Šī gada 1. janvārī stājās spēkā steidzamā kārtā pieņemtie grozījumi likumā «Par nekustamā īpašuma nodokli», kā arī saistītie Ministru kabineta noteikumi Nr. 495 «Likuma «Par nekustamā īpašuma nodokli» normu piemērošanas kārtība».
Liela daļa nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) maksātāju jau ir saņēmuši paziņojumu par 2010. gadā maksājamo nodokli, tomēr joprojām nav skaidrs, kā likumā ietvertās normas būtu interpretējamas.
Nodoklis dzīvojamām ēkām
Saskaņā ar NĪN likumu progresīvās likmes (0,1%, 0,2% un 0,3%) piemērojamas vienģimenes un divģimenes dzīvojamām mājām (tai skaitā, vasarnīcām, dārza mājām, rindu un dvīņu mājām), daudzdzīvokļu mājām un to daļām (neatkarīgi no tā, vai tās ir sadalītas dzīvokļu īpašumos), nedzīvojamo ēku daļām, ja to funkcionālā izmantošana ir dzīvošana un ja tās netiek izmantotas saimnieciskajā darbībā. Progresīvās likmes tiek piemērotas šādi: 0,1% likme tiek piemērota kadastrālās vērtības (KV) daļai līdz LVL 40 000, 0,2% – KV daļai no LVL 40 000 līdz LVL 75 000, bet 0,3% – KV daļai virs LVL 75 000. Tomēr skaidri nav norādīts tas, kā progresīvās likmes būtu jāpiemēro. Tādēļ šobrīd NĪN likumu var interpretēt dažādi:
1. atvieglojums piemērojams katram NĪN maksātāja īpašumam atsevišķi (tai skaitā, īpašuma daļai), kurš atbilst kādam no uzskaitītajiem ēku tipiem;
2. atvieglojums piemērojams katram īpašumam, kurš atbilst kādam no uzskaitītajiem ēku tipiem;
3. atvieglojums piemērojams kopējai NĪN maksātāja īpašumu KV, kuri atbilst uzskaitītajiem ēku tipiem.
Aplūkosim piemēru, kā mainās NĪN apjoms, piemērojot katru no interpretācijām.
Fiziskai personai pieder divi dzīvokļa īpašumi un puse no dzīvojamās mājas.
Vienkāršības labad pieņemsim, ka īpašumiem nav palīgēku, zemes domājamās daļas un uz tiem neattiecas NĪN pieauguma ierobežojums. Dzīvokļu īpašumu kadastrālās vērtības ir attiecīgi LVL 75 000 un LVL 50 000, bet mājas kopējā kadastrālā vērtība ir LVL 70 000.
1. Pirmajā gadījumā progresīvo likmju sliekšņi piemērojami katram dzīvokļa īpašumam un atsevišķi ēkas daļai. Dzīvokļa īpašuma ar KV LVL 75 000 NĪN būs LVL 110 (40+70), dzīvokļa īpašuma ar KV LVL 50 000 NĪN būs LVL 60 (40+20), dzīvojamās ēkas NĪN būs LVL 35 (70 000/2*0,1). Kopējā NĪN summa - LVL 205.
2. Otrajā gadījumā progresīvo likmju sliekšņi piemērojami katram īpašumam (nevis īpašuma daļai). Dzīvokļa īpašumu aprēķins nemainīsies, bet dzīvojamās ēkas NĪN būs LVL 50 ((40+60)/2). Kopējā NĪN summa – LVL 220.
3. Trešajā gadījumā progresīvo likmju sliekšņi piemērojami vienu reizi kopējai īpašumu KV. Kopējā NĪN summa – LVL 365 (40+70+255).
Piemērojot progresīvo likmju sliekšņus kopējai NĪN maksātāja īpašumu KV, tiktu panākts gan lielāks ieguldījums pašvaldību budžetos, gan sociālais taisnīgums, lielāku NĪN slogu uzliekot turīgākajiem iedzīvotājiem, kāds arī ir bijis grozījumu sākotnējais nodoms.
Palīgēkas un palīgtelpas
Saskaņā ar NĪN likumu, iepriekš minēto dzīvojamo ēku palīgēkas netiek apliktas ar NĪN, ja tās netiek izmantotas saimnieciskās darbības veikšanai. Par šādām palīgēkām tiek uzskatītas garāžas, šķūņi, pagrabi un citas palīgēkas. Masu medijos ir izskanējis, ka daudzi NĪN maksātāji ir bijuši neizpratnē, saņemot NĪN maksāšanas paziņojumu, kurā daudzdzīvokļu māju pagrabiem, garāžām, bēniņiem un kāpņutelpām NĪN tika aprēķināts, piemērojot 1.5% NĪN likmi. Rodas jautājums, kādēļ palīgēkas ir atbrīvotas no NĪN, bet palīgtelpām, kuru izmantošanas mērķis ir tāds pats, ar vienīgo atšķirību, ka tās ir iebūvētas ēkā (piemēram pagrabs), tiek piemērota standarta NĪN likme. Rūpīgi lasot NĪN likumu, gan jāsecina, ka dzīvojamo ēku palīgtelpām (piemēram, pazemes garāžām) jāpiemēro samazinātās nodokļu likmes 0,1–0,3% apmērā, jo NĪN nosaka, ka tādas ir piemērojamas daudzdzīvokļu mājām un to daļām. Tā kā palīgtelpas ir funkcionāli nenodalāmas no ēkas, būtu loģiski, ja arī tām tiktu piemērotas samazinātās likmes. Tādēļ jāsecina, ka piemērotā standarta NĪN likme ir pretrunā ar NĪN likumu.
