Apstiprinātais AirBaltic biznesa plāns līdz 2021. gadam paredz, ka jaunās lidmašīnas tiek iekļautas aviokompānijas bilancē.
To intervijā DB saka AirBaltic izpilddirektors Martins Gauss.
Kas šobrīd tāds ir noticis, ka ap potenciālo AirBaltic investoru tika sacelts tāds troksnis?
Es domāju, ka tā bija komunikācijas problēma. Tika publicēta informācija par potenciālo investoru un satiksmes ministram tika uzdoti jautājumi tiešajā ēterā. Domāju, ka tas izraisīja problēmu ar šo tematu. Taču nav nekādu šaubu, ka mēs jau kopš 2011. gada meklējam investoru un ka agrāk vai vēlāk tāds arī būs. Taču šodien investors vēl nav šeit, bet vismaz tagad mēs zinām, ka tāds ir.
Dīvaini šajā kontekstā bija tas, ka satiksmes ministrs pauda aizdomas par šī investora reputāciju. Kā jūs to skaidrojat?
Vienlaikus ar satiksmes ministru es sniedzu interviju LNT, tāpēc par to, ko teica ministrs, esmu informēts tikai no mediju ziņām. Detaļas par šo investoru es nekomentēšu, jo es to nedrīkstu, par to var izteikties konsultants Prudentia un Satiksmes ministrija kā AirBaltic akcionārs. Taču es varu apstiprināt, ka sarunas ar investoriem notiek. Ja investors tiek atzīts par nopietnu, kompānijas vadība tam izskaidro mūsu biznesa plānu, floti un kompānijas nākotni. Tāda ir normālā investora piesaistes kārtība jebkurā uzņēmumā, taču es nepieņemu lēmumu par vienu vai citu investoru un arī par to neizsakos publiski, ja vien uzņēmuma īpašnieks man neliek rīkoties citādi.
Ir izskanējis, ka šis investors ir no Vācijas. Tā ir taisnība?
Esmu par to lasījis medijos, taču arī šo jautājumu es varu pārvirzīt tikai un vienīgi uzņēmuma akcionāram. Kad līgums ar investoru būs parakstīts, tad es varēšu stādīt viņu priekšā. Es esmu ar šo investoru komunicējis, bet tas nenozīmē, ka es par viņu izteikšos. Es pieņemu, ka Prudentia, kas pilda AirBaltic akcionāra pienākumus, publiski paustā informācija ir pareiza. Es saprotu, ka abas puses ir apliecinājušas to, ka investors ir, un tā arī ir svarīgākā ziņa.
Satiksmes ministrs ir publiski paudis, ka uz viņu tiek izdarīts spiediens, lai šis investors tiktu pieņemts. Kāds ir iemesls šāda spiediena izdarīšanai?
Spiediens atrast investoru, ir jau kopš 2011. gada. Tas tagad ir pieaudzis tāpēc, ka mēs, rēķinot no šī brīža, pēc viena gada sāksim saņemt mūsu jaunās lidmašīnas. Mūsu biznesa plānā Horizon 2021 ir paredzētas 20 jaunas lidmašīnas, kas tiks piegādātas nākamo sešu gadu laikā. Šis biznesa plāns paredz, ka lidmašīnas tiks iekļautas AirBaltic bilancē. Ja mēs nesaņemam kapitālu, lai lidmašīnas bilancē varētu tiktu iekļautas, tad, saņemot pirmās lidmašīnas, mums būs jāizvēlas tā sauktais sale and leaseback līzinga līgums. Tas šodienas apstākļos izmaksātu dārgāk. Tad mēs izdarīsim to pašu kļūdu, ko iepriekš – mēs nopērkam lidmašīnu, tad noslēdzam sale and leaseback līgumu un kāds cits ar to nopelna naudu. Spiedienu izraisa tas, ka biznesa plāns ir apstiprināts un paredz lidmašīnu iekļaušanu bilancē. Taču tas nozīmē arī to, cik daudz naudas ir nepieciešams, lai mēs varētu iemaksāt avansu par lidmašīnu un iekļaut to mūsu bilancē. Tas ir normāls biznesa lēmums. Mēs nesakām, ka mums ir vajadzīgs investors, lai nosegtu AirBaltic operacionālās izmaksas.
Visu interviju Gauss: svarīgākā ziņa, ka investors ir lasiet 22. septembra laikrakstā Dienas Bizness.