Jaunākais izdevums

Mairita Solima par savu biznesu varētu pati uzrakstīt veiksmes stāstu, jo, pirmkārt, viņa ir bijusi žurnāliste ar divdesmit gadu stāžu, otrkārt – miljonāre, kurai, pašas vārdiem runājot, visas biznesa olas nav vienā groziņā saliktas.

Vecumdienas Mairita Solima domā pavadīt, gleznojot un rakstot romānus, taču līdz tam vēl jāpagaida, tāpēc par sevi viņa stāsta intervijā, sēžot savas viesnīcas Gūtenbergs restorāna ērtajā krēslā.

Vasaras sezona beigusies, klāt rudens, tuvojas ziema – kas notiek viesnīcā klusajā periodā? Pavērojiet zirgu, kad tas vasarā mierīgi ganās zaļā pļaviņā – viņa muskuļi ir atslābuši, bet, tiklīdz jāsāk skriet, tie saspringst. Rudens sezona tūrismā ir laiks, kad muskuļiem jāsaspringst. Ir nepieciešams lielāks darbs marketingā, kvalitātes uzlabošanā, elastīgāki piedāvājumi. Mēs cenšamies vairāk piedomāt pie tā, ko celt priekšā viesim, kā viņu «ievilināt» pie sevis: vai tās būs garšīgas, elegantas un ātri pasniegtas biznesa pusdienas restorānā Gutenbergs, vai slavena pianista dzīvā mūzika vakaros, vai piedāvājumi veselības uzlabošanai SPA kūrortā Mārcienas muiža, tai skaitā ar profesora Nazarova biomehānikas stimulācijas metodēm, kas pasaulē vēl saņemamas vienīgi dārgos Šveices, Austrijas un Vācijas kūrortos. Diemžēl iebraucēju Latvijā reāli paliek arvien mazāk, un tas nav tikai tāpēc, ka laukā līst. Pirmām kārtām tā ir Latvijas ekonomikas īsredzība, kas joprojām neredz, ka tūrisms ir nopietna valsts budžeta sastāvdaļa un bez stabila valsts atbalsta diemžēl tas panīks. Jau ir panīcis.

Kāda ir viesnīcu biznesa specifika Latvijā, cik tas atkarīgs no reklāmas, kas, protams, izvietota ārzemēs, cik no mārketinga akcentiem, cik – pakalpojuma kvalitātes? Ko ārzemnieki vispār sagaida, šurp braucot?

Reklāma, reklāma un vēlreiz – ir nepieciešama valsts finansēta ilgtermiņa reklāma pasaulei! Igaunijas budžetā valdība atrod pat n-to reižu vairāk naudas tūrisma gadatirgiem un izstādēm, nekā mūsējā. Igaunijas Tūrisma attīstības valsts aģentūra spēj reklamēt savu zemi pa labi un pa kreisi. Bet Latvija? Tieši nožēlojami. Bez šaubām, tās ir investīcijas nākotnei, taču tām ir reāls pamats. Lauku viesu nami, viesnīcas pilsētās, telpas starptautiskiem forumiem ir uzbūvētas, tajos strādā desmitiem tūkstošu cilvēku, ir lieliski piedāvājumi, taču – uzņēmumiem nav pa kabatai regulāri maksāt tūkstošus par piedalīšanos starptautiskās izstādēs. Tā arī nav viņu funkcija. Tas ir valsts pienākums, jo atgādināšu, ka tūrisma bums lielā mērā tika uzsākts ar valsts labvēlību, ka tieši ar valsts atbalstu notika Sapard un citu ES fondu naudu ieplūšana tūrisma attīstībā. Ja valstij pirms pieciem gadiem nebija, un, kā redzams, līdz šim nav ekonomikas ilgtermiņa attīstības programmas, kurā būtu vieta arī tūrismam, vai atkal kā bankas Baltija bankrota gadījumā visa vaina par tūrisma krahu būs jāuzņemas mūsu pieredzes trūkumam? Mazais Princis te atgādinātu par atbildību pret Lapsu, taču es vairs nešaubos, ka valdība, gada budžetu apspriežot, domā tikai par partiju portfeļiem un krēsliem, nevis par valsts attīstību. Cinisms, kas atspoguļojas Ministru kabineta un Saeimas logos, man personīgi uzdzen šermuļus, gribas novērsties no televizora – pretīgi...

Ko sagaida ārzemnieks Latvijā? To pašu, ko mēs – ārzemēs. Kad viesis ar saviem čemodāniem ir iekrāmējies viesnīcā, cilvēks aiz recepcijas galda automātiski kļūst par viņa padomdevēju un glābēju, bet bārmenis – par tuvāko draugu. Un ikviens pretimnācējs par simbolu, kāda ir Latvijas tauta – laipna, īgna, smaidīga vai skopa. Vai mēs to atceramies?

Jums noteikti ir trenēta acs, lai noteiktu cilvēka maksātspēju...

Ārējie parametri te nav noteicošie, drīzāk – nacionalitāte (smejas): visskopākie ir vācieši, visnevīžīgākie – somi, bet visdāsnākais ir krievu tūrists; viesmīļi jau zina, ja vācu tūrists pasūta vīna pudeli, viņš to vai nu izdzers līdz pēdējam pilienam, vai atlikušo malku paņems līdzi uz numuriņu, savukārt krievu klients noteikti izvēlēsies visdārgāko šņabi, pusi pudeles atstās uz galda, iedos vēl kārtīgu tējas naudu un pasūtīs tādu pašu pudeli līdzi uz numuru. Tas, protams, ir joks! Mīļš un vajadzīgs ir katrs tūrists, vienalga, no kurienes arī viņš būtu nācis. Atgādināšu tūrisma svētāko bausli, ko parasti pieliek darbinieku telpās pie sienas: «Atceries, ka tūrists nav tavs ienaidnieks, bet draugs, jo atnesis tev naudiņu algai!»

Protams, ziemas periodā apkalpojošam personālam ir jāstrādā divreiz vairāk; ja tev patīk tavs lauciņš, tad nu neesi slinks un skops un padomā, ar ko tu vari iepriecināt savu viesi. Piemēram, man nejauši, šķirstot Minjonas pavārgrāmatu vecā latviešu drukā no manas vecmāmiņas – kaucmindietes – laikiem, ienāca prātā Gutenbergā piedāvāt kādu vācu laika recepti: sačurkstināts cūkas speķītis sablenderēts ar ļoti daudz sīpoliem un tomātiem un garšvielām – kopā ar maizīti šāda uzkoda ir ļoti laba, gaidot ēdienus. Mārcienas muižā savukārt istabās smaržo āboli no dārza, bet restorāna galdā liekam visus lauku rudens labumus un pašu spiestās sulas. Drīz pat skābēsim ziemai kāpostus un aicināsim viesus piedalīties šādā ekskluzīvā, aizmirstā pasākumā.

Jūsu biznesa impērija ir saistīta ar tūrismu un relaksāciju, bet pati gan, šķiet, esat kārtīgs darba cilvēks, citādi diez vai būtu izveidojusi visu, kas jums ir. Piemēram, cikos jūs šorīt cēlāties?

Pusastoņos, bet tas jau ir vecuma bezmiegs. Taču es jūs tūlīt izlabošu, jo mana biznesa sfēra ir saistīta arī ar ražošanu – jau kopš 1997. gada mūsu uzņēmumam ir tipogrāfija un izdevniecība Elpa. Varbūt pretēji loģikai, mēs krīzes laikā nevis ierokamies ierakumos, lai nogaidītu, kamēr pāries grūtie laiki, bet tieši otrādi – esam modernizējušies un nopietni paplašinājuši savu poligrāfijas piedāvājumu vēdekli. Pie esošajām ofseta drukas mašīnām tikko esam piepirkuši klāt jaunu ļoti jaudīgu digitālās drukas iekārtu Konica Minolta Bizhub PRO c6500e ar dažādiem pēcapstrādes procesiem, A1 formāta plakātu druku, kopētājus. Jauno un modernizēto uzņēmumu atpazīstamības labad nosaucām jaunā vārdā Gutenbergs druka un izveidojām arī jaunu mājas lapu. Aktīvi piedalāmies arī valsts iepirkumu konkursos, un līdz ar to mums nav vairs visas biznesa olas vienā groziņā.

