Mobilo sakaru operators “Bite Latvija” šodien iesniedzis prasību tiesā pret Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju (SPRK).
Tās pamatā ir lūgums atzīt par prettiesisku SPRK kārtējo termiņa pagarinājumu lēmuma pieņemšanai par atļauju vienas grupas uzņēmumiem “Bite Latvija” un elektronisko pakalpojumu sniedzējam “Unistars” kopīgi izmantot 3,6 GHz frekvenci 5G tīkla un 5G pakalpojumu attīstīšanai. Lēmuma pieņemšanu SPRK nepamatoti pagarina jau trešo reizi, vilcinot pusgada garumā formālas atļaujas izsniegšanu, kam pēc likuma būtu jānotiek viena mēneša laikā.
Ar šādu vilcināšanos SPRK ne vien mākslīgi vājina “Bite Latvija” konkurētspēju, bet arī iesaldē desmitiem miljonu eiro vērtas investīcijas, apdraudot simtiem tūkstošu iedzīvotāju un uzņēmumu iespēju saņemt 5G pakalpojumus.
“Lai uzsāktu 5G pakalpojumu sniegšanu, “Bite Latvija” nepieciešams saņemt SPRK atļauju kopīgi izmantot “Unistars”, kas ir “Bite Latvija” 100% piederošs uzņēmums, lietošanā nodoto 3,6 GHz frekvenci. Pieprasījumu iesniedzām jau 2022 .gada 12. augustā. Tomēr līdz pat šim brīdim SPRK nav devis atļauju, nepamatoti vilcinoties un liedzot mums attīstīt 5G pakalpojumus, iesaldējot investīcijas un kropļojot tirgus konkurenci. Vēl jo vairāk, dienu pirms Ziemassvētku vakara, 2022. gada 23.decembrī, saņēmām Regulatora lēmumu, ar kuru mūsu pieprasījuma izskatīšana atlikta vēl līdz 2023. gada 24. februārim, aizbildinoties ar nepieciešamību veikt publisko konsultāciju. Mūsuprāt, tā ir prettiesiska rīcība, tādēļ esam vērsušies tiesā ar prasību pret SPRK,” saka Arunas Mickevicius, “Bite Latvija” ģenerāldirektors.
Elektronisko sakaru likums skaidri nosaka, ka SPRK var pieņemt lēmumu bez publiskās konsultācijas, ja izmaiņas nav būtiskas. Turklāt publiskās konsultācijas mērķis ir noskaidrot galalielotāju vai ar izmaiņām tieši skarto personu viedokli. Taču šajā gadījumā SPRK lūgtā atļauja neskar ne galalietotājus, ne kādas citas personas. Konkrētās frekvences izmantošanas tiesības jau ir piešķirtas “Bite Latvija” pilnībā piederošajam “Unistars”.
“SPRK lūgtā atļauja ir formāla, turklāt tā neietekmē nevienu citu personu ārpus “Bite Grupas” – arī SPRK šādas personas nav norādījis. Līdz ar to ir absurdi un nepamatoti veikt publisko konsultāciju, lai noskaidrotu būtībā jebkuras nesaistītas personas viedokli par plānotajām izmaiņām. Mūsu ieskatā lēmums par publiskās konsultācijas veikšanu ir tikai laika novilcināšana, neļaujot “Bite Latvija” attīstīt 5G tīklu un pakalpojumus. Savulaik, kad Bite Latvija” ar vēl vienu tirgus dalībnieku bija iecere koplietot tīklu ar uzņēmuma “Centuria” starpniecību, Regulators šo iespējamo partnerību, kas no konkurences viedokļa bija krietni komplicētāka, vērtēja 7 mēnešus. Tagad, kad vienas grupas uzņēmumu koordinētas darbības neatstāj nekādu ietekmi uz konkurenci, process tiek mākslīgi vilcināts teju tik pat ilgi, un mums tas nav pieņemami,” uzsver A. Mickevicius.
Kopumā, lai gan SPRK būtu jāizskata šāds pieprasījums mēneša laikā, t.i. no pieprasījuma saņemšanas 2022. gada 12. augustā līdz 2022. gada septembra vidum, iestāde jau trīs reizes ir pagarinājusi termiņu lēmuma pieņemšanai par atļauju “Bite Latvija” un “Unistars” kopīgi izmantot 3,6 GHz frekvenci.
“Šāda vairākkārtēja lēmuma pieņemšanas termiņa pagarināšana neatbilst valsts pārvaldes iestādes tiesībām un pienākumiem saskaņā ar Administratīvā procesa likumu. Proti, iesnieguma izskatīšanas termiņu no viena uz, ilgākais, četriem mēnešiem var pagarināt tikai objektīvu iemeslu dēļ. Tālāka pagarināšana pēc četru mēnešu termiņa iespējama tikai izņēmuma gadījumos, kad nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija. Tā kā “Bite Grupas” uzņēmumi prasa formālu atļauju kopīgi izmantot 3,6 GHz frekvenci, kuras lietošanas tiesības jau ir “Bite Grupas” uzņēmuma “Unistars” rīcībā, turklāt Regulatoram tas ir jau sen zināms, tad ir absurdi uzskatīt, ka ir nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija vairāk kā pusgada garumā,” sašutumu pauž A. Mickevicius.
SPRK, organizējot izsoles par citām 5G frekvencēm, nolikumos norādīja, ka saistītie komersanti tiek uztverti kā viens uzņēmums, kas arī ir loģiski gan no konkurences tiesību, gan elektronisko sakaru regulējuma. Tātad arī vienas grupas uzņēmumi “Bite Latvija” un “Unistars” būtu uztverami kā viens uzņēmums. Jāatgādina, ka “Bite Latvija” 100% piederošajam “Unistars” jau bija tiesības izmantot 3,6 GHz frekvenci, tomēr savulaik spēkā esošie SPRK izsoļu noteikumi aizliedza “Bite Latvija” piedalīties 2017. un 2018 gada frekvenču izsolēs, kur atlikušās 3,6 GHz frekvences tika sadalītas starp pārējiem tirgus dalībniekiem.
Aizliedzot “Bite Latvija” piedalīties šajās izsolēs, tika radīta ilūzija, ka abi uzņēmumi no konkurences tiesību viedokļa tiks vērtēti kā viens tirgus dalībnieks līdz ar to “Bite Latvija” nākotnē varēs izmantot 3,6 GHz frekvenci 5G attīstībā, kuras lietošanas tiesības piešķirtas tam piederošajam uzņēmumam “Unistars”. Tieši tāpēc 2022.gada 21.decembrī “Bite Latvija” vērsās ar iesniegumu pie SPRK, lūdzot uzsākt visu ar 2017. un 2018. gada 5G kritiski nepieciešamo frekvenču izsolēm saistīto administratīvo procesu no jauna.
Proti, atceļot minēto izsoļu rezultātus, izsludinot jaunas izsoles un mainot to noteikumus, atļaujot tajās piedalīties arī komersantiem, kuru saistītajiem uzņēmumiem 5G frekvences jau ir piešķirtas. “Šobrīd tas, ka 3,6 GHz frekvences lietošanas tiesības ir piešķirtas “Bite Grupas” uzņēmumam “Unistars”, tāpat neļauj tās kopīgi izmantot ar “Bite Latvija” 5G tīkla un pakalpojumu attīstīšanai. Tad kādēļ mums tika liegts piedalīties iepriekš organizētajās izsolēs?,” iebilst “Bite Latvija” ģenerāldirektors.