Lai novērstu nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) sloga palielināšanu iedzīvotājiem, Finanšu ministrija rosina samazināt nodokļa likmi. Pēc iepazīšanās ar ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu par priekšlikumiem NĪN politikas plānošanai, otrdien, 26. jūnijā, Ministru kabinets (MK) uzdeva Finanšu ministrijai sagatavot atbilstošus grozījumus likumā par NĪN.
Finanšu ministrija nodokļa sloga pieauguma ierobežošanai ir sagatavojusi priekšlikumu samazināt nodokļa likmi, nosakot to 1% apmērā. Tāpat ministrija ierosina noteikt 2008.gadam paredzētā nodokļa apmēra pieauguma ierobežojumu visiem nodokļa maksātājiem 25% apmērā, salīdzinājumā ar iepriekšējam taksācijas gadam aprēķināto (ja nav mainījies ar NĪN apliekamais objekts).
NĪN sloga palielināšanās būtu sagaidāma ar nākamo gadu. Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumam un MK 2006.gada 18.aprīļa noteikumiem Nr.305 "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi" Valsts zemes dienests (VZD) ir izstrādājis vairākus noteikumu projektus, kuri paredz nekustamā īpašuma kadastrālo vērtību bāzes aktualizāciju un kuriem jāstājas spēkā ar 2008.gada 1.janvāri. VZD ir aprēķinājis, ka zemes kadastrālā vērtība pieaugs visā valstī:
" lauksaimniecības zemei - 2 reizes;
" individuālo dzīvojamo māju apbūves zemei - 5,6 reizes;
" komercdarbības objektu apbūves zemei - 5,5 reizes;
" ražošanas objektu apbūves zemei - 5,1 reizi.
Savukārt ar nodokli apliekamajām ēkām tiek prognozēts neliels kadastrālās vērtības pieaugums (vidēji 1,5 reizes komerciālām ēkām un 1,2 reizes rūpniecības ēkām), jo ēku vērtību bāze visā valstī ir aktualizēta jau pērn.
Paredzams, ka NĪN likmes samazinājums radītu atšķirīgu fiskālo ietekmi uz pašvaldību budžetu ieņēmumiem no nodokļa par zemi un par ēkām. Taču, tā kā visi ieņēmumi no NĪN tiek ieskaitīti pašvaldības budžetā, ir jāvērtē kopējā ietekme par nodokļa ieņēmumiem gan no zemes, gan ēkām. Līdz 2007.gadam ieņēmumi par zemi un ēkām tika vērtēti atsevišķi, jo zemei un ēkām bija atšķirīga nodokļa bāze un aprēķināšanas un maksāšanas kārtība. Tagad, kad nodokļa bāze ir vienādota un nodokļa aprēķināšanu gan par zemi, gan par ēkām veic pašvaldības, šāds dalījums vairs nav nepieciešams.
Salīdzinot pašvaldību nodokļa ieņēmumu izmaiņas kopā par zemi un ēkām pie 1,0% likmes rajonu un republikas nozīmes pilsētu griezumā, visos rajonos un republikas nozīmes pilsētās veidotos ieņēmumu pieaugums. Kopumā pa valsti paredzamais nodokļa ieņēmumu pieaugums ir 2,2 reizes. Taču, salīdzinot nodokļa ieņēmumu izmaiņas pašvaldību griezumā, 17 pašvaldībās veidojas neliels nodokļa ieņēmumu samazinājums - apmēram 20 tūkstošu latu apmērā (kopā pa 17 pašvaldībām).
Ņemot vērā nekustamā īpašuma kadastrālo vērtību ievērojamās atšķirības dažādos valsts rajonos, tikai ar NĪN likmes samazināšanu nebūs iespējams novērst būtisku nodokļa sloga pieaugumu nodokļa maksātājiem, vienlaicīgi nesamazinot nodokļa ieņēmumu bāzi daļā pašvaldību. Tādēļ papildus samazinātajai likmei FM ierosina noteikt nodokļa apmēra pieauguma ierobežojumu 25% apmērā.
Nosakot šādu nodokļa apmēra pieauguma ierobežojumu, tiks novērsts nesamērīgs nodokļa sloga pieaugums nodokļa maksātājiem un tajā pat laikā par 16,8 milj. latu palielināsies pašvaldību ieņēmumus no NĪN. NĪN ieņēmumi 2008.gadā kopā pa valsti pieaugtu par 24,7% jeb 16,8 milj. latu, salīdzinājumā ar 2007.gadam prognozētajiem ieņēmumiem.
Nodokļa apmēra pieauguma ierobežojumu plānots noteikt visiem nodokļa maksātājiem, lai neradītu situāciju, kad nodokļa maksātājs, kuram pieder mazāk vērtīgs īpašums, maksā lielāku nodokli, nekā tāds, kura nekustamā īpašuma vērtība ir lielāka. Ierobežojumu nav iespējams piemērot tikai atsevišķām nodokļa maksātāju kategorijām, piemēram, nodokļa maksātājiem, kuriem piederošais īpašums ir deklarētā dzīves vieta, jo tādējādi nebūs iespējams aprēķināt nodokļa ieņēmumu prognozi, kas nepieciešama, lai noteiktu katras pašvaldības vērtētos ieņēmumus, kas tiek izmantoti pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķinā.
Informācijas sagatavotājs:
Daiga Reihmane, 7083867, 6553175,