Pēdējo gadu laikā interneta pirkumu apjomi sasniedz rekordus. Šeit var minēt gan Melnās Piektdienas jeb Black Friday popularitātes pieaugumu, gan arī tradicionālo sezonālo tirdzniecību.
Svarīgs kļūst tieši interneta tirdzniecības faktors, jo pēdējos gados arvien lielāku popularitāti gūst iepirkšanās internetā - tā kļūst arvien pieejamāka un drošāka. Šādu interneta pirkumu izaugsmi sekmē reklāmas iespējas internetā. Tendenci spilgti raksturo fakts, ka pasaulē reklāmas budžeti internetā 2017. gadā ir pārsnieguši TV reklāmas budžetu apjomus.
Interesanti, ka interneta pirkumu izaugsme ir vērojama tikai pēdējos gados, kaut gan pasūtīt preces internetā varēja jau pirms 10 gadiem, piemēram, Ebay vai Amazon. Tas ir skaidrojams ar preču piedāvājuma ierobežojumiem un svarīgiem faktoriem kā pirkšanas ērtums un drošība, tāpat bija šaubas, vai prece tiešām tiks saņemta, it īpaši, ja tika veikts pasūtījums no ārvalstīm. Ilgu laiku pārdošanas apjomi internetā auga ļoti lēni. Sākotnēji lielākos panākumus guva Ebay, jo viņi piedāvāja pircēju aizsardzības programmu, kur varēja atgūt naudu, ja prece netika piegādāta 45 dienu laikā. To parāda arī šī zīmola popularitāte periodā no 2000. līdz pat 2010. gadam, kad Ebay bija 2-3 reizes populārāka meklējumu frāze nekā Amazon, kas pēdējos 10 gados ir pārņēmis interneta tirdzniecības līdera lomu. Ebay popularitāte ar katru gadu samazinās, un pērn Amazon meklējumu skaits bija 3 reizes lielāks nekā Ebay.
Runājot par tiešsaistes iepirkšanos, nevar nepieminēt iepirkšanās trakumu, ko sauc par Melno Piektdienu jeb Black Friday. Tirdzniecībā šis nosaukums ir izcēlies ASV vēl pagājušā gadsimta vidū, kad lielākie tirdzniecības tīkli izlēma uzsākt Ziemassvētku tirdzniecības periodu novembra beigās uzreiz pēc Pateicības dienas, kas ir oficiāla brīvdiena ASV un Kanādā. Atlaižu apmēri atkarībā no preču vai pakalpojumu pašizmaksas var sasniegt pat 90%, bet visbiežāk tie ir 50-70% līmenī atsevišķām precēm un 20-30% līmenī pārējām precēm. Šī tradīcija sāk pamazām izplatīties visā pasaulē, un arī Latvijā ar katru gadu arvien vairāk veikalu izmanto šo iespēju, lai pievērstu uzmanību saviem piedāvājumiem ar lielākām vai mazākām atlaidēm. Salīdzinot ar 2015. gadu, Latvijā meklējumu skaits frāzei Black Friday ir pieaudzis 4 reizes. Pat salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu pieaugums ir gandrīz 2 reizes. To var daļēji skaidrot ar piedāvājuma pieejamību un reklāmas aktivitāšu pieaugumu Latvijā un pasaulē.
Aktuāls jautājums ir, vai tirdzniecība internetā kādreiz varētu pārspēt tirdzniecības apjomus parastajos veikalos? Atbilde ir – jā, noteikti, bet līdz tam vēl diezgan tāls ceļš ejams. Šobrīd gandrīz 90% no pirkumiem joprojām notiek parastajos veikalos, un pēc prognozēm tuvāko 3 gadu laikā interneta pirkumu skaits varētu pieaugt tikai par 7-8%. Ar šādiem tempiem tirdzniecība internetā varētu pārspēt tirdzniecību parastajos veikalos tikai pēc 20-30 gadiem. Protams, jauno tehnoloģiju straujā attīstība var paātrināt šo procesu un padarīt pirkšanas pieredzi vēl ērtāku un patīkamāku, bet šobrīd mēs vēl to nevaram paredzēt.