Un kā jūs atpūšaties?

Izstāstīšu, kā nesen relaksējos – mākslinieces Dzintras Vilks mājās Tīrumjānēnos uz meža ceļa sarakām piecdesmit mazus ozoliņus un iestādījām tos Mārcienas muižas uzkalniņā. Kādreiz būs ozolu birzs!

Divatā?!

Tā neteiksim, palīgā nāca arī Niks, mans vīrs, darbinieki un pat Mārcienas muižas viesi, kuri bija patiesi priecīgi par uzaicinājumu kaut ko stādīt. Kopumā zemē ierakām 180 jaunus stādiņus: bumbuļvītolus, egles, pīlādžus, ceriņus, krūmiņus. SPA meitenes gaidīja, kad parādīšos uz kādu procedūru, bet tām šoreiz neatlika laika. Man vispār komforta minimums ir gaužām minimāls. Es tērēju maz. Man ir laimējies piedzimt Pārdaugavā, 1948. gadā Mārupītes krastos celtā tēva mājā, kuru pirms pieciem gadiem pamatīgi renovējām. Man ir pat mazs sakņu dārziņš, kur patīk rušināties, pavasaros man ir pašas audzēti salāti, redīsi, vēl tagad gaida pēdējā burkānu dobīte, kas jānoņem, lai mazmeitiņu Sofiju pacienātu ar ekoloģiski tīriem dārzeņiem. Man noteikti ir vajadzīga mašīna ikdienai un tik daudz naudas, lai vismaz divreiz gadā varētu kaut kur aizbraukt paskatīties pasauli.

Bagātiem vīriešiem Latvijā ir prestiži braukt uz Tibetu, bet kur brauc bagātas sievietes?

Nezinu, kur brauc bagātās Latvijas sievietes. Katram ir savs ceļš. Dažreiz tas ir atkarīgs no naudas maka biezuma. Pavasarī mēs ar draugiem devāmies kruīzā pa Dienvidķīnas jūru: no Honkongas līdz Filipīnām. Fantastiski! Bet šobrīd maciņš ir jāpietaupa. Pirms pāris nedēļām ar vīru izmantojām ceļojumu atlaižu reklāmu un atradām biļetes uz Turciju par nepilniem 500 latiem uz desmit dienām. Man ārkārtīgi gribētos būt tur, kur silts.

Vai jūs esat tā, kura sadzīvē apčubina vīru?

Nu, nē, mūsu modelis ir mierīga līdzāspastāvēšana. Ar Niku esam precējušies kopš 1971. gada, tas ir pietiekami ilgs laiks, lai saprastu, ka būtu muļķīgi atdot savu vīru kādai citai. Tātad man ir jābūt pietiekami saprātīgai, lai viņš varētu mani paciest. Domāju, tas nemaz nav tik vienkārši. Mūsu attiecībās es esmu tā, kura lido pa gaisu, un Niks ik pa laikam mani aiz kājām norauj uz zemes. Patiesībā ikviens no mums dzīvo divas dzīves. Viena ir tā, kurā tu darbojies, patīk tas vai ne, bet otra – kurā tu esi kopā ar saviem sapņiem, domām un draugiem. Un svarīgi ir saprast, ka kaut kur ir tilts, kas abas šīs dzīves savieno. Man ir laimējies, jo ir tāds tilts. Uz tā es stāvu visu mūžu.

Savulaik gribēju kļūt par žurnālisti, un kļuvu. Nebūt nenācās viegli iegūt autoritāti sievietei sporta žurnālistikā; veči, kuru vidū bija tādi korifeji kā Mežavilks un Brežģis, skatījās uz mani no augšas un teica: «Tu te savas kleitas atnāci izrādīt?»

Es gribēju dzīvot pārtikušu dzīvi, un tāda man ar darbu ir bijusi visu mūžu. Mani vecāki neprata pelnīt savādāk, kā smagi strādājot. Sētā bija krutas automašīnas – Zim, Pobeda. Tēvs slepeni laboja automašīnas, pats cēla māju, viņam bija zelta rokas, māte Pārdaugavā, Mārupītes krastā turēja govi, cūkas, vistas un audzināja savus trīs un vēl radu bērnus.

Ģimenes biznesā droši vien ir gan priekšrocības, gan mīnusi. Kādi tie ir?

Mums ir laimējies ieraudzīt katram savu nišu un īpaši nejaukties otra kompetencē. Mūsu dēla Sanda Solima (33 g.) ziņā ir visi firmas finanšu jautājumi, viņš ir arī firmas līdzīpašnieks un Gutenbergs direktors. Sandis studiju laikā sāka strādāt mūsu izdevniecībā par krāvēju, tā sakot, piepalīdzēja māmiņai. Plānoja uzsākt citu darbu, taču, firmai augot, drīzāk es esmu attālinājusies no tiešas jautājumu izlemšanas uzņēmumā. Manas jomas ir stratēģija un mārketings, savukārt vīrs Niks pārzina visu, kas saistīts ar celtniecības lietām.

Ko dara vedekla?

Linda šovasar, meitiņu Sofiju auklējot, ne vien aizstāvēja ekonomikas zinātņu maģistra grādu, bet visu laiku savu iespēju robežās arī līdzdarbojas ģimenes uzņēmuma labā. Es priecājos par viņu, bet Linda arī neslēpj – ikdienā ar vīramāti viņa kopā negribētu strādāt. Es to respektēju, jo ir absurdi iedomāties, ka sieviete var iziet cauri biznesa džungļiem un joprojām saglabāt Ofēlijas dabu.

Vai jūs regulāri sanākat pie viena galda?

Cenšos, lai bieži, bet nesanāk. Tad es izvelku savas vecmāmiņas sudraba cukurtrauku, smukos galda piederumus, svečturus un kafijas kannu, un domāju, ka mēģinu turpināt manu vecāku tradīciju – iksvētdienas ģimenes pusdienas pie apaļā galda. Gatavoju es pati, un līdzīgas pusdienas rīko arī Linda un Sandis. Arī Linda gatavo ļoti labi. Man gribētos, lai šīs pusdienas kādreiz atcerētos arī mani bērni. Pat mani jaunības draugi tās atceras ar nostalģiju.

Daudz viņu bija?

Ja godīgi, tad vidusskolas laikā vienmēr vienlaikus kādi trīs, četri. Man laimējās viņus nesalaist kopā.

Un jūs viņus visus pa vienam atrādījāt, ja?

Bet tajos laikos tas tiešām notika daudz godīgāk nekā tagad, tālāk par bučošanos mēs negājām.

Ar ko tad Niks jūs paņēma?

Viņš vienīgais man neskrēja pakaļ! Tiesa, viņš man ilgi nedevās rokās. Biju jau nolaidusi ausis un domāju, ka nekas neizdosies, bet... Mīlestība ir bumbiņa, un svarīgi, lai tu būtu tas, kurš met. Skumji tam, kurš bumbiņu gaida. Tas pingpongs jau ir aizrautīga un nežēlīga spēle.

Saka, ka sievietes ir no Veneras, bet vīrieši – no Marsa...

Jūs domājat, pa šiem trīsdesmit septiņiem kopdzīves gadiem es mazums savu vīru esmu gribējusi nožņaugt?!

Dzīvē vienmēr šaujat un trāpāt mērķī vai arī kļūdāties?

