Jaunākais izdevums

Krīzes situācijā virsroku gūst zīmoli, kas pārstāv nacionālas vērtības.

Tā intervijā DB pauž Jevgeņijs Toņevs – Odesā uzaugušais un Kijevā ilgāku laiku strādājušais reklāmas speciālists tagad jau vairākus gadus pārstāv Leo Burnett reklāmas tīklu Maskavā, šobrīd pildot aģentūras Arc Russia radošā direktora pienākumus un apkalpojot vislielākos zīmolus Krievijā.

Daudzas Latvijas radošās nozares ierasti lūkojas rietumu virzienā, tāpēc dažkārt nākas secināt, ka, neskatoties uz kopīgo ģeogrāfiju, tikpat kā neko nezinām par notikumiem un tendencēm, kas valda vien pārsimts kilometru uz austrumiem. Viens no izņēmumiem ir vietējā reklāmas industrija, kuras gada centrālajā pasākumā Golden Hammer regulāri viesojas arī Krievijas speciālisti, tostarp J. Toņevs. Sarunā ar DB viņš stāsta par Krievijas interneta drudzi, dalās pieredzē par darbu ar naftas magnātiem un apgalvo, ka pārāk labos apstākļos reklāma kļūst neinteresanta.

Daudzos reklāmas forumos jūs esat piedalījies kā konkursants, Golden Hammer jūs bijāt ieradies kā žūrijas dalībnieks. Kas ir interesantāk?

Pieredze, ko es gūstu žūrijā, noteikti ir lietderīgāka. Piedaloties konkursā kā dalībniekam, var iegūt ļoti konkrētu novērtējumu balvas veidā – uzvarēji vai zaudējot. Esot žūrijā, ir pavisam cita atbildība, līdz ar to arī cits iedziļināšanās līmenis. Īpaši tas ir jūtams interaktīvajā kategorijā, kuru es vērtēju šogad. Sapratu, ka kopumā interaktīvos darbus vērtēt ir ļoti grūti.

Ja runājam par reklāmas klipiem vai druku, tad tur viss ir diezgan vienkārši – žūrijas loceklis darbu redz tāpat kā jebkurš cits cilvēks. Savukārt digitālais virziens ir tik jauns, ka nav ciešas un precīzas izpratnes par to, kas īsti ir labi. Kad šādos pasākumos satiekas reklāmas speciālisti, nevienam nav konkrētas definīcijas par to, kas ir digitālais – vienam tā ir mobilā aplikācija, citam tikai mediji vai kontekstuālā reklāma. Turklāt visiem ir taisnība! Nav nekādu vienotu kritēriju, kuriem sekot. Tāpēc žūrijā jau sākotnēji izvirzījām vairākas prioritātes darbu vērtēšanā – idejas skaidrību, inovatīvu pieeju, spēju sasniegt zīmola tirgus mērķus utt. Tik un tā ne vienmēr no pirmās reizes bija skaidrs, kas īsti ir paveikts. Daudzus «keisus» vērtējām vairākas reizes – apmeklējām mājaslapas, lejuplādējām aplikācijas... Vērtēšana bija patiešām smags darbs.

Reklāmas speciālisti ierasti saka, ka galvenais ieguvums festivālos esot iespēja satikt kolēģus no citām aģentūrām un citām valstīm, lai pārrunātu industrijas aktuālākās tendences. Par ko šogad visvairāk runāja Golden Hammer žūrijā?

Jau pirmajā festivāla dienā sajutām tendenci, kas ietekmējusi lielāko daļu iesniegto darbu. Ekonomiskās krīzes sekas ir jūtamas joprojām – arī reklāmai vēl aizvien ir grūti laiki, un tas ir iespaidojis projektus. Darbos, ko vērtējām, redzējām mēģinājumus ar minimāliem līdzekļiem sasniegt maksimāli daudz. Reklāma ir kļuvusi gudrāka. Agrāk «radošie» varēja atļauties lielus reklāmas budžetus, daudz līdzekļu aizgāja eksperimentos, bet tagad aiz katras idejas stāv ļoti konkrēts mēģinājums sasniegt rezultātu. Vieta kļūdai, kas varētu tikt pieļauta, ir palikusi ļoti šaura.

Reklāmas speciālisti no rietumvalstīm pēdējā laikā daudz uzsver mainīgās demogrāfijas faktoru – to, ka tirgū ienāk jauna paaudze, kas informāciju uztver pilnīgi citā veidā, nekā tas bijis līdz šim. Vai tas pats jūtams arī Krievijā?

Viss ir atkarīgs no klienta. Klienti, ar kuriem man iznācis strādāt Krievijā, vairākumā gadījumu ir diezgan lieli uzņēmumi – to mērķauditorija ierasti ir konservatīvāka, šie klienti tik ļoti necenšas sasniegt konkrēti jauniešus. Tomēr, runājot par jauno paaudzi kopumā, izmaiņas, protams, ir jūtamas. Atšķirībā no iepriekšējās paaudzes viņi daudz vieglāk pārslēdzas no viena zīmola uz otru – nomainīt viedtālruni nav sarežģīts un ilgi apdomājams lēmums. Jaunieši reklāmu uztver organiskāk, viņi ar zīmolu vieglāk komunicē vienā līmenī. Viņi nebaidās ne izrādīt savu sajūsmu, ne arī apvainot. Zīmols viņiem nav liels, nopietns tēvocis, kurš kaut ko diktētu.

Vai Krievijas zīmoli ir gatavi šādai jaunai hierarhijai? Vai viņiem no tās nav bail?

Domāju, ka ne. Tie spēlētāji, kas sadarbojas ar mums, ļoti lielu likmi ierasti liek uz stratēģiju, uz tirgus izpēti. Tie pastāvīgi tur roku uz pulsa, lai sajustu izmaiņas. Jā, jaunatnes ienākšana tirgū noteikti ir «trends», taču es pagaidām neredzu, ka tiktu izvēlēta kardināli citāda stratēģija, kas piemērotos tieši jauniešu uzvedībai.

Pavisam nesen publicēts interesants un ļoti svarīgs pētījums – tas norāda, ka līdz ar jaunatnes ietekmes palielināšanos pieaug arī cilvēku pozitīvā attieksme pret reklāmu. Jaunieši Krievijā ir daudz ziņkārīgāki par iepriekšējo paaudzi. Viņi nedomā divreiz, lai noklikšķinātu uz piedāvājuma, kas viņus ir ieinteresējis. Jaunieši ir gatavi veidot attiecības ar zīmoliem.

Kurā situācijā zīmoliem ir vieglāk – komunicēt ar auditoriju, kas ļoti viegli iesaistās, bet tai pašā laikā ir gatava zīmolu konfrontēt, vai «mierīgā līdzāspastāvēšanā», kāda tā bija iepriekš?

Agrāk aģentūrām zināmā mērā bija vieglāk. Jo, ja mēs kaut ko teicām publiskajā telpā, tad atbildi saņēmām pēc laika. Agrāk auditorija nebija redzama un dzirdama. Tagad, ja kaut ko sakām, mums atbild uzreiz.

Nopirki jaunu televizoru, tas saplīsa – to uzreiz uzzinās simti. Te mēs atgriežamies pie jauniešiem, kuri pavisam noteikti par to runās uzreiz. Jā, viņi ir vieglāk saprotami, jo runā atklātu valodu. Tomēr reklāmas pasaule, protams, ir kļuvusi sarežģītāka. Vēl sarežģītāka tā ir klientiem.

