Latvija ir unikāla valsts ar neatkārtojamu sabiedrību un vērtībām, kas ļauj gūt īpašu uzņēmējdarbības pieredzi, kuru var efektīvi pielietot pasaules tirgos, tostarp Amerikas Savienotajās valstīs.
Tieši ASV īsā laikā tapis elektroauto Tesla diagnostikas centru jaunuzņēmums ar daudzsološām nākotnes perspektīvām - EVS Republic, kura līdzdibinātājs ir uzņēmējs no Latvijas Iļja Voitiņš.
Sapnis par biznesu
Iļja Voitiņš ir uzaudzis Jēkabpilī un, lai arī dažādu iemeslu dēļ nav bijusi iespēja mācīties dārgās biznesa skolās, viņam jau kopš pusaudža vecuma bijusi vēlme izveidot pašam savu biznesu. “Esmu vienmēr sapņojis kļūt par uzņēmēju. Jau 17 gadu vecumā ceļu uz savu biznesu sāku ar tirdzniecību. Nenoliegšu, ceļš līdz panākumiem bija gana sarežģīts. Visbeidzot nolēmu veidot produktu un pakalpojumu ieviešanas un pārdošanas konsultāciju kompāniju B2B jomā. Galarezultātā izveidoju digitālā mārketinga uzņēmumu ISEVEN, jo gan produkta ieviešana, gan pārdošana ir saistīta ar plaša klientu loka piesaisti,” atceras I. Voitiņš, piebilstot, ka 2014. gadā darbība šajā jomā bijusi jauna niša Latvijā, kamēr šobrīd ar to nodarbojas ļoti daudzi, tādējādi radot milzīgu, savā ziņā pat mazliet destruktīvu konkurenci, tādēļ Iļja Voitiņš nolēmis turpināt attīstīt uzņēmējdarbību citos virzienos. Tieši šajā laikā – strādājot digitālā mārketinga jomā - radušies galvenie priekšstati par Latvijas tirgu, kā arī izpratne par panākumu atslēgām pārdošanā vispār.
Divos gados ASV jaunuzņēmumu topā
Iegūtā uzņēmējdarbības pieredze Latvijas tirgū bijis pamats, kas ļāvis Iļjam Voitiņam gana sekmīgi uzsākt jaunu biznesa projektu ASV. “Par Latvijas tirgu ir daudz stāstu - par to, ka šeit viss ir slikti - tirgus mazs ar tendenci aizvien sarukt, ka šeit ir ļoti grūti attīstīties un augt, un tamlīdzīgi. Es tomēr atļaušos nepiekrist šādai retorikai. Manā skatījumā - Latvijas tirgus ir īpaša skola uzņēmējam (tostarp biznesa uzsācējam), un tieši ar Latvijā gūtām zināšanām un pieredzi man ir izdevies sasniegt līdzšinējos panākumus Amerikā,” pauž Iļja Voitiņš, kurš ASV īsteno biznesu jau gandrīz divus gadus. Proti, kopā ar biznesa partneri no Ukrainas radītais uzņēmums EVS Republic piedāvā automašīnu Tesla tehniskās apkopes staciju tīkla pakalpojumus Amerikā, kam turklāt jau izveidota virkne satelītuzņēmumu. Tostarp abiem uzņēmējiem izdevies nokomplektēt lielisku IT komandu, kas izstrādājusi automašīnu Tesla diagnostikas programmatūru un iekārtas. “Esam paši nedaudz pārsteigti par sasniegto – izveidotais produkts ir tik unikāls un efektīvs, ka teju uzreiz pēc tā prezentācijas tehnoloģiju izstādē Las Vegasā esam saņēmuši daudzu interesentu lūgumus par iespēju noslēgt franšīzes līgumus no desmitiem pasaules valstu, un domājams, nākamie trīs gadi paralēli pamatbiznesam paies, pārdodot franšīzes iespējas. Šajā laikā ceram noslēgt 300-500 franšīzes līgumus visā pasaulē. Tāds ir mūsu pašreizējais ambiciozais mērķis,” pauž Iļja Voitiņš.