Kļūdos, oi, kā es joprojām kļūdos cilvēkos! Esmu saņēmusi nodevības, kad gadiem ilgi ir dāvāta uzticība un sirds mīlestība tam, kurš to izmantojis un kā iztukšotu izmetis mēslainē. Varbūt tāds cilvēks jūtas gandarīts? Lepns par savu smalko aprēķinu? Sākumā ir sāpīgi, jūties nodots, tā pati muļķa sirds ilgi sāp gluži fiziski. Bet tad apjēdz, ka šis cilvēks vienkārši nav bijis tavas mīlestības cienīgs, ka viņam ir pavisam atšķirīga sirdsapziņas skala, un labākais ir – pasmaidīt par sevi un piedot. Lai viņš iet savu ceļu. Jo ikvienam ir tikai viņa ceļš, un patiesībā – tas nav ne pareizs, ne nepareizs. Ziemā tu velc siltākas, bet vasarā – vieglākas drēbes. Tā arī darījis viņš. Un vēl dažreiz jāiztukšo savu emociju miskaste, jāpārrevidē pagātne, lai nebūtu jāatceras sliktais.

Jūs mīlat mākslu un mūziku, arī atbalstāt to – kas jūs ir veidojis, audzinājis šādā virzienā?

Labi vecāki, apstākļu sakritības un cilvēki, pateicoties kuriem esmu mainījusies. Cilvēks ir kā sūklis, kurš uzsūc un vienlaikus atdod. Mans redzējums atbilst Hansa Seljes formulētajai altruistiskā egoisma teorijai – pakasi otram muguru, varbūt viņš kādreiz pakasīs tavējo. Iesaku palasīt.

Runā, ka Rīgā viesnīcu esot par maz, pieprasījums lielāks – vai tas tiešām atbilst patiesībai?

Es noteikti nebūvētu jaunu viesnīcu tālāk par divdesmit metriem no Vecrīgas, kas vienmēr būs pieprasīta. Pati svešā pilsētā vienmēr cenšos apmesties vēsturiskajā centrā, lai gūtu maksimāli daudz iespaidu.

Vecrīgā klientu netrūkst, bet kā ir laukos?

Mārcienā regulāri var sastapt gan cilvēkus no žurnālu vākiem, gan apkārtējo pagastu iedzīvotājus, piemēram, skolotājus, medmāsas. Šie cilvēki kaut reizi gadā vēlas būt karaļi un dzīvot pilī, kur ir svētki, kur tevi apkalpo viesmīļi frakās, uz sudraba paplātes skaistās glāzēs pasniedzot šampanieti. Esmu saklausījusies komplimentus no cilvēkiem, par kuriem nemaz nezināju, ka viņi bijuši Mārcienas muižā. Acīmredzot viņi ir ieradušies ar svešiem vārdiem, tā ir izplatīta prakse.

Vai jūs arī pētāt citus SPA?

Zināju, ka to pajautāsiet (smejas)! Zobārsts sarunas laikā vienmēr skatās otram mutē, bet es, būdama svešā vietā, izmēģinu pilnu servisu. Esmu pat speciāli devusies SPA iepazīšanās tūrēs pa Itālijas, Šveices, Austrijas un Francijas kūrortiem. Man bieži nācies konsultēt Latvijas uzņēmējus, kuri gatavojas atvērt savus SPA. Labprāt dalos pieredzē, jo katram vienalga būs savs grābeklis, uz kā uzkāpt.

Tad jau esat gana gulējusi šampanieša vannās un smērējusies ar kaviāru...

Bet es jums atklāšu noslēpumu: pat dārgākajos SPA šajās vannās labākajā gadījumā ir tikai piecas pudeles šampanieša – pārējais ir tīrs ūdens. Kaviāra procedūras Francijā gan izmēģināju, tās jau domātas kundzītēm apmēram manā vecumā, kurām daudz gadu un krunku. Patiesībā jau tur nav ne smakas no kaviāra! Kā teica Elizabete Ardena – es pārdodu jums tikai sapni. Respektīvi, ja pieliek klāt sapni, var pārdot arī krēma bundžiņu.

Ir pieņemts uzskatīt, ka biznesmeņa mērķis ir sava kapitāla vairošana, pretējā gadījumā nekas labs nevar sanākt. Vai tā tas ir?

Līdz ar tava biznesa attīstību vairojas arī kapitāls. Tiklīdz viens projekts izdevies, kļūst garlaicīgi un gribas kaut ko jaunu. Tad viens aiz otra paveras dažādi vārtiņi. Un iedvesmas eņģelis čukst: «Es taču neesmu ne tik vecs, ne dumjš, vajag taču atkal kaut ko uzsākt!» Visgrūtākais ir sākums, kad tev nav ne pieredzes, ne autoritātes, ne uzticības. Visvērtīgākais manā dzīvē ir mana reputācija. Varu tikai nožēlot politiķus, kuri par to aizmirst, jo cilvēku atmiņa nav nemaz tik plāna, kā viņi iedomājas.

Kā jūs tikāt pie pirmā miljona?

Ar pilnīgu avantūru. Kad manai izdevniecībai 1996. gadā apgrozījums bija 30 tūkstoši latu, es pieteicos privatizēt trīs ēkas Vecrīgā par 350 tūkstošiem latu. Varat iedomāties, cik tālu mani sūtīja vīrs, būdams pragmatiķis – inženieris Polimēru mehānikas institūtā! Mājās notika lieli konflikti par tēmu, kurā sajukuma pakāpē es atrodos...

Vai jums kāds pateica priekšā, kas jādara?

Būtu jau labi, vai ne? Es arī gribētu zināt, kas notiks ar Latviju un mani pēc pieciem gadiem. Šobrīd pilnīgi visiem, gan darba devējiem, gan ņēmējiem, pakausī ir ārkārtīgi liela trauksmes sajūta. Es apzinos sevi kā kapitālisti tajā brīdī, kad pāri par simts cilvēku uz mani skatās jautājošām acīm – būs vai nebūs algas pielikums, vai varbūt vispār atlaidīs no darba. Un es apzinos, ka uzņēmējam nāksies paļauties tikai uz sevi. Aiz katra darbinieka ir ģimene, kredītsaistības, bērni. Man šie cilvēki tic. Un ko man viņiem pateikt pavasarī – jums algas nebūs, jo Valentīna Andrejeva spēlē kazino kopā ar Jāni Dāvi un cenas ir palielinājušās?!

Jūs taču nedomājat, ka var iznākt līdzīgi kā Mārim Bensonam?

Tas tā var notikt. Ekonomikas pasaulē procesi ir daudz ciešāk savā starpā saistīti, nekā mēs iedomājamies. Ja celtniecība ir apstājusies, tad celtniekam Jānim nav algas, līdz ar to sievai Annai nav naudas, lai ietu uz SPA kabinetu vai nopirktu jaunas zeķes. Viņai jāiztiek ar vecām, bet viņu bērnam – bez košļenēm. No izraisītās krīzes cietīs visi Latvijas cilvēki, es neesmu izņēmums.

Jūs tomēr piederat pie Latvijas plašā miljonāru loka...

Stop, tas nav tik vienkārši! Paulam ir burvīga dziesma – šī dzīve ir kā šūpoles. Arvien vairāk cilvēku var nonāk uz nabadzības sliekšņa, domino vilnis ir tikko iekustējies. Būtu naivi domāt, ka vasarā būs labāk, šī krīze neapstāsies ne pēc gada, ne diviem, un naudas pietrūks visiem. Arī bailes piemīt visiem, bet tās nedrīkstētu mūs paralizēt, tām būtu jāmobilizē spēki. Ja tu nevari vakarā mierīgi noskatīties saulrietā, jo tevī gruzd nemiers, bailes par savu biznesu vai mīlestību, vajag domāt – ko darīt, kā izdzīvot? Es domāju par to, kā tas ir, kad cilvēks pazaudē visu, kā tas tikko notika ar cilvēkiem Gruzijā, jo vērtīgākais ir tava galva. Nav jābūt bagātākajam mironim kapos, lai tu būtu laimīgs.

Vai nav par agru piemērīt sev to koka mētelīti?

