Finanses

Iespējams, šī krīze nav tāda, kā visi iedomājas

Jānis Goldbergs,14.12.2022

Jaunākais izdevums

Viena no pēdējos gados straujāk augošajām kompānijām Austrumeiropā ir finanšu tehnoloģiju uzņēmums Eleving Group, kas darbojas 14 valstu tirgos trīs kontinentos un kuras galvenais birojs atrodas Rīgā.

Kā izdodas audzēt peļņas rādītājus par spīti pandēmijai un šā gada krīzei, Dienas Bizness jautāja Eleving Group valdes priekšsēdētājam Modestam Sudņum (Modestas Sudnius).

Jau pieejama informācija, ka esat viens no straujāk augošiem uzņēmumiem reģionā, esat gan Eiropas, gan citu kontinentu tirgos. Pastāstiet par Eleving Group, kas ir jūsu specializācija?

Eleving Group pirmsākumi meklējami Latvijā pirms nedaudz vairāk kā desmit gadiem, kad uzsākām lietotu automašīnu iegādes finansēšanu. Pamatideja bija palīdzēt cilvēkiem, kuriem nav iespējas saņemt kredītu bankā, kā arī veicināt tādu automašīnu iegādi, ko tradicionālās bankas nefinansē. Kā zinām, bankas labprātāk finansē jaunu automašīnu iegādi, tomēr ne visi tās var atļauties. Šo gadu laikā esam apguvuši daudzus pasaules tirgus un šobrīd pakalpojumus sniedzam ne vien Eiropā, bet arī tādās relatīvi eksotiskās valstīs kā Kenija, Uganda, Uzbekistāna u.c.

Latvija ir mūsu senākais un attīstītākais tirgus, un to pašu jau var teikt arī par visu Baltijas reģionu. Tieši Baltijā mums ir plašākais mobilitātes produktu piedāvājums, jo šeit klienti ir gatavāki ne tikai klasiskajām mobilitātes finansēšanas metodēm, bet arī inovatīvākiem risinājumiem, piemēram, auto koplietošanai un abonēšanai.

Rezultātā esam attīstījuši elektroauto koplietošanas biznesu, iesaistoties OX drive projektā, kur esam lielākais uzņēmuma akcionārs. Tāpat sekmīgi attīstām automašīnu abonēšanas biznesu, kas nes Renti plus zīmola vārdu. Tas ir interesants produkts, jo klients, veicot mēneša maksājumu, var iegūt lietošanā pilnīgi jaunu automašīnu, kurai mēneša maksā ir iekļauta apkope, remonts un apdrošināšana.

Koncepcija ir līdzīga kā filmu straumēšanas platformai Netflix – klients uz mēnesi iegādājas abonementu, noskatās visas filmas un var bez jebkādām saistībām un sankcijām šo līgumu pārtraukt. Ja klients vēlas turpināt skatīties filmas (braukt ar auto), tad nākamajā mēnesī viņam abonements automātiski pagarinās. Kopumā mēs koncentrējamies uz dažādām finansēšanas metodēm, tomēr nozīmīgākā ir transportlīdzekļu līzings. Ja Eiropā tas būs tradicionālais auto līzings, tad Kenijā un Ugandā – motociklu jeb boda-boda līzings.

Motocikli Āfrikā ir ļoti populārs pārvietošanās veids, jo šajās valstīs iegādāties un uzturēt automašīnu ir salīdzinoši dārgi, turklāt arī ceļu un satiksmes infrastruktūra ir vairāk parocīga tieši motocikliem. Abos Āfrikas tirgos vidējā mūsu finansētā motocikla vērtība ir 1000 eiro, un tos izmanto ne tikai ikdienas pārvietošanās vajadzībām, bet arī pasažieru pārvadāšanai, ēdiena un preču piegādei u.c. vajadzībām. Faktiski motocikls daudziem ir kā peļņas gūšanas instruments. Tāpat esam klātesoši arī patēriņa kreditēšanā Maķedonijā, Albānijā un Moldovā. Tomēr tā Grupai ir relatīvi neliela portfeļa daļa.

Latvija ir kompānijas pirmsākums, kas šobrīd te atrodas? Eleving Group galvenais birojs? Ko dara darbinieki Rīgā?

Mūsu kompānijai Latvija ir kā biznesa operāciju centrs ar shared service center principu, un Rīgā atrodas uzņēmuma galvenais birojs ar teju 150 darbiniekiem. Mazāks birojs mums ir arī Viļņā, kur strādā 30 darbinieki. Šie divi biroji ir Grupas smadzenes, kur notiek produktu attīstīšana, stratēģisku lēmumu pieņemšana, IT risinājumu izstrāde un ieviešana. Varētu teikt, ka šeit tiek nodrošināti dažādi biznesa pārvaldības pakalpojumi mūsu valstu darbiniekiem.

Lokālās komandas tikmēr atbild par operatīvajām biznesa darbībām, piemēram, kredītu izsniegšanu un apkalpošanu, produktu pārdošanu u.tml. Tā ir veselīga vertikālā sadarbība, kuras rezultātā Latvijas un Lietuvas biroji palīdz pārējiem Grupas darbiniekiem pieņemt pareizus un informētus lēmumus, daloties ar savu ekspertīzi, veicot apmācības un nodrošinot vienotu izpratni par biznesa standartiem. Man patīk izmantot piemēru par daudzfunkcionālu aģentūru, kas sniedz dažādus pakalpojumus. Tāds salīdzinājums atbilstu Rīgas un Viļņas birojiem. Turklāt Latvija mums ir kā laboratorija, kur varam pārbaudīt jaunās produktu koncepcijas un sistēmas un pēcāk tās ieviest citos Grupas tirgos.

Pēdējo trīs gadu notikumi kopumā ir atstājuši plašu ietekmi uz dažādām jomām. Kā noslēdzāt pandēmijas laiku, piemēram, 2021. gada rezultāti? Kādi ir pēdējo deviņu mēnešu rezultāti kompānijas darbā?

Pandēmijas gadi jāskata kopā. Pandēmija sākās 2020. gadā. Šis gads bija izaicinošs arī mūsu biznesam. Tas prasīja laiku adaptēties jaunajiem apstākļiem. Mums nācās izbeigt biznesa darbības dažos no mūsu tirgiem, kuros Covid-19 pandēmijas apstākļos bija grūti nodrošināt izaugsmi. Saprotams, ka iziešana no tirgus agrīnā stadijā rada zaudējumus, tomēr absolūtos skaitļos arī 2020. gads bija ar pozitīvu peļņas rādītāju. Visus negatīvos 2020. gada efektus un robus mēs dzēsām un aizlāpījām gadu vēlāk, kas arī bija ar peļņu. Es pat teiktu, ka esam viena no nedaudzām finanšu jomas kompānijām mūsu reģionā, kas pēdējo piecu gadu laikā ir spējusi tik strauji palielināt apgrozījumu. Tam pamatā bija ne vien pārdomāta stratēģija ar precīzu risku analīzi, bet arī aktīvais darbs investīciju piesaistē.

Mūsu finanšu struktūras mugurkauls ir 2021. gadā emitētās obligācijas par kopējo summu 205 miljoni eiro. No termiņa perspektīvas tas ir vidēja termiņa un ilgtermiņa kapitāls, kur 30 milj. eiro dzēšanas termiņš ir 2024. gadā, 150 milj. eiro - 2026. gadā un 25 milj. eiro - 2031. gadā. Papildus šiem finansējuma avotiem mēs intensīvi strādājam arī Mintos platformā, caur kuru ir piesaistīti aptuveni 70 milj. eiro. Šī visa ir nauda, ko mēs piesaistījām laikā, kad kapitāla tirgos bija izdevīgāki investīciju piesaistes nosacījumi. Tas atmaksājas šodien. Pavisam nesen publiskojām savus 9 mēnešu darbības rezultātus. Tie ir labāki nekā jebkad, jo esam nopelnījuši gandrīz 20 milj. eiro. Mūsu kredītportfelis ir lielākais kompānijas pastāvēšanas vēsturē, labākā EBITDA, labākie ieņēmumi utt. Šo nenoteiktības periodu ekonomikā esam pārvarējuši izcili.

