Tehnoloģijas

Ar attīstības ambīcijām un cerībām uz godīgu konkurenci

Jānis Goldbergs,23.03.2023

Jaunākais izdevums

IKT pakalpojumu sniedzējs Bite Latvija pēc pusgadu ilgas cīņas saņēmis pozitīvu SPRK lēmumu, kas atļauj uzņēmumam ar grupā ietilpstošo uzņēmumu, elektronisko pakalpojumu sniedzēju Unistars kopīgi izmantot 5G attīstīšanai nepieciešamās frekvences, līdz ar to šobrīd visiem mobilo sakaru operatoriem ir iespējas attīstīt 5G tīklu.

Par Bite Latvija plāniem un tirgus redzējumu Dienas Biznesa jautājumi uzņēmuma izpilddirektoram Arūnam Mickevičam (Arunas Mickevicius).

Nupat SPRK atļāva Bite Latvija izmantot meitas uzņēmuma rīcībā esošo 5G frekvenci, un var teikt, ka tirgus ir vaļā. Esat gatavi? Kas notiek tālāk?

Jā, jautājums par 5G frekvences kopīgu izmantošanu ir noslēgts. Kopumā 5G tīkla attīstība ir mūsu stratēģiskā prioritāte. Līdz ar pozitīvu SPRK lēmumu aktīvi strādāsim pie tā, lai attīstītu mūsu 5G kopā ar partneri Ericsson, piedāvātu augstas kvalitātes 5G pakalpojumus kā mājsaimniecību, tā juridisku personu vajadzībām. Gaidot atļauju par 5G frekvenču kopīgu izmantošanu, mēs jau paralēli veicām priekšdarbus, sagatavojot tīklu 5G, aprīkojot bāzes stacijas ar nepieciešamajām iekārtām, kā arī strādājot pie pakalpojumu attīstīšanas. Līdz ar to 5G pakalpojumus mēs varējām nodrošināt pat ātrāk, ja vien nebūtu bijis tik ilgs apstiprināšanas process. Šobrīd varam teikt, ka esam gatavi startēt 5G tīklā ar jauniem piedāvājumiem, turklāt šobrīd mēs to ne tikai varam, bet arī drīkstam darīt. Par 5G komerciālajiem pakalpojumiem paziņosim šomēnes. Tuvāko piecu gadu laikā tīkla attīstībai budžetā esam paredzējuši aptuveni 70 miljonu eiro investīcijas. Jāpiebilst, ka šie 70 miljoni eiro ir iezīmēti atbilstoši šā brīža aprēķiniem par situāciju tirgū un šā brīža izmaksām, bet potenciāli runa varētu būt arī par lielāku summu. Līdz ar šiem ieguldījumiem esam iecerējuši nodrošināt modernāko nākamās paaudzes tīklu Latvijā. Plānojam, ka līdz 2023. gada beigām Bites tīklā būs 350 5G bāzes stacijas, mūsu 5G tīkls aptvers 30% Latvijas teritorijas un teju 50% Latvijas iedzīvotāju. Tuvākajā laikā plānojam atklāt 200 5G bāzes stacijas tādās Latvijas pilsētās kā Rīga un tās apkārtne, Jūrmala, Liepāja, Daugavpils, Rēzekne, Valmiera, Jelgava, Ventspils, Jēkabpils, Ogre, Sigulda, Kuldīga, Cēsis, Aizpute un citviet.

Kāds, jūsuprāt, ir 5G tirgus potenciāls, jo nereti patērētāji uzskata, ka pietiek ar 4G piedāvājumu?

Jaunās 5G tehnoloģiskās iespējas ir ar ļoti lielu potenciālu. Mēs varam piedāvāt ikdienas lietošanas pakalpojumus tiem lietotājiem, kuri līdz šim bija grūti aizsniedzamās teritorijās. Es šeit nerunāju par kosmosu, bet gan par mājas internetu tepat Latvijā – vietās, kur līdz šim tas bija vai nu vājš, vai arī pilnīgi nepieejams. Ar 5G tīkla jaudu mēs varam piedāvāt optiskā interneta kvalitātei līdzvērtīgu pakalpojumu – lielu ātrumu un pieslēguma stabilitāti. Tāpat ir jāņem vērā, ka aizvadītajos gados ir mainījies datu patēriņš, ko izmanto viena mājsaimniecība, un ir mainījušies paradumi. Aizvien biežāk darbībā ir vairākas ierīces vienlaikus, piemēram, 4 cilvēku ģimene izmanto pat 5-9 ierīces. Šobrīd esam uzsākuši piedāvāt trīs dažādus 5G interneta tarifu plānus mājsaimniecībām un birojam, sākot ar neierobežotu ātrgaitas interneta ātrumu, kuram vienlaicīgi var pieslēgties vairāk nekā 10 lietotāji ar kopskaitā vairāk nekā 50 ierīcēm. Tikmēr vidējais tarifu plāns 5G Mājas līdz 400 Mbit/s un 5G Birojam līdz 400 Mbit/s piedāvā līdz 400 Mbit/s lielu interneta ātrumu klientiem, kuri izmanto multivides izklaides iespējas, skatoties filmas, spēlējot spēles tiešsaistē u.tml., un tas nodrošina iespēju vienlaicīgi pieslēgties 5 līdz 9 lietotājiem ar kopskaitā 10 līdz 15 ierīcēm. Savukārt trešais tarifu plāns piedāvā interneta ātrumu līdz 150 Mbit/s, kurā vienlaicīgi var pieslēgties 3 līdz 4 lietotāji ar kopskaitā 5 līdz 9 ierīcēm. Klienti, kuriem ir 5G atbalstošas ierīces, varēs izmantot visas ātrgaitas interneta priekšrocības. Tajā pašā laikā joprojām saglabāsies jau esošo G mobilo paaudžu tehnoloģijas, un esošās iekārtas turpinās darboties kā līdz šim. Kopumā 5G tīkla attīstība paver daudz plašākas iespējas, ņemot vērā, ka 5G tehnoloģiskā kapacitāte ir 10 reizes lielāka.

Tātad pieprasījums jau pastāv?

Jā. Mēs no 4G esam izauguši. 5G ir nepieciešams patērētājiem, līdz ar to mēs grasāmies 5G piedāvāt pilsētu nomalēs, tāpat mazpilsētās, kur līdz šim nebija optiskā interneta, kļūstot par vērā ņemamu konkurentu kabeļtīkla ar optisko šķiedru interneta piegādātājiem. Tas ir tikai viens no attīstības aspektiem. Pēdējos pāris gados esam mērķtiecīgi strādājuši, lai iekļūtu televīzijas tirgū. Televīziju lauciņā vēl pirms 5G palaišanas esam kļuvuši par spēcīgu spēlētāju. Līdz ar 5G iespējām es ticu, ka arī šeit mēs kļūsim par vēl spēcīgāku spēlētāju, jo varam piedāvāt augstas kvalitātes mājas televīzijas pakalpojumus. Tas paver jaunas piedāvājumu iespējas mums un papildu izvēles iespējas arī klientiem.

Kā es varu pārliecināties, vai manā apkārtnē ir jau pieejams 5G?

Mūsu mājaslapā klienti varēs viegli pārbaudīt, vai viņu adresē ir pieejams 5G. Taču kopumā mēs pirmkārt būvējam 5G tīklu vietās, kur ir daudz potenciālo klientu, piemēram, priekšpilsētās, mazākās pilsētās, kā arī lielākajās Latvijas pilsētās jeb, citiem vārdiem sakot, blīvi apdzīvotās vietās, kur ir ne vien augsts mobilā interneta datu patēriņš, bet arī liels skaits Bites tīklā pieslēgto ierīču.

Kādi jaunumi būs biznesa klientiem?

Biznesa klientiem stabilitāte un apkalpošanas kvalitāte ir izšķiroša, un mēs to varam nodrošināt, piedāvājot augstas kvalitātes pakalpojumus, pieņemamas cenas gala rezultātā – pat labāk nekā mūsu konkurenti. Runa vairs nav tikai par parastu internetu, bet par to, ka mēs kā uzņēmums esam kļuvuši par kompleksu IKT pakalpojumu sniedzēju, un tieši šobrīd vērojams, ka IKT pakalpojumi interesē ne tikai lielus uzņēmumus, bet arvien vairāk arī mazos un vidējos. 5G tīkls paver plašas iespējas biznesa klientiem sniegt jebkādus, pat sarežģītus, risinājumus. Līdz ar to biznesa klienti var saņemt visus pakalpojumus vienuviet - biznesa balss pakalpojumus, biroja internetu, kā arī specializētākus risinājumus, piemēram, virtuālos privātos serverus, viedo zvanu pārvaldnieku, kiberdrošības risinājumus u.c.