Nē, nē! Man tūlīt būs 58 gadi (smejas)... Diemžēl esmu saskārusies dzīvē un zinu, kā tas ir, kad tu no rīta uzspied cilvēkam buču, bet nākamajā rītā viņa vairs nav. Ikviens var aiziet pilnīgi neiedomājamā brīdī, tādēļ aicinājumam – baudi dienu! – ir dziļa nozīme. Būt apmierinātam ar šodienu, ar savu izskatu, to, cik tev vēl matu uz galvas, ar iespēju nomazgāt netīros traukus, jo – tev ir kāds, kurš tos traukus piesmērē. Lūk, dzīves sāls! Mēs par to aizmirstam un sūkstāmies, ka kaimiņam veicies labāk – mašīna dārgāka, zābaki labāki. Mēs paši pilinām sev uz galvas indi un kļūstam īgni. Nu labi, ir draņķīga valdība, draņķīga politika, bet vai tāpēc mēs skriesim projām?! Mazliet taču vēl ticam, ja reiz šeit esam. Tiesa, ja man būtu divdesmit gadu, es diez vai te paliktu.

Ar visu to, kas jums ir?

Nē, ar to, kas man ir galvā. Dabūt atpakaļ pilsoņu uzticību, kam seko nodokļu maksātāju prieks par to, ka viņi godprātīgi maksā, lai uzturētu šo valsti un valdību – tas ir neatgriezeniski zaudēts daudzās paaudzēs. Šaubos, vai šodien būtu iespējams 1991. gads un barikādes.

Vai Latvijas miljonāri nevarētu apvienoties rūpēs par savu valsti?

Sabiedrībai ir pilnīgi maldīgs priekšstats par tipisko miljonāru. 90 procentu cilvēku pie turības tikuši tāpēc, ka viņi ir strādājuši, nekas no gaisa nevienam nav nokritis. Un man arī patīk strādāt, kaut vai sakopt Mārupītes krastus, lasot dzērāju sasistās alus pudeles un izmētātās konservu bundžas. Man nav problēmu.

Jums ir arī nepiepildīti sapņi?

Jā, viens no tiem ir rozā krāsā – nopirkt māju Itālijā ar skatu uz jūru, lai netālu dzīvotu mani draugi. Pa vidu būtu maziņa vīna darītava, un, ejot ciemos, pa rokai vienmēr labs vīns! Tur es varētu sākt rakstīt romānus un gleznot!

Kā esat šim sapnim tuvojusies?

Esmu internetā sameklējusi daudzas adreses, uz kurām būtu vērts aizbraukt un paskatīties. Vīrs ir lietas kursā un zina, ka varēs audzēt olīvas, stampāt tās burciņā un sūtīt uz MC veikalu Rīgā. Bet, nopietni runājot, es vēl negribu tik mierīgu dzīvi. Esmu mazliet ideāliste, man vēl patīk Latvijas dubļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA UVB valdes priekšsēdētāja, Latvijas sauļošanās un solāriju asociācijas valdes locekle Marika Ģederte šovasar kļuva par Mrs. Universe 2008 titula īpašnieci – uzņēmēja, sieva un māte, šķiet, šīs sievietes dzīvē viss ir kārtībā. Vismaz Marika pati par to ir pārliecināta.

«Esmu ļoti praktiska un iepriekš pasaku, ko man dāvināt – vienas krāsas traukus vai rozes,» aiz stiklotā ofisa galda, kas nokrāmēts ar saldumiem, stāsta Marika Ģederte. Saldumi esot domāti viesiem, jo uzņēmēja stingri ietur slaido līniju. Savā ģimenes mājas dārzā viņa audzē ziedus, un šīs rūpes par estētisku vidi sasaucas ar darba pienākumiem skaistumkopšanas biznesā. Cilvēkam jārūpējas par savu izskatu, pirmais iespaids ir noteicošais – šī atziņa Marikai ir ļoti būtiska.

picturegallery.473dc8ec-818d-4060-a58a-62bfda815df4

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Elmārs Tannis: Mēs visi varam satikties ballītēs, bet gribot negribot visu līdzsvaro maciņa biezums

Romāns Koļeda, Db, 15.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viņu dzīvē virzījuši divi sapņi – kļūt par pasaules klases futbolistu un restorāna īpašnieku. Jaunībā atvadījies no lielā futbola, Elmārs pārcēlās uz tēva zemi. Kamēr daudzi joprojām skatās Īrijas virzienā, viņš pamatīgi, tā sakot, stingri uz abām kājām nostiprinājies Latvijā.

Ēst gatavošanu dažreiz salīdzina ar mūzikas radīšanu – vai tu arī tā domā? Vai tev patīk sarežģīti ēdieni?

Zini, kā tas ir? Kas vienam ir sarežģīti, otram būs vienkārši. Šodien saprast, kas ir sarežģīti, gandrīz nav iespējams. Tas atkarīgs no auditorijas. Bet man patīk gatavot kā mājās, lai cilvēks saprastu, ko viņš bāž mutē, un būtu garšīgi paēdis, nevis ieknābājis kaut ko ļoti smalku – nezinu, vai ikdienā pie galda ir vajadzīga dārga izsmalcinātība. Protams, ir forši dažreiz aiziet uz kādu šiku restorānu, bet es dodu priekšroku vienkāršākām lietām. Ja man, piemēram, būtu jāēd steiks par 90 latiem, man to būtu ļoti grūti sagremot, jo es meklētu, kur tā lielā vērtība. Tiklīdz tev pie galda kaut kas jāmeklē, tā zūd patiesā bauda. Cita lieta, ja cilvēks ir ļoti turīgs un viņam tie deviņdesmit lati ir kā deviņi. Bet man nekad nav paticis no ēdiena gaidīt dārgus brīnumus un, izgaršojot katru kumosiņu, meklēt augstās cenas iemeslus. Nesaskatu šādā procesā ne prieku, ne jēgu. Varbūt tāpēc esmu tāds demokrāts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Rotaslietas – transformeri

Evelīna Brenča, speciāli DB, 09.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rotaslietām ir jābūt tādām, lai tās varētu nēsāt gan ar baltu T-kreklu un džinsiem, gan arī pie smalkas vakarkleitas

Tā intervijā norāda itāļu rotaslietu zīmola Nanis radītāja un dizainere Laura Bicego. Viņa ir dzimusi juvelieru ģimenē Vičencā Itālijā un jau kopš dzimšanas ir saistīta ar rotaslietām un to izgatavošanu. Lielāko pieredzi viņa ir ieguvusi tēva juvelieru rūpnīcā, no kā tālāk attīstīja savu zīmolu Nanis. Visa L. Bicego dzīve saistās ar šo nozari, un viņa nekad nav vēlējusies dzīvē darīt kaut ko citu.

Savu zīmolu viņa kopā ar vīru Pjero Maranjonu (Piero Marangon) izveidoja 1990. gadā. L. Bicego ir neparasta dizainere, viņai vairāk patīk radīt lietas nevis uz papīra, bet ar rokām. Viņai svarīgi ir vienlaicīgi saglabāt itāļu tradīcijas, tai pat laikā radot mūsdienīgas, transformējamas rotaslietas. Viņas radītā rokas sprādze no zelta ar dimantiem, ko iespējams transformēt par kaklarotu, pagājušajā gadā ieguva Juvelierizstrādājumu gada balvu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ Lietišķās Dienas video viešņa ir viesnīcu Gutenbergs un Mārcienas muiža īpašniece Mairita Solima. Ar viņu runājam par tūrisma veicināšanas kampaņām, nodokļiem un kopējo situāciju tūrisma nozarē.