Vai var teikt, ka Ukrainas kara izraisītajai ekonomiskajai krīzei nav nekādas ietekmes uz kreditēšanas biznesu?

Ietekme noteikti ir. Mums ir bizness Ukrainā. Lai arī neliels, bet ir, un tas ir ietekmēts vistiešākajā mērā. Tomēr mums ir arī zināmas priekšrocības, jo Grupas bizness ir izvērsts 14 aktīvajos tirgos, un tas mums palīdz diversificēt riskus. Ja vienā no tirgiem notiek kaut kas pilnīgi negaidīts vai kā Ukrainas gadījumā - katastrofāls, tas nenozīmē, ka mēs uzreiz sākam strādāt ar zaudējumiem. Pārējie tirgi, kuros ir veiksmīgāki biznesa rezultāti un kas nesaskaras ar ārējiem izaicinājumiem, ir spējīgi kompensēt citos tirgos radušos zaudējumus.

Vai izjūtat ekonomikas bremzēšanos kopumā?

90% gadījumu un pārliecinoši lielākajā daļā no mūsu tirgiem - nē! Pat līdz šim brīdim. Protams, apkures sezona Baltijā tikai sākas, un, iespējams, tas radīs problēmas noteiktai daļai klientu, un potenciāli ierobežotā apmērā tas varētu ietekmēt arī portfeļa kvalitāti. Tomēr mēs neredzam signālus, kas varētu liecināt par tāda apmēra krīzi, kāda pasauli piemeklēja 2007. gadā. Gan cilvēki, gan uzņēmumi šobrīd ir daudz gatavāki. Arī mēs pēdējos mēnešos esam kļuvuši mazliet piesardzīgāki kredītu izsniegšanā, tāpat ir veiktas korekcijas attīstības stratēģijā, bet tas ir drīzāk saistīts ar risku apzināšanos un proaktīvu darbību, nevis atbildi uz jau reālām sekām. Es prognozēju, ka šī krīze nebūs tik smaga, kā daudzi domā, un vidējam patērētājam gada noslēgums nebūs katastrofāls.

Kreditēšanā Āfrikas valstis un daļa Āzijas valstu, tāpat Balkāni tiek uzskatīti par riska zonām. Kā jūtaties šajos tirgos? Tieši kā garantējat naudas atgūšanu?

Ir grūti iedomāties biznesu, kurā nav risku. Jautājums ir drīzāk par to, cik augsta ir uzņēmuma gatavība šos riskus sagaidīt ar spēcīgu stratēģiju un rīcības plānu. Apgūstot jaunu tirgu, tas pirmkārt ir jāiepazīst, jāsaprot, kādi ir patērētāji, tendences, ieradumi. Paaugstināta riska tirgos viens no svarīgākajiem jautājumiem ir par spēju ticami pārbaudīt potenciālā klienta ienākumus. Vairumā valstu šādi dati ir pieejami centralizētās datubāzēs un ir pietiekami attīstīti analīzei un interpretācijai. Arī Kenijā! Ja salīdzinām Keniju ar Latviju, tad šī valsts ir izlaidusi kredītkaršu posmu. Viņi pāreju uz digitālajiem norēķiniem sāka uzreiz ar e-maciņiem. Proti, teju katram kenijietim ir viedtālrunis, kurā ir e-maciņa aplikācija, ko viņi izmanto ikdienas norēķiniem, piemēram, veikalā, degvielas uzpildes stacijā, tirgū u.c.

Tāpat Kenijā ir attīstīta maksāšana ar īsziņām. Turklāt viņiem ir lēts un pieejams mobilais internets, un tas sniedz iespēju pat par suvenīra iegādi ielas malā samaksāt ar viedtālruni. Telefons ir ļoti labs rīks, kas parāda gana precīzu ainu par patēriņu un cilvēka finanšu iespējām. Mūsu uzdevums ir vien saprast, vai kreditējam īsto patērētāju. Tāpat šajos tirgos mēs cenšamies paturēt kontroli pār finansēto transportlīdzekli. Tas nozīmē to, ka līdz pat pēdējā maksājuma veikšanai formālais transportlīdzekļa īpašnieks esam mēs. Cilvēki ļoti labi saprot, ka, nepildot savas saistības, viņi šo transportlīdzekli var zaudēt, tādēļ maksājumu disciplīna mūsu portfelī saglabājas ļoti augsta. Āfrikas tirgos turklāt visiem motocikliem ir GPS raidītājs un KASKO apdrošināšana, kas nozīmē, ka mūsu riski ir minimizēti un arī klients ir pasargāts pret dažādiem satiksmes negadījumiem vai transportlīdzekļa zādzībām. Ja patērētājs ir pārbaudīts, sasniedzams un uzticams, tad nav pamata lielam satraukumam par biznesu.

Jau minējāt dažādu obligāciju emisijas. Vai var teikt, ka naudas piesaiste jūsu uzņēmumam šobrīd nav izaicinājumu vai problēmu sarakstā?

Investīciju piesaiste vienmēr ir izaicinoša, tomēr mūsu kompānija atrodas labās pozīcijās. Mēs jau 10 gadus esam tirgū un esam atstājuši skaidri nolasāmas pēdas gan Rietumeiropā, gan Lielbritānijā. Pēdējo piecu gadu laikā emitējam obligācijas kā Latvijā, tā Eiropā. Mēs tās refinansējam, kas nozīmē, ka mums ir uzticama investoru bāze. Kopumā obligācijās esam piesaistījuši vairāk nekā 205 miljonus eiro, un Baltijā esam starp lielākajiem naudas piesaistītājiem. Mēs arī sadarbojamies ar vietējām bankām. Mums ir kredītlīnijas. Proti, finanšu līdzekļu pieejamībā mūsu darbība ir pietiekami diversificēta un paredz rezerves iespējas, ja pēkšņi kādā no ierastajiem kanāliem nauda nav pieejama. Tieši šobrīd investori ir daudz piesardzīgāki, tomēr tas netraucē mums atrast nepieciešamo finansējumu, ja tāds nepieciešams. Visbeidzot, jāatzīst, ka pagājušais gads naudas piesaistē bija ārkārtīgi auglīgs, tādēļ šobrīd kompānijā nav satraukuma par līdzekļu trūkumu.

Pastāstiet nedaudz sīkāk par e-motociklu finansēšanas programmu sadarbībā ar Bolt Āfrikā! Tirgus ir pietiekami attīstīts? Uzlādes iespējas, spēja atmaksāt šos pirkumus?

Mēs Kenijā jau iepriekš finansējām motociklu iegādi, un e-motocikli ir šīs programmas turpinājums. Mums ir interesanti paplašināt elektromotociklu izmantošanas mērogu Āfrikas tirgū, jo tas veicina ne vien klimatam draudzīgas mobilitātes popularitāti, bet arī mūsu produktu daudzveidīgumu. Elektromotocikls ilgtermiņā būs lētāks par iekšdedzes dzinēja analogu, turklāt tas rada mazāku CO2 un skaņas piesārņojumu, kas ir nozīmīgs faktors pilsētās, kurās dzīvo daudzi miljoni iedzīvotāju. Turklāt mēs finansējam motociklu vadītājus, kuri tos iegādājas, lai nodrošinātu sev ienākumus. Bolt šajā projektā ir kompānija, kas apvieno šādus cilvēkus (kurjerus, pasažieru pārvadātājus), kamēr mēs esam tie, kas nodrošina šiem cilvēkiem finansējumu e-motocikla iegādei.

Saprotams, ka iekšdedzes dzinēju lietošana Kenijā ir vienkāršāka un šāda tipa transportlīdzekļi būs izplatītāki vēl krietnu laiku, jo klientam nav jāuztraucas par transportlīdzekļa uzlādi. Tomēr mūsu projektā arī tas ir atrisināts, jo pakalpojumā ietilpst arī tukšas baterijas nomaiņa pret pilnu. Kopumā es uzskatu, ka elektromobilitāte ir mobilitātes nākotne. Tas, ko es saredzu Kenijā, līdzīgi kā viņi ir izlaiduši kredītkaršu posmu ceļā uz digitāliem norēķiniem, viņi var izlaist kādu posmu elektromobilitātes attīstībā un sākt uzreiz no kāda modernāka posma.

