Magdalēna Treija dara to, kas viņai patīk, — dzīvo Itālijā un rada skaistas kleitas.
Jaunajai modes dizainerei Romā ir savs uzņēmums — LM Studio, kas nodarbojas ar modes dizainu, ražošanu, stila un iepirkšanās konsultācijām, kā arī interjera dizainu. Šobrīd Magdalēnas Treijas klientūra galvenokārt nāk no šovbiznesa aprindām — tās ir televīzijas raidījumu vadītājas un aktrises.
Tērpos sievišķība
Sadarbība ar televīziju sākās pēc konkursa Moda Movie 2006. gadā, kur Magdalēna ieguva otro vietu. Uzreiz pēc tam tika saņemti dažādi piedāvājumi, gan stažēties, gan piedalīties šovos. Tad arī notikusi iepazīšanās ar CP produzioni pārstāvjiem no Milānas, kas veido raidījumus dažādiem televīzijas kanāliem.
Uzreiz pēc mūsu tikšanās Romā Magdalēna steidz uz vilcienu, lai paspētu uz raidījuma filmēšanu Itālijas dienvidos — Kalabrijā, kas viņai ir atklājies kā jaunradei iedvesmojošs reģions. Tam veltīta tērpu kolekcija Calabria, kas februārī tika demonstrēta arī Latvijā, 8. jauno modes mākslinieku un dizaineru konkursa Habitus Baltija 2008 noslēguma vakarā, kurā Magdalēna piedalījās kā goda viesis.
«Man patīk sadarbība ar televīziju, jo tērpu ziņā var atļauties vairāk nekā ikdienā — lielāku krāsainību, vairāk pērlīšu, izšuvumu, princešu stilu,» stāsta Magdalēna. «Mana vājība ir vakarkleitas un kokteiļkleitas. Viena lieta, ko es noteikti nešuju, — tās ir sieviešu bikses, kaut pati praktisku apsvērumu dēļ bieži valkāju džinsus. Tomēr unisex garderobe mani nesaista, tērpos patīk sievišķība.»
Tas, ko vēlas
2006. gads viņai bijis īpaši notikumiem bagāts — tika aizstāvēts diplomdarbs Accademia di Costume e di Moda un gūtas uzvaras divos lielos konkursos — Vogue un Itālijas kažokādu asociācijas rīkotajā konkursā un Moda Movie. «Sāku piedalīties šovos un izstādēs, tai skaitā vienā no lielākajām Eiropas kažokādu izstādēm Mifur Milānā. Tad arī sāka nākt pasūtījumi tērpu gatavošanai.»
Tomēr ceļš līdz studijām Tērpu un modes akadēmijā Romā nemaz nav bijis tik taisns. Sākumā tika pabeigta Rīgas Komercskola, bet, kā Magdalēna saka tagad, — «mācības man palīdzēja saprast, ka vēlos darīt kaut ko citu». «Komercskolas izglītība noteikti ir palīdzējusi izprast, kā darbojas bizness, iedevusi pamatzināšanas par grāmatvedību un mārketingu, bet tajā pašā laikā, mācoties Komercskolā, es guvu apziņu, kas tas nav galvenais, ko es vēlos dzīvē darīt. Negribēju turpināt mācīties ekonomiku vai jurisprudenci, ko tolaik izvēlējās lielākā daļa manu skolasbiedru.»
Sākumā Magdalēna aizbraukusi uz Romu mācīties valodu, pēc tam iestājusies universitātē, lai studētu reklāmas dizainu. «Man bija interese par modi, bet biju iedomājusies, ka, studējot reklāmas dizainu, varēšu apvienot šo interesi ar savām komercskolas zināšanām. Tomēr reklāmas dizaina studijas man īsti nepatika, un galu galā es izlēmu, ka mācīšos to, ko vēlos, nevis to, ko it kā vajadzētu.»
Lelles un futbols
Tā Magdalēna iestājās modes dizaina studiju programmā. Tad arī dzimusi izjūta, ka tas ir viņas īstais aicinājums. «Studijas mani aizrāva. Neko nevajadzēja darīt ar piespiešanos, un es vienmēr darīju vairāk, nekā tika prasīts. Ja bija jānodod 20 zīmējumi, es nodevu 30 vai 40, vienkārši tāpēc, ka nespēju apstāties. Pašai bija prieks redzēt, kā attīstās manu zīmējumu kvalitāte.»