Vaicājām, vai Solimas kundze pieņems darbā jaunus cilvēkus kad tiks samazināts PVN, kā tas tika apsolīts valdībai un kāds ir tipiskais tūrists, kas šobrīd brauc uz Latviju?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nauma Nadeždina grāmatas domātas brīvām dvēselēm. Šis rakstnieks ļaujas iekšējās pasaules balsij un pasaka skaļi to, ko viņa sirds tāpat jau zina. Dzīves līkloči, kuros kā maldugunis iedegas karjera čekas skolā un katoļu baznīcā, mietpilsoniska idille ar sievu, bērniem, māju un biznesu, izmetuši Naumu patstāvīgu atziņu krastā.

Vai viegli dzīvot apzinātu dzīvi?

Nav viegli, toties interesanti gan. Dzīve vispār nav vienkārša, tiklīdz tajā kaut ko sāc saprast, vienlaikus atskārsti, cik tā patiesībā ir sarežģīta. Nākotne slēpjas mūsu pagātnē, viss sākas ar piedzimšanu – bērns virzās uz priekšu pa nospraustu, izvēlētu ceļu. Bet tikai paaugoties mēs saprotam, kāpēc bija vajadzīga šī pieredze, jo tā veido mūsu dzīvi. Viss, kas ar mums notiek, paliek apziņā. Es pa īstam kļuvu pieaudzis un sāku dzīvot apzinātu dzīvi pirms gadiem pieciem, lai gan apziņas uzplaiksnījumi gadījās arī agrāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar viņu ir pārsteidzoši viegli runāt. Ļoti atvērts un pozitīvi noskaņots Jēkabs Nākums ar smaidu un pat tādu kā bērnišķīgu naivumu runā par lietām un situācijām, kas daudzus citus, visticamāk, būtu iedzinušas izmisumā. Un tikko es esmu nonākusi pie šādas atziņas, Jēkabs, it kā nolasījis manas domas, saka: «Zini, es šobrīd esmu atgriezies pie tā, kā pasauli uztvēru bērnībā. Uz visām lietām skatos vienkārši, bez šaubīšanās un domāju tikai labas domas.»

picturegallery.875d539f-9dd4-417b-acfc-784a16b71c83

Domāju, ka 2004. gadā par Jēkaba Nākuma lēmumu doties prom no Latvijas bija pārsteigti ne tikai sporta līdzjutēji. Pēc astoņpadsmit biatlonā pavadītiem gadiem viņš pēkšņi, vienā dienā visu pameta un aizbrauca uz Īriju. Viens no Latvijas labākajiem sportistiem, kurš Nagano olimpiskajās spēlēs izcīnīja 5. vietu, bet Pasaules kausa posmā Oberhofā – 4.vietu, izlēma aiziet no aktīvā sporta, lai mazgātu mašīnas un darītu melno darbu. «Latvijā iztikt nav iespējams. Traki. Un es Īrijā darīšu jebkuru darbu, lai būtu paēdis, izgulējies un nopelnījis,» 2004. gadā īsi pēc aizbraukšanas žurnālam Privātā Dzīve teica Jēkabs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rūdolfa Meroni liecības prokuratūrai

Kristīne Jančevska, Lato Lapsa, Baltic Screen, speciāli Db, 05.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Aivara Lemberga un viņa līdzgaitnieku darbībām un izstrādātājām nodokļu shēmām vairāku gadu garumā Ventspils uzņēmumos, prokuratūrai liecības sniedzis Šveices advokāts Rūdolfs Meroni.

«Ventspilī runājot - viens korumpēts Šveices advokāts, saukts vēl arī par Šveices Ostapu Benderu jeb Lielo mahinatoru, par taisnīgu atlīdzību 15 000 000 dolāru apmērā, ko sarūpējuši mani negodīgie partneri, dara visu iespējamo, lai izpildītu četru blēžu pasūtījumu un iespundētu mani cietumā. To var vērtēt kā izcilu Šveices advokātu ētikas un atbildības piemēru. Ceru, ka šī Šveices mahinatora slimība nepielips Latvijas advokātiem, mācītājiem, ginekologiem, ģimenes ārstiem un citu profesiju pārstāvjiem, kuriem viņu amatu pēc tiek uzticēti personiskie un intīmie noslēpumi,» tā, piemēram, A. Lembergs uz jautājumu par R. Meroni izteicies rakstiskā intervijā Neatkarīgajā Rīta Avīzē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lasītāji bieži apgalvo, ka publiska netīrās veļas mazgāšana viņiem derdzas, taču dzeltenās preses reitingi liecina par pretējo. Šķiet, cilvēki vēlas tieši to – maizi un izklaides – un liekuļo, noliedzot savu interesi par privāta rakstura ziņām. Par to uz sarunu aicināju Izdevniecības Rīgas Viļņi valdes priekšsēdētāju Aiju Simsoni, kura ne vien izdod žurnālu Kas Jauns, bet arī pati kādu laiku bijusi preses uzmanības centrā.

picturegallery.4385a834-7083-4733-b114-3d7caedd01ba

Protams, ir ierasts, ka pēdējo divu gadu laikā mediji interesējas tikai par skandalozo tiesas procesu, kurā iesaistīta Aijas Simsone, un neliegšos – arī es nenocietos, nepajautājot, kā tas attīstās tālāk. Taču Aija ir nepiekāpīga, vien norāda, ka tiesvedība ir atsākusies, taču viņa nevēlas vairs par to runāt. Punkts. Nav noslēpums, ka sabiedrība par Aiju ir izveidojusi gana daudz stereotipu – konservatīva, agresīva, veiksmīga, Aija ejot «pāri līķiem», lai sasniegtu savus mērķus. Miljonāra sieva, kurai viss tiek pasniegts uz šķīvīša ar zilu maliņu. Tāpēc šīs sarunas mērķis ir palūkoties, kas aiz šiem stereotipiem slēpjas. Iespējams, sākot lasīt šo interviju, daudzi jutīsies vīlušies, jo tas patiešām nebūs kārtējais pikantais stāsts par krūšu implantiem, bet saruna par patriotismu un pozitīvo domāšanu. Jā, blondīne mēdz domāt arī par to, ironizē Aija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Mārtiņš Lauva: Krīzes vaininieki tagad sēž Havajās, dzer kokteili un ņirdz par to visu

Ieva Mārtiņa, Db, 10.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pelnījis miljonus, spēlējoties Latvijas nekustamā īpašuma tirgū, viņš tagad ceļ mājas Amerikā, bet to, kas pašlaik notiek Latvijā, sauc par laiku, kad beigušies Ziemassvētki. Tāds ir 29 gadus vecais uzņēmējs, basketbola kluba VEF dibinātājs, Latvijas basketbola savienības padomes loceklis Mārtiņš Lauva.

picturegallery.3b336331-1cac-4940-9607-cd2afa28aa12

Sarunas sākumā Mārtiņš atgādina, ka vēl pirms gada teicis, ka vienīgā reālā iespējamā mūsdienu apokalipse ir finanšu krīze, jo pasaules finanšu sistēma uzbūvēta ļoti absurdā un gandrīz nepārvaldāmā veidā. Kā piemēru viņš min Čikāgas preču biržu, kur no dienā noslēgtiem daudzu miljardu darījumiem tikai 1 % ir reālas preces, bet pārējie 99 ir uz to procentu atvasinātie vērtspapīri. Tas pats notika ar nekustamo īpašumu ASV, skaidro Mārtiņš. «Iedomājies, kāds nabaga amerikānis maksā par savu māju kredītu 500 dolārus mēnesī, šo kredītu kāds smuki iepako un pārdod biržā, bet uz šī iepakojuma tiek uzcelta vesela piramīda ar atvasinātajiem vērtspapīriem, tā ka beigu beigās tāds Lehman Brothers, kurš bija piramīdas augšgalā, beigās pat nesaprata, ko īsti pērk. Te nu ir rezultāts. Lielākie cietēji īstenībā nav amerikāņi, jo tie iepakoja nekustamā īpašuma vērtspapīru portfeļus, bet Āzijas, Eiropas, Austrālijas, Japānas investīciju bankas, pensiju fondi, kas ieguldīja šajās investīciju bankās (Lehman Brothers, Chase Manhattan, Bearn Stearns utt.) vai arī aizdeva tām naudu. Tie, kas pārdeva vērtspapīrus, tagad sēž Havajās, dzer kokteili un ņirdz par to visu. Pašreizējās finanšu sistēmas pieredze ir šausmīgi īsa, kādi 30 – 40 gadi, kā reaģēt uz šādām krīzēm, vells viņu zina! Var tikai izteikt pieņēmumus.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar NP Foods valdes priekšsēdētāju Rolandu Gulbi

Lelde Petrāne, 21.11.2014

Tuksneši - Rietumsahārā, Marokā un Tunisijā. R.Gulbis uz tiem ar draugiem brauc katru gadu jau vairākus gadus no vietas.