Panākumu atslēgas
Jautāts, kā izdevies izveidot jaunuzņēmumu ASV ar tik plašām ambīcijām pasaules līmenī mazāk nekā divos gados, Iļja Voitiņš pieļauj, ka tam iemesls ir arī viņa radurakstu stāsts. “Man vecmāmiņa ir ukrainiete, biznesa partneris no Ukrainas - tāda cieša saikne arī ar šo valsti - Ukrainu. Mūs, protams, atbalsta sabiedrībā. Divu gadu laikā esam spējuši Amerikas klientiem pierādīt savas biznesa spējas un zināšanas, un savu īpašo pieeju katram klientam,” pauž Iļja Voitiņš, vēlreiz apliecinot, ka viņa panākumu galvenais faktors ir Latvijā iegūtā pieredze.
Unikāla valsts, unikāls tirgus
Viņaprāt, tie, kuri strādā Latvijā, veido un attīsta šeit savu biznesu, bet pēc kāda laika jau uzņēmējdarbību paplašinot ārpus Latvijas, ir tiešām sekmīgi un talantīgi cilvēki. Latvijas uzņēmēju domāšanas, lēmumu pieņemšanas veids ir savādāks nekā daudzās rietumvalstīs, un tā ir viena no mūsu priekšrocībām. “Tajā pašā laikā konkurence Latvijas tirgū nav tāda kā ASV - starp lielām korporācijām par milzu apjomiem. Latvijā konkurence ir, ja tā var teikt, bāzes līmenī. Tēlaini salīdzinot - jebkuram produktam, ko vēlies pārdot Latvijā, tiešais konkurents ir maize, krējums, energoresursu cenas, īsāk sakot - pirmās nepieciešamības preces un pakalpojumi. Diemžēl to tiešā veidā ietekmē cilvēku zemais ienākumu un līdz ar to maksātspējas līmenis. Taču šī pieredze Latvijas uzņēmējā attīsta unikālu lietu, proti, palīdz veidot un pielietot efektīvas mārketinga stratēģijas, lai pavēstītu klientam pārdodamā produkta patieso vērtību. Panākumus gūst tie, kuri rīkojas tieši tā. Būtībā klienta izvēles pamatā ir tas, kā viņš ir izpratis un uztvēris konkrētā produkta vērtības asociācijas, kuras tam pievienojis pārdevējs,” norāda Iļja Voitiņš. Pēc viņa pieredzes -, ASV šo principu ievēro tikai lielās korporācijas, bet mazā un vidējā biznesa darbība vairāk balstīta pārdošanas apjoma nodrošināšanā, mazāk uzmanības pievēršot katra klienta individuālajām emocijām.
“Rezultātā - šobrīd visi ASV klienti, kuri izmantojuši mūsu pakalpojumus, EVS Republic interneta vietnē ieraksta pozitīvas atsauksmes par pieredzēto. Viņi ir patīkami pārsteigti, ka šāda pakalpojuma pasniegšana var būt arī Amerikā. Domāju, tam iemesls ir manas Latvijā gūtās pieredzes un attiecību ar klientiem modeļa veidošanas princips – rūpes par ikvienu klientu un viņa vajadzību apmierināšanu – vienmēr būt pieejamam, vienmēr meklēt vislabāko risinājumu, lai klients būtu gandarīts. Tā es strādāju Latvijā, tā es tagad strādāju Amerikā,” tā Iļja Voitiņš.
Labā skola ir dzimtene
“Latvija ir unikāla vieta, valsts, kas ietver sevī gan tirgus īpatnības, gan salīdzinoši mazos tautsaimniecības apjomus, gan unikālas vērtības, kuras iespējams izmantot sekmīgā pārdošanā. Nupat viesojos Latviešu namā San Francisko, kur notika Latvijas neatkarības dienas svinības. Tur patiešām sajutu ciešas emocionālas saites ar pārējo Latvijas sabiedrību, iespējams pat vairāk nekā to biju apjautis, kad dzīvoju Latvijā. Taču tieši šeit – ASV - dzirdot latviešu tautasdziesmas, sajutu, ka manas īstās mājas patiesībā ir Latvijā. Ārpus Latvijas šī vienotība ar Dzimteni ir daudz labāk sajūtama. Pat mūsu valsts sportistu sasniegumus esmu sācis uztver ar lielāku patriotismu nekā iepriekš, jo saprotu, ka viss šis vērtību kopums ir manu panākumu pamatā, un būtībā jau arī manis kā personības veidošanās pamatā,” pauda uzņēmējs.
Sarunas noslēgumā Iļja Voitiņš vēlreiz uzsver: “Mūsos iekodētās vērtības novērtē pasaulē un tas ir labs panākumu pamats. Par to Latvijai esmu pateicīgs.”