Viena no izteiktākajām tendencēm Krievijā ir ātri augošais interneta lietotāju skaits. Kā tas ietekmē jūsu darbu? Vai pie tik straujām izmaiņām vispār iespējams pazīt savu auditoriju?

Jā, Runeta lietotāju skaits patiešām aug neticamā ātrumā! Jāsaka, ka kopumā man ļoti patīk virziens, kurā attīstās Krievijas internets. Tas ļoti ātri pārņem labo praksi no citām valstīm. Šis formāts un lielā sasniedzamība ļauj ļoti strauji un veiksmīgi ieviest dažādas inovācijas.

Kas attiecas uz mērķauditorijas saprašanu, tad, ņemot vērā faktu, ka lietotāju ir vairāk, auditoriju ir kļuvis vieglāk segmentēt. Daži no rādītājiem, kas mums pieejami par to, kur varam satikt vienu vai otru auditorijas daļu, mūs mēdz pārsteigt, piemēram, redzam, ka spēles internetā vairāk spēlē pieaugušie nekā bērni.

Kā ar ģeogrāfiju? Krievija plešas no Murmanskas līdz Vladivostokai – vai arī tas ietekmē jūsu darbu?

Noteikti ietekmē, lai arī ir pat grūti nodefinēt – kā… Galvenā tendence droši vien ir tā, ka cilvēki, kas dzīvo Maskavā un Sanktpēterburgā, ir atšķirīgi no visas pārējās Krievijas. Interneta lietotāju skaita ziņā, apmeklēto mājaslapu ziņā atšķirību tik pat kā nav. Tomēr reakcija uz reklāmu ir ļoti dažāda. Tāpēc, ja klienta budžets to ļauj, katram reģionam gatavojam īpaši tam domātu ziņojumu un lokāli piemērotu stratēģiju. Cilvēki Maskavā un Vladivostokā novērtē dažādas lietas. Ja budžets ir viens visai Krievijai, tad reklāma kļūst vienkāršāka – tā tiek veidota «kopējiem vārdiem», kas ir saprotami visiem. Reklāmas kvalitāte un tai sekojošā efektivitāte no tā, protams, cieš.

Darbs ar dažādiem, savstarpēji pretrunīgiem tirgiem kopumā ir daļa no mūsu ikdienas. Viens no mūsu klientiem ir alus zīmols Baltika. Pirms trim, četriem gadiem Leo Burnett tam sāka veidot kampaņu NVS valstīs. Baltikas stratēģija Krievijā ir krieviska, uzsvars tiek likts uz to, ka tas ir krievu zīmols. Citās valstīs no šādas pieejas, protams, nebūtu daudz labuma – darbs bija jāsāk no jauna.

Kulturologiem, īpaši no rietumu pasaules, patīk runāt par Krievijas īpatnībām, par krievu dvēseli. Ņemot vērā, ka pats neesat no Krievijas – vai var teikt, ka darbs ar krievu auditoriju patiešām ir ļoti izaicinošs?

Vairāk varu runāt par savu personīgo pieredzi ar Krieviju. Man šīs atšķirības ir grūti novērtēt, jo, pārbraucot no Kijevas uz Maskavu, es vienkārši pārcēlos no viena Leo Burnett biroja uz otru.

Šobrīd Maskavā jūtos ļoti komfortabli. Baidos, ka esmu pie tās pieradis (smejas). No sākuma Maskava dzen izmisumā. Liekas, šajā pilsētā ir neiespējami dzīvot un strādāt. Tomēr ar laiku var piemēroties tās noskaņojumam un dzīves ritmam, tas sāk šķist dabisks.

Viens no zīmoliem, ar kuru esat strādājis, ir Gazpromneft. Cik viegli vai grūti bija atrast pareizos risinājumus šim klientam?

Gazprom, protams, ir ļoti sarežģīts klients. Tas pārstāv ļoti specifisku nozari un tam, salīdzinot ar citiem zīmoliem, ir īpaši uzdevumi – to ir ļoti grūti uztvert tajās pašās kategorijās kā, piemēram, veļas pulveri. Turklāt tas ir ļoti cieši saistīts ar Krieviju.

Gazprom veidojām reklāmu par degvielu, norādot, ka to sacensībās izmanto Nissan markas sacīkšu automašīnas. Degviela tradicionāli netiek uztverta kā sarežģīts produkts. Tu iebrauc benzīntankā, tev to ielej – gluži kā kafiju. Bija svarīgi parādīt – lai nodrošinātu šī produkta kvalitāti, strādā daudz cilvēku, tas ir lielas komandas darbs. Kad tu izvēlies degvielu, tu izvēlies nevis vienkārši labu piedāvājumu, bet tās komandas pieredzi, kas apkalpo autosacīkšu braucējus. Arī tādiem zīmoliem kā Gazprom kļūst aizvien svarīgāk sazināties ar cilvēkiem un runāt par savām vērtībām.

Cik daudz reklāmas speciālista darbu Krievijā ietekmē tie notikumi, kas pēdējā laikā piedzīvoti Krimā un Austrumukrainā? Vai tik liela mēroga notikumi maina cilvēku noskaņojumu?

Es negribētu komentēt konkrēti par Krimu. Protams, cilvēki ikdienā kļūst satrauktāki, nervozāki – tā ir dabiska reakcija. Domāju, ka personīgā līmenī nevienam nav patīkamas konfliktsituācijas un saspīlējums. Tomēr tai pašā laikā jāsaka – es nejūtu, ka šādi notikumi kaut kā ietekmētu reklāmu vai klientu saziņu ar savu auditoriju. Cilvēka dabā, un tā tas ir visās valstīs, – ir censties norobežoties no negācijām. Arī paši zīmoli uz šiem notikumiem neliek akcentu un savā komunikācijā tos neizmanto. Ne tāpēc, ka būtu ļoti viltīgi un vēlētos apzināti novērst cilvēku uzmanību, bet tāpēc, ka slikta informācija, lai cik aktuāla tā būtu, nekad nevar būt daļa no uzņēmuma pamatvēstījuma. Nevaru iedomāties nevienu zīmolu, kam tā nāktu par labu. Uzņēmumi turpina īstenot plānus, kurus apstiprināja pirms gada. Krīze šajos plānos neietilpa, un politiskie notikumi tos neietekmē. Protams, šādi lieli ģeopolitiski procesi var ietekmēt klientu biznesu, bet tas vairs nav jautājums par reklāmu.

Teicāt, ka Baltika reklāmās svarīga ir nacionālā tematika. Vai varam runāt par vēl kādām vērtībām, kas šobrīd ir svarīgas Krievijas iedzīvotājiem?

Kā jebkurā krīzē, ikvienā valstī vairāk tiek cienītas lokālas lietas, pašmāju ražojumi. Tas sāk darboties ļoti neapzinātā līmenī. Cilvēki mazāk riskē, mazāk eksperimentē ar vēl neiepazītām lietām, vairāk izvēlas labi zināmo. Tā tas notiek Ukrainā un Krievijā, tā tas, esmu pārliecināts, ir arī Latvijā. Festivāla laikā par šo tematu runāju ar Latvijas kolēģi, un viņš sacīja, ka krīzes laikā savas pozīcijas nostiprināja vietējās alus markas. Tomēr arī to var vērtēt kā izaicinājumu. Pārāk labos apstākļos reklāmists neattīstās.

