Kādēļ Dienvidu tilts pēc slogošanas ir viļņains, un vai tas iespaidos drošību, skaidro tilta būves direkcijas vadītājs Eduards Raubiško.
Kāpēc tilts izskatās viļņains?
Tam vilnim tur ir jābūt! Ir divi viļņi, kas bija pirms slogošanas un pēc. Starp 2. un 3.balstu, kā arī starp 5. un 6. balstu. Tie ir konstruktīvi viļņi, kas izveidojās, spriegojot trotuārus, lai pārnestu slodzes no vantīm uz visu tilta šķērsgriezumu. Saspriedzot trotuārus, spriegumam uzkrājoties ir panākts ieliekums, kurš redzams. Tas nekad neizzudīs un tāds paliks, un nekas tam nenotiks.
Vai, liecoties tiltam, nevar rasties plaisas un palielināties viļņi uz tilta?
Eiropas standarti nosaka, ka plaisas var būt 0.3 mm. Ja plaisas ievērojami pārsniedz šo līmeni, tad notiek betona sabrukšana, nekādas paliekošas deformācijas nav - tas nozīmē, ka ielieces lielākas nevar būt. Tilts nelocīsies kā ķirzaka. Tas nedaudz lieksies, taču tas būs simetriski, jo vantis ir fleksiblas, un tās nolaiž laidumu vienādi. Diskusijas par locīšanos nevar būt - vai nu tilts sabrūk, vai tas stāv. Citas versijas nav.
Kā tika slogots tilts? Kādēļ, veicot dinamisko slodzi, tam brauca pāri tikai divas automašīnas?
Tilts slogots pēc slogojuma shēmām - kā jāstāv slogam, lai tiltam būtu visneizdevīgākie apstākļi. Ir astoņas slodžu kombinācijas, pēc kurām slogo tiltu. Slogojuma shēma ir nopietns dokuments, ko izstrādāja RTU. Ja tiltu noklātu visu ar mašīnām, tad izlieces būtu mazākas. Dinamiskās slodzes pārbauda uz svārstībām, rēķina svārstību amplitūdas. Pārbraucot mašīnai pār šķērslīti, rodas svārstības. Un svārstās visa konstrukcija, taču tās svārstības nav bīstamas. Bīstama ir rezonanse. Mēs pārbaudījām svārstības, un, ja to amplitūda atbilst normatīvam, tad viss ir kārtībā. Nav svarīgi, cik brauc automašīnas. Neesmu pārliecināts, kādas izrādīsies svārstības, bet par deformācijām man nav šaubu!
Vai tiltam veikta ekspertīze? Kas to veica? Kādas vēl pārbaudes veiktas?
Protams, ka ekspertīze veikta. Man bija izvēle - vācieši vai krievi. Vietējos speciālistus nepiesaistījām, jo viņi jau visur kaut kur iekšā, un tas vairs nav objektīvi. Tad runājām ar Valsts būvinspekciju un kopā nolēmām, kādus ekspertus pieaicināt - vai nu vienu vācu kompāniju, vai Maskavas Ģenplāna zinātniski pētniecisko institūtu. Vācieši visu statiku pārrēķina, ko es uzskatu par nepareizu, jo programmas jau nekļūdās, tas jau viss automātiski. Bet vācieši ir punktuāli un visu pārrēķina. Vācieši piedāvāja ekspertīzi par 240 000 eiro, bet krievi par 70 000 dolāru. Izvēlējāmies krievus - man bija pārliecība, ka iegūšu ļoti labus ekspertus, un esmu pilnīgi drošs par ekspertīzes kvalitāti! Četrreiz lētāk un kvalitatīvi! Ir veikta Darba komisija, kura noteica, kas vēl jādara līdz Pieņemšanas komisijai. Līdz atklāšanai būs vēl Pieņemšanas komisija 11. vai 12.novembrī un CSDD audits.
Kad būs gala rezultāti par pārbaudi?
Pašlaik prof. Ainārs Paeglītis sagatavojis iepriekšējo atskaiti. Galējā būs mēneša laikā pēc pārbaudes.
Kad varēsim braukt pār tiltu?
Atklāšana būs 17. novembrī pa dienu. Bet braukšanu atklāsim 17. vēlu vakarā - 18. jau varēs braukt.
Visu interviju lasiet šodien, 28.septembrī, laikrakstā Dienas bizness.