Apiņu cenu kāpums ceļ alus ražošanas izmaksas; miestiņš kļūst dārgāks arī Latvijā .
Ekskluzīvo šķirņu alus (craft beer) mode ASV un Eiropā pēdējos piecos gados likusi dubultoties aromātisko jeb dižciltīgo apiņu šķirņu cenai, raksta Financial Times (FT).
ASV Vašingtonas pavalstī bāzētā apiņu tirdzniecības un attiecīgā tirgus analīzes firma 47 Hops prognozē, ka šī alus darīšanai nozīmīgā izejviela lētāka nekļūs nevienā segmentā. No vienas puses, tā ir laba ziņa apiņu audzētājiem, no otras – iemesls brūveriem būt tālredzīgiem biznesa plānošanā. Savukārt patērētājiem, kas to vēl nav pamanījuši, jārēķinās, ka alus kā dzēriens kļūs gan dārgāks, bet interesantāks.
Lētāk jau nebūs
Pašmāju krodzinieki atzīst, ka alus cenas nedaudz ir pieaugušas, tomēr liels alus cenu kāpums šogad nav novērots. Lidojošās vardes īpašnieks Dainis Domiņš sacīja, ka katru gadu alus cenas nedaudz pieaug un galvenais iemesls – izejvielu sadārdzinājums, kas skar miestiņa brūvētājus. Šogad gan liela daļa piegādātāju cenas saglabājuši iepriekšējā gada līmenī, bet neliela daļa, piemēram, Lāčplēša alus, cenas nedaudz palielinājuši.
Arī Alus Arsenāla valdes priekšsēdētājs Ēriks Karņilovičs nav novērojis būtisku alus cenu palielinājumu, iespējams, tā šogad vidēji augusi par 5%. Daži ražotāji ceļ cenas ik pa laikam, citi ne, bet diemžēl alus lētāks nekļūst, uzsver Ale House pārstāvis. Viņš novērojis, ka šogad alus cena pieaugusi nedaudz – vidēji par 1–2%, un galvenie sadārdzinājuma iemesli ir izejvielu cenu kāpums un eiro ieviešana, jo alus cenas nācies nedaudz noapaļot.
A/s Cēsu alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone-Zatlere apstiprina, ka alus izejvielu cenām pasaulē ir tendence palielināties. Lai optimizētu izmaksas, a/s Cēsu alus iepirkumu procesu lielākajās iepirkumu kategorijās, kas ir arī alus ražošanas izejvielas, īsteno Olvi grupas līmenī.
Apiņu cenas pasaules tirgos atkarīgas no to šķirnes, piemēram, dižciltīgās apiņu šķirnes ir dārgākās, kā arī no iegūtās ražas apjomiem un kvalitātes attiecīgajā gadā. Apiņi ir viena no lielākajām alus izejvielu komponentēm, tādēļ jebkuras izmaiņas to cenās atstāj ievērojamu un jūtamu ietekmi ikvienā alus segmentā – gan vidējās klases, gan ekskluzīvajā, pamatoja E. Sietiņsone-Zatlere.
Jau ziņots, ka pašmāju ražotāji, vadoties pēc tirgus tendencēm, iegulda investīcijas tieši ekskluzīvo nišas alu ražošanā. A/s Aldaris vēsturiskā alus brūža izveidē un iekārtu iegādē nule kā investējis divus miljonus eiro. Ekskluzīvais alus segments aizņem vairāk nekā 15% no kopējā alus tirgus un turpina pieaugt. Baltijā tieši Latvijas alus tirgus īpatnība ir tā, ka patērētāji iecienījuši craft beer jeb nišas ekskluzīvo alu, tāpēc paredzēts attīstīt tieši šo segmentu, iepriekš pauda Aldara vadītājs Marguss Kasteins. Investīcijas plāno arī citi miestiņa brūvētāji, un tas agrāk vai vēlāk būs redzams arī «plaukta cenās».
«Izejvielu cenas jau ilgāku laiku rada spiedienu uz produktu gala cenu. Ņemot vērā gan aso konkurenci alus tirgū, gan iedzīvotāju pirktspēju, ražotāji līdz šim izejvielu cenu pieaugumu galvenokārt ir kompensējuši no savām izmaksām. Vai šāda tendence saglabāsies turpmāk, ir atkarīgs no katra uzņēmuma izvēlētās stratēģijas,» DB raksta Aldara pārstāve Laura Krastiņa.
Apiņu bumbas
Apiņu cena strauji pieauga 2008. gadā, kad Eiropa piedzīvoja sausumu un postošas vētras, bet Vašingtonas pavalstī tai pašā laikā nodega viena no lielākajām apiņu noliktavām. Kopš šiem neveiksmīgajiem notikumiem apiņu cena ir tikai augusi un nu jau pārsniegusi katastrofiskā 2008. gada līmeni ar septiņiem līdz desmit dolāriem par mārciņu (0,45 kg), raksta FT.
Runāt par vienotu «apiņu cenu» ir grūti, jo tā svārstās atkarībā no piederības dižciltīgajiem apiņiem, kas nozīmē mazākas ražas, un plaša patēriņa apiņiem, kas dod lielāku ražu no tādas pašas platības. Šie abi segmenti tomēr ir saistīti, un svārstības vienā ietekmē arī otru, vērtē 47 Hops. Attiecīgi pašlaik tieši uz globālās popularitātes viļņa esošais ekskluzīvais alus, kas ir skaitliski strauji augošo mazo alus darītavu specialitāte, ceļ šīs izejvielas cenu.
Lielākais un izkoptākais craft beer tirgus ir ASV. Pērn tā vērtību nacionālā Brūveru asociācija lēsa 14,3 miljardu dolāru vērtībā. 2013. gadā kopējais alus tirdzniecības apjoms ASV ir krities par 1,9%, bet tieši ekskluzīvajā segmentā tas apjoma ziņā ir audzis par 18%, bet ieņēmumu ziņā par 20%. Tas iezīmē globālu tendenci – šā dzēriena pārcelšanos krietnu pakāpienu augstāk pa statusa kāpnēm, ieejot apjomā dilstošā, bet ienesīguma ziņā augošā jomā.
Amerikas mazo brūžu skaits salīdzinājumā ar gadu iepriekš pērn piedzīvojis 15% pieaugumu, ziņo tās Brūveru asociācija. Ekskluzīvo brūžu kopējais skaits nu sasniedz 2768. Attiecīgi reaģē arī apiņu cenas. FT raksta, ka dažkārt par «apiņu bumbām» dēvētais ekskluzīvais alus to garšas īpašību panākšanai prasa no četrām līdz desmit reizēm vairāk apiņu, kas pašlaik atsevišķās apiņu šķirnēs nozīmē mērenu globālo deficītu.
Burbulis bez skurbuļa
Pēc 2008. gada ķibelēm un apiņu cenu lēciena «vieglās naudas» investori metās api- ņu audzēšanā, bet drīz vien šai specifiskajā tirgū piedzīvoja biznesa neveiksmi, un tajā spekulantu pašlaik faktiski nav, analizē Fox News. Tāpēc, ja var atļauties kalambūru, pašreizējais apiņu cenas burbulis ir bez skurbuļa – paredzams, ka pieprasījums vien neizraisīs investīciju vilni jaunās platībās vai lauksaimniecības un apstrādes tehnikā. Tam būtu nepieciešama turpmāka apiņu cenu augšana, lēš 47 Hops un iesaka brūveriem aprēķināt turpmāko gadu apiņu patēriņu un slēgt piegādes līgumus piecu vai pat septiņu gadu termiņam.
Paredzams, ka neizbēgamais apiņu cenas pieaugums veicinās arī investīcijas, tomēr tas notiks piesardzīgi. Vašingtonas pavalsts eksperti rēķina, ka pašlaik apiņu stādījumu ienesīgums ir apmēram desmit līdz 12 tūkstoši dolāru no akra (ap 0,4 ha). Šā biznesa ienesīguma pieaugums notiks pakāpeniski, pašlaik deficītajām (t.i., dārgajām) šķirnēm piesaistot sev lielākas platības, kas savukārt nozīmēs iztrūkumu un cenas pieaugumu arī lētākajā un ražīgākajā segmentā, 2014. gadam veltītā industrijas apskatā skaidro 47 Hops.
#1/13
A/s Cēsu alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone-Zatlere