Magdalēnas vecāki ir arhitekti, tāpēc saistība ar mākslu viņai bijusi vienmēr. «Kopš mazotnes esmu vadāta pa dažādām izstādēm, tomēr nekad nebiju domājusi, ka savu dzīvi veltīšu modes dizainam. Vēlāk gan mamma mājās atrada manus bērnības zīmējumus, kuros esmu attēlojusi modeles tādās pozīcijās, kā tas daudzus gadus vēlāk bija jādara augstskolā, — no priekšpuses un mugurpuses. Toreiz man likās, ka visas meitenes zīmē tērpus un šuj lellēm kleitas.»
Savukārt interese par itāļu valodu dzimusi 1990. gadā, kad Itālijā notika pasaules kausa izcīņa futbolā, ko Magdalēna, deviņgadīga meitene būdama, skatījusies kopā ar savu vectēvu. «Kopš tā laika fanoju par itāļu futbolistiem un īpaši Milānas futbola klubu. Sāku mācīties valodu, lai saprastu, ko par viņiem raksta itāļu prese. Gāju kursos, iestājos arī Latviešu—itāļu draudzības biedrībā Rīgā.»
Kur vēl izvērsties
Pēc akadēmijas beigšanas Romā Magdalēna papildus apmeklējusi visdažādākos kursus — gan datorgrafikas, gan modes mārketinga, gan kursus Instituto Europe di Design. «Ik pa laikam eju arī uz valodas kursiem — slīpēju franču valodu un vēlos atjaunot savas vācu valodas zināšanas, jo viens no nākotnes plāniem ir uzsākt biznesu Vācijā,» stāsta uzņēmēja.
Vēl pirms gada viņa domājusi, ka būtu perspektīvi atvērt biznesu arī Latvijā, bet pēdējā laikā domas ir mainījušās, jo biznesa vide nav tik pievilcīga un līdz ar augsto inflāciju iedzīvotāju pirktspēja ir kritusies.
«Arī tirgus ir ļoti mazs. Ja pat tādi dizaineri kā Valentino un Dolce&Gabbana Latvijā never vaļā sava zīmola veikalus mazā tirgus dēļ, ko tad es? Apsveru, kurā valstī vēl varētu izvērsties, jo itāļu konservatīvā gaume tomēr nedaudz ierobežo. Itālijā jaunam dizainerim ir ļoti niecīgas iespējas izlauzties. Jāmeklē iespējas arī citur, malšanās uz vietas nedod izaugsmi.»
Prom no Itālijas Magdalēna gan nedomā pārcelties, tomēr atzīst, ka «mūsdienās vairs nevar visu laiku dzīvot un strādāt tikai vienā vietā vien». Ārpus Eiropas kultūras ziņā saistošas viņai šķiet arī arābu valstis. Jau tagad izveidojusies sadarbība ar Irānu un Sīriju, kur darina smalkus roku darba izšuvumus un mežģīnes Magdalēnas kleitām. Šādā tehnikā apstrādātas kleitas būs redzamas jaunajā tērpu kolekcijā Mēnesnīcas sonāte.
Palika Magdalēna
Pašlaik Magdalēna Treija ir vienīgā uzņēmuma īpašniece. «Pastāvīgi algotu darbinieku pagaidām nav, jo finanšu plūsma vēl nav tik stabila, lai varētu uzņemties atbildību par citiem darbiniekiem. Daudz strādāju ar individuāliem klientiem, kuriem ir katram savas prasības, tāpēc katrā konkrētajā gadījumā zinu, pie kā vislabāk griezties pēc darbu izpildes, Romā vai citur.
Uz līgumdarbiem piesaistu grāmatvedi un šuvējas. Viss pārējais ir atkarīgs no manis pašas — pati nodarbojos gan ar dizainu, gan sabiedriskajām attiecībām, bet man patīk arī šūt, piemēram, volānus, — tas man liekas ļoti nomierinošs process. Šuvējām dodu to, ko man īsti nepatīk darīt.»
