Nemo Real valdes priekšsēdētājs, projekta Kāpa attīstītājs Māris Dzenītis: "Oponentu paustais, ka slēpošanas trase ir tikai piesegs maniem it kā "slepenajiem plāniem" būvēt daudzdzīvokļu ēku ir absurds jau pašā saknē. Es neesmu finansiāls pašnāvnieks."
M. Dzenītis: "I.Aizstrauta – bijusī Jaunā laika politiķe un Jūrmalas domes priekšsēdētāja - publiskajā telpā pēdējā laikā spodrina savu tēlu nemotivitēti apšaubot vissezonas slēpošanas trases Kāpa projekta lietderību un likumību.
Uzreiz gribu bilst, ka Kāpa nav tikai slēpošanas trase – tas ir komplekss, kurā atradīsies gan sporta zāles, SPA komplekss, restorāni un kafejnīcas, gan viesnīcas. Tas būs objekts, kas ļaus attīstīties ne tikai Jūrmalas pilsētai, bet arī blakus esošajām pašvaldībām un pat valsts uzņēmumiem – piemēram, lidostai Rīga.
Padomju gados ar tūrisma attīstību viss bija vienkārši – partijas birojam vajadzēja pieņemt attiecīgu lēmumu un padomju tauta to pildīja. Šodien jebkuras pilsētas attīstība iespējama vien aktīvi līdzdarbojoties valstij, pašvaldībai un privātajam uzņēmējam. Tas attiecināms arī uz Jūrmalu, kuras pirms nepilna mēneša domes apstiprinātājā tūrisma attīstības stratēģijā 2007. -2018. gadam kā četrus galvenos mērķus nosprauda:
1. Tūristu skaita pieaugums.
2. Tūristu skaita vienmērīgs pieaugums ārpus sezonas vasaras mēnešos.
3. Nakšņojuma skaita palielinājums Jūrmalas tūristu mītnēs.
4. Viena apmeklētāja pilsētā iztērētā naudas daudzuma pieaugums.
Lai to īstenotu, nepietiek ar valdībā, ministrijās, Jūrmalas domē pieņemtajiem vairāk vai mazāk skaistajiem dokumentiem. Pilsētā akūti nepieciešami oriģināli objekti, kas spētu ieinteresēt, piesaistīt tūristus gan no Latvijas, gan ārzemēm. Ja Rīgā valdošo partiju koalīcija plāno piesaistīt ārvalstu tūristus ar Gaismas pils jeb nacionālās bibliotēkas, jaunas koncertzāles un modernās mākslas muzeja celtniecību, ko finansētu no valsts budžeta, tad Kāpas radīšanā tiks iesaistīts starptautisks investors. Šā brīža gan pasaules, gan Latvijas neskaidrajā ekonomiskajā situācijā vērienīgas finanšu investīcijas ir vairāk nekā nepieciešamas ekonomikas stabilitātei. Tāpēc I. Aizstrautas akcijas, nostājoties pret Kāpas būvniecību, vērtējamas tikai kā valstiski nedomājoša politiķa ambīcijas par katru cenu publiskajā informācijas laukā spodrināt savu cīnītājas tēlu.
Runājot par Jūrmalas attīstību, tās pagaidām vienīgais tūristu magnēts ir jūra. Taču tas nozīmē, ka tūristi šurp brauc tikai peldsezonā. Kāpa ne tikai kā visas sezonas slēpošanas trase, bet arī milzīgs atpūtas, izklaides un veselības uzlabošanas komplekss Latvijas viesus spēs piesaistīt visu gadu. Tāpēc pusmiljons, kas apmeklētu Kāpu, nevar radīt bažas par graujošu ietekmi uz Jūrmalas ekosistēmu – šis skaits vairāk vai mazāk vienmērīgi visa gada garumā. Padomju laikā Jūrmalu gada laikā, pamatā vasarā, apmeklēja 3 miljoni atpūtnieku. Pat pie tā laika salīdzinoši neattīstītās infrastruktūras, kūrorta viesi nespēja nodarīt neatgriezeniskus zaudējumus ekosistēmai.
