Tuvākajā laikā ir plānota Finanšu ministrijas (FM) un Tieslietu ministrijas (TM) tikšanās, lai izdiskutētu nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) politikas sasaisti ar jaunajām kadastra vērtībām, pavēstīja FM pārstāvji.
FM norāda, ka lielākas izmaiņas NĪN likmēs pašvaldības varēs īstenot tikai tad, ja spēkā esošie normatīvie akti un nepieciešamie dati būs pieejami vismaz pusgadu iepriekš, lai pašvaldības varētu veikt nepieciešamās izmaiņas savās programmatūrās un saistošajos noteikumos.
Tāpat FM pārstāvji atgādina, ka NĪN sistēmiska analīze ir iekļauta pērn pabeigtajā valsts nodokļu politikas izvērtējumā. Tajā teikts, ka ka pāreja uz jaunajām kadastrālajām vērtībām būtu jāveic no 2026.gada.
Izvērtējumā norādīts, ka nepieciešams pārskatīt NĪN likmes un noteikt turpmāku pieauguma ikgadēju ierobežojumu ar mērķi nodrošināt ilgtermiņā funkcionējošu nekustamā īpašuma nodokļa sistēmu, orientējoties uz NĪN ieņēmumu apmēra stabilizēšanu.
Savukārt attiecībā uz iespēju izmantot NĪN pieauguma ierobežojumu FM norāda, ka šāds risinājums Latvijā jau ir ticis izmantots un tam ir gan savas priekšrocības, gan arī trūkumi.
FM atzīmē, ka turpmāk lietderīgāk būtu NĪN pieauguma ierobežojumu noteikt kā vispārējo normu, tādējādi veidojot ilgtermiņā stabilu un paredzamu NĪN sistēmu.
NĪN apmēra ierobežojuma pieaugums var tikt īstenots no tehniskā viedokļa dažādos veidos, tostarp nosakot ierobežojumu tieši aprēķinātā nodokļa apmēram, kā arī ieviešot tā saukto speciālo vērtību, no kuras aprēķina NĪN un kas nozīmē, ka tiek noteikts ierobežojums pašam nodokļa bāzes apmēram.
FM izstrādātajā izvērtējumā teikts, ka šobrīd pašvaldībām attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokļa politiku ir dotas samērā plašas tiesības noteikt nodokļa likmes robežas un piemērot nodokļa atvieglojumus, kā arī tiesības noteikt nodokļa maksātāju situācijas, kurās nodokļa apmēru uzkrāj līdz nekustamā īpašuma atsavināšanas brīdim.
Lai nodrošinātu nekustamā īpašuma izmantošanu, atjaunošanu, apdzīvošanu un attīstīšanu atbilstoši pašvaldības teritorijas attīstības plānos noteiktajam un valsts vai pašvaldību plānošanas dokumentos noteiktajam, pašvaldības jau šobrīd var īstenot politiku, kas atkarībā no īpašuma uzturēšanas vai izmantošanas var ar minētajiem instrumentiem piemērot lielāku vai mazāku nekustamā īpašuma apmēru.
FM norāda, ka, pārejot uz jaunajām kadastrālajām vērtībām vienlaicīgi ar likmju izmaiņām, jāvērtē iespēja paplašināt pašvaldību tiesības piemērot papildlikmes lielākā apmērā un plašāk piemērot atvieglojumus, vienlaicīgi nodrošinot, ka komersantiem piešķirtie atvieglojumi tiek kvalificēti un uzskaitīti atbilstoši valsts atbalsta regulējumam.
FM izvērtējumā arī teikts, ka 2025.gadā NĪN ieņēmumi tiek plānoti 239,7 miljoni eiro un 2026.gadā - 242,1 miljons eiro.
FM ieskatā Latvijā būtu nepieciešams NĪN ieņēmumus saglabāt 0,6% no iekšzemes kopprodukta (IKP) līmenī, lai nodrošinātu pašvaldībām pieejamā finansējuma stabilitāti.
Šāds NĪN ieņēmumu līmenis atbilst arī Eiropas Savienības vidējam rādītājam.
Lai nodrošinātu vienmērīgu un stabilu ieņēmumu attiecību pret IKP 0,6% apmērā, NĪN ieņēmumiem 2026.gadā būtu jāpieaug par 40 miljoniem eiro salīdzinājumā ar plānoto.
Arī ilgtermiņā pie augoša IKP rādītāja NĪN ieņēmumu noturēšana 0,6% apmērā nozīmētu regulāru nodokļa piemērošanas pārskatīšanu, teikts izvērtējumā.
Starp Baltijas valstīm Latvijā nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi ir augstākie - Latvijā 2022.gadā tie veidoja 0,6% no IKP, savukārt Lietuvā un Igaunijā attiecīgi 0,3% un 0,2% no IKP.
NĪN mērķis ir nodrošināt ieņēmumus pašvaldībai, lai tā varētu sniegt tās administratīvajā teritorijā dzīvojošajiem iedzīvotajiem kvalitatīvus un piemērotus pakalpojumus infrastruktūras, drošības, sociālās vides, izglītības un kultūras jomā, kā arī nodrošināt efektīvu un ilgtspējīgu nekustamā īpašuma izmantošanu.