Jūs runājat par virkni plašu pasākumu – vai tie visi plānoti jau šogad?

Vairums lietu, kuras mēs apspriedām, ir plānots sasniegt šogad. 5G pakalpojumi tiks piedāvāti visā Latvijā gan privātpersonām, gan biznesa klientiem. Līdz ar Baltcom iegādi Bite Grupai jau pieder kabeļu infrastruktūra, tāpēc 5G tehnoloģiskās iespējas ir kā opcija vietās, kur nav pieejamas optiskā tīkla iespējas.

Līdz ar jauniem pakalpojumiem un iespējām aktuāls ir darbaspēka jautājums. Vai ir izaicinājumi šajā jomā?

Talantu piesaistīšana noteiktām starta pozīcijām, piemēram, mazumtirdzniecībā un klientu apkalpošanā, ir viens no uzņēmuma izaicinājumiem. Tas gan neattiecas tikai uz telekomunikāciju nozari, jo ar darbinieku trūkumu noteiktās pozīcijās cīnās ļoti daudzas nozares. Mēs cītīgi strādājam, lai mūsu darbinieki būtu apmierināti ar savu darbavietu, gan piedāvājot mentoringu un izaugsmes iespējas vienā no straujāk augošajām nozarēm, gan arī ļoti pievilcīgu labumu grozu, konkurētspējīgu atalgojumu un modernu darba vietu vērtībās balstītā uzņēmumā. Esam tehnoloģisks uzņēmums, piedāvājam dažāda profila pozīcijas: tehnoloģiju jomā, komplicētas augstākas sarežģītības līmeņa pozīcijas produktu attīstīšanā, mārketingā. Redzam, ka nepieciešamība pēc apmācītiem darbiniekiem aug, līdz ar to konkurējam ar citiem uzņēmumiem, tādēļ uzlūkojam šo jautājumu nopietni. Mēs nekonkurējam tikai ar atalgojumu, lai arī tas ir ļoti svarīgs elements, mums ir jābūt konkurētspējīgiem, nodrošinot darbiniekus ar labu darba vidi, kas ļauj viņiem augt, kāpt pa karjeras kāpnēm. Mūsu uzņēmumā atrodas vietas visu līmeņu darbiniekiem. Piemēram, pārdošanas nodaļā, kas ir viena no uzņēmuma lielākajām struktūrvienībām, cilvēki uzsāk savu karjeru, izaug, rotē uz citām pozīcijām uzņēmuma iekšienē. Pašreiz mēs investējam vidēja līmeņa vadības izaugsmes veicināšanā, lai dotu iespēju saviem darbiniekiem augt un nodrošināt viņiem vidi, kurā ir ērti strādāt, saņemt atbilstošu apmācību un mentoringu, kas palīdz sasniegt personīgo izaugsmi. Ņemot vērā, ka Baltijas valstīs iedzīvotāju skaits ir salīdzinoši mazs, manuprāt, ir jādomā arī par starptautisku talantu piesaisti konkrētās pozīcijās. Ir jāparāda, ka mūsu tirgus ir interesants un šeit var veidot interesantu karjeru. Tāpat mums ir jādomā, kā būt efektīviem, automatizēt ikdienas rutīnas uzdevumus un labāk koncentrēt cilvēkus uz sarežģītākiem uzdevumiem, kurus nav viegli automatizēt. Kā uzņēmumam mums ir izstrādāts gada izaugsmes plāns, kurā ietverts gan mērķis augt līdz ar 5G tehnoloģiju un kļūt par lielāku spēlētāju interneta tirgū, gan arī mērķis veicināt izaugsmi televīzijas tirgū, vienlaikus kopumā palielinot biznesa apjomu. Tie ir pietiekami ambiciozi mērķi, kas nozīmē, ka varam tos sasniegt, tikai pilnveidojot savus darbiniekus un vadītājus.

5G attīstība uzņems lielus apgriezienus, bet vai šobrīd mobilo sakaru operatoru tirgū viss ir kārtībā?

Tā gluži nav. Joprojām dienas kārtībā ir situācija ar mobilo sakaru publiskā sektora iepirkumiem, un mēs neesam vienīgie tirgus dalībnieki, kas ir pamanījuši šīs problēmas. Visticamāk, Latvijā ir iespējas padarīt publiskos iepirkumus godīgākus. Absurdi vērtēšanas kritēriji ir kļuvuši par galveno instrumentu, kā panākt, lai publiskajos iepirkumos varētu startēt un uzvarēt viens konkrēts komersants, tādējādi pasūtītājam maksājot augstāku cenu par mobilo sakaru pakalpojumiem, šķērdējot nodokļu maksātāju naudu, iznīcinot tirgus konkurenci un padarot iepirkumu procedūras par formālām. Ir konkrēti konkursi, kuros redzam netaisnīgus noteikumus.

Vai varat minēt konkrētu piemēru?

Aizvadīto gadu laikā ir iezīmējušās vairākas spilgtas tendences, ko aizvien sistemātiski redzam atkārtojamies publiskā sektora mobilo sakaru iepirkumos. Runa ir tieši par vērtēšanas kritērijiem, kas iepirkumos tiek definēti tā, lai kādam no dalībniekiem būtu noteiktas priekšrocības. Daudzos iepirkumos figurē prasības komersantam nodrošināt konkrētu bāzes staciju skaitu vai piešķirto radiofrekvenču lietošanas atļauju skaitu, klientu apkalpošanas centru skaitu u. tml. Šie kritēriji ir aplami! Ļoti klasisks piemērs ir lielākā bāzes staciju skaita ietveršana vērtēšanas kritērijos, piešķirot tam nozīmīgu punktu skaitu.

Mūsdienās, kad visi trīs mobilo sakaru operatori nodrošina pakalpojumu pieejamību 99% valsts teritorijas, bāzes staciju skaitam nav izšķirošas ietekmes uz pakalpojuma kvalitāti. Ir gadījumi, kad, nespējot šo kritēriju izpildīt, operators var piedāvāt nulles cenu par pakalpojumiem un tik un tā nebūs konkurētspējīgs. Tā varētu šķist kā loģiska prasība, bet šobrīd tikai skaitliski bāzes staciju pārspēks nenozīmē to, ka tīkls būs stabilāks vai efektīvāks, vai arī, ka tas piedāvā augstākas kvalitātes pakalpojumu. Proti, mūsdienās viena bāzes stacija var nodrošināt sakarus un internetu ļoti lielā platībā, tāpēc vairs nav nepieciešams būvēt bāzes staciju pēc bāzes stacijas. Citos gadījumos tas, cik efektīvi strādā bāzes stacija, ir atkarīgs no tā, cik ierīču tai pieslēgušās – operatoram konkrētā vietā var būt vairāk staciju, bet, ja tās ir noslogotas, tad tīkls nenodrošinās kvalitatīvus pakalpojumus. Ieliekot bāzes staciju skaitu kā kritēriju iepirkumā, pasūtītājs domā, ka tas liecina par mobilo sakaru pakalpojumu pieejamību un kvalitāti, balstoties vienīgi uz pieņēmumu, ka lielāks bāzes staciju skaits nozīmē lielāku varbūtību, atrodoties tuvāk kādai no tām, saņemt stiprāku signālu un vienlaikus labāku pakalpojuma kvalitāti. Tajā pašā laikā pilnībā tiek ignorēts fakts, ka nepieciešamais bāzes staciju daudzums ir tieši atkarīgs no pakalpojuma lietotāju skaita mobilo sakaru tīklā. Lai lieki neceltu jaunas bāzes stacijas, ierasta operatoru prakse ir aprīkot esošos torņus ar stiprākiem signāla raidītājiem, tādējādi nodrošinot sakarus krietni lielākā ģeogrāfiskajā rādiusā - no mazāka torņu skaita tiek nodrošināta sakaru pieejamība lielākā attālumā.