Vēl saistībā ar vidi. LU Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultātes asociētais profesors Guntis Eberhards savos pētījumos, gan nedomājot, kas šajā vietā atrodas un atradīsies, ir atzinis, ka Kāpas atrašanās vieta ir visdrošākā no krasta erozijas viedokļa. Tāpēc atsevišķu vides sargu pretējie apgalvojumi, ka pēc 10 – 20 gadiem kompleksu ieskalos jūrā, ir pretrunā ar viņu elka pētījumiem un apgalvojumiem.
Par projekta finansiālo pamatojumu. Vispirms jau jāuzsver, ka jebkura projekta finansiālais izdevīgums jāvērtē nevis arhitektam (kā, piemēram, Andim Sīlim), bet investoram. Tās jau ir projekta iniciatoru rūpes un uzdevums to piesaistīt. Ja investoru Kāpas realizācijai neizdosies atrast, tad tur tuvākajā laikā nekas cits kā jau šobrīd esošais atpūtas parks Nemo nav paredzēts un šī teritorija iegūs kūrortteritorijas zonējuma statusu ar visiem no tā izrietošajiem apbūves nosacījumiem. Oponentu paustais, ka slēpošanas trase ir tikai piesegs maniem it kā "slepenajiem plāniem" būvēt daudzdzīvokļu ēku ir absurds jau pašā saknē. Kā visiem labi zināms, tad dzīvojamo māju celtniecība pašlaik Latvijā ir tiktāl piebremzējusies, ka daudzi projekti tiek iesaldēti un pastāv bīstamība, ka daudzviet, tai skaitā Jūrmalā, var veidoties jaunie dārgie grausti – jaunas lepnas ēkas ar tukšiem, bet ļoti dārgiem dzīvokļiem. Es neesmu finansiāls pašnāvnieks.
Tad nu arhitektam A. Sīlim un citiem viņa kolēģiem jāatgādina, ka pasaulē populārais arhitektūras žurnāls A+U pagājušajā gadā Kāpas projektu ierindoja starp 50 veiksmīgākajiem arhitektūras risinājumiem pasaulē. Žurnāls tādējādi jau ir padarījis Jūrmalu un arī Latviju kā valsti atpazīstamu vismaz pasaules arhitektu vidē.
Pateicoties projekta pretiniekiem, projekts Kāpa derētu kā paraugs jebkurai citai liela mēroga celtnes būvniecības sabiedriskajai apspriešanai, jo likumā paredzēto divu apspriežu vietā ir notikušas četras. Pretstatā ap 200 projekta noliedzējiem (acīmredzot tiem pašiem, kas arī tagad ir parakstījuši I. Aizstrautas vēstules), apspriešanas laikā tika saņemti vairāk nekā 3000 iedzīvotāju paraksti Kāpas atbalstam. Ieklausoties sabiedriskajās apspriešanās paustajam, maksimālais celtnes augstums samazināts no 100 līdz 85 metriem. Visu pagājušo gadu iecerētās būves makets bija apskatāms Jūrmalas pilsētas domes vestibilā, tāpēc runāt par slepenību nav pamata.
Tāpat, ņemot vērā sabiedrisko apspriešanu laikā paustās bažās, par mežu noēnošanas iespējamām sekām, ēkas izvietojums tika konfigurēts par 180 grādiem. Angļu –holandiešu arhitektu birojam S-333, izstrādājot projektu, vides aizsardzības prasības ievērotas daudz stingrāk nekā prasa pagaidām Latvijā pastāvošās normas. Tās tiek iestrādātas pat objekta ekspluatācijas darbības nodrošināšanai. Tā, piemēram, ražojot sniegam nepieciešamo aukstumu, ražošanas procesā radītais siltums tiks nevis palaists gaisā, bet gan novirzīts ēkas apsildei.
Nobeidzot gribu tikai izteikt cerību, ka tīri ekonomiska projekta apspriešanā turpmāk netiks ņemtas vērā dažu samērā neveiksmīgu politiķu personīgās ambīcijas.
Māris Dzenītis
Nemo Real valde priekšsēdētājs
Projekta Kāpa attīstītājs"