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Rolands Gulbis, SIA NP Foods valdes priekšsēdētājs. NP Foods ir vadības un attīstības uzņēmums, kas Latvijas un Baltijas līmenī nodrošina administratīvās, pārdošanas un mārketinga funkcijas vairāku uzņēmumu grupai. Starp NP Foods uzņēmumiem Latvijā ir AS Laima, AS Staburadze, AS Gutta un SIA Staburadzes konditoreja.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Man patīk radīt. Bērnībā vēlējos kļūt ar auto dizaineri – radīt automašīnu modeļus. Taču dzīvē viss plūst un mainās, man tika dota iespēja strādāt pārtikas nozarē un radīt pārtikas produktus ar pievienoto vērtību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Solima: es nesatraucos, ja kādam nepatīk mana angļu valoda

, 12.06.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmēja Mairita Solima nesatraucas, ja kādam nepatīk viņas angļu valodas prasme videosižetā par Latvijas SPA centriem, norādot, ka viņa nav diplomāts vai valsts pārstāvis, atsaucoties uz Baltic Screen, raksta Apollo.

«Latvijas Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) bija izdomājusi jaunu veidu, kā reklamēt Latviju kā tūrisma zemi. Mani uzaicināja pastāstīt par SPA Latvijā. Tā kā es šo jomu pārzinu diezgan labi, es piekritu, lai gan ne uzreiz. Doma bija pievilināt ārvalstu tūristus ar to, ka nozares speciālists stāsta par konkrētu jomu. Ideja ir laba, nezinu, kā tā realizējusies. Ja būtu daudz naudas, noteikti varētu uztaisīt daudz labāk, bet TAVA jau nav pārāk daudz naudas. Es zinu, ka ārzemēs arī šādā veidā mēdz informēt par tūrisma pakalpojumiem. Cik man zināms, tur bija kādi seši septiņi speciālisti, kas stāstīja par krogiem, arī par Liepājas Karostas cietumu un citiem tūrisma objektiem,» stāstījusi M.Solima.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vecrīgas satiksmes problēmu risināšanā uzņēmējiem un iedzīvotājiem radikāli atšķirīgi viedokļi

Atis Rozentāls, Db, 20.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vecrīgas satiksmes problēmu risinājumam iedzīvotāji un uzņēmēji redz pilnīgi atšķirīgus risinājumus, liecināja diskusija Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas sēdē.

Uzņēmēji uzskata, ka iedzīvotājiem savas mašīnas nav jātur pie mājām, bet prioritāte jāpiešķir preču piegādes transportam, taksometriem un operatīvajiem dienestiem. Savukārt iedzīvotāji prasa atjaunot caurlaižu sistēmu, kas tika likvidēta pēc tam, kad Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija atteicās pagarināt īpaša režīma zonas statusu Vecrīgai.

«Vecrīgā ir trīs braucēju kategorijas. Pirmā ir transports, kas apkalpo uzņēmumus. Darba transportam nav jāstāv Vecrīgā, tas atved, izlaiž pasažieri vai izkrauj preci un aizbrauc. Bet nav risinājums gājēju ielās noteikt dažas stundas preču piegādei no rīta, jo, piemēram, restorānam Gūtenbergs veļa jāpieved un jāaizved divas reizes dienā, un, saskaņā ar sanitārajiem noteikumiem, to nedrīkst stiept pa ielu. Katli un pannas uz banketu jāstiepj nevis no 6 līdz 10 no rīta, bet tad, kad bankets notiek. Otra kategorija ir tūristi, kas mūsu valstī atstāj savu naudu. Taksometram ir jāvar šo tūristu atvest līdz viesnīcai. Kas attiecas uz iedzīvotājiem, man nav pieņemami, ka viņiem atļauj pa nakti turēt automašīnas zem logiem,» norādīja viesnīcas Gūtenbergs valdes priekšsēdētāja Mairita Solima. Uzņēmēji arī neatbalsta caurlaižu sistēmas atjaunošanu. M.Solima ieteica atļaut uz 10 minūtēm iebraukt gājēju ielās un apstāties transportam ar preču pavadzīmēm un ceļazīmēm, komunālajiem dienestiem, diplomātiskajam transportam un taksometriem. Savukārt iedzīvotāju pārstāvji, kas savākuši 117 parakstus, asi kritizēja satiksmes departamenta darbu pašreizējās sistēmas ieviešanā un pauda uzskatu, ka ceļazīmes izvietotas neprofesionāli, atļaujot stāvēt mašīnām abās ielas pusēs ļoti šaurās ielās, bet liedzot apstāšanos platās ielās. Iedzīvotāji iestājas par vecās sistēmas atjaunošanu, kas deva viņiem iespēju iebraukt Vecrīgā ar ievērojamām atlaidēm un novietot transportu pie mājām. Iedzīvotāju pusē ir arī deputāts Edmunds Krastiņš, kurš pats dzīvo Vecrīgā un uzskata, ka problēmu var atrisināt, uzstādot ceļa zīmes «Braukt aizliegts» jeb tā dēvētās saulītes, taču Satiksmes departamenta direktors Edgars Strods uzskata, ka pastāv pārāk daudz kategoriju, kuras šo zīmi drīkst neievērot, tāpēc nekas netikšot līdzēts. Arī deputāts Juris Zvirbulis atzina, ka šī zīme ļauj iebraukt visiem, kas strādā šajā teritorijā, bet to nekā nevar pierādīt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) nākusi klajā ar pirmo no četriem paredzētajiem tūrisma veicināšanas videoklipu sēriju komplektiem. Pirmā videoklipu sērija kopā ar interaktīvu prezentāciju aģentūrai izmaksāja 12,1 tūkstoti latu.

Tikko publicētais videoklipu sēriju komplekts attiecināms uz tūrisma veicināšanu rudenī. Vēlāk paredzēts izstrādāt arī videoklipus, kas palīdzētu popularizēt tūrismu Latvijā arī pārējos gadalaikos.

Video materiālus veidojusi Vides filmu studija, kas uzvarēja TAVA rīkotajā iepirkumā.

«Šis ir viens no video stāstu komplektiem, ko TAVA plāno izveidot par katru no Latvijas gadalaikiem un kur galvenie varoņi būs dažāda vecuma un sociālā statusa tūristi no Latvijas augsti prioritārajiem mērķa tirgiem (Zviedrija, Somija, Krievija, Igaunija, Lietuva, Vācija). Tādējādi iecerēts mērķtiecīgāk uzrunāt konkrētās auditorijas, kas Latvijas Tūrisma mārketinga stratēģijā definētas kā prioritāras. Šogad plānots izgatavot vēl divus video materiālu komplektus,» norāda TAVA direktors Armands Slokenbergs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

TAVA reklamas kampaņām grib piesaistīt profesionālas aģentūras

Andra Briekmane, 08.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reklāmas kampaņu izstrādi ārvalstu tūristu motivēšanai apmeklēt Latviju Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) nolēmusi uzticēt profesionālām reklāmas aģentūrām, informē TAVA tūrisma mārketinga eksperte Linda Penka.

