Šonedēļ atbalstītāju skaits iniciatīvai «Par NĪN (nekustamā īpašuma nodoklis – red.) atcelšanu vienīgajam īpašumam» platformā ManaBalss.lv ir sasniedzis tās pārstāvju uzstādīto jauno slieksni – 50 tūkstošus atbalstītāju.
Līdz ar to platformas pārstāvji aicina Saeimu iekļaut šo iniciatīvu tās dienaskārtībā. Tiktāl par procedurālo pusi. Ja runājam par iniciatīvas saturu, tad lemšana par to, protams, ir Saeimas kompetencē, tomēr tā pamatotība ir stipri apšaubāma. Vispirms jau jāsāk ar to, ka nevienā Eiropas Savienības valstī nav tādas kārtības, ka vienīgais mājoklis netiktu aplikts ar NĪN. Gluži vienkārši tādēļ, ka ir teju neiespējami atrast argumentus par labu tam, lai vienīgajam mājoklim NĪN nepiemērotu. Tad jau vienīgo automašīnu atbrīvosim no OCTA.
Vairāki eksperti ir uzsvēruši, ka NĪN pēc būtības ir infrastruktūras maksājums, kuru pilnā mērā saņem tā pašvaldība, kurā nekustamais īpašums atrodas un kas šo infrastruktūru nodrošina. Runa ir par ielu apgaismojumu, ielu tīrīšanu, kanalizācijas sistēmas uzturēšanu, ūdensapgādi (ne tikai pats ūdens, bet tā piegādes sistēma) utt. Skaidrs, ka šī infrastruktūra tiek izmantota arī vienīgā mājokļa gadījumā, un tikpat loģiski ir tas, ka par to ir arī jāmaksā. Var jau iebilst, ka NĪN ieņēmumi tiek izmantoti ne tikai infrastruktūras uzturēšanai. Taču NĪN ir leģitīms tiešais nodoklis, kas nodrošina budžeta ieņēmumus (Latvijas gadījumā 100% ieņēmumu aiziet pašvaldībai), no kura nevar izvairīties, kam ir neitrāla ietekme uz uzņēmējdarbību (respektīvi, nepalielina darbaspēka nodokļa slogu) un kas ir samērā efektīvs instruments nevienlīdzības mazināšanai. Jo par lielāku un dārgāku NĪ nodoklis ir augstāks.
Kritiku neiztur arguments, ka par mājokli vienreiz ir samaksāts un, tā teikt, pietiek, nav ko apgrūtināt ar nodokļiem. Kā jau minēts, mājoklis atrodas konkrētā pašvaldībā un izmanto tās infrastruktūru, par ko arī ir jāmaksā. Neatkarīgi no tā – vienīgais vai ne vienīgais. Es nemaz nerunāju par tādu «sīkumu» kā to, no kādiem avotiem kompensēt pašvaldībai neieņemtos ieņēmumus no NĪN, ja gadījumā Saeima šo iniciatīvu atbalstītu. Iespējams, ka NĪN kompensēšanai būtu jāpaaugstina citi nodokļi, kas daudz nelabvēlīgāk ietekmētu uzņēmējdarbību, turklāt tiem nebūtu nevienlīdzību mazinoša rakstura.
Turklāt, ja runājam par sabiedrības mazaizsargātām grupām, tad tām pašvaldības piemēro būtiskus atvieglojumus. Piemēram, Rīgā ģimenei ar diviem bērniem NĪN atvieglojumi ir 70% apmērā, bet vientuļam pensionāram – 90%. Cita lieta, ka ir jāsakārto zemes kadastrālās vērtības, kuras ņem vērā, aprēķinot NĪN. Taču pats princips, ka par jebkuru mājokli ir jāmaksā NĪN, ir absolūti pareizs. To pierāda arī tas, ka tāds tiek piemērots teju visās valstīs.