Ja salīdzinām Kenijas elektromotociklus un Latvijas Teslas, ārēji var šķist, ka šeit mums ir pats dārgākais iespējamais risinājums. Teslas taču ir dārgas! Kādēļ šāda izvēle?

Kādēļ gan nē! Ja elektromobilitāte noteiks nākotnes pārvietošanos, tad elektroautomašīnu koplietošana ir lielisks risinājums. Starpposms, kurā sabiedrība tiek pieradināta pie elektriskajiem mobilitātes risinājumiem. Turklāt koplietošanas gadījumā patērētājs dienā veic īsas distances, un uzlāde dienas gaitā nav problēma. To pa nakti veic kompānijas darbinieki. Latvijā jau ir bijušas auto koplietošanas platformas, tādēļ cilvēki ir pazīstami ar šo koncepciju.

Iepriekš gan šis piedāvājums bija samērā garlaicīgs, jo bija jāizvēlas starp mazlitrāžas automašīnām, kas turklāt ir ar diezgan vienkāršu komplektāciju un faktiski noderēja tikai nokļūšanai no punkta A uz punktu B. Nekā aizraujoša! Tesla tikmēr ir pilnīgi cita pieredze, dizains, ērtības, braukšanas pieredze. Un arī ekoloģija! Manuprāt, arī pakalpojuma cena ir konkurētspējīga, un par to liecina OX drive pirmo mēnešu rezultāti. Cilvēki ir zinātkāri, viņi vēlas pamēģināt, kā ir braukt ar daudz apspriesto Teslu, un ir daudzi, kuri pie Teslām arī paliek. Nākotnē šo pakalpojumu plānojam piedāvāt arī citos tirgos, bet līdz tam varam baudīt elektroauto koplietošanas pieredzi ar 45 Teslām tepat Latvijā.

Pēdējo gadu laikā Lietuvas finanšu nozares, kurā ietilpst gan finanšu tehnoloģijas, gan bankas, gan cita veida finanšu instrumenti, attīstība ir daudz straujāka nekā Latvijā. Kādēļ tā, kur iemesli?

Es domāju, ka abās valstīs finanšu nozare kopumā ir pietiekami attīstīta. Ir daudz nozares spēlētāju un gana veselīga konkurence. Iespējams, ka apstāklis, kas palīdzēja Lietuvas fintech jomai pēdējos piecos gados attīstīties straujāk, ir Lietuvas Centrālās bankas rīcība, kas veicināja ārvalstu investīciju ieplūšanu tirgū. Tika vienkāršots process, kā tiek iegūta speciālā banku darbības licence. Šobrīd, ja jums ir bankas darbības licence vienā ES tirgū, tad ir iespēja veikt operācijas visā ES tirgū, un kādēļ gan šo licenci neiegūt kādā no Baltijas valstīm! Lietuva šo iespēju izmantoja mazliet sekmīgāk, un tas, visticamāk, atspoguļojas nozares attīstības grafikos. Otrs attīstību veicinošais faktors bija maksājumu platformu licencēšana.

Liels skaits maksājumu platformu ir atvērtas tieši Lietuvā. Es neesmu liels eksperts nozares kopējā novērtējumā Latvijā, bet domāju, ka Lietuvas gadījumā panākumu atslēga ir vairāku darbību un apstākļu kokteilis. Tie nav tikai Centrālās bankas lēmumi, tas arī ir šo lēmumu mārketings. Nepietiek tikai ar veiksmīgu regulējumu, ārvalstu kompānijai ir jāuzzina par to, ka ir iespēja atnākt uz Baltiju un dibināt šeit uzņēmumu. Investoram ir svarīgi saprast arī, vai būs pieejami cilvēki, IT resursi un daudzas citas lietas. Visticamāk, Lietuva ir spējusi pasniegt šo komplektu investoriem labāk, un tādēļ mēs varam redzēt straujāku nozares izaugsmi. Pēc būtības AML prasības finanšu nozares spēlētājiem visās Baltijas valstīs ir ļoti līdzīgas, jautājums ir par procedūru, par pašu procesu - kā un cik ilgā laikā ir iespējams kaut ko izdarīt. Regulējuma stingrība vai kopējās prasības lomu nespēlē. Lietuvas izaugsmes pamatā ir jaunu investoru un spēlētāju ienākšana tirgū, un to atnākšanas pamatā nav regulējums, kas visai Eiropai ir noteikts ar direktīvu.

Pirms 20 gadiem nebija finanšu tehnoloģiju nozares, bija ātrie kredīti. Jūsu kompānija radās pirms 10 gadiem, tomēr cilvēki vēl joprojām domā par šo nozari kā par ātrajiem kredītiem, turklāt ar sava veida negatīvu fonu. Kādēļ finanšu tehnoloģiju nozari nevar pielīdzināt ātro kredītu izsniedzējiem pagātnē?

Finanšu tehnoloģiju nozarē ir ļoti dažāds pakalpojumu kopums, kur bez kreditēšanas ir arī daudz citu lietu – identifikācijas rīki, datu analīze, maksājumu drošība, maksājumu platformas u.c. Šiem produktiem tiešā veidā nav saistības ar kreditēšanu. Ja raugāmies uz kreditētājiem finanšu tehnoloģiju nozarē, tad primārajam fokusam jābūt uz tehnoloģiju, nevis kreditēšanu. Šis bizness ir par ātrumu un ērtību, kas dod iespēju apkalpot lielu skaitu klientu ar nelielu darbinieku skaitu.

Fintech Latvijā pilnīgi noteikti vairs nav tikai par īstermiņa patēriņa aizdevumiem, tā ir piesātināta un inovatīva ekosistēma, kurā ir daudz jaunuzņēmumu. Turklāt pati alternatīvo kredītu joma ir būtiski mainījusies un kļuvusi nobriedušāka, atbildīgāka un vērsta uz ilgtermiņa attīstību. Tāpat gan tradicionālais banku sektors, gan alternatīvo finanšu pakalpojumu sniedzēji patiesībā piedāvā salīdzināmus pakalpojumus. Īstermiņa aizdevumu vai auto kredītu var saņemt kā pie vieniem, tā pie otriem. Arī procentu likmes ir noregulētas ar nepārprotamu likumu. Es domāju, ka šobrīd atšķirība ir vairāk pašā finanšu tehnoloģijā un produktu pieejamībā, nevis produktā pēc būtības.

Gan finanšu tehnoloģiju nozares uzņēmumi, gan klasiskā kreditēšana nodarbojas ar automašīnu līzingu vai iegādes kreditēšanu. Vai nozares konkurē savā starpā?

Daudz kas ir atkarīgs no klienta un tā, ko viņš vēlas saņemt. Nozaru uzņēmumi piedāvā dažādus pakalpojumus, un, runājot konkrēti par autolīzingu, ir ļoti dažādi tirgus segmenti. Piemēram, ir auto pircēji, kuriem obligāts priekšnoteikums ir apskatīt mašīnu klātienē, un tikai pēc tam viņi domā par iegādes finansēšanas veidu. Šajā mirklī, ja ir iespēja piedāvāt sadarbības partnerim ātru rīku, tad, klientam apskatot mašīnu, viņš saņem piedāvājumu. Saprotams, ka ir iespējams izkonkurēt piedāvājumu, kas liek gaidīt divas vai pat trīs dienas, līdz tiks paziņots finansēšanas modelis. Te tehnoloģija un ātrums var arī pārspēt labāku kredīta cenu. Savukārt, ja piedāvājumi tirgū ir līdzīgi, tad tieši ātrums ir izšķirīgs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eleving Group 23. septembrī uzsāka publisko akciju piedāvājumu Baltijā un Vācijā, kopumā piedāvājot 24,5 miljonus akciju par cenu no 1,6 līdz 1,85 eiro, kas kapitāla izteiksmē nozīmē aptuveni 40 miljonus eiro. Tā ir lielākā privātas kompānijas akciju emisija Latvijā un viena no prāvākajām Baltijas kapitāla tirgū. Piedāvājums noslēdzas 8. oktobrī.

