Ārvalstu investoru padome Latvijā uzskata, ka viens no cēloņiem šobrīd Latvijas tautsaimniecībā vērojamajai izaugsmes nesabalansētībai un vairākiem nelabvēlīgiem ilgtermiņa procesiem ir deformēti ekonomiskie stimuli, kurus rada nodokļu sistēmas nepilnības.
Ārvalstu investoru padome Latvijā ir sagatavojusi viedokli par iespējamu Latvijas nodokļu sistēmas pilnveidošanu, informēja Ārvalstu investoru padomes Latvijā valdes priekšsēdētājs Andris Lauciņš.
"Vienlaicīgi vēlamies uzsvērt, ka sagatavotā priekšlikuma mērķis ir kļūt par darba dokumentu un kalpot par pamatu diskusijām šī brīža situācijā, kad aktīvi tiek meklēti risinājumi, lai novērstu Latvijas tautsaimniecībā vērojamās izaugsmes nesabalansētību, un radīt pareizus ekonomikas stimulus, kuri nodrošinātu atbilstošu vidi sabalansētai ilgtermiņa izaugsmei.
Ārvalstu investoru padome Latvijā ir atzinusi, ka viens no cēloņiem šobrīd Latvijas tautsaimniecībā vērojamajai izaugsmes nesabalansētībai un vairākiem nelabvēlīgiem ilgtermiņa procesiem ir deformēti ekonomiskie stimuli, kurus rada nodokļu sistēmas nepilnības. Sistēma ir atpalikusi no vispārējā ekonomikas attīstības procesa un pat to kavē, nenodrošinot atbalstošu vidi sabalansētai ilgtermiņa izaugsmei.
Tāpēc šī sistēma ir fundamentāli jāpārveido, tajā veicot vairākas savstarpēji saskaņotas izmaiņas, kuras jāīsteno vienlaicīgi. Tad šīm izmaiņām būs vislabvēlīgākā ietekme uz ekonomikas izaugsmi un arī būs vieglāk panākt tām politisku atbalstu. Var droši prognozēt, ka mēģinājumi ieviest izmaiņas atsevišķi cietīs neveiksmi, jo tie gan destabilizētu ekonomiku, gan izraisītu politisku pretestību. Nodokļu reformas galvenajam virzienam jābūt darbaspēka nodokļu samazināšanai un patēriņa nodokļu, tai skaitā nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) palielināšanai. Tā kā kopējais nodokļu slogs Latvijā ir zems (trešais zemākais ES), to samazināt nav nepieciešams, taču tā pārstrukturēšana ir neatliekams uzdevums. Pārskatot nodokļu sistēmu, tiktu atbalstīta Latvijas pārtapšana no patēriņa ekonomikas par radošu ekonomiku ar ilgtspējīgas attīstības potenciālu, kuras centrā ir cilvēks, kā ir pasludināts Nacionālās attīstības plānā.
Pasākumi, kas veicinās ilgtspējīgu ekonomikas izaugsmi, ilgākā laika posmā dos labumu visiem. Pat tiem, kuriem reformas dēļ tuvākajā nākotnē var nākties maksāt vairāk, ir jāsaprot, ka viņu labklājība ir atkarīga no ilgtspējīgas Latvijas ekonomikas izaugsmes. Bremzējoties eksporta attīstībai un darbiniekiem aizbraucot strādāt uz citām ES valstīm, agri vai vēlu samazināsies nekustamo īpašumu vērtība, tādējādi arī to cilvēku bagātība, kuriem dažas šobrīd pastāvošās sistēmas īpatnības ir šķietami izdevīgas. Pašreizējā sistēma ir postoša to iedzīvotāju labklājībai, kuri nav paspējuši kļūt par savu mājokļu īpašniekiem un kuru ienākumus veido algots darbs. Sistēma apkrauj viņus ar augstiem nodokļiem un veicina nesamērīgu mājokļu cenu celšanos, jo līdz nesenai pagātnei ar nodokļiem netika aplikti gūtie ienākumi no spekulācijas ar nekustamajiem īpašumiem.
Šie priekšlikumi, pirmkārt, nav centieni mazināt šobrīd vērojamo izaugsmes nesabalansētību, galvenais ieguvums no šādas reformas būtu stabila pamata veidošana labklājībai nākotnē. Nodokļu sistēmai ir jāatalgo tie, kuri iegulda zināšanās, pacietīgi attīsta savas prasmes, veido uzkrājumus nākotnei. Latvijai nepieciešama līdzsvarota, ilgtspējīga, policentriska un strauja attīstība. Lai to panāktu, jāveido atbilstoša mājsaimniecību un uzņēmumu ilgtermiņa motivācija, kas panāktu:
·Līdzsvarotu iekšzemes pieprasījuma un eksporta sektoru attīstību, kas bremzēs pieprasījuma virzītu inflāciju, mazinās tekošā konta deficītu, palielinās ekonomikas izturību pret dažādiem šokiem.