Par konkrētiem konkursiem strīdējāmies arī tiesā, kur, mūsuprāt, taisnīgu diskusiju ceļā sadzirdējām, ka tas nedrīkstētu būt konkursu kritērijs arī turpmāk. Fenomenāls piemērs - nesen ir pieņemts lēmums vienā iepirkumā, kuru apstrīdējām 2018. gadā. Ir pagājuši jau teju pieci gadi, un diemžēl šo gadu laikā nekas arī nav mainījies. Saņēmām pat tiesas slēdzienu, ka jā, šis kritērijs, par kuru esam tiesājušies, nebija atbilstošs, bet līdztekus iestāde, kas piecus gadus turpina organizēt konkursus, turpina iekļaut šo kritēriju. Jau pēc šī viena sprieduma mums ir pamats runāt ar institūcijām, ka kritēriji iepirkumos ir jāmaina, jo par kādu konkurenci vai izdevīgāko piedāvājumu varam runāt, ja valsts un pašvaldību institūciju iepirkumos drīz vien pamatā startēs viens operators.

Tas nav tikai gadījums, kad konkurenti tiesājas savā starpā. Tas ir jautājums par to, ka publiskais sektors konkursos nesaņem labāko rezultātu, kādu varētu saņemt! Cieš gan valsts vai attiecīgā pašvaldība, gan Latvijas iedzīvotāji, kas maksā par šiem pakalpojumiem. Mēs redzam, ka šeit varētu veikt uzlabojumus un tirgus kopumā no tā tikai iegūtu. Vienlaikus novērojam, ka daži pasūtītāji patiešām ir uzlabojuši pieeju iepirkumu procesam, atsakoties no nepamatotiem kritērijiem, tādējādi nodrošinot godīgas konkurences iespējas iepirkumos visiem pretendentiem, tomēr problēmas joprojām sistemātiski pastāv.

Vai tiesas jau ir galā?

Nē, patlaban Bitei tiesvedību procesā ir vēl divas lietas – vienas valsts iestādes un vienas augstskolas iepirkumu lietas. Arī tajās problēma ir vērtēšanas kritēriju absurdumā. Runājot par staciju skaitu kā kritēriju, ir arī kritērijs par to, cik uzņēmumam ir salonu, kas ir visai diskutabls kritērijs laikmetā, kad veicam attālinātu iepirkšanos un piegādes, kuras mēs spējam nodrošināt. Mums ir arī darbinieki, kas dodas tieši pie biznesa klientiem un nodrošina nepieciešamo pakalpojumu veikšanu. Klientam visos gadījumos nav nepieciešams doties uz salonu. Ja ir vēlme vai vajadzība, pietiek ar zvanu. Visbiežāk salonu apmeklējumi vairs nenotiek, bet, ja ir runa par lieliem biznesa klientiem – tad tādu vispār nav! Šis ir viens no kritērijiem, kas neskar biznesa sektora klientus pēc būtības, bet publiskajos konkursos tiek iekļauts kā kritērijs. To mēs tiesā cenšamies apstrīdēt, jo tas ir nevajadzīgi un mākslīgi ierobežo konkurenci.

Ir saprotams, ka minētie kritēriji varēja būt kritiski pirms gadiem 20, bet vai valsts institūcijas laika gaitā neko nemaina?

Satiksmes ministrija dod vadlīnijas, kādiem kritērijiem vajadzētu izskatīties. Diemžēl tās ir tikai vadlīnijas, bet ne prasības. Tas dod iespēju izvēlēties sekot šīm vadlīnijām vai nē. Līdz ar to tas nav darbojies tik efektīvi, kā ministrijā bijis iecerēts. Turklāt, ņemot vērā, ka pārejam uz 5G un faktiski esam tehnoloģiju evolūcijas epicentrā, tas ir vēl viens spēcīgs arguments, lai beidzot sāktos pamanāmas izmaiņas.

Vai tādas problēmas ir arī Lietuvā, Igaunijā?

Par Igauniju man būs grūtāk atbildēt, bet Lietuvas tirgū, kur darbojas viens no mūsu uzņēmumiem, mums būtisku problēmu nav. Protams, publiskajos konkursos vienmēr būs kādi specifiski nosacījumi atkarībā no sarežģītības līmeņa nepieciešamajam pakalpojumam. Bet, ja runājam par samērā vienkāršu pakalpojumu nodrošināšanu, kā sakaru, zvanu, interneta nodrošināšana, nosacījumi ir skaidri, un, tā kā pakalpojumu kvalitāte pakalpojumu vidū ir diezgan līdzīga, konkursos uzvar pieejamākais pakalpojumu sniedzējs. Rezultātā tas nes labumu pašai valstij. Ja man ir jāsalīdzina, tad Latvijā vēl ir tāls ceļš ejams, lai publiskie konkursi kļūtu caurspīdīgāki.

Vai šī problēma būtu jārisina augstākā līmenī, piemēram, ar Eiropas Komisijas palīdzību, ja valsts nevar tikt galā?

Cieši strādājam ar valsts institūcijām. Paralēli, protams, mēs izskatām arī citas iespējas, kā vispār pastāvēt publiskajos konkursos.

Cik, jūsuprāt, ilgs laiks varētu paiet, līdz šis jautājums tiks atrisināts?

Grūti prognozēt, bet domāju, ka, ja nosacījumi būs taisnīgi un konkursos kā kritēriju iekļaus pakalpojuma pieejamību ne tikai cenas ziņā, bet arī cenas attiecību pret pakalpojumu kvalitāti un piedāvātajām funkcijām, iegūs visi! Šī spēle ir jāpadara caurspīdīga un jāļauj labākajam uzvarēt!

Kādu redzat 5G laika rāmi?

Mobilo sakaru paaudzes nomaina cita citu, un ik pēc brīža nāk jauns risinājums. Cik daudz 5G ietekmēs lietotāju paradumus jau tuvākajā nākotnē?Šis gads būs 5G izaugsmes gads vairākiem tirgus dalībniekiem. Es redzu, ka 5G tīkls mūsu biznesa pamatā būs nākamos 10-15 gadus, un attiecīgi mēs uz to fokusēsimies. Tas nav tikai mūsu pašmērķis, jo ieguvēji būs visa sabiedrība kopumā. Ja mēs runājam par lietotāju paradumiem šī brīža ekonomiskajos apstākļos, tad jāteic, ka mēs neesam novērojuši būtiskas izmaiņas. Ir dažas jomas, kurās gan jāņem vērā, ka mēs tieši šobrīd arī augam, kā, piemēram, mājas interneta un televīzijas tirgū. Nedomāju, ka tas ir tirgus spiediena dēļ, bet gan tādēļ, ka piedāvājam izšķiroši svarīgus pakalpojumus. Biznesa klientu vidū novērojam, ka mazie un vidējie uzņēmumi jau raugās mūsu piedāvāto IKT risinājumu virzienā. Tas ir kas jauns, ja salīdzina ar situāciju pirms dažiem gadiem. Tāpat uzņēmumiem interesē drošības risinājumi, kas, lietojot lielu datu plūsmu, ir ļoti nozīmīgs jautājums, jo biznesa darījumus var skart kibernoziegumi. Uzskatu, ka turpmāk šis jautājums tiks aktualizēts aizvien vairāk. Salīdzinājumam - vēl pirms trim gadiem mazie un vidējie uzņēmumi par drošības risinājumiem interesi neizrādīja vispār.

Patērētājiem jau piedāvājat ugunsmūra pakalpojumu viedtālrunī. Vai būs arī citi drošības piedāvājumi?

Jā, un mēs to piedāvājam arī biznesa klientiem. Arī turpmāk investēsim drošības risinājumos, lai vēl vairāk pilnveidotu šīs iespējas. Lietotāji redz, ka informācija var tikt nozagta un ir jābūt uzmanīgiem. Jāpateicas, ka par to arvien vairāk runā, taču joprojām gadās arī negadījumi, un mēneša laikā var zaudēt vairāk nekā tikai dažus eiro.

Vai apsverat domu piedāvāt kādas apmācības lietotājiem saistībā ar drošības jautājumiem? Jo tikai vīrusu aizsardzības programma no visa nevar pasargāt.