Latvijā dibinātā finanšu tehnoloģiju uzņēmumu grupa Eleving Group darbu sāka 2012. gadā, pirmsākumos piedāvājot transportlīdzekļu finansēšanas pakalpojumus. Grupas galvenā misija ir apkalpot sabiedrības grupas, kas nav tradicionālo banku klienti, un veicināt iekļaujošu ekonomiku ar inovatīviem, viegli lietojamiem un saprotamiem finanšu produktiem. Eleving Group transportlīdzekļu finansēšanas segments iekļauj nodrošinātos aizdevumus un mobilitātes pakalpojumus un veido aptuveni divas trešdaļas no visa portfeļa. Tā vadošais zīmols ir Mogo. Savukārt trešdaļu no portfeļa veido nenodrošinātie patēriņa finansēšanas pakalpojumi, ko primāri piedāvā Balkānos un Āfrikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group uzsāk apmaiņas piedāvājumu Mogo AS 2021/2024 obligāciju turētājiem

Db.lv,26.09.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātā globālā finanšu tehnoloģiju grupa Eleving Group ir izsludinājusi obligāciju apmaiņas piedāvājumu, kā rezultātā obligacionāri, kuru īpašumā ir Mogo AS 2021/2024 obligācijas ar ISIN kodu LV0000802452, tās var apmainīt pret jaunajām Eleving Group nodrošinātajām un garantētajām obligācijām ar dzēšanas termiņu 2028. gadā.

Eleving Group obligāciju apmaiņas piedāvājuma periods ilgs no 2023. gada 26. septembra līdz 13. oktobrim. Visiem esošajiem Mogo AS nenodrošināto obligāciju (ISIN LV0000802452) turētājiem tiek piedāvāta iespēja apmainīt esošās obligācijas pret jaunajām Eleving Group nodrošinātajām un garantētajām obligācijām ar augstāku kupona likmi.

Katras obligācijas nominālvērtība ir noteikta EUR 100,00 apmērā. Jauno obligāciju dzēšanas termiņš ir 2028. gadā, bet to kupona likme būs noteikta 12-13,5% robežās, ar procentu izmaksu reizi ceturksnī. Galējā kupona likme tiks noteikta līdz 2023. gada 2. oktobrim.Tā kā obligāciju nominālvērtības atšķiras, to apmaiņas attiecība ir noteikta 1:10, t. i., viena Mogo AS obligācija (ISIN LV0000802452) dod tiesības tās turētājam to apmainīt pret desmit jaunām Eleving Group eiroobligācijām (ISIN DE000A3LL7M4).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eleving Group, viens no Baltijas veiksmīgākajiem finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem, kas strādā transportlīdzekļu un patēriņa finansēšanas jomās 16 pasaules valstīs, ir uzsācis sākotnējo publisko akciju piedāvājumu (IPO), kura parakstīšanās periods ilgs līdz 8. oktobrim.

Privātie un institucionālie investori no Baltijas un Vācijas ir aicināti piedalīties šī gada lielākajā IPO un vienā no lielākajiem, kādu jebkad ir īstenojis privāta kapitāla uzņēmums Baltijas valstīs.

Eleving Group ir dibināts 2012. gadā Latvijā, ar mērķi nodrošināt pieejamus un ērti lietojamus transportlīdzekļu finansēšanas pakalpojumus. Šobrīd uzņēmums ar desmit dažādiem zīmoliem veiksmīgi strādā jau 16 valstu tirgos Eiropā, Āfrikā un Āzijā. Tā vadošais zīmols ir Mogo.

Uzņēmuma reģistrēto klientu bāze pārsniedz 1,3 milj. klientu visā pasaulē. Pēdējo septiņu gadu laikā Eleving Group ir uzrādījis ikgadējo biznesa izaugsmi 26% apmērā un nākamajos trīs gados pēc IPO plāno teju dubultot biznesa apjomus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Eleving Group deviņu mēnešu periodu noslēdz ar 11% neto portfeļa pieaugumu un koriģēto EBITDA 58,5 miljonu eiro apmērā

Sadarbības materiāls,15.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātais finanšu tehnoloģiju uzņēmums Eleving Group ir paziņojis neauditētos rezultātus par deviņiem mēnešiem, kas noslēdzās šā gada 30. septembrī. Deviņos mēnešos Grupas ieņēmumi sasniedza 142,5 miljonus eiro, savukārt neto portfelis 327,3 miljonus eiro, kas ir par 11% vairāk nekā iepriekšējā ceturksnī.

Pārskata periodu Grupa noslēdza uzrādot stabilus finanšu rezultātus, pateicoties diversificētai uzņēmējdarbībai un sabalansētai ieņēmumu plūsmai no visām pamatdarbības jomām. Elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti deviņu mēnešu ieņēmumos veidoja EUR 37,7 milj, kamēr nomas un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi sasniedza EUR 51,0 milj. Tikmēr patēriņa finansēšanas produkti ieņēmumu kopējā apjomā veidoja EUR 47,3 milj. jeb par 8% vairāk nekā aizvadītā gada deviņos mēnešos. Augstvērtīgos rezultātus šajā segmentā galvenokārt veicināja ExpressCredit biznesa integrācija un veiksmīga operacionālā darbība Balkānos.

Grupas koriģētā EBITDA attiecīgajā periodā sasniedza 58,5 miljonus eiro, salīdzinot ar 51,5 miljoniem eiro pirms gada, savukārt koriģētā neto peļņa pirms valūtas maiņas darījumiem pieauga līdz 23,5 miljoniem eiro, kas ir par 5,3 miljoniem eiro vairāk nekā 2022. gada deviņos mēnešos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nasdaq Rīga Baltijas oficiālajā sarakstā un Frankfurtes biržas regulētajā tirgū 16.oktobrī uzsākta Latvijā dibinātās finanšu tehnoloģiju uzņēmumu grupas Eleving Group akciju tirdzniecība.

“Sveicam Eleving Group ar veiksmīgi īstenoto IPO. Tas nenoliedzami ir šī gada spilgtākais notikums ne tikai Latvijas, bet arī Baltijas kapitāla tirgos. Pirmkārt, tas ir vēsturiski lielākais IPO Latvijā, otrkārt, no šodienas uzņēmuma akcijas ir pieejamas tirdzniecībai Nasdaq Baltijas un arī Frankfurtes biržās. Tā ir lieliska ziņa visiem tiem uzņēmējiem, kas mērķē uz liela apjoma kapitāla piesaisti. Tā ir laba ziņa arī investoriem, jo tirgū ienāk jauns, strauji augošs un ambiciozs uzņēmums”, gandarījumu pauž Liene Dubava, Nasdaq Riga vadītāja.

"Šis ir ievērojams sasniegums, kas bruģē mūsu ceļu uz ilgtermiņa izaugsmi. Turklāt ar 29 milj. eiro piesaisti šis ir kļuvis arī par lielāko IPO Latvijas vēsturē, ko īstenojis privātā kapitāla uzņēmums. Sasniegtais rezultāts apliecina mūsu ilggadējo pieredzi un stratēģisko pieeju, kas ir vairojusi investoru uzticību Eleving Group stāstam. Esam dziļi pateicīgi vairāk nekā 4500 jaunajiem akcionāriem, kas mums ir pievienojušies, kā arī mūsu IPO partneriem – LHV, Signet, Warburg un citiem par nenovērtējamo atbalstu. Īpaša pateicība arī Nasdaq Baltic par to, ka visi ar biržu saistītie procesi bija izplānoti līdz mazākajai detaļai, lai mūsu ienākšana kapitāla tirgū būtu veiksmīga,” teic Eleving Group izpilddirektors Modestas Sudnius.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātā globālā finanšu tehnoloģiju grupa Eleving Group ir uzsākusi publisko obligāciju piedāvājumu Baltijas valstīs. Līdz 20. oktobrim ikviens var parakstīties uz jaunajām obligācijām ar fiksētu gada procentu likmi 13% apmērā.

Jaunās obligācijas tiek piedāvātas gan privātajiem, gan profesionālajiem jeb institucionālajiem investoriem. Pieteikšanās uz obligāciju iegādi būs spēkā līdz šā gada 20. oktobrim, un saskaņā ar obligāciju emisijas prospektu, kopējais emisijas apjoms sākotnēji ir ierobežots līdz 75 000 000 milj. eiro. Tas nozīmē, ka iegādei kopumā būs pieejamas 750 000 parāda vērtspapīra vienības ar nominālvērtību 100 eiro apmērā. Lai kļūtu par jauno obligāciju turētāju, investoram ir jāveic investīcija vismaz 1000 eiro apmērā, proti, jāiegādājas vismaz 10 obligācijas.