·Augstākus iedzīvotāju ienākumus, kas
*neapdraud uzņēmumu konkurētspēju
*tiek ne tikai iztērēti, bet arī uzkrāti un investēti
Kādas problēmas rada šobrīd pastāvošā nodokļu sistēma
Latvijas ekonomikas izaugsme šobrīd:
·Nelīdzsvarota: iekšzemes pieprasījums aug straujāk par eksporta sektoriem
·Nav ilgtspējīga: iekšzemes pieprasījuma izaugsmi dzen ienākumu pieaugums, optimisms, valsts tēriņi un kreditēšana, kas strauji izsmeļ savu potenciālu. Algu kāpums apsteidz darba ražīguma pieaugumu, tātad ekonomika zaudē konkurētspēju
·Pakļauta ievērojamiem riskiem, kurus palielina zems uzkrājumu līmenis
Situācijas nopietnību apliecina inflācijas un tekošā konta deficīta augstais līmenis. Viskrasāk nesabalansētība izpaužas nekustamo īpašumu jomā, kurā pēdējo gadu laikā īpašumi nereti ir pirkti tikai tāpēc, ka tiek sagaidīts tālāks cenu pieaugums. Nekustamo īpašumu nozare līdz šim faktiski ir bijusi beznodokļu zona, kurā privātpersonas var nodarboties ar nereģistrētu uzņēmējdarbību, nemaksājot nodokļus no realizētā kapitāla pieauguma un maksājot tikai simbolisku NĪN. Inflācijas samazināšanas plāns paredz, ka no nekustamā īpašuma pārdošanas gūtie ienākumi tiks aplikti ar iedzīvotāju ienākumu nodokli (IIN), taču dēļ noteiktā pārejas perioda (līdz 2010.gada 1.jūlijam) šī norma faktiski nestāsies spēkā brīdī, kad tā ir visvairāk nepieciešama, tas ir — šobrīd.
Zemie patēriņa nodokļi, pirmkārt, PVN (lielo ES valstu starpā tas šobrīd ir zemāks tikai Spānijā un Lielbritānijā), veicina pārāk strauju mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumu.
Lieliskās peļņas iespējas nekustamo īpašumu jomā, kā arī pārmērīgā iekšzemes pieprasījuma stimulētais cenu pieaugums ir ievērojami kaitējis galvenajai eksportējošajai nozarei — apstrādes rūpniecībai, tās pieaugums šobrīd ir gandrīz apstājies.
Kopš pievienošanās ES Latvijas darbaspēks ir kļuvis mobilāks. Darbiniekiem neizdevīgā nodokļu struktūra, līdzās algu līmeņu atšķirībām, veicina ekonomisko migrāciju. Tiešo nodokļu nasta Latvijā gandrīz pilnībā ir uz darbaspēka pleciem, kapitāla nodokļi veido samērā mazu valsts budžeta ienākumu daļu.
Šāda politika ir izdevīga uzņēmējiem kā privātpersonām, atbrīvojot no IIN ienākumu daļu, kuru viņi velta personiskajam patēriņam. Taču vienlaikus šī nodokļu sistēmas īpatnība apgrūtina viņu uzņēmējdarbību, palielinot starpību starp darbaspēka izmaksām un summu, kuru saņem darbinieks.
Šī likumdošanas norma turklāt tieši veicina izvairīšanos no nodokļiem. Atsevišķi uzņēmumi darbiniekiem daļu algas izmaksā dividenžu veidā, par kurām nav jāmaksā iedzīvotāju ienākumu nodoklis (IIN). Tas samazina valsts ienākumus un sociālās garantijas šiem darbiniekiem, kā arī deformē konkurenci starp uzņēmumiem.
Laikā, kad valsts ar ļoti augstiem nodokļiem apliek mobilu resursu — darbaspēku, tikpat kā netiek aplikts vismazāk mobilais resurss — nekustamais īpašums. Tādējādi ne tikai tiek palaistas garām iespējas papildināt valsts budžetu ar viegli administrējamiem nodokļu ieņēmumiem, zems NĪN arī veicina neefektīvu zemes izmantošanu. NĪN par zemi nereti ir simbolisks, jo kadastrālās vērtības daudzkārt atpaliek no tirgus vērtības. Turklāt privātpersonām vispār nav jāmaksā NĪN par dzīvojamajām telpām, līdz ar to ļoti vērtīgi īpašumi vispār netiek aplikti ar nodokli. Ļoti neloģiska situācija, kad tajā pašā laikā uzņēmumiem par savām telpām NĪN ir jāmaksā, tas samazina šo uzņēmumu konkurētspēju.