Šie ir pareizi novērojumi. Šeit atkal ir jārunā atsevišķi par privātajiem klientiem un biznesa klientiem, jo nepieciešamie risinājumi arī ir diezgan atšķirīgi. Patērētājus mēs cenšamies informēt par mūsu sniegtajiem pakalpojumiem šajā jomā gan veikalos, gan caur pārējiem tirdzniecības kanāliem. Tajā pašā laikā mēs mēģinām rast iespējas runāt par to vēl skaļāk, informēt par to, kādus līdzekļus varam piedāvāt. Šogad par to runāsim vēl vairāk. Savukārt ar biznesa klientiem cenšamies veidot klātienes dialogus, jo jautājums ir ļoti nopietns. Mēs skaidrojam, kādas ir šīs iespējas, kas aizvien sarežģītības ziņā aug. Investējam darbiniekos, lai viņi ir zinošāki šajā jomā, jo redzam, ka Bites biznesa izaugsmi ietekmēs izaugsme IKT jomā. Ar šo integrēto pieeju varam piedāvāt gan optiskā interneta pakalpojumus, gan IT pakalpojumus, gan atbalstu. Strādāsim šajā virzienā, jo biznesa klientu vidū mums vēl ir liels potenciāls, kur attīstīties.

Kādiem pakalpojumiem paredzat straujāko izaugsmi?

Runājot par biznesu, es pieņemu, ka mēs redzēsim Latvijā ienākam lielus projektus jau tuvākajā laikā, tostarp tādus, kādi jau ir ieviesti pārējās Baltijas valstīs, kā, piemēram, viedos skaitītājus. Gatavojamies tam gan infrastruktūras ziņā, gan tīkla ziņā. Ar pieredzi jau no citām valstīm redzam, ka varam kļūt par šī pakalpojuma līderiem un parādīt, kā šai sistēmai būtu jāstrādā. Gada laikā Bites tīkla pārklājuma modernizācija ir bijusi ievērojama. Pērn novembrī mēs uzsākām vecās sistēmas nomaiņu uz jaunu, un tas skar visus mūsu klientus, ne tikai tos, kuri lieto 5G. Šogad daļa klientu šīs pārmaiņas sāks just ne tikai uz papīra, bet tieši - realitātē. Mēs paredzam, ka, pateicoties šiem uzlabojumiem, aptversim plašāku klientu loku, uzlabosim pakalpojumu kvalitāti un palielināsim interneta ātrumu visiem mūsu pakalpojumiem līdz 30%. Tātad ne tikai 5G nes mums jaunas iespējas, bet arī tīkla modernizācija kopumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Bite Latvija vēršas tiesā pret SPRK

Db.lv,28.12.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operators “Bite Latvija” šodien iesniedzis prasību tiesā pret Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju (SPRK).

Tās pamatā ir lūgums atzīt par prettiesisku SPRK kārtējo termiņa pagarinājumu lēmuma pieņemšanai par atļauju vienas grupas uzņēmumiem “Bite Latvija” un elektronisko pakalpojumu sniedzējam “Unistars” kopīgi izmantot 3,6 GHz frekvenci 5G tīkla un 5G pakalpojumu attīstīšanai. Lēmuma pieņemšanu SPRK nepamatoti pagarina jau trešo reizi, vilcinot pusgada garumā formālas atļaujas izsniegšanu, kam pēc likuma būtu jānotiek viena mēneša laikā.

Ar šādu vilcināšanos SPRK ne vien mākslīgi vājina “Bite Latvija” konkurētspēju, bet arī iesaldē desmitiem miljonu eiro vērtas investīcijas, apdraudot simtiem tūkstošu iedzīvotāju un uzņēmumu iespēju saņemt 5G pakalpojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

IUB apturējis LVRTC konkursu par mobilo telefonu sarunu un pakalpojumu nodrošināšanu

LETA,06.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) bez grozījumu veikšanas turpināt iepirkuma procedūru un slēgt iepirkuma līgumu atklātā konkursā "Mobilo telefonu sarunas un pakalpojumi", liecina IUB publiskotā informācija.

Tāpat IUB noteicis veikt izmaiņas konkursa nolikumā, par kurām sūdzību bija iesniegusi SIA "Bite Latvija".

Cita starpā kompānija iepirkumā apstrīdēja iekļautos vērtēšanas kritērijus par lielāko bāzes staciju skaitu kā izšķirošu faktoru mobilo sakaru pakalpojumu kvalitātes noteikšanā, kā arī mobilo sakaru operatoru sniegto pakalpojumu kvalitātes noteikšanu pēc novecojušiem, 2020.gadā veiktiem Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) mērījumiem.

Lēmums pieņemts 5.jūlijā.

Kā komentēja "Bite Latvija" ģenerāldirektors Arūns Mickevičs, valsts un pašvaldību iestāžu un kapitālsabiedrību mobilo sakaru publiskajos iepirkumos jau ilgstoši tiek ietverti neobjektīvi un tirgus konkurenci kropļojoši vērtēšanas kritēriji, dodot būtiskas priekšrocības vienam, daļēji valstij piederošam tirgus dalībniekam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūtamas izmaiņas tajā, kā Latvijā tiek rīkoti iepirkumi pēc tam, kad mobilo sakaru operatori "Bite" un "Tele2" vērsās Eiropas Komisijā (EK), patlaban nav redzamas, intervijā atzina "Bite Latvija" ģenerāldirektors Arūns Mickevičs.

Viņš norādīja, ka ir grūti pateikt, cik ilgu laiku prasīs EK izvērtējums un kāds būs galarezultāts, bet uzskata, ka tas ir papildu signāls Latvijas institūcijām, ka šis jautājums ir jārisina.

"Es arī domāju, ka daudzas institūcijas vairāk vai mazāk piekrīt, ka ar iepirkumiem ir problēmas un ne tikai telekomunikāciju jomā, bet kaut kādu iemeslu dēļ mēs joprojām neesam nonākuši pie galīgā risinājuma," atzina Mickevičs.

Viņš sacīja, ka "Bite" ir piedāvājusi risinājumu, kāds tiek izmantots kaimiņvalstīs. Proti, pamata pakalpojumiem var izveidot standartizētu katalogu. Vienlaikus var ieviest arī vienotu pakalpojumu sniedzēju kvalitātes pārbaudi, lai katrai institūcijai, kura izsludina iepirkumu, tam nebūtu jātērē savs laiks un nauda.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados mēs piedzīvojam strauju digitalizāciju, kas iet roku rokā ar nepieciešamību pēc ātra interneta un tehnoloģijām, gan domājot par ikdienas dzīvi, gan biznesa vajadzībām. Lai nodrošinātu nākamās paaudzes mobilo sakaru pakalpojumus, IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite” šogad turpina pilnveidot tīkla infrastruktūru, tai skaitā attīstot jaudīgu 5G tīklu. To aktīvi sākuši izmantot privātpersonas un uzņēmumi visā Latvijā un, salīdzinot ar šī gada pavasari, mobilo datu patēriņš “Bite” 5G tīklā ir audzis par 83%.

“Bite” tīkls strauji aug, bāzes staciju skaitam pārsniedzot 1000

Tuvāko gadu laikā "Bite" tīkla attīstībā plāno investēt 70 miljonus eiro, nodrošinot modernākos tīkla sakarus gan pilsētās, gan lauku teritorijās visā Latvijā.

Lai stiprinātu sakaru un mobilā interneta pieejamību visā Latvijā, “Bite” šogad izbūvējusi 23 jaunas bāzes stacijas reģionos un Rīgā. Tagad “Bite” tīkla pieejamību nodrošina kopskaitā 1006 bāzes stacijas, taču līdz gada beigām paredzēts izbūvēt vēl 20 bāzes stacijas, tā turpinot kāpināt tīkla kapacitāti visos Latvijas reģionos.

“Nemitīga tīkla infrastruktūras attīstība ir viena no “Bite” svarīgākajām prioritātēm, nodrošinot augstas kvalitātes mobilo sakaru pakalpojumus mūsu klientiem. Būtiski, ka 5G attīstībā esam uzsākuši sadarbību ar mūsu stratēģisko partneri, Zviedrijas telekomunikāciju aprīkojuma ražotāju “Ericsson”. Šogad esam ne vien izbūvējuši jaunas bāzes stacijas, bet arī veikuši jau esošo bāzes staciju aprīkošanu ar modernākajām “Ericsson” tehnoloģijām, audzējot mobilā interneta ātrumu “Bite” tīklā par 30%, bet tīkla kapacitāti - par 10%,” stāsta “Bite Latvija” Tīkla departamenta vadītājs Aleksandrs Beļajevs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Kā “Bite” tīkls palīdz ikdienas darbā vairumtirgotājam SIA “Leversa”?

