Tiesa gan, neesam tik ļoti skarti kā automašīnu tirgotāji vai bankas. Cilvēki vēl joprojām mazgā matus un veļu, bet tirgus attīstība ir negatīva. 2009. gadā spējām palielināt apgrozījumu, un 2010. gadā bijām tajā pašā līmenī. Tas ir ļoti apmierinoši. Ja salīdzinām sevi ar konkurentiem, neviens cits nav bijis tik veiksmīgs,» apgalvo Henkel Latvia direktors Guntars Zālītis.
«Izsaku piesardzīgu prognozi, ka turpmāka tirgus samazināšanās vairs nenotiks. Pēdējo mēnešu rādītāji liecina, ka tirgus izlīdzināšanās lēnām sākas. Pašlaik ieejam posmā, kas būs ilgstošs, ar lēnu izaugsmi. Uzņēmuma veiksme būs atkarīga no tā, cik veiksmīgi tas varēs cīnīties ar konkurentiem, cik veiksmīgi spēs ieviest jaunus produktus, bet pats tirgus sasniegt rezultātus nepalīdzēs.»
Pērk lētāko
Mainījušies arī klientu paradumi. Pircēji esot apguvuši jaunas pirkšanas metodes vai arī atgriezušies pie vecajiem paradumiem. Apkopotie tirgus rādītāji liecinot, ka kritums tirdzniecības apjomos ir mazāks nekā kritums vērtībā. Tas nozīmē, ka cilvēki vairāk pērk preces, kam ir akcija, vai izvēlas alternatīvus - lētākos produktus.
Ražotāji un mazumtirgotāji cīnoties savā starpā cenšas piedāvāt zemākas cenas, tāpēc akciju biežums un intensitāte kļuvusi lielāka. Tomēr arī tas nav palīdzējis, un Latvijas tirdzniecības rādītāji Henkel bijuši slikti.
Mazumtirdzniecības cenas Baltijas valstīs praktiski neatšķiroties, tomēr Latvijas tirgus, salīdzinot ar abām pārējām Baltijas valstīm, ir cietis vislielākos zaudējumus. «Tirgus attīstība ir bijusi būtiski sliktāka nekā Igaunijā un mazliet sliktāka nekā Lietuvā. Protams, tas ietekmē arī mūsu attīstības rādītājus,» atzīst G. Zālītis.
Prognozē izaugsmi
Henkel Igaunijā pagājušajā gadā atvēra celtniecībai nepieciešamo sauso maisījumu rūpnīcu. «Šajā laikā tirgū nebija tā labākā situācija, tomēr šobrīd rūpnīcas noslogotība ir ļoti tuvu optimālajai, kas bija pat negaidīti,» atzīst G. Zālītis. Rūpnīcas vietas izvēle bijusi saistīta ar to, ka šī biznesa vadība atrodas Igaunijā un tur bijusi piemērota pieeja izejmateriāliem un lieliem klientiem.
Henkel vadītāja Baltijas valstīs Sīri Odrats-Koni norāda, ka līmes tehnoloģiju biznesā rezultāti bijuši ļoti labi, rūpniecisko saistvielu pārdošanas apjoms pērn pieaudzis par vairāk nekā 30%. Šobrīd gan Henkel neplānojot citas jaunas ražotnes atvēršanu Baltijā, un Latvijas filiāle tāpat kā līdz šim nodarbosies ar sadzīves ķīmijas un kosmētikas līdzekļu izplatīšanu.
Runājot par uzņēmuma finanšu rādītājiem, G. Zālītis uzsver, ka vairāk informācijas varēšot sniegt pēc audita apstiprināšanas, bet Henkel Latvia 2009. gada apgrozījums bijis 26 miljoni latu, šogad tas būšot tādā pašā līmenī. Peļņa bijusi 720 tūkstoši latu, un arī 2010. gadā tā varētu būt tāda pati. «2011. gadā plānojam nelielu izaugsmi,» atklāj G. Zālītis. Savukārt Sīri Odrats-Koni prognozē, ka kompānijas apgrozījums visā reģionā šogad pieaugs par apmēram 5-6%.
Reklāmas palīdz
Viens no iemesliem, kādēļ šī uzņēmuma produktus joprojām aktīvi patērē, ir nepārtrauktie atgādinājumi masu medijos. Pērn Henkel Latvia bijis lielākais reklāmdevējs televīzijā, tomēr arī otrs sadzīves ķīmijas un kosmētikas koncerns Procter&Gamble daudz neatpaliek šajā jomā. Tātad ar masīvu reklāmu vien nepietiek, lai pārspētu konkurentus - arī tie tikpat aktīvi reklamējas. G. Zālītis uzņēmuma sekmes skaidro ar spēju ieviest arvien jaunus inovatīvus produktus. Tos arī intensīvāk reklamējot. «Cita lieta, ka pircēji ir konservatīvi, vēl nav pieraduši pie jaunā produkta, un tas aizņems ilgu laiku,» lēš uzņēmuma direktors.
Tas, ka Henkel kļuvuši par lielākajiem reklāmdevējiem televīzijā, gan varētu būt skaidrojams arī ar to, ka daudzi samazinājuši savu zīmolu reklamēšanu, bet šis uzņēmums spējis saglabāt savus reklāmas apjomus un turpina investēt zīmolos.
«Mēs nekad neesam darbojušies luksusa preču segmentā, visa piedāvātā prece ir masu patēriņa produkti. Tādēļ neviens no zīmoliem, ko pārstāvam, nav pazudis tirgus situācijas dēļ. Vēl aizvien ir cilvēki, kas par matu krāsu ir gatavi maksāt sešus latus, un ir citi, kas maksās latu,» uzskata G. Zālītis.