Obligāciju dzēšanas termiņš ir 2028. gada 31. oktobris, bet procentu izmaksa paredzēta reizi ceturksnī uz investora bankas kontu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

ASV Starptautiskās attīstības finanšu korporācija un Eleving Group paraksta nodomu vēstuli par 10 milj. ASV dolāru aizdevumu

Eleving Group,30.05.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizdevums, kura atmaksas termiņš ir noteikts pēc septiņiem gadiem, tiks piešķirts Eleving Group meitasuzņēmumam Kenijā. Aizdevuma mērķis ir paplašināt elektrisko transportlīdzekļu finansēšanas portfeli un palielināt zaļās mobilitātes alternatīvas pašnodarbinātajiem un MVU Kenijā.

Saskaroties ar klimata pārmaiņām, Kenijas valdība līdz 2030. gadam plāno samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas, veicinot bezemisiju mobilitāti valstī. Transporta nozarē, kas rada 67% ar enerģiju saistītā CO2 un 11,3% no kopējām emisijām, darbojas ievērojams skaits mazo uzņēmēju, kuriem nav pieejams finansējums transportlīdzekļu iegādei, kas nereti kalpo kā peļņas gūšanas instruments. Ar šo ieguldījumu ASV Starptautiskās attīstības finanšu korporācija (U.S. Internationl Devleopment Finance Corporation - DFC) un Eleving Group vēlas veicināt ilgtspējīgāku mobilitāti, piedāvājot transportlīdzekļu finansējumu privātpersonām un MVU segmentam transporta nozarē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pieprasījums pēc Eleving Group akcijām 1,2 reizes pārsniedzis bāzes piedāvājumu IPO ietvaros

Db.lv,09.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Profesionālie un privātie investori no Baltijas valstīm un Eiropas izrādīja lielu interesi par Eleving Group sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO): kopumā 4515 investori parakstījās uz uzņēmuma akcijām par kopējo summu 33 miljoni eiro, piedāvājuma bāzes apjomam tiekot pārsniegtam 1,2 reizes. Šis ir kļuvis par vēsturiski lielāko IPO Latvijā.

Eleving Group novēroja augstu pieprasījumu gan no privāto, gan institucionālo investoru puses. Institucionālie investori, tostarp fondi un privātā kapitāla pārvaldnieki no Baltijas un Rietumeiropas, veidoja 72% no kopējā emitēto akciju skaita.

IPO ietvaros uzņēmums piesaistīja 4466 privātos investorus, kas veidoja 28% no kopējā emitēto akciju skaita. Mērot pēc privāto investoru pieprasījuma apjoma Baltijas valstīs, aktīvākie bija investori no Igaunijas ar 52%, kam sekoja investori no Latvijas ar 36% un investori no Lietuvas ar 12% no kopējā pieprasījuma pēc akcijām. Vidējais privāto investoru vienas investīcijas apjoms bija 1994 eiro. Konsultējoties ar AS LHV Pank, uzņēmums ir noteicis galīgo piedāvājuma cenu 1,70 eiro apmērā par vienu akciju. Rezultātā piedāvājuma apjoms tika noteikts 29 miljonu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group pārņems finanšu pakalpojumu sniedzēju EC Finance Group

Db.lv,19.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātā finanšu tehnoloģiju kompānija Eleving Group ir uzsākusi SIA EC Finance Group integrāciju sava tiešā meitasuzņēmuma AS Eleving Finance biznesa portfelī.

EC Finance Group, kas plašāk pazīstams ar ExpressCredit zīmolu, ir patēriņa finansēšanas pakalpojumu sniedzējs Dienvidāfrikas reģionā. Darījuma rezultātā Eleving Group pārņem uzņēmuma aktīvus, meitasuzņēmumus un klientu portfeli, kā arī palielina Eleving Group pašu kapitālu.

Kā norāda Eleving Group izpilddirektors Modests Sudņus, tad šis ir bijis izsvērts un stratēģisks lēmums, ar ko iecerēts paplašināt kompānijas darbību Āfrikas reģionā. Eleving Group jau šobrīd strādā Kenijas un Ugandas tirgos, kur piedāvātais pamatprodukts ir transportlīdzekļu finansēšana, primāri apkalpojot pašnodarbināto un MVU segmentu. Līdz ar EC Finance Group pārņemšanu, Eleving Group esošajam portfelim Āfrikā tiek pievienota Botsvāna, Namībija, Lesoto un Zambija. Jaunajos tirgos Eleving Group plāno turpināt piedāvāt esošos patēriņa finansēšanas pakalpojumus, kā arī ieviest jaunus produktus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group piesaistījusi 10 miljonus eiro biznesa attīstīšanai Rumānijā

Db.lv,16.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātais nebanku kreditētājs "Eleving Group" ir piesaistījis 10 miljonus eiro tālākai biznesa attīstīšanai Rumānijā, informē uzņēmumā.

Aizdevumu piešķīris fonds "ACP Credit", kas darbojas uzņēmumu kreditēšanā Centrāleiropas reģionā.

"Eleving Group" izpilddirektors Modests Sudņus atzīmē, ka ārpus "Mintos" aizdevumu platformas, "ACP Credit" ir pirmais piesaistītais ārējais investīciju partneris Rumānijā.

Sudņus skaidro, ka "Eleving Group" Rumānijas tirgū darbojas kopš 2016.gada, un tas ir kļuvis par vienu no grupas lielākajiem tirgiem. Piesaistītie līdzekļi palīdzēs "Eleving Group" apstvērt iespējas turpmākām investīcijām, kā arī spert nākamo soli biznesa attīstībā. Piesaistītie līdzekļi tiks izmantoti "Mintos" saistību refinansēšanai un "Mogo Romania" portfeļa paplašināšanai.

"Eleving Group" apgrozījums pērn deviņos mēnešos bija 142,5 miljoni eiro, kas ir par 2,7% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2022.gadā, savukārt kompānijas peļņa pieauga par 3,7% un bija 19,4 miljoni eiro. Vienlaikus "Eleving Group" neto portfelis septembra beigās bija 327,3 miljonu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group veiks IPO Baltijā un Frankfurtē

Db.lv,11.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eleving Group sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) rezultātā akcijas plānots kotēt Nasdaq Riga Baltijas oficiālajā sarakstā un Frankfurtes biržas regulētajā tirgū.

Plānotais IPO galvenokārt sastāvēs no Eleving Group jaunās emisijas parasto akciju piedāvājuma un potenciāli arī esošo akciju piedāvājuma, ja jauno emisijas akciju pieprasījums pārsniegs piedāvājumu.

Akcijas būs pieejamas privātajiem investoriem Latvijā, Igaunijā, Lietuvā un Vācijā publiskā piedāvājuma ceļā un privātā piedāvājuma veidā kvalificētiem institucionālajiem investoriem Eiropā.

Eleving Group ir iecēlusi AS LHV Pank par galveno IPO organizētāju, savukārt Signet Bank AS, Auerbach Grayson & CO un M.M. Warburg & CO iecelti par emisijas līdzorganizētājiem. Pie IPO realizācijas strādās arī virkne pārdošanas aģentu no Eiropas un ASV, tikmēr Aalto Capital nodrošinās Eleving Group un tās akcionāru finanšu konsultēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eleving Group līdz šim ir bijis zināms kā viens no aktīvākajiem obligāciju emitentiem Baltijā, kas 10 gadu laikā ir piesaistījis teju 400 miljonus eiro caur šo instrumentu. Tagad kompānijas vadība ir pieņēmusi lēmumu doties biržā ar pirmreizējo publisko akciju piedāvājumu (IPO), sniedzot iespēju investoriem ieguldīt globāli augošā biznesā un saņemt dividendes divreiz gadā.

Lai saprastu piedāvājumu, uzņēmuma mērķus un investoru iespējas, Dienas Bizness iztaujāja Eleving Group izpilddirektoru Modestu Sudņu.