TAVA jau izsludinājusi konkursus reklāmas kampaņu koncepcijas un aktivitāšu izstrādei 2011. - 2013.gadam Krievijas un Vācijas tūrisma tirgos, un drīzumā, pēc komunikāciju stratēģijas izstrādes tiks izsludināti konkursi arī Somijas, Zviedrijas, Lietuvas un Igaunijas tirgiem.

Tas tiek darīts, izmantojot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansējumam.

Konkursa nolikumi reklāmas kampaņu izstrādei Krievijas un Vācijas tūrisma tirgos TAVA jāiesniedz līdz 15. jūlijam. Paredzamā līgumcena katrā no konkursiem ir 52 tūkstoši latu ar PVN. Reklāmas kampaņas izstrāde Krievijas un Vācijas tirgū jāveic līdz 2013.gada 31.oktobrim, visi darbi pabeidzami līdz 2014.gad 31.martam vai līdz noteiktās pakalpojumu summas izlietošanai. Kampaņām jāsaskan ar Latvijas tūrisma mārketinga stratēģijā 2010.-2015.gadam un Latvijas tūrisma mārketinga ārējo komunikāciju stratēģijā 2011.-2013.gadam nodaļās Krievija un Vācija noteiktajām prioritātēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Lai gan saka – trakiem pieder pasaule, tomēr neviens negrib būt traks, – vismaz es ne," apliecina Viesturs Rudzītis.

picturegallery.33e003a6-fe4b-49b8-bac2-651d588546eb

Pazīstamais psihoterapeits nule kā klajā laidis savu pēdējo gara darbu, fundamentālo pētījumu Pie tēva, kurā veicis veselu jūru zinātnisku secinājumu par cilvēka psihes darbību, tai skaidrojumu meklējot sengrieķu mitoloģijā. Kā domā Viesturs Rudzītis, tur atspoguļojas cilvēka dzīve un attiecību modeļi, kas darbojas joprojām, arī Latvijas sabiedrībā. Un mums, latviešiem, viss vēl tikai priekšā, uzskata Viesturs Rudzītis: Latvieši baidās nosaukt lietas īstajos vārdospsihoterapeits.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim Tūrisma attīstības valsts aģentūrai (TAVA) nav izdevies vienoties ar SIA Lautas, kas pēc aģentūras pasūtījuma izstrādāja videomateriālu, kurā miljonāre Mairita Solima gandrīz piecas minūtes garā video stāsta par SPA iespējām Latvijā. Uz DB jautājumu vai ir pārliecība, ka naudu izdosies atgūt – TAVA direktors Armands Slokenbergs atbild – «Nebūtu ļoti optimisks.»

Tas ir tāpēc, ka pārrunas abu pušu starpā ir sarežģītas no juridiskās puses, vienlaikus A. Slokenbergs, uzsver, ka sarunas turpinās, jo šaubu nav, ka izveidotais videomateriāls ir nekvalitatīvs.

DB jau rakstīja, ka plašu rezonansi un diskusijas izpelnījās videomateriāls, kurā M. Solima video lauzītā angļu mēlē klāsta par SPA iespējām Latvijā. Pēc tā publiskošanas, ekonomikas ministrs Artis Kampars pieprasīja no TAVA paskaidrojumus.

«Esmu lūdzis TAVA vadībai paskaidrojumus par valsts naudas izlietošanas lietderīgumu šajā konkrētajā projektā. Manā skatījumā tā ir klaja valsts naudas izšķērdēšana — par neadekvāti augstu samaksu izgatavots, manuprāt, apšaubāmas kvalitātes reklāmas materiāls par Latvijā pieejamiem SPA pakalpojumiem,» pamatoja A. Kampars.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Operas soliste Inese Galante dzied visā pasaulē, taču par sava festivāla Summertime norises vietu izvēlējusies Latviju – arī šogad no 8. augusta Dubultu baznīcā un Dzintaru koncertzālē Inese kopā ar Innu Davidovu un Hermaņa Brauna fondu aicinājusi dažādu valstu māksliniekus. Šādu personību aicinājumam mūziķi atsaucas.

Inese, ierodoties Latvijā, joprojām saka pie mums, mēs, it kā Diseldorfā nodzīvotie gadi nebūtu mainījuši viņas identitātes sajūtu. Viņa patiešām ir savējā, un viņas sirds gan priecājas, gan sāp par to, kas notiek mūsu valstī ar mūsu tautu.

Latvija viņai par to pateicas ar sirsnību skatienos uz ielas, ar ziediem pēc izpārdotās zālēs dziedātiem koncertiem un operizrādēm. Inese Galante ir vienīgā māksliniece, kura Latvijā patronē apjomīgu mūzikas festivālu, un viņas vārds afišā nozīmē piedāvātās mākslas kvalitātes garantu.

picturegallery.96627a35-8e9b-468b-87cc-b07059c72e97

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai atpūtinātu prātu un domas no ikdienas, Sanita Spilve sākusi mezglot un izveidojusi Mezglotavu, kas piedāvā gan kāzu dekorus, gan interjera elementus

«Mezglotava ir pavisam «svaiga»,» saka S. Spilve. Pavisam nesen viņa reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicēja un patentmaksas maksātāja. «Pērn rudenī pavisam nejauši apmeklēju mezglošanas meistarklasi, jo meklēju kaut ko, kur atpūtināt prātu un novērst domas no ikdienas ar bērniem. Tas man likās kaut kas jauns, sāku meklēt informāciju par šo jomu, un vienīgais, ko iepriekš biju dzirdējusi, ka padomju laikos gandrīz visiem dzīvokļos bija mezglotās pūcītes. Nebija teju nevienas mājas, kur tādas nebija,» apgalvo S. Spilve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar sporta un fitnesa kluba Reaktors vadītāju Anniju Viškinti

Lelde Petrāne, 12.12.2014

Santorini, Grieķijā 2014. gada augustā. Viena no pasakainākajām vietām, kur esmu viesojusies

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild sporta un fitnesa kluba Reaktors vadītāja Annija Viškinte. Sporta un fitnesa klubs Reaktors ir latviešu uzņēmums, kurš dibināts 2000. gadā. Reaktora galvenais treneris ir sporta leģenda, kultūrists Aivars Visockis.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Kad vēl mācījos skolā, vasarā piestrādāju Reaktorā par administratori, vēlāk jau kļuvu par sporta kluba vadītājas vietnieci un nu jau vairākus gadus vadu šo sporta klubu. Darbs jau ir kļuvis par sirdslietu, man ļoti patīk atrasties sportiskā vidē, komunicēt ar klientiem, radīt apstākļus, lai cilvēki nāktu uz sporta klubu, nevis tikai trenēties, bet arī iegūt jaunus kontaktus, draugus, realizētu sen lolotus sapņus. Sporta klubā pats svarīgākais ir atmosfēra un to veido ne tikai telpas, aprīkojums vai ārējā vide, bet arī darbinieki, klienti-cilvēki. Daudzi nāk uz sporta klubu socializēties, satikt draugus, atpūsties no ikdienas rūpēm un transformēt negatīvo enerģiju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Izvairīties no ēst gatavošanas nesanāk

Evelīna Brenča, speciāli DB, 01.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iesaka Jānis Zvirbulis, restorāna Fish House Brasserie de Luxe šefpavārs

