Jaunākais izdevums

Viena no starptautiskās kompānijas StatoilHydro ASA stratēģēm Baiba Rubesa stāsta par biznesa īpatnībām Āzijas un Kaukāza valstīs, problēmām Latvijas ekonomikā un cilvēku domāšanā, kā arī atzīst — pastāsts par to, ka pēdējais, kurš pametīs Latviju, lidostā izslēgs gaismu, vairs nav joks.

picturegallery.1871c320-00f3-4f53-ba76-e1f696c09786

Kādus jūs redzat tos ekonomiski politiskos procesus, kas šobrīd norisinās Latvijā?

Man ir milzīgs kauns par to, kas ir noticis Latvijā, ir nesapratne par to, ka joprojām, lasot ziņas un skatoties TV raidījumus, ir vērojama tēlošana, ka viss vēl ir normāli, ka ar valsts pārvaldes procesiem viss vēl ir kārtībā un kaut kā jau izķepurosimies. Visās krīzēs ir jāatrod kāds grauds, no kura var kaut ko būvēt, nevis vilkt vēl dziļāk bedrē, iztiekot ar īstermiņa risinājumiem. Es saprotu pašreizējās valdības nepieciešamību pa fikso nodrošināt to, lai valsts nebankrotē. Domāju, ka Latvija no bankrota turas par mata tiesu. Ja valsts tiešām bankrotētu, situācija būtu ievērojami drūmāka, nekā tā ir šobrīd. Tajā pašā laikā šausmīgi gribas redzēt spožus, konstruktīvus, skaidrus virzienus, kas nav iezīmējušies pēdējos 15 gadus — ko darīt tālāk?!

Kādi, jūsuprāt, ir galvenie iemesli tam, ka Latvija ir tur, kur ir — galvenokārt globālā krīze vai arī pašu muļķība?

Nav jautājumu par to, ka dižķibele ir jo diženāka tāpēc, ka pasaulē ir lielas problēmas un ekonomiskā pārkārtošanās, īsti nezinot, kā tas viss beigsies. Savukārt par to, ka Latvijā būs «ziepes», tika runāts jau gadiem ilgi gan no Ārvalstu investoru padomes, gan vairākām citām pusēm. Bija jāmāk tā dēvētos treknos gadus padarīt nedaudz liesākus vai arī gudrāk treknus. Manuprāt, te nav runa par to, ka mēs būtu muļķi — drīzāk mēs esam bijuši apzināti akli, kurli vai mēmi. Cilvēks kaut ko izdara vai neizdara, nevis cipari vai kaut kāda abstrakta ekonomika kaut ko paveic vai nepaveic. Ir jānotiek lielai domāšanas un izturēšanās maiņai, lai lietas virzītos citādi nekā līdz šim. Kā citi jau teikuši: mums arī ir spilgta vērtību krīze. Financial Times nesen bija labs raksts par to, kā krīze izpaužas dažādās valstīs, atbilstoši dažādiem kritērijiem — dižķibele smagāk tiek izjusta tajās valstīs, kur savulaik Transparency International korupcijas reitings ir bijis nopietnāks. Zinot, kāds šis reitings ir bijis Latvijai,nebrīnos, ka šodien dzīvojam ievērojami ievainojamākā valstī nekā pat mūsu kaimiņu valstis.

Mūsu pašreizējā ekonomiskā situācija ir saistīta ar mūžīgo stāstu par to, cik korumpēti esam?

Protams! Man reizēm ir bijusi sajūta, ka dzīvojam aizspogulijā. Pēcpadomju cilvēkam viens no būtiskākajiem faktoriem ir tas, ka viņš domā vienu, saka — otru, bet dara — trešo. No šīs sistēmas mēs kaut kā neesam iznākuši laukā. Piemēram, mēs sakām, ka izglītība mums ir prioritāte, tomēr kaut ko tik katastrofālu, kāda šodien ir Latvijas izglītības sistēma, grūti iedomāties. Valsts ieguldījusi simtiem miljonu latu elektroniskā pārvaldē, bet tā arī nevarot saskaitīt, cik mums ir skolotāju… Man trūkst vārdu!

Pieminējāt Latvijā slavenu frāzi «treknie gadi». Vai tiešām to laiku, kas mūsu valstī bija pirms ekonomikas krīzes, var šādi apzīmēt?