Tas pats attiecas uz digitālo pasauli – tā vēl top, bet jau šobrīd ir redzams, ka tā būs ļoti sarežģīta vide. Kanālu pārbagātībā, ko tā piedāvā, ir grūti atrast pareizo pieeju. Turklāt tā nepārtraukti mainās! Vakar bija Google, šodien – Instagram. Kādreiz tu izdomāji vienu pareizo risinājumu, vienu oriģinālu ideju, un tā darbojās. Šobrīd 90% mūsu klientu kampaņas veido, reaģējot uz to, kas notiek apkārt. Viņi rada saturu, kuru izmantos un sapratīs kontekstā ar tām lietām, kas konkrētajā brīdī būs aktuālas klienta mērķauditorijai.

Krievu rakstnieks Viktors Peļevins pirms 15 gadiem rakstīja: rietumos aģentūra un klients kopīgi domā, kā apmānīt pircēju, bet Krievijā aģentūra domā, kā apmānīt klientu. Protams, tas ir ļoti vulgārs piemērs, bet cik daudz uzticības pastāv starp Krievijas reklāmas aģentūrām un zīmoliem?

Lai digitālā komunikācija būtu efektīva, lēmumi ir jāpieņem ļoti strauji. Notiek kaut kas aktuāls, un zīmolam uz to ir jāreaģē. Tas nav iespējams, ja zīmols un aģentūra viens otram neuzticas. Agrāk klients nāca pie aģentūras, tā piedāvāja ideju, tika izveidota fokusgrupa, vērtēts feedback un tad pieņemts lēmums, bet šodien tas nav iespējams. Kamēr tas tiks izdarīts, paies divas nedēļas un šis notikums jau sen vairs nebūs aktualitāte. Uzvarēs zīmoli ar ātru, vienkāršu un trāpīgu vēstījumu. Lai šāds vēstījums taptu, klientam ir jāuzticas aģentūrai. Laiks, kad varēja paspēt saskaņot visus lēmumus, ir pagājis.

Pēc savas pieredzes varu teikt, ka uzticēšanās netiek izveidota vienā dienā. Ir jāsaprot: ja uzņēmējs tevi redz pirmo reizi, viņam cilvēciski nav nekāda pamata tev uzticēties. Klients uz spēles liek ļoti daudz. Ja aģentūra piedāvā traku ideju, klientam tas nav viegls lēmums. Tas ir reputācijas risks, uzņēmuma sadarbības partneru uzticības risks utt. Galvenā problēma, it īpaši, ja sadarbība ir jauna un mēs viens otram vēl neuzticamies, ir – kā klientam paskaidrot, ka šī ideja ir viņa uzmanības un viņa naudas vērta?

Tāpēc es jaunajiem reklāmistiem droši vien ieteiktu nevis skriet no aģentūras uz aģentūru, bet pakāpeniski veidot attiecības ar klientiem tā, kā viņi tās veido ar saviem puišiem un meitenēm. Ja klients jūs redz pirmo reizi, viņam cilvēciski nav iemesla jums ticēt! Jā, pastāv viedoklis, ka aģentūras cenšas apmuļķot klientu. No savas puses varu teikt, ka tas ir pilnīgs mīts. Taču diemžēl tas ir ļoti noturīgs mīts un to ir ļoti grūti mainīt. To var izdarīt tikai un vienīgi ar abpusējas uzticības palīdzību.

Kā jūs panākat šo uzticību no klienta puses?

Ja uzņēmējs redzēs, ka tu interesējies par viņa zīmolu, biznesu un nozari kopumā, ka tu spēj tikt galā ar kādu tās izvirzītu problēmu, tad, iespējams, no tā var izveidoties attiecības. Protams, ir aģentūras, kas tikai vēlas nopelnīt daudz naudas. Tādi uzņēmumi pastāv ne tikai reklāmā. Tomēr vismaz man šķiet, ka uz reklāmu pēdējā laikā nāk strādāt cilvēki, kuru motivācija ir lielāka par atalgojumu. Ja tā būtu tikai vēlme pārdot, cilvēki ietu strādāt auto pārdošanā vai nekustamajā īpašumā – jomās, kur ir lielāki seili un lielāki bonusi.

Ja labi izdari savu darbu un reklāmā klients izvēlas tevi, tas nenozīmē, ka esi uzvarējis – tas nozīmē, ka tagad priekšā gaida smags darbs, ka ir parādījusies iespēja darīt šo darbu. Tas ir pats interesantākais – mēs darām darbu, lai darītu darbu! Turklāt reklāmai nav atmiņas. Ar katru jaunu prezentāciju, kas parādās tirgū, tavi iepriekšējie nopelni neko nenozīmē. Tu vari strādāt desmit gadu, nokļūt pičā ar aģentūru, kas atvērta pirms nedēļas, un viņiem zaudēt.

Tirgū ik pa laikam parādās mazas aģentūras, kas pārņem stafetes kociņu no lielajiem spēlētājiem.

Tomēr man šķiet, ka lieliem klientiem ir nepieciešams veidot ilgtermiņa sadarbību. Tas ir jautājums par veiksmīgo trāpījumu skaitu. Maza aģentūra var atnest ģeniālu ideju, bet var arī vienkārši netrāpīt. Tas ir 50 pret 50. Ja tu ar aģentūru sadarbojies pietiekami ilgi, izredzes, ka šī ideja būs lieliska, ir daudz augstākas. Šī aģentūra tevi vienkārši pazīst labāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Intervija: Kas ir jūsu labākā reklāma, ko esat radījis? Nākamā.

Anda Asere,21.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar gadiem radošie prāti var kļūt arvien labāki – dzejnieki, dziedātāji un mākslinieki ir labs piemērs, ka cilvēka radošums beidzas vienīgi ar nāvi

Tā intervijā DB norāda reklāmas speciālists Mihea Georgiu (Mihnea Gheorghiu). Šobrīd viņš ir Publicis Groupe radošais direktors Rumānijā. Kad viņam bija 19 gadu, tā vietā, lai turpinātu studijas biznesa skolā, viņš sāka strādāt reklāmas industrijā. Tagad mērķis ir mainīt cilvēku nepatiku pret reklāmu, ar tās palīdzību risinot nopietnas problēmas un parādot, ka reklāma var būt tāda, ka to vēlas redzēt visi.

Kas jūsu skatījumā ir reklāma šodien?

Tas ir liels pirmais jautājums. Šodien ir tik daudz veidu, kā zīmoli var kļūt par cilvēku draugiem. Es domāju, ka visi cenšas būt tiešsaistē, internetā, bet vajadzētu fokusēties uz to, lai dabūtu cilvēkus savā pusē, nevis tikai «pērc šo, tam 30% atlaide». Tā ir patiesība – cilvēki ienīst reklāmu, viņi cenšas to neredzēt. Kāpēc taisīt neglītas, atbaidošas reklāmas? Kāpēc apvainot cilvēkus ar to, ko viņi nevēlas redzēt? Es domāju, ka labākā reklāma šodien ir tā, kas piesaista cilvēkus un runā viņiem saprotamā valodā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kurš atbild par reklāmu? Un vai atbild?

Zane Skļamina, advokātu biroja “TGS Baltic” zvērināta advokāta palīgs,08.02.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā bieži sastopamies ar dažāda veida reklāmām. Reklāmas industrijas radošajiem prātiem, cenšoties dažādos veidos piesaistīt mērķauditorijas uzmanību un pārspēt asprātībā vienam otru, nereti rodas pārdomas un neizpratne – kurš tad īsti atbild par reklāmas saturu un formu, un kas nosaka to, cik daudz un ko var teikt vai rādīt, reklamējot savu produktu vai pakalpojumu.