Sadarbības materiāls,26.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kvalitatīvi sakari un mobilais internets ir būtisks priekšnosacījums biznesa veiksmīgai darbībai. Savā pieredzē dalās pārtikas vairumtirdzniecības uzņēmums SIA “Leversa”, kas ikdienas darbā paļaujas uz stabilu tīkla pārklājumu un ātru internetu, jau vairāk nekā sešus gadus cieši sadarbojoties ar IKT pakalpojumu sniedzēju “Bite”.

Ikdienā jaudīgais “Bite” tīkls nodrošina ne tikai kvalitatīvus mobilos sakarus un zibenīgu internetu, bet arī virkni IKT risinājumu uzņēmumiem un valsts sektoram, piemēram, augstas kvalitātes telefonsarunas ar VoLTE tehnoloģiju, “Viedo zvanu pārvaldnieku” liela ienākošo zvanu skaita administrēšanai, aizsargātu e-pasts un drošu datu uzglabāšanu mākoņpakalpojumos, “Bite” drošības pakalpojumu “Antivīruss+” u.c. pakalpojumus. Tāpēc nemitīga tīkla infrastruktūras attīstība ir viena no “Bite” svarīgākajām prioritātēm, nodrošinot augstas kvalitātes mobilo sakaru pakalpojumus klientiem visā Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar katru gadu īsziņu apjoms samazinās, jo cilvēki arvien vairāk izmanto platformas, kas piedāvā plašākas saziņas iespējas, piemēram, dažādas aplikācijas, intervijā sacīja mobilo sakaru operatora "Bite Latvija" izpilddirektors Arūns Mickevičs.

"Es gan nevaru teikt, ka īsziņu pakalpojums pēc dažiem gadiem būs miris, taču tā izmantošana samazinās. No otras puses pieaug datu pārraide. Īpaši strauji tas pieauga pandēmijas laikā, bet vidējais pieaugums gada laikā ir līdz 40%," pauda Mickevičs.

Savukārt pašreiz balss sakaru apjoms ir vairāk vai mazāk stabils - cilvēki nerunā ne mazāk, ne vairāk kā agrāk.

Vienlaikus Mickevičs norādīja, ka, izplešoties 5G tīklam, paredzams datu lietošanas pieauguma turpmāks kāpums, jo galvenais iemesls tam ir video straumēšana. Turklāt tas ietver gan izklaides pakalpojumus, gan arī biznesa saturu, jo uzņēmējdarbībā pēc pandēmijas daudz ierastāki ir videozvani, izmantojot "Zoom", "MS Teams" vai līdzīgas platformas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau šobrīd “Bite” nākamās paaudzes mobilo sakaru tīkls ir pieejams vairāk nekā 50% Latvijas iedzīvotāju, nodrošinot zibenīgu interneta savienojumu un stabilu pieslēgumu gan ikdienas, gan biznesa vajadzībām. “Bite”, tīkla kapacitātes un pārklājuma stiprināšanai, pilnveido esošās bāzes stacijas, aprīkojot tās ar modernākajām Zviedrijas telekomunikāciju aprīkojuma ražotāja “Ericsson” tehnoloģijām, kā arī būvē jaunas bāzes stacijas. Kā top nākamās paaudzes “Bite” 5G tīkls?

“Bite” tīkla attīstības pamatā – rūpīga plānošana un datu analīze

Lai nodrošinātu klientiem vislabākos mobilo sakaru pakalpojumus, “Bite” komanda veic padziļinātu datu analīzi, un tajās vietās Latvijā, kur nepieciešama tīkla stiprināšana, esošas bāzes stacijas tiek modernizētas, aprīkojot tās ar jaunām tehnoloģijām, vai tiek uzstādītas jaunas 5G bāzes stacijas.

Esošo bāzes stacijas modernizēšana, piemēram, uzstādot tām spēcīgākus signāla raidītājus, visbiežāk tiek veikta blīvi apdzīvotās vietās, tā palielinot ne vien tīkla pārklājumu, bet arī nodrošinot interneta ātruma pieaugumu par 30%. Savukārt jaunu 5G bāzes staciju izbūve notiek blīvi apdzīvotās teritorijās, kur ir liels patērēto datu apjoms un tīklā pieslēgto ierīču skaits.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Pabeigta Bite Latvija un Baltcom apvienošana

Db.lv,01.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

1. jūlijā ir noslēgusies divu “Bites grupas” uzņēmumu – “Baltcom” un “Bite Latvija” – apvienošanās, un visus līdzšinējos “Baltcom” pakalpojumus turpina sniegt “Bite Latvija”.

“Bite Latvija” savā īpašumā iegūst plašo optiskā interneta tīklu, kas jau šobrīd ir pieejams vairāk nekā 400 000 mājsaimniecībām visā Latvijā. Tas dod iespēju “Bite Latvija” fiziskajām personām un biznesa klientiem vienuviet piedāvāt tirgū plašāko elektronisko sakaru un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu klāstu.

Apvienojoties ar “Baltcom”, “Bite Latvija” kļūst par numur viens mobilo sakaru operatoru Latvijā, kura īpašumā ir ne vien 4G/5G mobilais tīkls, televīzija un klientu aparatūras izvietošanai paredzēti datu centri, bet arī valsts mēroga optiskā infrastruktūra, kas īpaši paredzēta gala klientu un mājsaimniecību pieslēgšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) rīcība liecina par iespējamu ASV un Latvijas valdības divpusēji noslēgtā līguma par ieguldījumu veicināšanu un savstarpēju aizsardzību pārkāpšanu.

Tā vēstulē, kas adresēta Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV), norāda ASV investors "Providence Equity Partners", kuram pieder informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu sniedzējs SIA "Bite Latvija".

"Bite Latvija" pārstāvji norāda, ka, gadījumā, ja netiks rasts risinājums konsultāciju un sarunu ceļā ar Latvijas valdību, ASV investors par stratēģiskās nozīmes infrastruktūras attīstīšanas kavēšanu plāno vērsties Starptautiskajā ieguldījumu strīdu izskatīšanas centrā ar prasību pret Latvijas valsti.

Uzņēmuma pārstāvji norāda, ka "Bite Latvija" un tās grupas uzņēmuma, elektronisko pakalpojumu sniedzēja SIA "Unistars" galvenais īpašnieks un investors "Providence Equity Partners" šobrīd Latvijā pirmo reizi saskaras ar ārvalstu investoru tiesību aizsardzības pārkāpumiem, neraugoties uz to, ka ASV un Latviju saista ne tikai cieša diplomātisko un ekonomisko attiecību vēsture, bet arī stratēģiska partnerība ģeopolitiskajos jautājumos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai privātpersonām un biznesa klientiem Latvijā vienuviet nodrošinātu tirgū plašāko elektronisko sakaru un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu klāstu, uzsākta divu “Bites grupas” uzņēmumu – “Baltcom” un “Bite Latvija” – apvienošana.

Tā tiks pabeigta šī gada vasarā, un, noslēdzoties apvienošanās procesam, visus līdzšinējos “Baltcom” pakalpojumus turpinās sniegt IKT uzņēmums “Bite Latvija”. “Baltcom” klientiem šobrīd nekas nav jādara – ne cenas, ne pakalpojumu klāsts nemainās.

Apvienojoties ar “Baltcom”, “Bite Latvija” kļūs par vienīgo mobilo sakaru operatoru Latvijā, kura īpašumā būs ne vien 4G/5G mobilais tīkls, televīzija un klientu aparatūras izvietošanai paredzēti datu centri, bet arī valsts mēroga optiskā infrastruktūra, kas īpaši paredzēta gala klientu un mājsaimniecību pieslēgšanai.

“Abu uzņēmumu apvienošana ir solis tuvāk mūsu ilgtermiņa attīstības mērķim – stiprināt “Bite” pozīcijas elektronisko sakaru pakalpojumu un IKT tirgū, klientiem piedāvājot maksimāli plašāko pakalpojumu portfeli. Pēc apvienošanās pabeigšanas galvenie ieguvēji būs mūsu esošie un topošie klienti, kuri vienuviet varēs iegādāties gan interneta pakalpojumus mājām un birojam, izmantojot optisko vai 5G tīklu, tirgū iecienīto “Go3” televīziju, balss pakalpojumus, dažādus IoT un IKT risinājumus biznesam, gan plašu ierīču klāstu “Bite” salonos, interneta veikalā un zvanu centrā,” norāda “Bite Latvija” ģenerāldirektors Arunas Mickevicius.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operators SIA "Bite Latvija" pagājušajā gadā strādāja ar 163,668 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 9,2% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa palielinājās par 50% un bija 33,376 miljoni eiro.