Lielā mērā tādas straujas interneta pirkumu izaugsmes pamatā ir interneta reklāmas. Tās kļūst arvien efektīvākas un precīzākas, tiek pielāgotas pircēju interesēm un vēlmēm. Agrāk reklāma bija vairāk monologa veidā, kad reklāmdevēji aktīvi reklamēja savu produktu, izmantojot tradicionālos medijus kā TV, radio un prese, - kurš skaļāk un interesantāk prata to darīt, tam arī bija labāki pārdošanas rezultāti. Tagad internets ir atnesis jaunas vēsmas reklāmas komunikācijā, jo reklāma paliek arvien interaktīvāka, kļūstot par dialoga formu, kur reklāmdevēji ieklausās pircēju vēlmēs un pielāgo tām savu reklāmu.
Pēdējā laikā arvien lielāku popularitāti gūst video reklāma, un savā ziņā tā ir bijusi atslēgas faktors tik straujai interneta reklāmas izaugsmei pēdējos gados. Tā pamazām sāk aizvietot TV reklāmu. Vispopulārākā šajā jomā ir Youtube reklāma, kas it sevišķi populāra ir jaunāku vecuma grupu skatītāju vidū, un šobrīd auditorijām vecumā līdz pat 39 gadiem tas ir populārākais video satura kanāls. Latvijā pētījumi rāda, ka vecumā līdz 24 gadiem TV skatās tikai 35%, bet Youtube vairāk nekā 75%. Arī vecumā no 25 līdz 39 gadiem TV skatās 53%, bet Youtube 61%. Izmaksu ziņā Youtube ir 5-10 reiz lētāks reklāmas kanāls par TV, un auditorija tiek sasniegta praktiski līdzvērtīga TV auditorijas apjomiem.
Kāds no tā visa ieguvums ir mūsu Latvijas uzņēmumiem? Pirmkārt, pieaugot pirkšanas apjomiem internetā, pieaug arī iespēja nopelnīt, jo var pārdot savu preci ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē. Arī jaunās loģistikas un pārdošanas tehnoloģiju iespējas šo virzienu padara arvien interesantāku un pieejamāku ne tikai lielajiem biznesiem, bet arī mazajiem uzņēmējiem, jo sākotnējā investīcija jauna biznesa uzsākšanā paliek arvien mazāka. Šobrīd veikala atvēršana internetā, izmantojot kādu no gatavajām platformām, izmaksā vien dažus simtus eiro. Galvenais ir atrast savu nišu. Tas, ko šobrīd redzu, Latvijā ir ļoti daudz uzņēmīgu cilvēku, kuri ir gatavi uzsākt savu biznesu. Milzīga priekšrocība šādam biznesa veidam ir fakts, ka tam nav ģeogrāfiskās robežas, jo pircējus var atrast visā pasaulē.
Lai veiksmīgi pārdotu preci internetā un palielinātu pārdošanas apjomus, ir nepieciešama reklāma internetā. Jāmeklē pareizākais reklāmas kanāls un veids, lai par minimālām izmaksām veiksmīgi pārdotu šo preci. Visefektīvāk, protams, strādā reklāma Google meklēšanas tīklā, jo tur var sasniegt precīzu auditoriju, kas aktīvi meklē konkrēto preci. No ģeogrāfijas viedokļa Google ir vispopulārākais meklēšanas rīks, jo pasaulē to izmanto vidēji 90% lietotāju. Latvijā tas procents ir pat lielāks - 97-98% robežās. ASV salīdzinoši 85%, bet ir arī valstis, kur Google nav populārākā izvēle. Piemēram, Krievijā Google izmanto tikai 40%, populārāks ir Yandex meklētājs. Ķīnā Google ir tikai 3%, un populārākais meklētājs ir vietējais Baidu.
Reklāmai internetā ir milzīgas iespējas piemeklēt vajadzīgo auditoriju, un tā dod iespēju arī no mūsu mazās Latvijas uzsākt savu mazo vai vidējo biznesu, kas potenciāli var izaugt par lielu un pelnošu. Savā ziņā tas ir viens no iemesliem, kādēļ joprojām esmu šeit un neredzu vajadzības nekur doties, lai gan zinu, ka daudzi ir devušies laimes meklējumos uz citām valstīm.