Par reklāmas regulējumu ir runāts ļoti daudz, bet uzņēmējiem, piedāvājot tirgū arvien jaunas preces, pakalpojumus, kā arī izmantojot jaunus pārdošanas veicināšanas kanālus, bieži vien grūti orientēties, kā tas konkrētajā situācijā ir interpretējams un piemērojams. Arī tiesu prakse, kas varētu kalpot par orientieri tam, kā rīkoties gadījumos, kas nav tipiski, vēl tikai veidojas. Lai nu kā, Latvijā ir vairāki reklāmu regulējoši normatīvie akti, kuri nosaka to, kas ir vai nav pieņemams likumiskā izpratnē.

Saskaņā ar Reklāmas likuma 1. pantā minēto reklāmas definīciju “reklāma ir ar saimniecisko vai profesionālo darbību saistīts jebkuras formas vai jebkura veida paziņojums, vai pasākums, kura nolūks ir veicināt preču vai pakalpojumu (arī nekustamā īpašuma, tiesību un saistību) popularitāti vai pieprasījumu pēc tiem”.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības cents (PTAC) pieņēmis lēmumu, ar kuru AS BIGBANK īstenotā prakse, izplatot reklāmu un tajā norādot, ka tās piedāvājums ir «lētāks» un «izdevīgs», vizuāli to atspoguļojot salīdzinošās reklāmas veidā, iekļaujot maldinošu informāciju par piedāvāto aizdevuma likmi 31% gadā, tomēr ar patērētājiem slēgtajos līgumos piemērojot augstākas procentu likmes, atzīta par profesionālai rūpībai neatbilstošu un maldinošu komercpraksi.

2014.gada 14.novembrī PTAC uzsāka izvērtēt AS BIGBANK īstenotās komercprakses atbilstību normatīvajiem aktiem, skaidro PTAC pārstāve Vineta Ore.

PTAC konstatēja, ka AS BIGBANK izplatot reklāmu, norādījusi, ka tās piedāvājums ir «lētāks» un «izdevīgs». Reklāmā tika iekļauta maldinoša informācija par piedāvāto aizdevuma likmi 31% gadā, tomēr patērētājiem netika nodrošinātas lētākās un izdevīgākās aizdevuma izmaksas. Reklāmā vizuāli tika atspoguļots maldinošs reprezentatīvs piemērs, tajā neietverot konkrētajam piemēram tipiskāko skaitlisko informāciju (aizdevuma līguma ilgums, summas apmērs, veids, gada procentu likme, aizņēmuma likme).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Instagram slavenību laikmets

Anda Asere,21.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Influenceru mārketings papildina reklāmas misiju un parāda, ka cilvēki konkrēto produktu lieto, padarot reklāmu cilvēcīgāku.

Influenceru mārketinga aģentūras Honeymoon High vadītāja Agnija Grigule uzskata, ka viedokļu līderis virtuālajā vidē jeb t.s. influenceris ir slavenība komplektā ar savu mediju. Šodien šo mārketinga veidu izmanto pat bankas un citas samērā konservatīvas nozares, papildinot kopējo reklāmas kampaņu. Tomēr, pirms sākt izmantot šo mārketinga veidu, viņa iesaka piedomāt, vai saturs ir gana «garšīgs», lai kāds tam vēlētos sekot. Vairāk par influenceru mārketingu un izaicinājumiem tajā A. Grigule stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas

Kā jūs raksturotu šo jauno ekonomiku, kas attīstās Instagram platformā?

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Eksperte par alkohola reklāmām: Aizliegt nedrīkst rādīt!

Biznesa augstskolas Turība studiju programmas «Mārketings un tirdzniecības vadība» direktore, mārketinga eksperte Iveta Liniņa,15.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības ministrija rosina aizliegt visu alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā, radio un internetā. Tāpat plānots ierobežot alkoholisko dzērienu pieejamību, aizliedzot alkoholisko dzērienu pārdošanu degvielas uzpildes stacijās.

Tajā pašā laikā Latvijas Reklāmas asociācijas pārstāvji norāda, ka Latvijā jau pastāv reklāmas ierobežojumi stiprajam alkoholam un jauni aizliegumi radīs lielus finansiālus zaudējumus. Alkohola ražotājiem, veidojot reklāmas, ir jābūt skaidrai izpratnei par to, ko viņi vēlas pateikt patērētājiem. Ar pārdomātu komunikāciju varam veidot alkohola lietošanas kultūru, nevis mudināt domāt, ka svētki bez alkohola nav iespējami.

Alkohola reklāma – pirmais, ko redz Latvijas viesi

Jautājums par alkohola reklāmas aizliegumu nav viennozīmīgs – no vienas puses kā mārketinga eksperte vēlos uzsvērt, ka nav pareizi vienai nozarei aizliegt reklāmu, no otras puses – kā pilsoniski aktīvs cilvēks – vēlos, lai mūsu sabiedrība ir veselīga, ar izpratni un augstu atbildības sajūtu un, lai milzīgs plakāts ar informāciju par alkohola iegādes iespējām nebūtu pirmais, ko cilvēki ierauga, iebraucot Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai tirdzniecība internetā varētu pārspēt tirdzniecības apjomus tradicionālajos veikalos?

Top Media pilna servisa digitālā mārketinga aģentūras vadītājs Mārtiņš Kažemaks,02.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo gadu laikā interneta pirkumu apjomi sasniedz rekordus. Šeit var minēt gan Melnās Piektdienas jeb Black Friday popularitātes pieaugumu, gan arī tradicionālo sezonālo tirdzniecību.

Svarīgs kļūst tieši interneta tirdzniecības faktors, jo pēdējos gados arvien lielāku popularitāti gūst iepirkšanās internetā - tā kļūst arvien pieejamāka un drošāka. Šādu interneta pirkumu izaugsmi sekmē reklāmas iespējas internetā. Tendenci spilgti raksturo fakts, ka pasaulē reklāmas budžeti internetā 2017. gadā ir pārsnieguši TV reklāmas budžetu apjomus.

Interesanti, ka interneta pirkumu izaugsme ir vērojama tikai pēdējos gados, kaut gan pasūtīt preces internetā varēja jau pirms 10 gadiem, piemēram, Ebay vai Amazon. Tas ir skaidrojams ar preču piedāvājuma ierobežojumiem un svarīgiem faktoriem kā pirkšanas ērtums un drošība, tāpat bija šaubas, vai prece tiešām tiks saņemta, it īpaši, ja tika veikts pasūtījums no ārvalstīm. Ilgu laiku pārdošanas apjomi internetā auga ļoti lēni. Sākotnēji lielākos panākumus guva Ebay, jo viņi piedāvāja pircēju aizsardzības programmu, kur varēja atgūt naudu, ja prece netika piegādāta 45 dienu laikā. To parāda arī šī zīmola popularitāte periodā no 2000. līdz pat 2010. gadam, kad Ebay bija 2-3 reizes populārāka meklējumu frāze nekā Amazon, kas pēdējos 10 gados ir pārņēmis interneta tirdzniecības līdera lomu. Ebay popularitāte ar katru gadu samazinās, un pērn Amazon meklējumu skaits bija 3 reizes lielāks nekā Ebay.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deviņdesmitajos gados Daniils Kostinskis nodarbojās ar reklāmas ražošanu – filmēja klipiņus un ar savām idejām nonāca reklāmas aģentūrā. Tagad ar klipu ražošanu viņš vairs nenodarbojas, taču ideju formulēšanu klientiem veic joprojām.