Vēderprieks

Vienmēr, kad dodos uz Franciju, apmeklēju restorānu Daniel & Denise Lionā, kur šefpavārs ir Jozefs Viola (Joseph Viola). Tur var nobaudīt īstu, klasisku Lionas virtuvi, kas ir fantastiska, sniedz patiesas un vērtīgas garšas. Katru reizi, apmeklējot šo restorānu, atklāju kaut ko jaunu un pārsteidzošu. Šī ir vieta, kuru iesaku ikvienam, kurš vēlas pamēģināt patiesu Francijas garšu. Lai gan man patīk ieturēties ārpus mājas, pēdējā laikā tas diemžēl nesanāk tik bieži, pārsvarā – laika trūkuma dēļ, bet, ja rodas iespēja, labprāt to daru. Turklāt parasti eju pie šefpavāra kā pie personības. Latvijā mani favorīti varētu būt divi trīs restorāni. Viens no tiem ir nesen durvis vērušais restorāns Barents, kurā saimnieko šefpavārs Ivans Šmigarevs. Labprāt dodos arī uz šefpavāra Valtera Zirdziņa restorānu. Pie viņiem es varu doties ar pārliecību, ka nobaudīšu labu ēdienu, un šos restorānus parasti iesaku arī saviem viesiem. Man ļoti patīk gatavot arī mājās, bieži aicinu ciemos draugus, brīvdienās gatavojot, kopā pavadām laiku. Gatavot tuviem cilvēkiem ir atpūta un vienlaicīgi arī enerģijas uzņemšana. Ikdienā visbiežāk mājās sanāk gatavot Ragu Bolognese, jo tas ir iemīļots ēdiens manai meitai Elizabetei, tāpēc nākas to taisīt ļoti bieži.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar Rimi Latvia valdes priekšsēdētāju Valdi Turlo

Lelde Petrāne, 17.10.2014

Pērn augustā, kāpjot lejā no Kilimandžāro, kas ir augstākais punkts Āfrikā un sniedzas 5895 metrus virs jūras līmeņa. Fonā ceļojuma gids Leonards.

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais. Rimi vada trīs veikalu tīklus jeb formātus: Rimi hipermārketus, Rimi lielveikalus un zemo cenu veikalus Supernetto – šobrīd kopumā 113 veikalus Latvijā. Rimi Latvia ir starp 10 lielākajiem darba devējiem, nodrošinot 5400 darba vietas. Rimi Latvia veikalos ik nedēļu iepērkas ap 1,7 miljoniem pircēju.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ērika Stendzenieka runājošo akmeņu stāstus Rīgā droši vien jau daudzi dzirdējuši, bet viņš pats sev atklājis, ka ar gadiem paša izpratne par dzīvi un sabiedrību pilnībā izmainījusies, tā sakot, par 180 grādiem.

Iekšējais apvērsums radis arī simbolisku izpausmi Latvijas vadošās reklāmas aģentūras nosaukumā, kas lasāms kājām gaisā: !MOOZ. Un par mūzu klātbūtni minētās aģentūras boss, šķiet, nevarētu sūdzēties – Ēriks ir krutākais reklāmas un komunikāciju žanra virtuozs.

picturegallery.34578ff6-5443-48b3-99d4-5c526b155e3f

Tavi akmeņi runā tikai naktīs, vai arī pats esi tāds naktsputns?

Cilvēks vispār ir gaļēdājs un nakts dzīvnieks, par to liecina visi viņa fizioloģiskie dati, ķermenis un zobi. Bet ideja par akmeņu dabiskām formām tapa pirms desmit gadiem, kad Londonā mācījos grafisko dizainu – man ienāca prātā, kā tas būtu, ja jaunākā tehnoloģija, kas toreiz bija digitālais projektors, sastaptos ar vecāko, kas Latvijā dzīvo pēdējos četrus miljardus gadu. Taču dzīvē runājošie akmeņi ienāca pēc Kultūras ministrijas iniciatīvas, vēršoties pie manis ar jautājumu, kā saistošā un interaktīvā veidā pastāstīt par Latviju daudz pieredzējušajiem, izlutinātajiem un kultūras pārsātinātajiem frančiem. Un tad nāca šī pasākuma grūtākā daļa – uzrakstīt šos deviņus stāstus; mēnesi pavadīju Norvēģijas kalnos, mēģinot saprast, kas tie būs par stāstiem. Manas iekšējās kapacitātes pietika četriem, pārējos stāstus radīja Latvijas spējīgākie literāti. Varu teikt, ka man joprojām šķiet: ir radīts viens no spēcīgākajiem aprakstiem par Latvijas būtību, kāds jebkad bijis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Riska projekts «nekurienē» gatavs konkurēt pat ar Michelin restorāniem

Monta Glumane, 31.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā tikai degustāciju ēdienkarti, vēlas mainīt pašmāju kulinārijas nozari.

Aizvadītajā gadā bijušās kokapstrādes rūpnīcas telpās tika atvērts restorāns, kas novērtēts gan kā labākais jaunais restorāns, gan kā dārgākais Rīgā. Tā īpašnieks, šefpavārs Maksims Cekots, ir ambiciozs – investori projektam nav noticējuši, taču viņš vēlas Latvijas vārdu pasniegt pasaulei un ir gatavs konkurēt pat ar Michelin restorāniem.

Vai jūs bērnībā sapņojāt kļūt par pavāru?

Noteikti pavāra profesija netika uzskatīta par kaut ko nopietnu manā ģimenē. Tēvs saredzēja, ka kļūšu par jūrnieku, jo pats darbojās tajā profesijā. Bērnībā man ļoti patika palīdzēt vectēvam dārzā, jo viņam viss kaut kas bija. Ziemā viņš audzēja zemenes, tomātus, un tas man šķita kaut kas nereāls. Ļoti garšoja, kā gatavoja mana vecmāmiņa, iespējams, no turienes arī ir tā mīlestība uz kulināriju. Bērnībā vairāk sapņoju par to, ka izdarīšu savā dzīvē kaut ko izcilu un pamanāmu. Līdz kulinārijai mani atveda pati dzīve, pats par to nesapņoju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Portrets - Jorens Grauds, Latvijas Kredītņēmēju palīdzības programmas izpilddirektors

Armanda Vilciņa, 06.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gūtu panākumus biznesā, pirmkārt, ir jāiet un jādara, domā Jorens Grauds, SIA Latvijas Kredītņēmēju palīdzības programma izpilddirektors.

Daudzi tic veiksmei, taču es uzskatu, ka visa pamatā ir smags darbs, norāda J.Grauds, uzsverot, ka veicas tikai tiem, kas kaut ko dara. Ja cilvēks tic savām idejām un mērķtiecīgi strādā, lai tās īstenotu, agri vai vēlu viņš savus mērķus sasniegs un viņam paveiksies, taču veiksme nekad neatnāks pie tiem, kas sēdēs dīvānā un neko nedarīs, spriež uzņēmējs. Tāpat liela loma biznesa veiksmes stāstā ir arī apkārtējiem cilvēkiem. Ne velti saka - ja kompānijā ir trīs miljonāri un tu esi ceturtais, liela iespēja, ka arī tu kļūsi par miljonāru, tāpēc rūpīgi jāizvērtē cilvēki, ar kuriem kopā izvēlies doties nosprausto mērķu virzienā, teic J.Grauds.

Sapnis par superzvaigzni

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Uz skolas sākumu vienmēr jābūt atpakaļ,» saka Amanda Kreile, kura studē māszinības Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledžā un jau trīs vasaras dodas strādāt uz Lielbritāniju. Viņa nav vienīgā jauniete, kas studē Latvijā, bet vasarā dodas uz ārzemēm, lai strādātu un nopelnītu.

Arī Latvijas Universitātes students Jurģis Kukša jau četras vasaras pavadījis ASV, pārdodot izglītojošas bērnu un jauniešu grāmatas, diskus vai online pakalpojumus amerikāņu ģimenēm. «Man nepatīk tā izvēle - vai nu iet uz skolu vai darbu, viens no tiem ir jāpamet. Es tādu izvēli negribēju veikt, tāpēc jāinvestē vasara savā nākotnē,» pastāsta jaunietis.

Amanda darbu Lielbritānijā meklē pati: «Es nopērku biļeti, aizbraucu, tad eju uz aģentūrām, saku, ka meklēju darbu, pastāstu par savu pieredzi. Viņi skatās, ko var piedāvāt un pēc kāda laika zvana un saka, ka ir jāiet uz interviju.» Vidēji darba atrašanai katru vasaru jāvelta divas nedēļas, saka Amanda.

Komentāri

Pievienot komentāru