Uzņēmuma vadība pagājušo gadu vērtē kā veiksmīgu - "Bite Latvija" sasniegusi izaugsmi visās darbības sfērās. Pērn pieauga klientu pieslēgumu skaits gan privātajā, gan arī biznesa segmentā.

2023.gadā "Bite Latvija" turpināja mobilo sakaru tīkla attīstības stratēģiju, izvēršot 5G tehnoloģiju, modernizējot esošo infrastruktūru un sākot piedāvāt 5G mobilo internetu privātpersonām un biznesa klientiem. Kopumā tīkla attīstībā pērn investēti 17 miljoni eiro, no kuriem puse novirzīta 5G attīstīšanai.

Pērn "Bite Latvija" turpināja aprīkot uzņēmuma tīkla bāzes stacijas ar Zviedrijas telekomunikāciju aprīkojuma ražotāja "Ericsson" tehnoloģijām.

2023.gadā kompānija uzstādīja 46 jaunas bāzes stacijas, to skaitam gada beigās sasniedzot 1029. Jaunas bāzes stacijas uzstādītas Rīgas apkaimēs, Mārupē, Jūrmalā, Jelgavā, Liepājā, Ventspilī, Siguldā, Kuldīgā, Daugavpilī un citās blīvi apdzīvotās vietās, kur ir ne vien augsts mobilo datu patēriņš, bet arī liels skaits tīklā pieslēgto ierīču.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

Bite Latvija prognozē krīzi telekomunikāciju tirgū

Db.lv,22.12.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) izsoļu noteikumiem savulaik aizliedzot mobilo sakaru operatoram “Bite Latvija” piedalīties 5G attīstīšanai nepieciešamajās 3,6 GHz frekvenču izsolēs, uzņēmums iesniedzis sūdzību SPRK ar lūgumu atcelt 5G frekvenču izsoļu noteikumus un to rezultātus.

Nemainot esošo situāciju, “Bite Latvija” prognozē krīzi telekomunikāciju tirgū, kas būtiski ierobežos konkurenci, atstājot negatīvu ietekmi uz Latvijas tehnoloģisko izaugsmi.

“Bite Latvija” pieder elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs “Unistars”, kuram lietošanā ir vēsturiski, pirms 20 gadiem no valsts iegūta radiofrekvenču spektra josla 3600 MHz jeb 3,6 GHz diapazonā. Šī iemesla dēļ SPRK izsoļu noteikumi liedza “Bite Latvija” piedalīties 2017. un 2018. gada 5G frekvenču izsolēs, un tajās izsolītās 3,6 GHz frekvenču joslas nonāca pārējo divu tirgus spēlētāju lietošanā.

Proti, SPRK izsoļu noteikumi paredzēja, ka, ja uzņēmuma vai tam piederošu uzņēmumu rīcībā jau ir frekvences konkrētajā diapazonā vismaz 100 MHz apjomā, uzņēmums izsolē piedalīties nedrīkst. Šobrīd, lai “Bite Latvija” varētu kopīgi izmantot jau “BITE Grupā” esošās 5G tehnoloģijas ieviešanai nepieciešamās frekvences 3,6 GHz diapazonā, tai ir jāsaņem SPRK atļauja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sīvas konkurences un ekonomisko izaicinājumu apstākļos ikviens bizness meklē iespējas, kā efektivizēt ikdienas darbu un komunikāciju ar klientiem, tā paaugstinot savu konkurētspēju.

Mūsdienās digitālo iespēju pamatā ir stabils tīkla pārklājums un ātrs internets, ko arvien attīsta IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite”, uzņēmumiem piedāvājot izmantot arī 5G tehnoloģijas iespējas. Kā uzņēmumi ikdienas darbā un komunikācijā ar klientiem izmanto “Bite” nākamās paaudzes tīklu?

Ikdienā jaudīgais “Bite” tīkls nodrošina ne tikai kvalitatīvus mobilos sakarus un zibenīgu internetu, bet arī virkni IKT risinājumu privāto uzņēmumu un valsts sektoram.

Augstas kvalitātes telefonsarunas ar VoLTE tehnoloģiju “Bite” tīklā

Gadu no gada īsziņu sūtīšana kļūst par mazāk populāru saziņas veidu, tikmēr balss sakari un zvanu veikšana nav zaudējusi savu aktualitāti, nodrošinot cilvēcisku, personīgu kontaktu kā darbinieku vidū, tā komunikācijā ar klientiem. Zvanu nodrošināšana ir viena no mobilo sakaru tīkla prioritātēm, tāpēc, attīstoties tehnoloģijām, tā tiek nemitīgi pilnveidota. Piemēram, nodrošinot jaunākās paaudzes balss sakaru iespējas, šogad “Bite” tīklā visā Latvijā ir ieviesta VoLTE tehnoloģija, kas piedāvā augstāku balss un video zvanu kvalitāti, kā arī būtiski ātrāku zvana savienojuma laiku. Proti, VoLTE ir modernākā zvanu veikšanas tehnoloģija 4G tīklā, kas nodrošina augstāku skaņas kvalitāti telefonsarunas laikā, nodrošina interneta lietošanas iespējas zvana veikšanas brīdī un līdz pat 3 reizēm ātrāku savienojumu ar sarunas adresātu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite” turpina attīstīt plašu 5G tīkla pārklājumu visā Latvijas teritorijā, jau šobrīd nodrošinot 5G pieejamību vairāk nekā 50% Latvijas iedzīvotāju. Kamēr privātpersonas 5G tīklu aktīvi izmanto multivides izklaides iespējām, uzņēmumiem gan Rīgā, gan reģionos stabils un ātrs internets palīdz biznesa procesu uzlabošanā. Kopumā šobrīd uzņēmumi mobilos datus 5G tīklā izmanto ievērojami vairāk nekā 4G tīklā.

“Bite” 5G visaktīvāk izmanto mazumtirdzniecības, nekustamā īpašuma un būvniecības nozaru uzņēmumi

Stabils un ātrs internets jau labu laiku ir kļuvis par biznesa veiksmes stūrakmeni, un tas ir pieprasītākais “Bite” 5G pakalpojums, ko šobrīd izmanto uzņēmumi. 5G ir izrāviena iespēja daudzās nozarēs, ļaujot ne vien attīstīt biznesu, bet arī uzlabot darba procesu efektivitāti.

Jaunākie “Bite” tīkla dati liecina, ka šobrīd 30% no 5G datu plūsmas patērē mazumtirdzniecības nozarē strādājošie uzņēmumi. 18% 5G datu plūsmas patērē nekustamā īpašuma un būvniecības nozares uzņēmumi, savukārt 15% - tehnoloģiju, mediju un telekomunikāciju nozaru organizācijas. Kopumā mobilo datu lietojums 5G tīklā uzņēmumu vidū ir par 50% lielāks nekā 4G tīklā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

Šobrīd vērojam trešo cēlienu, kā nogalina telekomunikāciju tirgus konkurenci

Arunas Mickevicius, “Bite Latvija” ģenerāldirektors,05.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tas, kas aizvadītajos gados un šogad vērojams Latvijas telekomunikāciju tirgū, līdzinās traģikomēdijai trīs cēlienos, ja vien tā nebūtu realitāte.

Nevēlēšanās ievērot Eiropas Komisijas ieteikumus 5G ieviešanai, “Centuria” bojāeja un šobrīd – Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) vilcināšanās pieņemt lēmumu par atļauju mobilo sakaru operatoram “Bite” un elektronisko pakalpojumu sniedzējam “Unistars”, kas ir vienas grupas uzņēmumi, kopīgi izmantot 3,6 GHz frekvenču joslas – jādēvē par trīs cēlieniem. To laikā lēnām tiek apdraudēta 5G ieviešana, nogalināta konkurence, milzīgas investīcijas un Latvijas tehnoloģiskais izrāviens, tā soli pa solim ieviešot tirgū duopola stāvokli.