Ne pirmo reizi sniedzat interviju Dienas Biznesam, tomēr aicināšu atgādināt, kas ir Eleving Group un kas ir tā pamata bizness?

Esam eksportējošs finanšu tehnoloģiju uzņēmums, kas ir dibināts Latvijā 2012. gadā un kas strādā divos segmentos – transportlīdzekļu un patēriņa finansēšanā. Transportlīdzekļu finansēšana veido 2/3 no mūsu biznesa, tādēļ uzskatāma par mūsu pamatdarbības jomu, ko esam izvērsuši 10 tirgos. Tikmēr patēriņa finansēšana, ko nodrošinām pamatā Āfrikā un Balkānos, veido attiecīgi 1/3 no portfeļa. Šobrīd 55% no mūsu biznesa atrodas Eiropā, 32% Āfrikā, bet atlikušos 13% veido tirgi, kas atrodas citās lokācijās, piemēram, Āzijā un Kaukāzā. Ja runājam produktu kategorijās, tad nodrošinām dažāda veida finansēšanas produktus, sākot ar tradicionāliem auto kredītiem, turpinot ar līzinga un atgriezeniskā līzinga pakalpojumiem un noslēdzot ar automašīnu nomu, koplietošanu un patēriņa finansēšanas produktiem. Kenijā un Ugandā mēs piedāvājam arī īpašus automašīnu un motociklu finansēšanas produktus pašnodarbinātajiem un mazajiem uzņēmējiem, kur transportlīdzeklis ir peļņas gūšanas instruments. Kopumā strādājam 16 tirgos, fokusējoties uz augošām un gana spēcīgām ekonomikām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group sešos mēnešos sasniedz 13,6 miljonu eiro peļņu

Db.lv,10.08.2023

Eleving Group finanšu direktors Māris Kreics (no kreisās) un Eleving Group izpilddirektors Modests Sudņus.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātais finanšu tehnoloģiju uzņēmums Eleving Group ir paziņojis neauditētos pirmā pusgada rezultātus. Pārskata perioda beigās grupas ieņēmumi sasniedza 90,6 milj. eiro, savukārt neto portfelis sasniedza 295,1 milj. eiro.

2023. gada pirmo pusgadu grupa noslēdza uzrādot stabilus finanšu rezultātus, pateicoties diversificētai uzņēmējdarbībai un sabalansētai ieņēmumu plūsmai no visām trim pamatdarbības jomām. Elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti sešu mēnešu ieņēmumos veidoja EUR 25,2 milj., kas ir par 7,2% vairāk nekā 2022. gada sešos mēnešos.

Ieņēmumu pieaugumu veicināja stabilais sniegums produktīvo aizdevumu jomā motociklu taksometru segmentā Austrumāfrikā. Nomas un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi sasniedza EUR 34,0 milj., kas ir par 7,9% vairāk nekā attiecīgajā pārskata periodā pirms gada. Attiecīgo ieņēmumu pieaugumu galvenokārt noteica portfeļa pieaugums Rumānijā un lielākajā daļā citu Grupas tirgu. Tikmēr patēriņa finansēšanas produkti pirmā pusgada ieņēmumu kopējā apjomā veidoja EUR 27,6 milj. jeb par 11% mazāk nekā aizvadītā gada pirmajos sešos mēnešos. Negatīvo ieņēmumu dinamiku noteica galvenokārt Ukrainas portfeļa samazināšanās, jo ieņēmumi visos citos patēriņa finanšu tirgos attiecīgajā laika posmā ir palielinājušies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā liecina Eleving Group konsolidētais finanšu pārskats par periodu, kas noslēdzās šā gada 30. jūnijā, uzņēmums ir uzlabojis rezultātus visos galvenajos biznesa rādītājos, tostarp arī EBITDA rādītājā, kas ir sasniedzis 32,3 milj. eiro.

Pārskata periodā Eleving Group ir palielinājis koriģēto EBITDA par 16,6%, sasniedzot 32,3 milj. eiro pretstatā 27,7 milj. eiro pirms gada. Tikmēr koriģētā peļņa pirms valūtas kursa svārstību ietekmes ir sasniegusi 9 milj. eiro, salīdzinājumā ar 7,7 milj. eiro pirms gada.

Sešu mēnešu koriģētie ieņēmumi ir sasnieguši 90 miljonus eiro, kas ir par 22,3 miljoniem eiro vairāk nekā attiecīgajā periodā pirms gada, kad tie bija 67,7 milj. eiro.

Elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti ieņēmumos veidoja 23,5 miljonus eiro, kas ir par 142,3% vairāk nekā 2021. gada pirmajos sešos mēnešos un par 23,8% vairāk nekā iepriekšējā ceturksnī. Savukārt nomas un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi sastādīja 31,5 miljonus eiro, kas ir par 30,7% vairāk, salīdzinot ar pagājušā gada pirmajiem sešiem mēnešiem, un par 5,9% vairāk salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni. Tikmēr patēriņa finansēšanas pakalpojumi ieņēmumos veidoja 31 miljonu eiro, kas ir par 8,8% vairāk nekā 2021. gada pirmajā pusgadā. Arī uzņēmuma neto portfelis uzrāda stabilu izaugsmi, pārsniedzot 275,8 miljonus eiro, kas ir par 63,5 miljoniem eiro vairāk nekā attiecīgajā pārskata periodā pirms gada.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2012. gadā dibinātā autolīzinga kompānijas Mogo, kas īsā laikā pārtapa multinacionālā un globālā uzņēmumā Eleving Group, veiksmes stāsts ir gan biznesa idejā, gan finanšu piesaistē, kur dominējošā loma ir obligāciju finansējumam.

Par uzņēmuma attīstību un izmantotajiem finanšu instrumentiem desmitgades garumā līdz 150 miljonus vērtai obligāciju emisijai un tās refinansēšanai Dienas Biznesam stāsta uzņēmuma finanšu direktors Māris Kreics. Materiāls tapis sadarbībā ar vietējā kapitāla banku - Signet Bank, aktīvāko kapitāla tirgus konsultantu Latvijā.

Eleving Group pirmsākumos bija Mogo Finance. Pastāstiet, lūdzu, īsi par uzņēmuma vēsturi un attīstību kopš tā dibināšanas! Kā izveidojās grupa, un kas tam pamatā?

Eleving Group aizsākumi ir meklējami 2012. gadā, kad tolaik ar Mogo Finance zīmolu uzsākām lietotu automašīnu finansēšanu Latvijā. Jaunā biznesa pamata ideja bija pavisam vienkārša – sniegt iespēju cilvēkiem iegādāties 9-10 gadus vecas automašīnas, proti, tādas, kuras vidējais patērētājs reāli var atļauties. Pirms vairāk nekā desmit gadiem tradicionālās bankas īsti nerāvās šādas kategorijas automašīnas finansēt, tādēļ mēs redzējām brīvu nišu, kuru ar savu produktu varētu nosegt. Pats biznesa modelis nav nekāda inovācija, jo līzings un atgriezeniskais līzings ir labi pazīstami kreditēšanas produkti jau izsenis. Inovācijas drīzāk bija šī produkta piedāvājumā, kas nozīmēja, ka spējām izteikt piedāvājumu jebkuram klientam, kurš pie mums ierodas atbilstoši viņa maksātspējai un vajadzībām. Tāpat inovatīva pieeja bija riska novērtēšanas metodē, kur jau tobrīd izmantojām mašīnmācīšanos un ar to saistītos algoritmus datu apstrādei.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Paplašina darbību par spīti globālajām krīzēm

Jānis Goldbergs,07.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātā fintech kompānija Eleving Group pērno gadu noslēgusi ar lieliskiem peļņas rādītājiem, un aiziešana no Ukrainas un Baltkrievijas tirgiem nav samazinājusi uzņēmuma izaugsmes tempus un pārstāvēto valstu sarakstu, tieši otrādi - grupa klātbūtni ārvalstu tirgos palielinājusi par četrām valstīm.

Kā krīzes un ekonomiskās vētras pārvar Eleving Group, intervijā Dienas Biznesam atklāj grupas izpilddirektors Modests Sudņus (Modestas Sudnius).