«Sākumā bijām divas — Linda un Magdalēna,» uzņēmuma nosaukumu — LM Studio skaidro Magdalēna. «To dibinājām, vēl mācoties augstskolā, un pavisam citiem mērķiem — gribējām darboties skaistumkopšanas un kosmētikas sfērā, tomēr šī iecere pajuka. Lindas darbošanās vairāk aizvirzījās uz Latvijas pusi, bet es paliku un nolēmu, ka atstāšu to pašu uzņēmumu, tikai nomainot tā profilu.»
Nelaužas aizvērtās durvīs
Ideja par savu uzņēmumu radusies tāpēc, ka Itālijā esot diezgan grūti iekļauties kādā vietējā darba kolektīvā. «Pret ārzemniekiem viņi izturas kā pret konkurentiem, un valda pilnīgi cita attieksme nekā pret savējiem. Šo distanci izjutu jau augstskolā, bet sastrādāties darba vidē ir vēl grūtāk. Kāpēc lieki mēģināt lauzties aizvērtās durvīs, ja var uzreiz dibināt kaut ko savu? Ja turklāt ir pieprasījums pēc šādiem produktiem un spējas dibināt kontaktus, tad — kāpēc ne?»
Akadēmijas absolventi saņem arī daudz bezalgas stažēšanās piedāvājumu uz 3—6 mēnešiem, bet parasti pēc termiņa beigām nekāda interese par stažieru pieņemšanu darbā izrādīta netiek. «Man piedāvāja stažēties Lekopēna (Les Copains) modes namā, bet tad būtu jāpārceļas uz Boloņu, man neko nemaksātu, visas izstrādātās skices paliktu viņu īpašumā un, visticamāk, darbam nebūtu nekādas perspektīvas. Pazīstu Renato Balestras modes nama preses biroja vadītāju Sabrinu, kura beigusi Instituto Europe di Design — viņa septiņus gadus strādājusi par brīvu pie dažādiem dizaineriem, iekams beidzot pieņemta darbā,» stāsta Magdalēna.
«Savukārt man vienmēr ir gribējies veidot kaut ko tādu, kas man pašai patīk. Ja es strādātu pie kāda cita dizainera, tad droši vien tādas iespējas vienmēr nebūtu. Nevaru strādāt pie darba, kas mani neiedvesmo. Tādu vienkārša izpildītāja darbu varētu strādāt jebkurš, kurš apguvis datoru, tur nav jābūt nekādai mākslinieciskai dzirkstij.»
Casino un iespējas
Nodibināt uzņēmumu Itālijā ir salīdzinoši viegli, grūtāk ir pēc tam nodrošināt tā darbību, saka uzņēmēja. «Romā viss notiek tādā stilā, ko varētu apzīmēt ar itāļu vārdu casino jeb juceklis. Nekad nevar paļauties, ka darbosies sabiedriskais transports, ka bankas būs vaļā, ka neviens nestreikos...
Savukārt kontroles ziņā itāļi ir diezgan relaksēti — tā nav tik precīza un stingra kā Latvijā, daudz kas netiek izdarīts laikā. Ja, piemēram, likumdošana paredz, ka atbilde jāsniedz 30 dienu laikā, tad saņemt to pēc 45 dienām nav nekas neparasts. Man vissāpīgākās lietas ir gājieni uz banku un uz pastu — ja ir piecu cilvēku rinda, tad skaidrs, ka būs jāstāv divas stundas. Ja kāda skate kavējas par stundu, tas ir pilnīgs sīkums, jo agrāk vai vēlāk viss tomēr notiek.»
Biznesu virzīt palīdz personīgie kontakti, atzīst Magdalēna Treija. «Viss sākās no viena konkursa, kurā es piedalījos, un ar katru nākamo pasākumu iepazinu arvien vairāk cilvēku. Šobrīd gatavojos piedalīties Romas Augstās modes nedēļā, kas notiks jūlijā. Biznesā ir svarīgi nekad neapstāties, vienmēr meklēt jaunas iespējas. To nekad nevar būt par daudz.»
Vizītkarte
Magdalēna Treija
Modes dizainere, uzņēmuma LM Studio īpašniece Romā
Dzimusi 1981. gadā Ogrē
Izglītība Rīgas Komercskola, Accademia di Costume e di Moda, Instituto Europe di Design
Sasniegumi uzvara Vogue un Itālijas Kažokādu asociācijas konkursā, otrā vieta dizaineru konkursā Moda Movie
Hobiji futbols, itāļu mūzika, slēpošana, ceļošana