Raugoties uz 5G tehnoloģijas ieviešanu, Eiropas Savienības (ES) tiesiskais regulējums norāda, ka radiofrekvenču spektra koplietošana un radio tīklu apvienošana ir ne vien atļauta, bet arī veicināma. Tāpat, Eiropas Komisija savās rekomendācijās ir paudusi, ka infrastruktūras koplietošana un kopīgas bezvadu infrastruktūras izvēršana var samazināt infrastruktūras izmaksas, samazināt ietekmi uz vidi, un veicināt nākamās paaudzes mobilo sakaru tīkla izvēršanas tempu, pārklājuma palielināšanu un pakalpojumu efektivitāti. Turklāt Eiropas Elektronisko sakaru kodeksā norādīts, ka ES valstīm ir ne tikai jāatļauj radiofrekvenču koplietošana, bet arī uzlikts par pienākumu aktīvi veicināt dalīšanos ar pieejamajiem frekvenču resursiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot attīstīt savu nākamās paaudzes mobilo sakaru tīklu, IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite” jau šobrīd ieslēdzis 172 5G bāzes stacijas visā Latvijā, aprīlī to kopējam skaitam sasniedzot jau 200. Tāpat līdz ar 5G tīkla aktivizēšanu uzņēmums sāk piedāvāt 5G pakalpojumus gan privātpersonām, gan biznesa klientiem.

Plānots, ka līdz gada beigām “Bite” tīklā darbosies vairāk nekā 350 5G bāzes stacijas, operatora 5G tīklam aptverot teju 30% Latvijas teritorijas un nodrošinot 5G pieejamību līdz pat 50% Latvijas iedzīvotāju.

Šobrīd “Bite” 5G tīkls darbojas vairākās Latvijas pilsētās – Rīgā un tās apkārtnē, Carnikavā, Ādažos, Daugavpilī, Liepājā, Ventspilī, Jelgavā, Jūrmalā, Ogrē, Dobelē, Valmierā, Gulbenē, Koknesē, Ikšķilē, Salaspilī, Rēzeknē, Iecavā, Jēkabpilī, Baldonē, Kuldīgā, Siguldā, Cēsīs, Saulkrastos, Aizputē un Bauskā. Savukārt līdz gada beigām tas būs pieejams arī Talsos, Tukumā, Saldū, Balvos, Kandavā, Alūksnē, Limbažos un citviet.

“Tīkla attīstība ir mūsu stratēģiskā prioritāte, un nākamos 10 gadus mūsu fokuss tiks veltīts 5G. Jau līdz šim esam mērķtiecīgi strādājuši pie 5G ieviešanas “Bite” tīklā kopā ar mūsu partneri “Ericsson”, sagatavojot tīklu 5G apraidei, aprīkojot bāzes stacijas ar modernām iekārtām, kā arī strādājot pie pakalpojumu attīstīšanas. Šobrīd mūsu mērķis ir izbūvēt 5G tīklu priekšpilsētās, mazākās pilsētās, kā arī lielākajās Latvijas pilsētās, kur ir ne vien augsts mobilā interneta patēriņš, bet arī liels skaits “Bite” tīklā pieslēgto ierīču. Kopumā līdz 2023. gada beigām tīkla attīstībā investēsim 17 miljonus eiro, no kuriem puse tiks novirzīti tieši 5G attīstīšanai,” informē "Bite Latvija" ģenerāldirektors Arunas Mickevicius.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ģimenes ikdienas dzīve ir dažādu notikumu un veicamo darbu piepildīta – jāplāno darbi mājās, birojā un skolā; jāatceras par pārtikas iepirkšanu un idejām kārtējai maltītei; jārūpējas par ģimenes budžetu un brīvdienu plāniem u.tml. Mūsdienās šo aktivitāšu organizēšana vairs nav iedomājama bez ierīču un dažādu tehnoloģisko risinājumu izmantošanas, kuru darbībai nepieciešams stabils tīkla pārklājums un ātrs internets, ko 5G kvalitātē katram otrajam Latvijas iedzīvotājam piedāvā IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite”. Kā cilvēki var izmantot “Bite” tīklu, organizējot ģimenes ikdienu?

Sakari un mobilais internets mūsu ikdienas pamatvajadzība. Šobrīd pieejamību “Bite” nākamās paaudzes tīklam nodrošina 1009 bāzes stacijas, taču līdz gada beigām paredzēts izbūvēt vēl 20 bāzes stacijas, tā turpinot kāpināt tīkla kapacitāti visos Latvijas reģionos. Jau šobrīd jaudīgais Bites 5G tīkls ir pieejams katram otrajam Latvijas iedzīvotājam.

Ikdienas saziņa ģimenēs, izmantojot drošības pulksteņus un telefonus

Komunikācijai ir izšķiroša nozīme ģimenes ikdienas dzīves organizēšanā, īpaši, ja ģimenē ir vairāk nekā viena atvase. Lai plānotu un saskaņotu ikdienas gaitas, mobilās ierīces un bērnu drošības pulksteņi, viedpulksteņi ir kļuvuši par neatņemamiem palīgiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Telekomunikāciju un mediju grupa "Bite grupa" ir veiksmīgi emitējusi 920 miljonu eiro obligācijas starptautiskajos tirgos. Šī ir līdz šim viena no lielākajām emisijām ne tikai Latvijā, bet arī Baltijas valstīs, informē uzņēmums.

“Tikai trīs dienu laikā esam starptautiskajos tirgos izplatījuši vēsturē lielāko obligāciju emisiju – investori piešķīruši "Bite grupa" gandrīz 1 miljardu eiro. Tādējādi lielākie globālie investori izrāda pārliecību ne tikai par mūsu grupas aktivitātēm, visu grupas uzņēmumu biznesa modeļa ilgtspējību, bet arī par nākotnes perspektīvām,” ir pārliecināts "Bite grupa" izpilddirektors Pranas Kuisis.

Pēc P. Kuisis domām, "Bite grupa" pierāda par neatbilstošām ik pa laikam pastāvošas bažas par Latviju un reģiona pievilcību investoriem, un, neskatoties uz ģeopolitisko vidi, "Bite grupa" atkal atvedusi uz Baltijas reģionu dažus no pasaules lielākajiem investoriem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Bite grupa izziņojusi prioritāro nodrošināto obligāciju piedāvājumu 920 miljonu eiro apmērā

Db.lv,29.05.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Telekomunikāciju un mediju grupa "Bite grupa" izziņojusi 920 miljonu eiro prioritāro nodrošināto obligāciju piedāvājumu, informēja uzņēmuma pārstāvji.

"Bite grupa" izpilddirektors Prans Kuisis norāda, ka šodien izziņotais prioritāro nodrošināto obligāciju piedāvājums iekļaus "Bite grupa" biznesa un nākotnes perspektīvu novērtējumu.

Kuisis skaidro, ka 2020.gadā daži no lielākajiem investoriem bija izvēlējušies ieguldīt "Bite grupa" obligācijās, tostarp daži - pirmo reizi.

"Bite grupa" plāno izmantot lielāko daļu no piedāvājuma ieņēmumiem esošo parādu refinansēšanai un ar piedāvājumu saistīto darījumu izmaksu segšanai.

Uzņēmuma pārstāvji pauž, ka, "lai gan "Bite grupa" jau iepriekš ir noslēgusi līdzīgus obligāciju piedāvājumus, nevar būt pārliecības, ka šī piedāvājuma vai citu šeit aprakstīto darījumu piedāvājums institucionālajiem investoriem tiks pabeigts".

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Bite Latvija un ASV vēstnieks Latvijā pārrunā šķēršļus ārvalstu investoru ieguldījumiem

Db.lv,28.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai pārrunātu ASV investoru intereses par ieguldījumiem telekomunikāciju nozares attīstībā Latvijā, ASV vēstnieks Latvijā Kristofers Robins 26.martā apmeklēja IKT pakalpojumu sniedzēju “Bite Latvija”.

Līdztekus aktuālo jautājumu apspriešanai ASV vēstnieks iepazinās ar “Bite Latvija” atvērto un draudzīgo darba vidi, klātienē apskatīja tieši viņam par godu uzstādīto mobilo 5G bāzes staciju un piedalījās interneta ātruma pārbaudē.

Vizītes mērķis bija pārrunāt šobrīd aktuālos jautājumus, kas skar ne vien “Bite Latvija” turpmākos attīstības plānus, bet arī kopumā ASV investoru intereses par ieguldījumiem Latvijā.