Nedomāju, ka to varētu uzskatīt par trekniem gadiem. Ar frāzēm «treknie gadi» un «gāzi grīdā» mums ir divas ļoti izteikti identificējamas personas saistībā ar zināmu laika posmu, un nekas vairāk. Tas ir tāpat, kā «nothing special» simbolizē nākamo posmu. Manuprāt, tie bija nevis treknie gadi, bet gan uzplaukuma iedīglis. Skaistais, pozitīvais aspekts pēdējiem gadiem bija tas, ka cilvēki bija gatavi pilnībā maksāt nodokļus. Pirmkārt, bija pietiekami daudz ienākumu, lai to varētu darīt, otrkārt — bija ticība, ka šī nauda tiks pārvaldīta pietiekoši sakarīgi un visiem būs labi. Labi saprotu tos, kas valsts pārvaldei vairs nevēlas maksāt nevienu santīmu, jo netic tam, ka valsts var kaut vienu santīmu normāli pārvaldīt.

Cik lielā mērā Latvijā šobrīd var vai nevar runāt par reformu veikšanu?

Laiks ir izcils, lai pēc būtības veiktu reformas. Tomēr šodien man ir ļoti grūti ticēt tam, ka tas notiek. Līdz šai dienai neesmu dzirdējusi — uz kuru pusi mēs reformējamies? Savulaik Statoil mēs plaukstošajos gados ieguldījām naudu, lai visu mūsu darbību pārstrukturizētu darbam liesākos apstākļos: mums bija mērķis nodrošināt tikpat ienesīgu uzņēmuma darbību, kad naudiņas būs mazāk. Runājot par valsti… Ārvalstu investoru padome ir pavadījusi ārkārtīgi daudz laika sarunās ar valdību, piedāvājot dažādus nākotnes attīstības variantus. Valstsvīri bija ļoti laipni, teica «paldies», taču man bija skaidrs, ka viss, ko mēs viņiem stāstām, iet pa vienu ausi iekšā, pa otru — ārā. Ir salīdzinoši pamatots iespaids, ka vairums mūsu valsts plānotāju nevadās ne pēc kādām stratēģiskām vadlīnijām, prognozēm vai ieteikumiem. Piemēram, es saprotu, ka premjeram Dombrovskim fiksi bija jāatrod nauda, ar kuras palīdzību veikt budžeta samazinājumus, kas varētu apmierināt ārvalstu finanšu donorus. Taču jautājums ir, vai mūsu valsts aparāts ir tāds, kas varētu viņam lietišķi un prasmīgi dot instrumentus, ar kuriem rīkoties. Nav noslēpums, ka Finanšu ministrija jau labu laiku ir sniegusi ministru prezidentiem un finanšu ministriem kaut kādus ciparus, kas bieži nesaskan ar to, ko aprēķina Pasaules Banka, ES vai citi potenciālie Latvijas palīgi. Satiekoties ar Eiropas ļoti nopietna rakstura pārstāvjiem, kļūst skaidrs, ka Latvija ir izsmiekls — nevar taču ņemt par pilnu valsti, kuras ierēdniecība atstāj iespaidu, ka nezina, ko dara. Ja skatāmies, piemēram, uz valsts administratīvajiem tēriņiem, ir redzams, ka tam ir atvēlēti 3.9% no budžeta. Somijā un Igaunijā šim mērķim tiek atvēlēti 2 līdz 2.8% no budžeta, bet vienā Toronto pilsētā, kur ir divas reizes vairāk iedzīvotāju nekā visā Latvijā, administratīvajā darbā strādā salīdzinoši mazāk cilvēku nekā mūsu valstī. Pēc kuriem kritērijiem valsts vadās? Uz kā rēķina tad vajadzētu apgriezt izdevumus?!

Latvijas gadījumā tie ir skolotāji, mediķi, policisti…

Jā, un tas ir pilnīgi muļķīgi! Es sev jautāju, vai šī nav tā reize, kad mums ir jāapsēžas un jātiek skaidrībā — kādā valstī mēs vēlamies dzīvot. Krīzē visefektīvākie ir nestandarta risinājumi, tāpēc derētu izstrādāt ļoti vienkāršu, visiem iedzīvotājiem un investoriem saprotamu plānu, kādai valstij jāizskatās — kā to dara uzņēmējdarbībā.

Jātiek skaidrībā, kādi cilvēki mums ir vajadzīgi, lai paveiktu iecerēto, un pēc noteiktiem kritērijiem viņi arī jāatlasa. Ar precīzu plānu var pateikt, kādam ir jābūt un kādi rezultāti jāsasniedz; valsts iestādēm vajadzētu precīzi definēt personāla politiku, stratēģiju un rīkot konkursu uz katru vietu.

