Cilvēki Latvijā alkoholu lieto par daudz, tāpēc Veselības ministrijas (VM) vēlme dzeršanas sērgu apkarot ir saprotama un pat apsveicama. Taču par absurdu uzskatu VM ierēdņu vēlmi par teju lielāko tautas nodzeršanās vaininieci padarīt vienu reklāmas nozari – vides reklāmu.
Ceturtdienas pēcpusdienā, 26.aprīlī, Veselības ministrija organizē sanāksmi, kurā nevalstiskās organizācijas apspriedīs plāna Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāns 2012.-2014.gadam projektā precizētos priekšlikumus.
Minētajā dokumentā VM rosina izmaiņas normatīvajos aktos, nosakot alkoholisko dzērienu reklāmas aizliegumu vides reklāmās. Taču uz drukātajiem plašsaziņas līdzekļiem šis aizliegums nez kāpēc netiek attiecināts.
Veselības ministrijas steiga, haotiskā rīcība minēto grozījumu virzīšanā liek domāt, ka ierēdņiem vairāk rūp zināmu privātā biznesa interešu lobēšana, nevis alkohola posta mazināšana. Kā gan citādi lai skaidro īsā laikā no VM valsts sekretāra Rinalda Muciņa saņemtos divus pilnīgi pretēja satura dokumentus? Vēl šā gada 14.februārī R.Muciņš atbildes vēstulē Vides reklāmas asociācijai raksta, ka«Veselības ministrija šobrīd neveic grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kā arī Veselības ministrijas 2012.gada darba plānā nav šāda uzdevuma veikt grozījumus minētajā likumā.» Taču pusotru mēnesi vēlāk, 26.martā, no VM saņemtajos priekšlikumos par projektu „Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāns 2012.-2014.gadam” alkoholisko dzērienu reklāmas aizliegums vides reklāmās tomēr tika iekļauts.
Gribu atgādināt, ka Vides reklāmas asociācija VM piedāvātos likuma grozījumus šā gada martā jau tika noprotestējusi, taču iebildumi netika ņemti vērā.
Šāds VM solis manā skatījumā nav nekas cits kā vēlme pārdalīt reklāmas budžeta naudu par labu drukātajiem plašsaziņas līdzekļiem. Dažam labam krīzes novājinātam, reālas konkurences apstākļos darboties nespējīgam šī naudiņa būs labs atspaids tālākas dzīvības vilkšanai.
Sekas šādam priekšlikumiem ir paredzamas – no valsts puses tiktu pārkāpts taisnīguma un vienlīdzības princips, atbalstīta tirgu kropļojoša negodīga konkurence, negatīva ietekme nozares darbībai kopumā, bet ciniskā metode kā atkārtošanas vērts precedents noderēs katram, kas vēlētāju piešķirto varu lemt par valsts attīstībai nozīmīgiem jautājumiem rezultatīvi realizēs privāta biznesa interesēs.
Skaidrs, ka Veselības ministrijas izvirzītais mērķis – panākt mazāku alkohola lietošanu – ar aizliegumu reklamēt alkoholu vidē netiks sasniegts. Aizliegts reklamēt produkciju vidē legālā alkohola ražotājiem, tas tiks radīta labvēlīgu vidi nelegālā alkohola izplatītājiem un pieprasījuma pieaugums. Kreisais rūpals ne tikai samazina valsts iekasētā akcīzes nodokļa apjomu budžetā un samazina pašvaldības nodevu no vides reklāmām, kas par alkohola reklamēšanu ir piecreiz augstāka, bet arī rada draudus šo nezināmas izcelsmes dziru lietotāju veselībai.
Protams, arī Vides reklāmas asociācijas biedri ir vienisprātis, ka alkohola izplatība valstī ir jāierobežo. Taču to nedrīkst darīt diskriminējot vienu nozari attiecībā pret pārējām.
Lai nepieļautu plānotos ačgārnos grozījumus, Vides reklāmas asociācija ir izteikusi atkārtotu noraidījumu VM virzītajiem normatīvo aktu grozījumiem un plāno turpināt diskutēt ar Saeimas deputātiem, kuru ziņā būs lemt, vai atbalstīt likuma grozījumus.
Diemžēl VM iniciatīvas piedāvātajā redakcijā nevieš cerību, ka ierēdņu centieni ierobežot zaļo pūķi būs kas vairāk par kārtējo kampaņu uz papīra.