Kas šobrīd notiek Krievijas reklāmas tirgū?

Daudzviet, tostarp arī Krievijā reklāmisti ir reklāmdevēju ķīlnieki. Visi grib ātrāk izveidot kaut ko, kas momentā sekmētu pārdošanas rādītājus. Klipa efektivitāte ir radošuma ienaidnieks – jo banālāka reklāma, jo labāk tā iedarbojas.

Šobrīd mērķis ir gūt atdevi no reklāmas uzreiz. Tāpēc kopumā reklāma ir neinteresanta skatītājam, patērētājiem tā nepatīk. Tāpēc rīkojam Reklāmas rīmu nakti, lai dotu iespēju saprast, ka ir arī laba un interesanta reklāma.

Kā nozari ietekmē rubļa vērtības kritums?

Ietekme ir spēcīga. Šobrīd ir nogaidīšanas periods. Daudzi cenšas saglabāt savu budžetu, neveikt liekus tēriņus reklāmai, nezinot, kas sagaida. Krīze vienmēr ir īpašs periods – tai ir gan plusi, gan mīnusi. Ir reklāmas kompānijas, kas arī šajā laikā var gūt sev labumu, un tās tagad aktivizējas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pieņēmis lēmumu pret SIA TV 3 Latvia (TV 3), uzliekot sodu 6000 eiro apmērā par Reklāmas likuma pārkāpumu, kā arī maldinošas komercprakses īstenošanu.

Lēmums pieņemts saistībā ar aprīļa sākumā LNT un citos MTG grupas kanālos raidīto reklāmu, kurā mudināja skatītājus atteikties no Lattelecom sniegtajiem interaktīvās televīzijas pakalpojumiem saistībā ar TV3 translēšanas pārtraukšanu. Reklāmā bez viņas piekrišanas tika izmantots PTAC direktores citāts, kas izrauts no sniegtās intervijas konteksta un pasniegts pārprotami un tendenciozi. Šāda reklāma ir pretlikumīga, jo pārkāpj gan Reklāmas likumu, kas aizliedz izmantot reklāmā personu, bez tās piekrišanas, gan mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai, gan arī Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu, jo maldina patērētājus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikā, kad tradiconālā iepirkšanās ir ierobežota, bet uzplaukst e-komercija, daudzi uzdod jautājumu: “Kādas iespējas mums sarūpējis Google?“. Tas ir visai loģiski, jo par Google mārketinga iespējām ir dzirdējis ikviens mārketinga speciālists neatkarīgi no tā darbības virziena. Šajā rakstā aplūkosim to, ko tad mums piedāvā viens no virtuālās pasaules smagsvariem.

AdWords ir vēsture

Meklēšanas rezultātu pārskats liecina, ka joprojām tiek meklēti AdWords pakalpojumi. Nevar teikt, ka tas ir nepareizi, jo šāds pieprasījums meklētājā sniedz ļoti plašu atbilžu loku. Tomēr, kopš 2018. gada rudens tieši šada platforma vairs nepastāv. To ir aizvietojis cits Google produkts - Google Ads. Šis solis nebija nejaušs, bet no Google puses visai apzināts. Līdz ar to, ir vērts aplūkot, kādēļ uzņemums spēra šadu soli?

Kādi ir Google Ads pakalpojumi?

AdWords kā pakalpojums nav pazudis, bet iekļāvies jaunajā platformā. Google Ads saistās ne tikai ar darbības algoritmu atjauninājumu, bet arī ar Google centieniem apvienot visus reklāmas izvietošanas pakalpojumus vienuviet. Līdz ar to šobrīd, izmantojot vienu platformu, iespējams veidot un pārvaldīt trīs dažādus reklāmu veidus. Tie ir:

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

NEPLP: Rīgas satiksmes reklāma jāvērtē PTAC

BNS,29.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jautājums par Rīgas satiksmes reklāmu būtu jāvērtē Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC), aģentūru BNS informēja Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP).

Vairāki Saeimas deputāti nosūtījuši vēstuli NEPLP, lūdzot izvērtēt Rīgas satiksmes reklāmas atbilstību likuma normām.

Vēstuli NEPLP pārsūtījis PTAC izvērtēšanai, attiecīgi informējot par to vēstules autorus, jo šādas reklāmas satura vērtēšana nav NEPLP, bet gan PTAC kompetencē, informēja padome.

NEPLP norādīja, ka tai nav tiesiska pamata konstatēt šādu neatbilstību, kamēr PTAC nav izvērtējis iespējamo likuma pārkāpumu un attiecīgo elektronisko plašsaziņas līdzekļu atbildību iespējamā pārkāpuma izdarīšanā. Konkrētā reklāma jāvērtē Reklāmas likuma un Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma kontekstā, ņemot vērā sociālās atbildības principu, kas attiecināms uz visiem medijiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

PTAC piemēro 2800 eiro sodu BigBank par reklāmu, kas veicina bezatbildīgu aizņemšanos

Žanete Hāka,23.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) piemērojis 2800 eiro lielu naudassodu AS BigBank, izplatot reklāmu ar saukli «Tik vienkārši», informē PTAC.

PTAC skaidro, ka AS BigBank īstenotā prakse, izplatot patērētāju kreditēšanas pakalpojumu reklāmu ar saukli «Tik vienkārši», atzīta par profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi. Lai gan reklāmā minēts brīdinājums «aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties», PTAC secinājis, ka reklāmas kopējais saturs un tās pasniegšanas veids, informācija un noformējums vērtējams kā bezatbildīgas aizņemšanās veicinošs un varēja negatīvi ietekmēt patērētāju ekonomisko rīcību.

2013.gada 21.jūnijā PTAC sāka izvērtēt AS BigBank īstenotās komercprakses atbilstību normatīvajiem aktiem, izplatot kreditēšanas pakalpojumu reklāmu video formātā ar saukli «Tik vienkārši». Reklāmas sižetos tiek salīdzināta darbojošos personu Mārtiņa – BigBank klienta un Kaspara – kaimiņa ekonomiskā situācija, uzsverot atšķirības personāžu sadzīves precēs, tehnikā un transportlīdzekļos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieguldot naudu interneta reklāmā, Jūs sagaidāt atdevi (piemēram, jaunus klientus). Bet bieži vien uzņēmējiem nav informācijas (vai arī ir pieejama tikai virspusīga informācija), vai digitālā reklāma strādā efektīvi un sasniedz biznesa mērķus. Ja pieņemam, ka kāda daļa no reklāmas budžeta strādā neefektīvi, tad būtībā šis neefektīvi izmantotais budžets ir Jūsu zaudējumi. To apzinoties, noteikti rodas vēlme noskaidrot, kas tieši nestrādā efektīvi (kanāls, ziņojums, atslēgvārdi, mājas lapa). Ja to nezināsiet, palielinot reklāmas budžetu, palielināsies arī Jūsu zaudējumi.

Esmu izvēlējies divus būtiskus jautājumus, ko atbildot uzzināsiet, vai esat jau paveikuši galvenās darbības, lai uzsāktu analīzi. Ja Jūsu atbildes ir “Nē”, tad uzzināsiet, kādi priekšdarbi vēl jāpaveic.

