Kompāniju labās prognozes var izbojāt naftas cenas, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Lai arī vēl pirms dažiem mēnešiem aviokompānijas tika uzskatītas par vienu no biržas perspektīvākajiem sektoriem, atsevišķām kompānijām, pat nonākot kādos investīciju banku akciju cenas izaugsmes ziņā perspektīvāko uzņēmumu topos, pēdējās nedēļas avioindustrijai nav bijušas sevišķi labvēlīgas.
Viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka aviokompāniju akcionāru labklājību, ir naftas cenas dinamika biržā. Pēdējo gadu stagnācija, kas pagājušā gada otrajā pusē un šā gada sākumā izvērtās iespaidīgā melnā zelta cenas kritumā, neapšaubāmi pozitīvi ietekmēja arī ar aviācijas pārvadājumiem saistīto uzņēmumu akciju cenu dinamiku fondu tirgos. Pāris gadu laikā līdz šā gada janvārim lielo nozares uzņēmumu akciju cenas bija pamanījušās pieaugt pat četras piecas reizes. Straujās izaugsmes iemesls bija gaužām vienkāršs – naftas produkti ir ļoti būtiska aviosektora izmaksu pozīcija. un tā kā cenas šajā gadsimtā ir bijušas visai svārstīgas. lielā mērā mainās arī kompāniju potenciālie peļņas apjomi.
Šajā ziņā gan nākotne varētu izrādīties pavisam gaiša, jo saskaņā ar naftas eksportētāju valstu asociācijas OPEC prognozēm vidējā naftas cena nākamo desmit gadu laikā būtiski neatšķirsies no pašreizējās. Tiek lēsts, ka vidējā cena varētu būt ap 76 dolāriem par barelu, tādējādi melnais zelts varētu maksāt caurmērā lētāk nekā pērn, kad lidmašīnu pārvadājumu sektors biržā jau piedzīvoja visai vētrainu akciju cenas pieaugumu. Prognozēs netiek izslēgts, ka 2025. gadā melnā zelta cena varētu būt noslīdējusi pie 40 dolāru atzīmes par barelu, tādējādi varētu būt zemāka par pēdējā krituma laikā sasniegto.
Iepriekš notikušais naftas cenu kritums lika izvirzīt daudzsološas prognozes attiecībā uz aviokompāniju peļņas rādītāju uzlabošanos.
Visu rakstu Aviosektora dilemma biržā lasiet 25. maija laikrakstā Dienas Bizness.