Īsziņu rakstīšana, izmantojot latviešu valodas diakritiskās zīmes, var izmaksāt pat dubultā. Tas notiek tāpēc, ka šādas īsziņas kods ir garāks un tādējādi samazinās ierakstāmā teksta daudzums.
LNT raidījuma 900 sekundes aptaujātie mobilo sakaru operatori komentējot to, kāpēc latviski rakstīta īsziņa ir mazāk ietilpīga, sniedza atšķirīgas versijas.
«Ja tie ir latīņu burti – tie ir 160 simboli, bet ja jūs rakstāt ar garuma vai mīkstinājuma zīmēm vai krievu valodā, tad jūs varat sastādīt arī vienu teikumu no kādiem 10 simboliem, bet īsziņas aizies divas,» sacīja BITE Latvija uzziņu dienestā. Savukārt Tele 2 uzziņās skaidroja, ka garumzīme ir atsevišķs simbols, kas tiek sūtīts papildus. Tas gan nenozīmējot, ka nākies uzreiz dubultā maksāt – ja īsziņa ir īsa un, ja simboli kopā nepārsniedz 160 (vienā īsziņa ietilpstošu simbolu skaits), tad esot viena īsziņa.
Kā raidījumam pastāstīja LMT biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš, tad kopš 2000. gada pasaulē ir vairāki īsziņu sūtīšanas standarti. Tas, ka īsziņas latviešu valodā būs īsākas, neesot atsevišķu operatoru izvēle. Viņš skaidroja, ka katrs īsziņas vārds sūtot tiek kodēts un latviešu burti ar mīkstinājumiem un garumzīmēm ietilpst Unicode alfabētā.
Unicode tabula ir krietni lielāka nekā latīņu burtu tabula, kuru izmanto sūtot īsziņas angļu valodā, tāpēc Unicode tabulas kodi ir garāki un tie aizņem vairāk vietas, vēstīja LNT raidījums. Unicode tiek izmantots ne tikai latviešu valodas garumzīmēm.
Īsziņā bez garumzīmēm iespējams ietilpināt 160 simbolus, savukārt ierakstot kaut vienu burtu ar garumzīmi – telefons pārslēdzas uz citu alfabētu, un tad vienā īsziņa ietilpst tikai 70 simboli.
Patērētāju Tiesību aizsardzības centrā (PTAC) raidījumam skaidroja, ka cilvēku sūdzības par īsziņu atšķirīgajiem garumiem neesot saņemtas. Neskatoties uz to, centra direktore uzsvēra, ka patērētāju informētība ir svarīgākais šajā gadījumā.
«Es domāju, ka diezgan svarīgi ir cilvēkiem zināt, ka, tā ir – ka nomainot alfabētu, nomainās skaits, kas ietilpināms īsziņā. Kādā veidā to panākt – tas varētu būt diskutējams,» sacīja PTAC direktore Baiba Vītoliņa, norādot, ka viņas telefonā tiek rādīts atlikušo simbolu skaits un šāds risinājums ir apmierinošs.