Veikt reklāmas un mājas lapas darbības efektivitātes analīzi var ar vairākiem analītiskas rīkiem. Šajā rakstā es runāšu par vienu no tiem. Google Analytics ir analītiskas rīks, kas ikvienam mājas lapas īpašniekam ir pieejams bezmaksas. Šajā rakstā esmu pieņēmis, ka esat jau pieslēguši savam interneta resursam Google Analytics.

1. Vai Jums ir izveidoti mērķi Google Analytics kontā? Jā/Nē

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

10 soļi līdz efektīvai Google reklāmai

Dr. Sergejs Volvenkins, interneta mārketinga eksperts,31.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Google reklāmas vadīšanai nepieciešamas noteiktas zināšanas un kompetences. Vadot reklāmas kampaņas Google meklētājā bez priekšzināšanām, aptuveni 30-50 % no reklāmas budžeta tiek izmantoti neefektīvi, tādējādi radot zaudējumus. Šajā rakstā esmu apkopojis 10 būtiskākās darbības, kas jāveic, lai jūsu Google reklāmas kampaņas būtu efektīvas un jūs sasniegtu labākus pārdošanas rezultātus. Šos paņēmienus mūsu eksperti praktizē arī savā ikdienas darbībā. Iesaku tos izmantot arī jums, ja pārvaldāt reklāmas kampaņas Google meklētājā.

1. Jāizvēlas pareizais Google reklāmas risinājums. Google piedāvā vairākus reklāmas produktus: reklāma Google meklētājā, Remarketings, Display tīkls, Gmail Sponsored Promotions, Youtube. Atkarībā no reklāmdevēja izvirzītajiem mērķiem un uzdevumiem ir jāizvēlas atbilstošs reklāmas produkts.

2. Jāveic atslēgvārdu analīze. Izvēloties neatbilstošus atslēgvārdus, reklāmas budžets var tikt izmantots neefektīvi. Šī iemesla dēļ pirms reklāmas kampaņas uzsākšanas ir nepieciešams veikt rūpīgu atslēgvārdu analīzi.

3. Jāizveido AdWords konta struktūra. Ja pareizi netiek izveidota Google AdWords konta struktūra, reklāmdevējs nevar pretendēt uz zemāku cenu par klikšķu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Vēlies rozā gaisu, ko pildīt auto riepās?

Didzis Meļķis,08.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju pārsvars pār mārketinga vēsti ignorē reklāmas industrijas ētiku un labākās tradīcijas

Reklāmistam nav jābūt pirmām kārtām lojālam savam klientam, bet gan patērētājam, savas industrijas maksimu atgādina mārketinga autoritāte Stīvs Herisons (Steve Harrison). 18 Kannu Lauvu godalgu un vairāku grāmatu autors Rīgā viesojās, lai piedalītos meistarklasē un savas filmas Vienīgais pieauguša cilvēka cienīgais darbs ir pasaules mainīšana pirmizrādē. Filma un tāpat nosauktā S. Herisona grāmata ir par XX gadsimta ietekmīgāko un inovatīvāko reklāmas un komunikācijas meistaru Hovardu Laku Gosāžu.

Par latviešiem saka, ka mēs esam slikti pārdevēji, taču esam ļoti radoši. Kas mārketingā ir būtiskāk?

Ir jāsaprot, ka mēs kā reklāmisti esam komerciāli mākslinieki, tāpēc ir jālieto savi talanti komercijai. Radošie cilvēki mēdz par to domāt kā par kaut ko zem viņu līmeņa. Tieši tāda pati problēma mums ir Lielbritānijā, un mēs to saucam par entuziastisku amatieru kultu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Aicina Instagram «influencerus» reģistrēt saimniecisko darbību un nepārkāpt reklāmas likumu

Db.lv,22.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liela daļa Latvijas interneta «influenceru» jeb privātpersonas ar tūkstošos mērāmu sekotāju skaitu «Instagram», «Youtube», «Facebook» un «Twitter», nav reģistrējuši savu saimniecisko darbību un nav sakārtojuši grāmatvedību, svētdien ziņoja raidījums «LNT TOP10».

Šie «influenceri» pieņem finansiālus un bartera labumus no uzņēmumiem apmaiņā pret preču un pakalpojumu reklamēšanu un slavinošo recenziju izvietošanu šo privātpersonu sociālo mediju kontos.

Digitālā mārketinga eksperti Artūrs Mednis un Deniss Ševeļovs raidījumam pieļāva, ka Latvijā varētu būt ap kādiem desmit «influenceru», kuriem sponsorētā satura veidošana, lielākoties «Instagram», kļuvusi par pilnas slodzes darbu un galveno ienākumu avotu, un kuriem ar grāmatvedību viss kārtībā. Pārējie vairāki simti privātpersonu piepelnās brīvajā laikā no parastā darba. Un te arī sākas problēmas.

«Šeit ir runa par saimniecisko darbību un tā ir jāreģistrē pirms to uzsāk. Šajā gadījumā ir jāaprēķina iedzīvotāju ienākumu nodoklis un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas,» uzsvēra VID Fizisko personu nodokļu daļas galvenā inspektore Santa Renerte. Tas nozīmē, ka privātpersonām ir jādeklarē visi ienākumi no izvietotā sponsorētā satura savos sociālajos kontos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

Eksperts: 4G ātrumu var papildus ietekmēt optikas tīkla un maģistrālā interneta noslodze

Žanete Hāka,06.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

4G mobilā interneta ātrumu var ietekmēt dažādi faktori, komentējot reklāmas, kur tiek salīdzināti dažādu telekomunikāciju operatoru interneta ātrumi, portālam db.lv skaidroja telekomunikāciju un IT žurnālists Juris Kaža.

«Pirmkārt, reklāma kā tāda ir savas preces slavēšana ar pārspīlējumiem, un tas ari attiecas uz atsaucēm uz dažādām autoritātēm, piemēram, ka tik un tik procenti Latvijas zobārstu iesaka kaut kādu konkrētu zobu pastu. Ja šādu reklāmu publicē, tad vajadzētu būt pieejamiem pētījuma vai aptaujas pamatdatiem, taču vai Tele2 deva avotus savam apgalvojumam?,» jautā eksperts.

Kas attiecas uz mobilā interneta ātrumu, J. Kaža uzsver - tam var censties atrast kādu caurmēra ātrumu, mērot ar dažādiem rīkiem dažādās vietās un dienas laikos, taču šos mērījumus iespaido tīkla un konkrētu bāzes staciju noslodze.

«Tā, piemēram, mērījums punktā A var būt 100 Mbps agri no rīta vai naktī, kad neviens nelieto internetu, vai turpat 25 Mbps vakarā, kad visi straumē filmas (piem. Viaplay aplikāciju). Tā kā 4G signāls tiek uzturēts radio sakaros tikai no bāzes stacijas līdz gala lietotājam, ātrumu arī var papildu ietekmēt optikas tīkla un maģistrāla interneta, kas savieno bāzes stacijas, noslodze,» skaidro J. Kaža. «Respektīvi, signāls no mājokļa uz bāzes staciju strādā ar, teiksim 80 Mbps, bet tīklā ir intensīva plūsma, kas mazina sakaru ātrumu ar konkrētu interneta resursu – piemēram, kad visi Latvijā un puse ASV skatās Kristapa Porziņga veikumus New York Knicks interneta vietnē,» viņš min piemēru.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

DDB Latvia stratēģiskais direktors: cilvēkam vajag tikai vienu vai pusotru iemeslu, lai pieņemtu lēmumu

Anda Asere,03.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no veidiem, kā iegūt sabiedrotos savā pusē, ir uzdrīkstēties izvēlēties šauru auditoriju un drosmīgu, patiesu ziņojumu , pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Lai radītu labu reklāmu, jāatsakās no utopiskas cerības uzrunāt visus cilvēkus, jābūt drosmīgiem, uzrunājot vienu šauru auditoriju, un izcelt tikai vienu ziņu, ieteic šobrīd Baltijā augstāk apbalvotais stratēģis – reklāmas aģentūras DDB Latvia stratēģiskais direktors Kristaps Siliņš.