Pirms nedaudz vairāk kā gada intervijā ar jums Dienas Bizness rakstīja par Eleving Group kā vienu no straujāk augošajām Austrumeiropas kompānijām, kas darbojas 14 valstu tirgos un trīs kontinentos un kam galvenais birojs ir Rīgā. Kas šajā laikā ir mainījies, noticis? Turpināt augt tikpat strauji?

Neraugoties uz visiem pretvējiem, ko aizvadītajā gadā piedzīvoja globālā ekonomika, Eleving Group ir turpinājusi organisku izaugsmi ne tikai svarīgākajos biznesa rādītājos, bet arī produktu piedāvājumā un kvalitātē. Salīdzinot ar 2022. gadu, ir piedzīvots lēciens kā portfeļa izaugsmē, tā arī peļņas un rentabilitātes rādītājos. Sasniegtie rezultāti apliecina, ka ir ielikts labs pamats turpmākai attīstībai un Eleving Group šobrīd atrodas ļoti stabilā finanšu pozīcijā. Aizvadītajā gadā izjutām augstu inflāciju un samērā nelabvēlīgu procentu likmju vidi, kas ietekmēja patērētājus un uzņēmumus. Tādēļ vairāk nekā citos gados šajā laikā pievērsām pastiprinātu uzmanību portfeļa kvalitātes celšanai, procesu efektivizācijai, kā arī saistību struktūras un risku diversifikācijai. Tie bija galvenie pīlāri, uz kuriem balstījām savu stratēģiju, un skaitļi rāda, ka šāds lēmums ir bijis pareizs. Pērn sekmīgi emitējām obligācijas 50 milj. eiro apmērā, un esošajiem Latvijas obligāciju turētājiem tā bija iespēja apmainīt viņu rīcībā esošās nenodrošinātās obligācijas pret jaunajām nodrošinātajām, kas turklāt bija ar augstāku fiksēto kupona likmi un dzēšanas termiņu pēc pieciem gadiem. Šīs apmaiņas rezultātā mums izdevās refinansēt aptuveni pusi no Latvijas obligācijām, kurām dzēšanas termiņš būs jau šā gada 31. martā, tādējādi ievērojami uzlabojot Grupas parādu dzēšanas struktūru. Šobrīd mums nav neviena nozīmīga parāda, kas būtu jāatmaksā tuvākajā laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group iekļuvis pēdējā desmitgadē straujāk augošo Eiropas uzņēmumu topā

Db.lv,30.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātā finanšu tehnoloģiju uzņēmumu grupa Eleving Group, kas oktobrī noslēdza Nasdaq Rīgas biržas vēsturē lielāko IPO, ir ierindota 41. vietā “Europe's Long-Term Growth Champions 2025” vispārējā reitingā un 3. vietā finanšu tehnoloģiju, finanšu pakalpojumu un apdrošināšanas kategorijā.

Eleving Group ir vienīgais sarakstā iekļautais uzņēmums no Latvijas un arī visaugstāk ierindotais no Baltijas.Eleving Group ir izcēlusies ļoti konkurējošā biznesa vidē, demonstrējot strauju, lielā mērā organisku un konsekventu izaugsmi, neraugoties uz pēdējā desmitgadē piedzīvotajiem ekonomiskajiem satricinājumiem. Desmit gados uzņēmuma apgrozījums ir pieaudzis no 3 milj. eiro 2013. gadā līdz vairāk nekā 189 milj. eiro 2023. gadā.

Īpaši veiksmīgi Eleving Group darbojās no 2016. līdz 2023. gadam, kad uzņēmuma kopējais portfeļa pieaugums sasniedza 26% ik gadu, tādējādi strauji palielinot gan apgrozījumu, gan peļņu.“Europe's Long-Term Growth Champions 2025” reitingā apkopoti 300 veiksmīgākie Eiropas uzņēmumi, pamatojoties uz to apgrozījuma procentuālo pieaugumu no 2013. līdz 2023. gadam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group pirmajā ceturksnī saglabā stabilu rentabilitāti

Db.lv,15.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eleving Group ir paziņojis neauditētus rezultātus par šā gada pirmo ceturksni. Tā ietvaros Grupa uzrādīja stabilus finanšu rādītājus - ieņēmumi sasniedza 44,7 miljonus eiro, bet neto portfelis - 290,3 miljonus eiro.

Grupa ir turpinājusi diversificēt savu saimniecisko darbību un uzturēt sabalansētu ieņēmumu plūsmu visos trīs tās pamatdarbības virzienos. Elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti 2023. gada 1. ceturkšņa ieņēmumos veidoja 12,7 milj. eiro, kas ir par 19,5% vairāk nekā 2022. gada pirmajos trīs mēnešos, bet par 5,0% mazāk nekā iepriekšējā ceturksnī.

Tikmēr finanšu un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi sasniedza 17,0 milj. eiro, kas ir par 12,4 % vairāk nekā 2022. gada pirmajā ceturksnī un par 2,1 % vairāk nekā iepriekšējā ceturksnī. Savukārt patēriņa finansēšanas segmenta ieņēmumi pārskata perioda ieņēmumos veidoja 13,2 milj. eiro, kas ir par 26,0% mazāk nekā 2022. gada gadu iepriekš, bet salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni - nemainīgi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātais finanšu pakalpojumu sniedzējs Eleving Group aizvadītajā gadā ir sasniedzis 60% pieaugumu koriģētās neto peļņas rādītājā, tikmēr ieņēmumu apmērs, ieskaitot komisijas maksu un ar to saistītos ieņēmumus, ir palielinājies līdz 191,1 milj. eiro, bet koriģētā EBITDA ir sasniegusi 77,2 milj. eiro.

Elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti 12 mēnešu ieņēmumos veidoja 50,4 milj. eiro, kas ir par 2% mazāk nekā attiecīgajā pārskata periodā pirms gada. Tikmēr nomas un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi sasniedza 68,0 milj. eiro, uzrādot 7% pieaugumu attiecībā pret pagājušo gadu, bet patēriņa finansēšanas produkti ieņēmumu kopējā apjomā pievienoja 72,7 milj. eiro jeb par 20% vairāk nekā gadu iepriekš.

Eleving Group koriģētā EBITDA attiecīgajā periodā sasniedza 77,2 milj. eiro, salīdzinot ar 63,9 milj. eiro pirms gada, savukārt koriģētā neto peļņa pirms valūtas svārstību ietekmes bija 29,8 milj. eiro, kas ir par 7,8 milj. eiro vairāk nekā attiecīgajā periodā 2022. gadā. Turklāt kompānija ir spējusi palielināt arī savu neto portfeli līdz 320,2 milj. eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Enlight Research publicē analītisko pārskatu par Eleving Group sākotnējo publisko piedāvājumu

Db.lv,27.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums Enlight Research, kas analizē Baltijas valstīs publiski kotētus uzņēmumus, ir publicējis savu pārskatu par Eleving Group IPO.

Pamatojoties uz diskontētās nākotnes naudas plūsmas (DCF) metodi, Enlight lēš, ka Eleving Group akciju patiesā vērtība bāzes scenārijā sastāda EUR 2,39 par vienu akciju. Tikmēr Eleving Group IPO prospektā norādītais cenas diapazons ir no EUR 1,60 līdz EUR 1,85.

Saskaņā ar Eleving Group dividenžu politiku, mērķa dividenžu izmaksas koeficients ir vairāk nekā 50% no tīrās peļņas. Enlight Research prognozē, ka ar 50% dividenžu izmaksas koeficientu dividenžu ienesīgums šogad būs 7,6%, 2025. gadā - 10% un 2026. gadā - 11,8%.

Pārskatā uzsvērta Eleving Group unikālā izaugsme attīstības tirgos, kā arī veikts salīdzinājums uzņēmuma novērtējumam gan attiecībā pret citiem nozares uzņēmumiem, gan uzņēmumiem Baltijā kopumā. Pārskata mērķis ir sniegt investoriem plašāku informāciju par šo potenciālo ieguldījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nebanku kreditētājs "Eleving Group" 2025.gadā plāno gūt 44 miljonu eiro peļņu, savukārt 2026.gadā kompānijas mērķis ir gūt 54 miljonu eiro peļņu, teikts paziņojumā biržai "Nasdaq Riga".

