Šodien Mežotnes pilī, klātesot aldariem, dažādu organizāciju pārstāvjiem un amatpersonām, tika pasniegtas Latvijas Alus gada balvas 2014 - pavisam 11 nominācijās.
Vidējo un mazo alus darītavu grupā visvairāk balvu saņēma SIA Valmiermuižas alus, bet lielo alus darītavu grupā – AS Cēsu alus, katra trīs nominācijās. Kā norāda vērtēšanas komisijas pārstāvji, Valmiermuižas alus panākumi ir likumsakarīgi – kā mazā alus darītava ierobežotu resursu apstākļos tā aktīvi nodarbojusies ar Latvijas mazo alus darītavu produkcijas popularizēšanu un nozares popularizēšanu kopumā. Savukārt AS Cēsu alus pērn kļuvusi par Latvijas lielāko alus darītavu un veikusi plašas aktivitātes korporatīvi sociālās atbildības jomā.
Nominācijā Lielākais alus tirdzniecības kāpums HoReCa grupā lielo alus darītavu grupā balvu ieguva AS Aldaris, bet vidējo un mazo alus darītavu grupā – SIA Valmiermuižas alus, vērtējot alus tirdzniecības apjomu kāpumu viesnīcu, restorānu un sabiedriskās ēdināšanas nozarē atsevišķās alus kategorijās.
Nominācijā Lielākais alus tirdzniecības kāpums veikalu grupā balvu ieguva SIA Valmiermuižas alus, vērtējot procentuālo alus tirdzniecības kopējo izaugsmi 2014.gadā, salīdzinot ar rezultātiem iepriekšējā gadā.
Nominācijā Lielākais kāpums alus eksporta tirgū balvu saņēma AS Cēsu alus par aktīvu jaunu eksporta tirgu apguvi, bet vidējo un mazo alus darītavu grupā – SIA Valmiermuižas alus par aktīvu darbību kaimiņvalsts eksporta tirgū – Igaunijā.
Nominācijā Ieguldījums veselīgas dzīves vides veidošanā balvu saņēma LIDO par zema alkohola satura (līdz 4,5%) alus ražošanu un popularizēšanu, tādējādi rosinot arī citus ražotājus koncentrēties uz alus ar zemāka alkohola saturu ražošanu.
Savukārt Videi draudzīgākā ražošanas uzņēmuma titulu ieguva AS Cēsu alus, kas veicis nozīmīgas aktivitātes energoefektivitātes uzlabošanā, ieviesis vairākus tā dēvētās tīrās ražošanas pasākumus, kā arī energoresursu un tehniskās pārraudzības informācijas sistēmu.
Nominācijā Gada alus reklāmas tēls visaugstāko novērtējumu guva AS Aldaris, bet veicināšanas balvu, kas rosinās uz turpmāku aktīvu darbību, saņēma SIA Alus Nams.
Nominācijā Gada alus iepakojums - SIA Bauskas alus - dāvanu iepakojums 1 l pudele ar kārbu.
Nominācijā Oriģinālākais alus kauss/glāze kā labākais gada veikums tika novērtēts AS Cēsu alus – Alus Tavai pilsētai 0,5 l četras stikla glāzes, veltītas vienam Latvijas novadam.
Nominācijā Gada jaunums pārliecinoši uzvarēja LPKS LATRAPS ar pērn atklāto iesala ražotni Staļģenē, kas ir nozīmīga investīcija alus nozares attīstībā, jo Latvijas aldarus nodrošina ar Latvijā ražotu iesalu, tādējādi arī radot jaunas darbavietas.
Nominācijā Gada izaugsmes balva – gada veiksminieks par labāko tika atzīta Tērvetes alus darītava par ieguldījumu ražošanas attīstībā un modernizācijā.
Savukārt balva Par mūža ieguldījumu alus nozarē tika piešķirta ilggadējai AS Cēsu alus un AS Aldaris alus tehnoloģei un nozares ekspertei Astrīdai Ruško, kura ar alus nozari saistīta vairāk nekā pusgadsimtu. Viņa sniegusi lielu ieguldījumu alus ražošanas tehnoloģiju izkopšanā un kvalitātes nodrošināšanā, kā arī bijusi iniciatore iesala ražošanas uzsākšanai Latvijā.
Aizvadītais gads nozarei bijis īpaši nozīmīgs ar rekordlielu jauno alus darītavu skaitu - patlaban valstī strādā pavisam 29 alus darītavas, kas ir par 7 vairāk nekā pērn. Darbību sākušas septiņas jaunas mazās alus darītavas (Tālavas alus, Eridan alus, Līgatnes alus, Miķeļa alus, alus BURSH, Madonas alus darītava BAUDALUS, Peter Brewhouse Beer).
11 nominācijām iesniegtos pieteikumus vērtēja starpresoru žūrijas komisija, kurā darbojās Zemkopības ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Pārtikas uzņēmumu federācijas, Latvijas Iepakojumu asociācijas, Latvijas Reklāmas asociācijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Rīgas tūrisma attīstības biroja Live Riga, Latvijas Alus darītāju savienības, kustības Par labu alu un biedrības Alus brālība pārstāvji. Komisiju vadīja pārtikas inženieris-tehnologs, bijušais ilggadējais Cēsu alus vadītājs un alus darīšanas entuziasts K. Tomsons.
Latvijas alus gada balvu pirms četriem gadiem iedibināja biedrība Alus brālība, lai popularizētu sasniegumus nozarē, godinātu nozares veiksminiekus un stiprinātu nozarē strādājošo pašapziņu, kā arī veicinātu alus darītavu savstarpējo sadarbību.