Ar «nē» pie «jā»

Reklāmā ir ierobežota cilvēku uzmanība, tāpēc lielākajai daļai pārdošanas argumentu jāsaka «nē», mēģinot maksimāli vienkāršot ziņojumu. «Jebkuram jaunam televizoram vai gludeklim būs 50 dažādu iemeslu, kāpēc to pirkt, bet cilvēkam vajag tikai vienu vai pusotru iemeslu, lai pieņemtu lēmumu. Jāmēģina saprast, kuri ir šie iemesli,» skaidro K. Siliņš. Uzņēmumi vēlas, lai to produkti patīk visiem, taču līdz šim nevienam šo mērķi nav izdevies sasniegt. «Ir svarīgi pieņemt faktu, ka visiem nekad vienlīdz labi nepatiks konkrētais zīmols, un tad ir vieglāk izvēlēties konkrēto auditoriju, ar ko strādāt. Reklāmā nevar paralēli mērķēt uz trim auditorijām. Neviens ierocis, kas šodien pieejams, netrāpa labi vairāk kā vienā mērķī. Viena auditorija nenozīmē to, ka citas cilvēku/patērētāju grupas nepamanīs ziņojumu vai diskusiju par to. Cilvēki ir dažādi, un nav iespējams sasniegt viņus visus. Jo īpaši dzīvesstila produktu reklāmā ir svarīgi atrast šauru auditoriju,» viņš turpina. Piemēram, veikalu tīkls Harvey Nichols pēdējos gados ir guvis panākumus publiski, stratēģiski atzīstot – viņu klienti ir modes upuri. Uzdrīkstēšanās pateikt to, par ko citi modes zīmoli labprātāk nerunā, un darot to sarkastiskā, pat plašāku publiku reizēm aizskarošā veidā, šis zīmols spēj apbrīnojami trāpīgi aizsniegt savu galveno fanu grupu – cilvēkus, kuri apzinās, ka tērē modei vairāk, nekā spēj atļauties. Kampaņās ironiski tiek apspēlētas situācijas, kur uz jauno kurpju rēķina tiek taupīts uz pārtiku vai dāvanām radiniekiem Ziemassvētkos – tā ir uzdrīkstēšanās pasmieties par acīmredzamu, lai arī skaudru, patiesību. Tā ir atklātība, ko cilvēki novērtē, uzskata K. Siliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdības dokumenta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 6. novembra rīkojumā Nr. 655 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”, kas stātos spēkā no 11.janvāra, citu ierobežojumu starpā negaidīti parādījies ierosinājums ierobežot reklāmu, informē Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa.

Asociācijas vadītāja norāda, ka šī dokumenta projekts nebija apspriests ne ar vienu no nozares un tajā citu ierobežojumu starpā un pavisam negaidīti parādījies ierosinājums ierobežot reklāmu: “5.7.6 aizliegt tirdzniecības pakalpojumu sniedzējam un tirdzniecības centra īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam organizēt un reklamēt speciālos piedāvājumus, kas varētu motivēt apmeklētājus doties un ilgāk uzturēties tirdzniecības vietā vai tirdzniecības centrā. Minētais ierobežojums neattiecas uz preču atlaidēm (cenu zīmēm) tirdzniecības vietā”.

LRA gatavo vēstuli premjeram, ekonomikas ministram, Patērētāju tiesību aizsardzības centra un Konkurences padomes vadītājiem, aicinot nepieņemt šādu grozījumu redakciju, jo tā nevis uzlabos, bet pasliktinās esošo situāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiroparlamenta (EP) vēlēšanu rezultāti un iepriekš EP nepārstāvētās Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) sejas Ivetas Grigules ievēlēšana ir pierādījums tam, ka plika un vienkārša reklāma vēl strādā, savukārt Einara Repšes partijas Latvijas attīstībai izgāšanās parāda, ka pārāk apjomīga un ilgi, stratēģiski gatavota reklāmas kampaņa ne vienmēr vainagojas ar rezultātu. Liela nozīme ir arī personāžu reputācijai, biznesa portālam Nozare.lv atzina aptaujātie reklāmas nozares speciālisti.

Reklāmas aģentūras Mooz! radošais direktors Ēriks Stendzenieks norādīja, ka visur redzamā Grigules seja un pēc tam sekojošais rezultāts ir laba ziņa reklāmas nozares pārstāvjiem, jo tas nozīmē, ka obligāti nav nepieciešamas nopietnas informatīvi izglītojošas kampaņas, plika reklāma ar saukli, kas īsti neizsaka neko, vēl strādā, un to nākotnē varētu izmantot arī citi. Tajā pat laikā liela nozīme ir arī partiju personāžiem.

Šeit kā neveiksmīgu piemēru Stendzenieks min Repšes pārstāvētās partijas Latvijas attīstībai neveiksmi. Lai gan šī politiskā spēka kampaņa bija ilgstoša, apjomīga, ar lieliem ieguldījumiem, tomēr gala rezultātā Eiroparlamenta vēlēšanās tā cieta neveiksmi. Stendzenieks skaidro, ka partijas mērķauditorija bija ekonomiski aktīvi iedzīvotāji, uzņēmēji un citi, tomēr tās popularitāti bojājis pats Repše, kura reputācija un tēls ne visiem ir tīkams. Tāpat Latvijas attīstībai kampaņas stratēģija sākta gatavot jau pirms diviem gadiem, taču pa šādu laiku posmu daudz kas mainās, norāda Stendzenieks. Viņš komentē, ka «Repšes kuģis bija par lielu».

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: Piepelnīties, braucot uz darbu

Laura Mazbērziņa,20.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jānis Plotnieks, Roberts Erdmanis un Edvards Rūdolfs Daniels ir apvienojuši spēkus, izveidojot pakalpojumu AutoPromo, kura mērķis ir savest kopā reklāmdevējus un autovadītājus.

Visi trīs jaunieši ir Rīgas Biznesa skolas absolventi, kursa biedri un draugi. Kā paši stāsta, viņi ir auto fanātiķi, kuri satiekoties pārspriež dažādas ar tiem saistītas nianses. «Diskutējām par to, ka automašīnas ir viens liels izdevumu avots, gribējās, lai tās nes arī kādus ienākumus. Zinot Taxify, Wolt, Airbnb pieredzi, nonācām līdz idejai, ka būtu jauki, ja varētu ar savu auto iegūt kādus ienākumus. Tā arī radās ideja par AutoPromo,» stāsta R. Erdmanis.

Sākotnēji tika apskatīti ārzemju piemēri ar līdzīgu biznesa veidu, veikta tirgus izpēte. Secināts, ka trīs līdzīgas platformas ir ASV, pa vienai – Lielbritānijā, Ukrainā un Krievijā. Tieši Krievijā šobrīd tā varētu būt spēcīgākā pasaulē. Šī biznesa modelis ir balstīts uz koplietošanas ekonomikas (sharing economy) principiem, kas saved kopā divas ieinteresētās puses – pakalpojuma ņēmēju un sniedzēju. Šajā gadījumā pakalpojuma sniedzējs ir braucējs, kurš savu automašīnu ļauj izmantot kā reklāmas vietu, pārvēršot to par kustīgo vides reklāmu. Savukārt pakalpojuma ņēmējs ir AutoPromo partneri, reklāmas aģentūras un uzņēmumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autoražošanas uzņēmums "BMW" modernizējis logo, veicot radikālākās vizuālās izmaiņas vairāk nekā 100 gadu laikā.

Uzņēmums jauno logo prezentējis vienlaicīgi ar jauno "i4" koncepta automašīnu.

Veidojot jauno logo, saglabāta līdzšinējā apļveida forma, taču dizaineri atbrīvojušies no tumšajām malām, padarot tās caurspīdīgas; tāpat likvidēts 3D efekts. Tādējādi logo veiktas lielākās izmaiņas kopš tā ieviešanas 1917.gadā.

""BMW" kļūst par attiecību zīmolu," skaidro kompānijas vecākais viceprezidents Jens Tīmers, uzsverot, ka jaunais logo atspoguļo lielāku atvērtību un caurspīdību. "Mēs vēlamies šo versiju izmantot, lai aktīvāk nekā iepriekš aicinātu mūsu klientus "BMW" pasaulē. Jaunais dizains atspoguļo pašreizējās zīmolu digitalizācijas iespējas un izaicinājumus. Tas norāda uz mobilitāti un braukšanas ērtībām nākotnē," sacījis Tīmers.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Rīgas pašvaldības sabiedrības ar ierobežotu atbildību Rīgas satiksme radio, vides un sabiedriskajā transportā izvietoto reklāmu atbilstības normatīvajiem aktiem izvērtēšanas, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pieņēmis lēmumu par Reklāmas likuma, kā arī negodīgas komercprakses likuma pārkāpumiem, piemērojot naudas sodu 6000 eiro apmērā, informē PTAC.

PTAC izvērtēja Rīgas satiksmes 2015. gada sākumā veikto reklāmas kampaņu par sabiedriskā transporta tarifu paaugstināšanu un konstatēja Reklāmas likuma un Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma pārkāpumus.

PTAC konstatēja ētikas normu pārkāpumu, kā arī reklāmā sniegtu nepatiesu informāciju, piemēram vides reklāmās sniegtu apgalvojumu: «Latvijas valdība kopš 2009.gada vairs nepiedalās galvaspilsētas sabiedriskā transporta finansēšanā», kas saskaņā ar satiksmes ministrijas sniegto informāciju, nav patiess - finansējums ticis samazināts, bet ne apturēts.

Vairākās reklāmās PTAC konstatēja, ka patērētājam būtiska informācija tiek noklusēta vai pasniegta neskaidri. Piemēram, reklāmā, kurā sniegta informācija, ka «pasažieris, kuram katru dienu uz darbu ir jābrauc ar vienu transporta veidu» var iegādāties mēneša biļeti par 30 eiro noklusēts, ka šāda cena piemērojama tikai tad, ja pasažieris brauc tikai vienā konkrētā maršrutā, nevis visos viena transporta veida maršrutos. Piemēram, šāda mēneša biļete nebūs derīga pasažierim, kam uz darbu jādodas ar diviem tramvaja maršrutiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latviešu supermodele Ginta Lapiņa ierauta divos tiesas procesos ar savu bijušo modeļu aģentūru, vēsta Ņujorkas laikraksts NY Daily News.

Augstā latviešu modele vērsās tiesā pret aģentūru Men Women N.Y. Model Management, norādot, ka viņa apmānīta, iesaistot kosmētikas zīmola Schwarzkopf reklāmā un samaksājot pārāk maz naudas.

Aģentūra pārliecinājusi modeli piedalīties fotosesijā Parīzē, apgalvojot, ka tā tiks izmantota dizainera Karla Lāgerfelda reklamēšanai.

Lapiņa norāda, ka viņai par fotosesiju samaksāti 19 700 ASV dolāri (15 200 eiro), neinformējot, ka fotogrāfijas tiks izmantotas Schwarzkopf šampūna reklāmas kampaņā. Par fotografēšanos reklāmā Lapiņas līmeņa modelei parasti tiek maksāta naudas summa, kas rakstāma ar sešiem cipariem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Mana pieredze: Īpašo piedāvājumu ķērājs

Anda Asere,27.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gandrīz ikvienam kabatā ir viedtālrunis, ko SIA PhoneAd uzskata par labu vietu reklāmas parādīšanai, balstoties uz katra konkrēta cilvēka interesēm, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Vērojot, kā pasaulē attīstās dažādi IT projekti, SIA PhoneAd dibinātāji Martins Navicks un Edgars Laipnieks sāka pētīt, kur ir «tukšumi» – brīvas tirgus nišas –, un nonāca pie secinājuma, ka vairumā gadījumu reklāma, kuru saņem patērētājs, netiek balstīta uz viņa interesēm.

«Reklāma, manuprāt, ir vērtīga, ja ir balstīta uz konkrēta cilvēka interesēm,» saka Martins. Tāpēc viņiem radās ideja izveidot mobilo lietotni, kuru lejuplādējušie cilvēki savā viedtālrunī redzēs dažādas reklāmas un īpašos piedāvājumus, kas balstīti uz viņu vajadzībām.

«Bieži vien reklāma tiek parādīta gausi, nepareizi, tā, ka krīt uz nerviem. Nonācām pie tā, kā nepieciešams cilvēkam parādīt informāciju, ko viņš grib uzzināt, adekvātā veidā, netraucējoši. Viedtālruņi un to iespējas attīstās un jābūt kādam elegantam veidam, lai cilvēkam nogādātu informāciju, turklāt cilvēks nedēļas laikā telefonā ieskatās vidēji pusotru tūkstoti reižu. Tas ir fantastisks skaitlis, ir laba doma to kapitalizēt. Mūsdienās problēma ar reklāmām ir tāda, ka cilvēks saņem daudz informācijas, kas tam nav vajadzīga, tā tiek degradēts reklāmas jēdziens. Mūsu gadījumā cilvēks saņem to, ko vēlas. Piedāvājumi tiek balstīti uz lietotāja interesēm, tātad – cilvēks vēlas saņemt šo informāciju,» stāsta Edgars.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielbritānijā no piektdienas aizliegtas reklāmas, kurās attēloti «kaitnieciski dzimumu stereotipi» , kas var aizvainot.

Reklāmas standartu pārvaldes aizliegums nozīmē, ka turpmāk reklāmu veidotāji nedrīkstēs attēlot, piemēram, sievieti, kas nespēj novietot stāvēšanai automašīnu, vai vīrieti, kas nespēj nomainīt autiņbiksītes, vai meitenes, kas ir mazāk izglītotas nekā zēni.

Aizliegums neattieksies uz atsevišķiem stereotipiskiem scenārijiem, kas, kā atzīts, nevar aizvainot lielu daļu sabiedrības, piemēram, sieviete veic uzkopšanas darbus vai vīrietis nodarbojas ar amatniecību.

«Kaitnieciski dzimumu stereotipi reklāmās var veicināt nevienlīdzību sabiedrībā, par ko maksājam mēs visi,» lēmumu pamatoja britu Reklāmas standartu pārvaldes vadītājs Gajs Pārkers.

«Vienkārši sakot, secinājām, ka atsevišķs portretējums reklāmās laika gaitā daļēji var ierobežot cilvēku potenciālu,» viņš paskaidroja.

Komentāri

Pievienot komentāru