Plānots, ka no nākamā gada 1.janvāra varētu tikt ievērojami paaugstināta NĪN aprēķināšanas bāze, taču šobrīd valsts sekretāru sanāksmē izsludināts likumprojekts paredz, ka nodokļa maksājumi nākamo trīs gadu laikā nevarēs pieaugt vairāk kā par 25% gadā. Ir saprotama vēlme pasargāt iedzīvotājus no pēkšņa izdevumu pieauguma, taču situācijā, kad nodokļa maksājumi nereti ir niecīgi, šāda norma būtiski aizkavēs nodokļu sistēmas sabalansēšanu.
Jāatzīmē, ka šeit izteiktie priekšlikumi nav centieni no jauna izgudrot velosipēdu. Nodokļu nastas pārdale no tiešajiem uz netiešajiem nodokļiem šobrīd vērojama visā pasaulē, jo netiešo nodokļu negatīvā ietekme uz stimuliem strādāt un investēt ir mazāka. Šo procesu veicina arī pieaugošā kapitāla un darbaspēka mobilitāte un tās radītās grūtības nodokļu iekasēšanas procesā. Lai saglabātu un paaugstinātu ekonomikas starptautisko konkurētspēju, Latvijai šīm tendencēm ir jāseko.
Kopsavilkums par nodokļu sistēmā veicamajām izmaiņām:
Kādi nodokļi jāsamazina
·Iedzīvotāju ienākumu nodokļa likme jāpazemina no 25% līdz 15% un jāpaaugstina ar nodokli neapliekamais minimums
·Apsverama būtu sociālā nodokļa samazināšana
Kādi nodokļi jāpaaugstina:
·Jāpaaugstina PVN līdz 20-22% (var diskutēt par iespēju tās diferencēt dažādām precēm, piem. pirmās nepieciešamības precēm)
·Jāpaaugstina akcīzes nodokļu likmes degvielai, alkoholam, tabakai (Turpinot pakāpenisku nodokļu pieaugumu arī pēc tam, kad tiks izpildītas ES pievienošanās līgumos noteiktās normas)
·Straujāk jātuvina tirgus vērtībai NĪN aprēķināšanas bāze — kadastrālās vērtības
·Jāapliek ar NĪN privātpersonām piederošās dzīvojamās platības
Nodokļu reformas ietekme uz ekonomiku:
·Stimulēs uzņēmumus ieguldīt eksportspējīgu preču un pakalpojumu ražošanā
·Mazinās stimulus izvairīties no nodokļiem, padarot efektīvāku konkurenci
·Sabalansēs ekonomikas attīstību un padarīs to ilgtspējīgu
·Veicinās uzkrājumu veidošanos, tādējādi palielinot ekonomikas noturību pret cikliskajām svārstībām un mazinot sabiedrības novecošanās radīto finansiālo spriedzi
·Stimulēs darbiniekus ieguldīt savā izglītībā un prasmēs, jo, samazinoties darbaspēka nodokļiem, pieaugs viņu saņemtās ekonomikā radītās pievienotās vērtības daļa
·Mazinās darbaspēka emigrāciju
Īstermiņa zaudētāji no reformas varētu būt:
·personas, kurām pieder lieli nekustamie īpašumi un kurām NĪN paaugstināšana radīs lielāku efektu nekā IIN samazināšana
·personas, kuras gūst ienākumus, kas netiek aplikti IIN, kuras tādējādi negūs labumu no IIN samazināšanas
·uzņēmumi, kuri līdz šim guvuši konkurences priekšrocības, izvairoties no nodokļu maksāšanas
Taču ilgākā laika posmā sākotnējie zaudētāji izjutīs straujas un sabalansētas ekonomikas izaugsmes pozitīvo ietekmi.
Provizoriski novērtējumi parāda, ka izteiktie priekšlikumi neatstātu būtisku negatīvu ietekmi uz valsts ieņēmumiem. Tā PVN paaugstināšana līdz 20% varētu paaugstināt tā ieņēmumu īpatsvaru IKP par 0,9% , bet IIN samazināšana līdz 20% samazinātu ieņēmumus par 1,2% no IKP . NĪN devums budžetā šī gada 1.ceturksnī bija tikai 0,61%, taču ir skaidrs, ka šo devumu ir iespējams paaugstināt pat vairākkārtīgi.
Visbeidzot, jāatzīmē, ka nodokļu sistēma uzlabojama, ne tikai mainot nodokļu likmes, bet arī uzlabojot nodokļu iekasēšanas procesu, piemēram, samazinot nepieciešamību fiziski apmeklēt VID, samazinot gadā veicamo nodokļu maksājumu skaitu, kā arī mainot VID attieksmi pret uzņēmējiem kopumā."