Jau ziņots, ka valdība 2024.gada 17.decembrī atbalstīja TM kopā ar Valsts zemes dienestu (VZD) izstrādāto kadastrālās vērtēšanas metodikas pilnveides tiesisko regulējumu, kas ietverts vairākos Ministru kabineta noteikumos.
Kadastrālajā vērtēšanā līdz 2029.gadam plānots ieviest maksimāli automatizētu procesu, nodrošinot pilnībā caurskatāmu un viegli izsekojamu katra īpašuma vērtības aprēķinu, kas balstīsies uz publiski pieejamiem datiem. Vienlaikus TM atgādina, ka kadastrālās vērtēšanas izmaiņas neietekmēs nodokļus un nodevas 2025.gadā, tai skaitā nepieaugs NĪN maksājumi.
Šobrīd finiša taisnē ir kadastrālās vērtēšanas reformas pirmais posms, kas jau būtiski mazinās administratīvo slogu vairākos ar nekustamajiem īpašumiem saistītos procesos. Tie tiks padarīti vienkāršāki un lētāki. Pirmā posma uzlabojumi veidos pamatu produktīvam turpmākās pilnveides darbam. Kadastrālās vērtēšanas sistēmas uzlabojumi ļaus atteikties no administratīvajiem aktiem, jo dati no valsts reģistriem tiks atjaunoti automatizēti. Iegūstot kvalitatīvākus datus, tiks paātrināti un vienkāršoti arī citi procesi - teritorijas plānošanā, neapbūvētas zemes mērķu noteikšanā, ēku vērtēšanā.
Lai novērstu nodokļu izmaksu pieaugumu, bet vienlaikus turpinātu pilnveidot kadastrālās vērtēšanas metodiku, tika rasts risinājums, nošķirot divas kadastrālās vērtības. 2024.gada 30.maijā Saeima pieņēma grozījumus Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā, kas no 2025.gada 1.janvāra nošķir divas kadastrālās vērtības - fiskālo un universālo. Iedzīvotājiem NĪN maksājumi 2025.gadā nepieaugs.
Fiskālā kadastrālā vērtība paliks līdzšinējā apmērā, un tā tiks izmantota NĪN maksājumiem un visu citu nodokļu un nodevu aprēķiniem. Savukārt universālā kadastrālā vērtība nodrošinās patiesāku priekšstatu par īpašuma tirgus cenu līmeni. To izmantos zemes likumiskās lietošanas maksas noteikšanai, grāmatvedībā un finanšu pārskatos, kā arī citiem ar nodokļiem un maksājumiem nesaistītiem mērķiem.
Ministru kabineta noteikumos ir iestrādāta aktualizēta īpašumu kadastrālo vērtību bāze, lai no 2025.gada 1.janvāra, aprēķinot universālo kadastrālo vērtību, panāktu, ka tā būs iespējami pietuvināta šo īpašumu tirgus cenu līmenim.
Kadastrālajās vērtībās precīzāk ņems vērā ēku vecumu un labiekārtojumu, tiks sasniegta kopumā labāka kadastrālo vērtību vidējā atbilstība nekustamā īpašuma tirgum, jo tiks izmantoti jaunāki tirgus darījumu dati, skaidro TM. Atjaunotās kadastrālās vērtības varēs izmantot plašāk, piemēram, gadījumos, kad precīzāks sertificēts vērtējums nav nepieciešams. Jāņem vērā, ka kadastrālā vērtēšana ir masveida process un tās rezultāts ir aptuvenā īpašuma vērtība, balstoties uz kadastrā reģistrētiem datiem un vidējām tirgus tendencēm, norāda TM.
Katram īpašniekam ir svarīgi zināt sava īpašuma aptuveno cenu - aktuālas kadastrālas vērtības ļauj ātrāk un lētāk pieņemt lēmumus par savu nekustamo īpašumu ne tikai uzņēmumiem un attīstītājiem, bet arī katram īpašniekam, skaidro TM. Tāpat aktuālas kadastrālās vērtības sniedz svarīgu informāciju par valstī esošo nekustamo īpašumu cenu līmeni, lai valsts un pašvaldības institūcijas pieņemtu izsvērtus lēmumus, kas pozitīvi ietekmē investīciju piesaisti un teritoriju attīstību. TM norāda, ka kadastrālās vērtības ir noderīgas arī politikas veidošanā un plānošanā - tās palīdz izstrādāt ilgtermiņa attīstības plānus dažādās jomās, veicina labvēlīgu vidi valsts izaugsmei un virza mūsu visu dzīves kvalitātes pieaugumu.
Līdzšinējā kadastrālā vērtība bija noteikta, balstoties uz 2012.gada tirgus datiem. Ir jāņem vērā, ka šo vairāk nekā desmit gadu laikā nekustamā īpašuma tirgū ir bijis vērojams cenu kāpums, tāpēc esošā kadastrālā vērtība nevar atspoguļot objektīvu situāciju, norāda TM. Jaunāku darījumu datu izmantošana ir visbūtiskākais ieguldījums masveida vērtēšanas sistēmas kvalitātē.