Šogad uzņēmums plāno gūt 33 miljonu eiro peļņu, kas būtu par 12% lielāka nekā 2023.gadā gūtā 29,5 miljonu eiro peļņa.

Kompānijas neto kredītportfeļa mērķis ir trīs gadu laikā palielināt to līdz 520 miljoniem eiro, kas būtu par 62,5% vairāk, salīdzinot ar 320 miljonu eiro portfeli 2023.gadā. Tāpat tiek prognozēts, ka pārdošanas ieņēmumi pieaugs no 189 miljoniem eiro līdz 315 miljoniem eiro.

"Eleving Group" 2024.gada sešu mēnešu neto peļņa pieaugusi līdz 14,9 miljoniem eiro, kas ir par 31,9% vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn, teikts "Eleving Group" pirmā ceturkšņa finanšu pārskatā.

"Eleving Group", kas 2012.gadā tika dibināts ar "Mogo Finance" nosaukumu, šobrīd strādā 16 pasaules tirgos, piedāvājot finanšu pakalpojumus mobilitātes un patēriņa segmentos. Grupā ietilpst transportlīdzekļu finansēšanas segmenta zīmoli "Mogo", "Primero", "Renti" un "OX Drive", kā arī patēriņa finansēšanas zīmoli "Kredo", "Sebo", "Tigo" un "Express Credit". Grupas kopējais izsniegto aizdevumu apmērs ir aptuveni 1,5 miljardi eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group uzrāda kompānijas vēsturē labāko ceturkšņa EBITDA rādītāju

Db.lv,13.05.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātais finanšu pakalpojumu sniedzējs Eleving Group, kas darbojas transportlīdzekļu un patēriņa finansēšanas segmentos 16 pasaules valstīs, pirmo ceturksni ir noslēdzis ar 22,0 milj. eiro lielu EBITDA rādītāju un 51,8 milj. eiro apgrozījumu.

Eleving Group turpina uzturēt līdzsvarotu ieņēmumu plūsmu no visiem galvenajiem darbības virzieniem. Nomas un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi 3 mēnešu periodā veidoja 18,1 milj. eiro, bet elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti sasniedza 11,4 milj. eiro. Savukārt, patēriņa finansēšanas produkti trīs mēnešu ieņēmumus papildināja ar 22,3 milj. eiro.

Eleving Group koriģētā EBITDA attiecīgajā periodā sasniedza 22,0 milj. eiro, salīdzinot ar 17,8 milj. eiro pirms gada, savukārt koriģētā neto peļņa pirms valūtas svārstību ietekmes bija 7,8 milj. eiro, kas ir par 15% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2023. gadā. Turklāt kompānija ir spējusi palielināt arī savu neto portfeli līdz 330,5 milj. eiro attiecībā pret 278,0 milj. eiro 2023. gada 1. ceturksnī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eleving Group 3. ceturksnī palielina koriģēto EBITDA par 24%

Db.lv,07.11.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā finanšu tehnoloģiju uzņēmumu grupa Eleving Group turpinājusi stabilu izaugsmi nozīmīgākajos biznesa rādītājos un šobrīd atrodas spēcīgās finanšu pozīcijās, teikts šā gada trešā ceturkšņa konsolidētajā finanšu pārskatā.

Kompānija ir palielinājusi savu deviņu mēnešu koriģēto EBITDA rādītāju līdz 53,5 miljoniem eiro un sasniegusi rekordlielu neto portfeli.

Pārskata periodā Eleving Group ir palielinājis koriģēto EBITDA līdz 53,5 milj. eiro, kas ir par 24% vairāk nekā pirms gada, savukārt koriģētā peļņa pirms valūtas svārstību ietekmes ir palielināta līdz 17,7 milj. eiro pretstatā 12,1 milj. eiro deviņu mēnešu periodā 2021. gadā.

Trešā ceturkšņa koriģētie ieņēmumi ir sasnieguši 136 milj. eiro, kas ir par 26,8% vairāk, salīdzinot ar 107,3 milj. eiro iepriekšējā gada deviņos mēnešos. Elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti ieņēmumos veidoja 38,2 milj. eiro un tas ir par 105,5% vairāk nekā pirms gada un par 4,3% vairāk nekā šā gada pirmajos sešos mēnešos. Tikmēr nomas un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi sastādīja 51,4 milj. eiro, veidojot 25,2% pieaugumu pret pagājušā gada attiecīgo periodu un 13,7% pieaugumu pret šā gada sešu mēnešu periodu. Savukārt ieņēmumi no patēriņa produktiem sasniedza 46,4 milj. eiro, kas ir par 2,6% mazāk nekā 2021. gada trešajā ceturksnī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā dibinātās finanšu tehnoloģiju uzņēmumu grupas Eleving Group 2024. gada sešu mēnešu koriģētā EBITDA sasniedza 43,7 milj. eiro atzīmi, kamēr neto peļņa pieauga līdz 14,9 milj. eiro, kas ir par 32% vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn.

Eleving Group turpina uzturēt līdzsvarotu ieņēmumu plūsmu no visiem galvenajiem darbības virzieniem, sešos mēnešos sasniedzot apgrozījumu 106 milj. eiro apmērā jeb par 20% vairāk nekā pērn. Nomas un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi sešu mēnešu periodā veidoja 36,3 milj. eiro, bet elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti attiecīgi 23,4 milj. eiro. Savukārt patēriņa finansēšanas produkti sešu mēnešu ieņēmumus papildināja ar 46,3 milj. eiro.

Koriģētā EBITDA sešu mēnešu pārskata periodā sasniedza 43,7 milj. eiro jeb par 28% vairāk nekā pagājušā gada pirmajā pusē. Tikmēr kompānijas neto portfelis ir palielināts par 21% līdz 343,5 milj. eiro pretstatā 284,2 milj. eiro gadu iepriekš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Fin-tech

Eleving Group 2022. gadu noslēdz ar 71,8 miljonu eiro EBITDA

Db.lv,15.02.2023

Eleving Group finanšu direktors Māris Kreics (no kreisās) un Eleving Group izpilddirektors Modests Sudņus.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu tehnoloģiju uzņēmums Eleving Group ir saglabājis stabilu izaugsmi un rentabilitātes rādītājus, neraugoties uz globālās ekonomikas lejupslīdi.

Grupas neto portfelis 12 mēnešu periodā ir palielinājies par 17,8% attiecībā pret šo pašu periodu gadu iepriekš, bet koriģētā neto peļņa pirms valūtas maiņas darījumiem sasniedza 27,3 miljonus eiro.

Grupa 2022. gadu noslēdza ar koriģēto EBITDA 71,8 miljonu eiro apmērā, kas ir par 29,2% vairāk nekā 2021. gada pirmajos divpadsmit mēnešos. Tikmēr koriģētā divpadsmit mēnešu peļņa pirms valūtas maiņas darījumiem ir pieaugusi līdz 27,3 milj. eiro, kas ir par 8,8 milj. eiro vairāk nekā šajā periodā gadu iepriekš.

Savukārt koriģētie ieņēmumi (neskaitot ieņēmumus no komisijas maksām) ir sasnieguši 175,9 milj. eiro jeb par 14,37% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2021. gadā. Elastīgās nomas un transportlīdzekļu abonēšanas produkti ieņēmumos veidoja 50,8 milj. eiro un tas ir par 91,1% vairāk nekā iepriekšējā gada 12 mēnešos, bet par 4,8% mazāk nekā 2022. gada trešajā ceturksnī. Tikmēr finanšu un atgriezeniskā līzinga produktu ieņēmumi sastādīja 68,0 milj. eiro, veidojot 32,5% pieaugumu pret 2021. gada attiecīgo periodu un 13,2% pieaugumu pret iepriekšējo deviņu mēnešu periodu. Savukārt ieņēmumi no patēriņa produktiem sasniedza 57,1 milj. eiro, kas ir par 12,1% mazāk nekā 2021. gada divpadsmit mēnešos, bet par 4% vairāk nekā aizvadītajā ceturksnī. Arī Grupas neto portfelis ir sasniedzis rekordaugstu līmeni – 288,9 milj. eiro. Grupas mobilitātes un patēriņa produkti portfelī veidoja attiecīgi 221,8 milj. eiro un 67,1 milj. eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru