Alus patērētāju paradumi pēdējā laikā izteikti mainās – šogad par aptuveni 8% ir pieaudzis ekskluzīvā alus tirgus segmenta īpatsvars.
To liecina kompānijas Nielsen pētījums. AS Aldaris, kas ir viens no lielākajiem uzņēmumiem, kuri strādā alus un bezalkoholisko dzērienu nozarē, pieprasījums šajā segmentā audzis par 50%. Līdzīgu pieaugumu segmentā nākamgad paredz arī SIA Valmiermuižas alus.
Alus nozarei kopumā 2018. gads nesis ne vienu vien jaunumu. Piemēram, 1. martā tika paaugstināts akcīzes nodoklis alkoholiskajiem dzērieniem. Alus cenu ietekmēja arī PET iepakojuma aizliegums. Šā gada pirmajā ceturksnī pārdotā alus daudzums samazinājās. Pēc karstās vasaras var secināt, ka 2018. gads alus nozarē aizvadīts samērā veiksmīgi, apliecināja Latvijas Alus darītāju savienībā.
Dažādu administratīvo slogu ietekmē alus cenas veikalos aug, un tas notiek vienlaikus ar patērētāju meklējumiem pēc jaunām, ekskluzīvām garšām. Dienas Bizness aptaujā konstatēja, ka daļa patērētāju savas prasības paaugstinājuši tieši cenas pieauguma dēļ.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Tā rīdzinieks Jānis Bērziņš pēc iepirkšanās Rimi veikalā Dienas Biznesam apstiprināja, ka ievērojis visa alus sortimenta sadārdzināšanos. Tas esot mainījis šā brīža alus izvēli: «Alus ir dārgāks, un esmu gatavs piemaksāt vēl 50 centu, lai saņemtu ko īpašu.» Vairāki pircēji apgalvoja, ka ikdienā pērk ierastas alus šķirnes, tomēr svētkos eksperimentē un meklē ko īpašu. Liela daļa atzina, ka pēdējā laikā pirkuši neierastas vai īpašas garšas alu, bet 10% no visiem aptaujātajiem atzina, ka to darījuši, lai meklētu cenai atbilstošu – īpašu produktu.
«Aizvien vairāk pasaulē ļaudis pieprasa tā sauktos Craft brūvējumus, kas ir ar īpašu garšu, tiek brūvēti nelielās partijās, un tiem bieži vien ir augstāka cena. Latvijā tādus alus dēvē par ekskluzīviem, lai gan personīgi par ekskluzīvu gribas dēvēt arī dažu labu klasisku lager tipa alu,» atklāja Latvijas Alus darītāju savienības izpilddirektors Pēteris Liniņš, uzsverot, ka īpašas, atšķirīgas garšas alus darītavās top aizvien vairāk.
Alus darītāju pārstāvis uzsvēra, ka šī tendence tuvākajos gados saglabāsies. «Pēc būtības par Craft brūvējumiem var saukt lielāko daļu mazo alus darītavu produktu. Tie ir īpaši, ekskluzīvi ali. Tajā pašā laikā īpašus produktus nekautrējas radīt arī lielās alus darītavas, un viņiem tas arī tīri labi padodas. Domāju, ka sevišķi nozīmīgi šajā Ziemassvētku laikā ir apzināties, ka ir ne tikai karstvīns, bet arī Ziemassvētku alus, un vairākas alus darītavas tādu piedāvā. Tas ir nozīmīgi, jo alus nozarei vēl aizvien ir raksturīga sezonalitāte un ziemas periodā ražošanā iestājas stagnācija. Mēs nevaram paļauties vien uz lielāku patēriņu karstajās vasarās. Ja alus ražotāji grib kāpināt pārdošanu un normāli attīstīties, ražošanai ir jānotiek visu gadu. To var nodrošināt īpašas alus šķirnes, kuras cilvēki labprāt baudītu, piemēram, Ziemassvētkos. Atrast ceļu pie patērētāja ziemā ir katra alus ražotāja būtisks izaicinājums,» piebilda P. Liniņš.
Visu rakstu Izvēlas īpašu garšu lasiet piektdienas, 21.decembra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!