Joprojām gan paliek neskaidrs, kādēļ, piemēram, atsevišķi uzceltai garāžai (palīgēka) tiek piemērots NĪN atbrīvojums, bet garāža, kura atrodas dzīvojamā mājā un ir reģistrēta kā atsevišķs īpašums, saskaņā ar pašreizējo NĪN likuma formulējumu, būtu apliekama ar NĪN.
Tā kā NĪN likums ir saistošs gandrīz ikkatram Latvijas iedzīvotājam, tam būtu jābūt skaidram un saprotamam ikvienam, tomēr interpretāciju iespējamība norāda uz to, ka tā nav. Šobrīd NĪN likums nav skaidrs pat speciālistiem.
Minimālais maksājums LVL 5 apmērā
NĪN likums nosaka, ka minimālais nodokļa maksājums katrā pašvaldībā ir LVL 5, ja nekustamā īpašuma nodoklis ir mazāks par šo summu, izņemot trūcīgas un maznodrošinātas personas, kurām NĪN maksāšanas pienākums rodas taksācijas gadā, kurā tiek sasniegts LVL 5 slieksnis. Tā kā likums nesniedz turpmākus skaidrojumus par šo normu, to var interpretēt divējādi:
1. minimālais maksājums ir LVL 5, bet starpība starp minimālo maksājumu un nodokli pašvaldībā tiek uzskaitīta kā pārmaksa, par kuras apmēru samazina nākamā gada NĪN summu;
2. starpību starp minimālo maksājumu un nodokli neuzskaita, bet uzskata, ka minimālais maksājums ir aprēķinātais nodoklis.
NĪN likumā šī norma nav atrunāta, tomēr termins «maksājums» norāda uz to, ka loģiskāk būtu uzkrāt pārmaksāto NĪN. Turklāt NĪN likumā arī netiek minēts, ka minimālais maksājums būtu uzskatāms par aprēķināto nodokli.
Ja minimālais maksājums tomēr tiek uzskatīts par aprēķināto nodokli, tiek diskriminētas noteiktas iedzīvotāju grupas, piemēram, NĪN maksātāji, kuriem pieder īpašumi ar nelielu kadastrālo vērtību. Šajā sakarā aplūkosim piemēru.
Fiziskai personai A pieder zeme, kuras KV ir LVL 600 un tā atrodas vienas pašvaldības teritorijā. Fiziskai personai B pieder zeme, kuras KV ir LVL 600, bet tā atrodas triju pašvaldību teritorijā (sadalīta vienādās daļās). Personas A NĪN būs LVL 9 (600*1,5%), bet personas B NĪN būs LVL 15 (200*1,5%=3, tātad minimālais maksājums LVL 5 katrā pašvaldībā).
Zemes gabaliem ar vienādu KV un ar vienīgo atšķirību, ka viens no tiem atrodas vienas pašvaldības teritorijā, bet otrs – triju pašvaldību teritorijā, ievērojami atšķirsies maksājamais nodoklis, lai gan aprēķinātais nodoklis būtu vienāds. Tādējādi uzskaitot starpību starp aprēķināto un samaksāto nodokli kā pārmaksu, tas būtu praktisks risinājums diskriminācijas novēršanai.
NĪN pieauguma ierobežojums
Ņemot vērā aktualizētās KV, 2008.– 2011. gadā NĪN nodoklim tiek noteikts 25% pieauguma ierobežojums, ja netiek mainīts NĪN lietošanas mērķis. Tomēr NĪN likums nosaka arī to, ka pieauguma ierobežojumu nepiemēro, ja aprēķinātais nodoklis ir mazāks par LVL 5. Tā kā likuma formulējums ir skops, pašvaldībām atkal tiek atvēlētas interpretācijas iespējas: pieauguma ierobežojumu nepiemērot, ja kopējais aprēķinātais NĪN ir mazāks par LVL 5, vai nepiemērot, ja NĪN ir mazāks par LVL 5 katram NĪN objektam atsevišķi. Turklāt šo normu var uzskatīt par diskriminējošu attiecībā pret nodokļa maksātājiem, kuriem pieder īpašumi ar nelielu KV. Uzkrājot NĪN pārmaksu, diskriminācija daļēji tiktu novērsta.
Politiski represēta persona
NĪN likums nosaka, ka politiski represētai personai ir tiesības samazināt aprēķināto NĪN 50% apmērā par zemi un individuālo dzīvojamo māju apbūvē ietilpstošajām ēkām vai dzīvokļa īpašumu bez zemes domājamās daļas, ja tie netiek izmantoti saimnieciskajā darbībā. Nav saprotams, vai tiešām NĪN likuma mērķis ir bijis nepiešķirt atvieglojumu tieši zemes domājamām daļām, kuras piekritīgas dzīvokļa īpašumam, (bet tai pat laikā piešķirt zemei) vai tomēr tas ir tikai neveikli noformulēts teikums un likumdevējs ir uzskatījis, ka zemes domājamās daļas ir tas pats, kas zeme.
NĪN likuma grozījumi tika pieņemti steigā. Tādēļ tie ir radījuši virkni jautājumu un neskaidrību, kas šobrīd pašvaldībām paver plašas interpretāciju iespējas.