ASV vēstnieks Latvijā Kristofers Robins pēc tikšanās ar “Bite Latvija” vadību akcentēja: "Bija lieliski klātienē redzēt Bites 5G tīkla ātrumu, kā arī uzzināt vairāk par tā attīstību visā valstī. Es vienmēr novērtēju iespēju uzzināt vairāk par ASV investīcijām Latvijā un esmu gatavs palīdzēt ASV investoriem Latvijā.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Bite Latvija”, viens no vadošajiem IKT pakalpojumu sniedzējiem Latvijā, sadarbībā ar globālo tehnoloģiju līderi “Nokia”, ir spēris nozīmīgu soli sava fiksētā tīkla infrastruktūras attīstībā, kļūstot par pirmo operatoru Baltijā un vienu no pirmajiem Eiropā, kas savos IP sakaru tīklos integrējis “Nokia” 800GE maršrutēšanas tehnoloģiju un revolucionāro “Nokia” drošības risinājumu “Deepfield Defender”.

Šīs tehnoloģijas veido vienotu “Nokia” ekosistēmu, kas nodrošina tīkla drošību un datu plūsmas efektivitāti.

“Nokia” inovatīvās tehnoloģijas, kuru ieviešanā “Bite Latvija” investē 5 miljonus eiro, ļauj uzņēmumam ne tikai efektivizēt tīklu un padarīt to drošāku, bet arī uzlabot esošo servisu kvalitāti, veidojot pamatu nākotnes inovācijām un pakalpojumiem, kas būs pieprasīti 5G tīkla kontekstā.

Ņemot vērā pieaugošo kiberdraudu apjomu un sarežģītību digitālajā vidē, “Nokia” drošības risinājums “Deepfield Defender” nodrošina, ka “Bite Latvija” tīkls ir gatavs aizsargāt sevi un savus klientus pret jauniem un aizvien izsmalcinātākiem kiberdraudiem. Tas ir īpaši svarīgi šodien, kad datu drošība un privātums kļūst par aizvien nozīmīgāku patērētāju un uzņēmumu prioritāti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Bite Latvija” atklājusi Rēzeknes biroju ar 150 jaunām darba vietām, informē uzņēmums.

Tas kļūs par uzņēmuma klientu apkalpošanas un pārdošanas centru, stiprinot uzņēmuma izaugsmi un veicinot nodarbinātību reģionos.

“Kad sākām plānot reģionālā biroja izveidi un iepazinām Rēzeknes cilvēkus, sapratām, ka šeit sastopami aizrautīgi, atvērti un strādīgi cilvēki. Bitē mums ir svarīgi izturēties pret visiem vienlīdzīgi, ar atvērtu sirdi. Tāpēc, pieņemot lēmumu par jauna biroja atvēršanu, mēs nolēmām, ka nebūs dalījuma starp centrālo un reģionālo biroju – šeit Rēzeknē strādā Bites cilvēki, un mēs vēlamies, lai katrā vietā saglabātos vienas un tās pašas vērtības un sirsnība. Neatkarīgi no tā, vai tas notiek Rīgā vai Rēzeknē, mūsu cilvēki ir vienlīdz svarīgi. Novēlu veiksmi 150 jaunajiem kolēģiem, kuri no sirds rūpēsies par mūsu klientiem. Tas ir jauns sākums gan viņiem, gan Bitei,” savā uzrunā sacīja “Bite Latvija” ģenerāldirektors Arunas Mickevicius.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot strauju tīkla infrastruktūras attīstību, IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite” šogad tīkla infrastruktūras uzlabošanā, tai skaitā 5G attīstībā, plāno investēt 20,5 miljonus eiro.

Paredzēts, ka līdz gada beigām “Bite” 5G tīkls būs pieejams 75 % Latvijas iedzīvotāju.

Kopumā šogad “Bite” šogad plāno izbūvēt vēl 70 jaunas bāzes stacijas tīkla pārklājuma stiprināšanai uz ceļiem, pilsētās un lauku teritorijās. Tikmēr ar jaunākajām Zviedrijas telekomunikāciju aprīkojuma ražotāja “Ericsson” tehnoloģijām iecerēts modernizēt 200 tīklā jau esošās bāzes stacijas. Paredzēts, ka līdz gada beigām 550 uzņēmuma bāzes stacijas būs aprīkotas ar 5G tehnoloģiju.

“Pērn esam mērķtiecīgi attīstījuši nākamās paaudzes mobilo sakaru tīklu, būtiski fokusējoties uz 5G ieviešanu. Martā paziņojām par “Bite” 5G tīkla aktivizēšanu, sākot piedāvāt 5G pakalpojumus, un šobrīd tas pieejams jau 1 000 000 Latvijas iedzīvotāju. Redzam, ka tos aktīvi izmanto gan privātpersonas, gan uzņēmumi visā Latvijā. Salīdzinot ar 2023. gada pavasari, šobrīd mobilo datu patēriņš “Bite” 5G tīklā ir audzis par vairāk nekā 100 %, spilgti atspoguļojot mobilo sakaru un interneta nozīmi kā iedzīvotāju, tā uzņēmumu vidū. Šogad turpināsim vērienīgu “Bite” 5G tīkla attīstību, līdz gada beigām nodrošinot 5G pieejamību teju visiem valsts iedzīvotājiem,” uzsver Arunas Mickevicius, “Bite Latvija” ģenerāldirektors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Bite Latvija" 20.septembrī atklās Rēzeknes biroju Atbrīvošanas alejā 163, kurā strādās 150 darbinieki.

Tas kļūs par uzņēmuma klientu apkalpošanas un pārdošanas centru, stiprinot uzņēmuma izaugsmi un veicinot nodarbinātību reģionos.

Elektronisko sakaru un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju uzņēmums “Bite Latvija” vasarā informēja par plāniem paplašināt savu darbību reģionos, atverot birojus ar 280 jaunām darba vietām Rēzeknē un Jelgavā. “Bite Latvija” Rēzeknes biroju svinīgajā ceremonijā atklās 20. septembrī, savukārt Jelgavā biroju ar 130 darba vietām ir iecerēts atklāt rudens vidū.

“Rēzeknes biroja atvēršana kā stratēģisks solis mūsu uzņēmuma attīstībā ir dabiska un loģiska biznesa evolūcija. Mēs esam apņēmības pilni stiprināt ekonomiku reģionos un dot rēzekniešiem iespēju strādāt pie viena no Latvijas vadošajiem darba devējiem. Lielā interese par darba iespējām jaunajā Bites birojā apliecina, ka cilvēki ir motivēti strādāt un profesionāli attīstīties arī ārpus Rīgas. Esam apņēmušies jaunajiem kolēģiem piedāvāt spēcīgu atbalstu un izaugsmes iespējas mūsu A klases birojā, nodrošinot atalgojumu un labumus, kas līdzvērtīgi Rīgā pieejamajiem,” norāda “Bite Latvija” ģenerāldirektors Arunas Mickevicius.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Bite Latvija Rēzeknē un Jelgavā atvērs birojus ar 280 darbavietām

Db.lv,11.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai stiprinātu Latvijas reģionus un veicinātu nodarbinātību ārpus Rīgas, elektronisko sakaru un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju uzņēmums “Bite Latvija” rudens sākumā atklās birojus Rēzeknē un Jelgavā.

Plānots, ka Rēzeknē tiks nodrošinātas 150, savukārt Jelgavā – teju 130 darbavietas. Jauno kolēģu piesaiste jau ir uzsākta.

“Baltcom” un “Bite Latvija” apvienošana 1. jūlijā uzņēmumam deva ne vien jaunu impulsu biznesa izaugsmei un attīstībai, bet arī jaunu, teju 140 000 klientu bāzi, kopējam “Bite Latvija” klientu skaitam pārsniedzot 400 000. Tam ir nepieciešams izveidot spēcīgu Zvanu centra komandu ar pēc iespējas mazāku darbinieku mainību. Ņemot vērā lielo reģionu izaugsmes potenciālu, pieejamos cilvēkresursus ārpus Rīgas un šī brīža izaicinājumus darbaspēka piesaistei Rīgā, “Bite Latvija” pieņēma lēmumu paplašināties reģionos un atvērt birojus Rēzeknē un Jelgavā. Ar laiku šīm abām pilsētām ir liels potenciāls kļūt par epicentru “Bite Latvija” klientu apkalpošanas un pārdošanas komandām.

Komentāri

Pievienot komentāru