Bet vai problēma lielā mērā neslēpjas apstāklī, ka neviens jau negrib apgriezt finansējumu pats sev?

Protams, tā ir liela problēma. Esmu to darījusi — tas ir ļoti grūti!

Kādu redzat valdības politiku attiecībās gan ar sabiedrību, gan starptautiskajiem aizdevējiem, — nepārtraukti samazināt valsts tēriņus?

Es zinu tikai to, ka ir ārkārtīgi labi, ka Latvija ir ES dalībvalsts. Ja tā nebūtu, mums šo laiku «izvilkt» būtu daudz grūtāk. Nav ES interesēs pieļaut Latvijas bankrotu, tai nevajag vāju dalībvalsti.

Runājot par sabiedrību, jāteic, ka tā ir ironijas pārpilna un vairs neredz iemeslus, kāpēc vēl vajadzētu palikt šajā valstī. N-tās valdības un politiskās partijas pēc kārtas ir panākušas, ka latviešu tauta netic savai pārvaldei, un tā ir drāma.

Stāsts par to, ka pēdējais, kurš aizbrauks no Latvijas, izslēgs lidostā gaismu, vairs nav joks?

Tas vairs nav joks. Apzinos, ka cilvēks, kurš nezina, no kurienes rīt nāks gaisma, kā kvalitatīvi izskolot bērnus vai saņemt medicīnas pakalpojumus, vēl jo vairāk domā, vai nepamest šo valsti.

Gadiem ilgi ir runāts par to, ka Latvijai ir jāpiesaista ārvalstu investīcijas. Kā šobrīd jūtas ārvalstu investors Latvijā?

Tie uzņēmumi, kas savulaik ir ieguldījuši šeit daudz naudas un kam ir ilgtermiņa mērķi, uz tiem arī virzās, tomēr, domājams, bažīgi. Salīdzinoši pozitīva situācija ir tiem uzņēmumiem, kam ir lielas un krīzē stabilas mātes kompānijas, kaut gan arī tie nejūtas labi. Toties piesaistīt jaunas investīcijas vēl kādu laiku būs izaicinājumiem bagāts ceļš. Neviens jau vēl nezina, vai Latvijas ekonomika ir nonākusi līdz dibenam — vai šis patiešām ir zemākais punkts jeb es kā investors varēšu šeit attīstīties, ieguldot vēl mazāk naudas?! Vairāki investori ir papētījuši šeit situāciju un tad man teikuši — Baibiņ, pagaidīsim, te jau vēl neko nevar zināt.

Man, atrodoties Baku, informācija nāk no pieciem dažādiem ziņu dienestiem. No Centrālāzijas, kur biznesa aktivitāte nav pārmērīgi daudzpusīga, katru dienu nāk vairāk labu, interesantu ziņu nekā no Latvijas. Labākā ziņa, kas pēdējā laikā nākusi no Latvijas, bija par blondīņu parādi, viss pārējais ir par to, cik slikti mums iet.

Nepieļaujat, ka Centrālāzijā izejošās informācijas cenzūra vienkārši nepieļauj negatīvas ziņas par šo valsti?

Domāju, ka tur tiek valstiski mērķtiecīgi strādāts pie tā, lai valstij būtu labs tēls ārzemēs. Nav jau tā, ka arī Latvijā viss būtu tikai slikti, jautājums ir par to, vai mēs par labajām lietām kādam pastāstām. Tikpat kā ne.

Tajā pašā laikā pēcpadomju valstis, īpaši tās, kuras ir tālāk no Krievijas, ar interesi vēro, kas ar mums notiek, kā mēs tik labi izaugām un kā mēs no krīzes izķepurosimies. Interesantākais komentārs bija no kādas gruzīnu kolēģes… Kad stāstīju viņai, ka Latvijā valda liela neziņa, ka, domājams, no valsts atkal izbrauks liels daudzums iedzīvotāju, viņa nopūtās un teica — jā, protams, jums jau ir Šengena… Vidējais gruzīns, kuram situācija ir vēl dramatiskāka nekā mums, nekur neaizbrauks — vismaz legāli noteikti ne.

Kādu jūs redzat Latviju pēc gada, diviem, trīs?

Jautājums ir līdzīgs kā par degvielas cenām. Kad savulaik man lūdza komentēt, kādas būs benzīna cenas nākotnē, teicu — ja es to zinātu, tad būtu ļoti bagāts cilvēks. Negribu raudzīties stikla bumbā un nākotni zīlēt, taču ir skaidrs, ka mūsu ekonomikas nākotne būs kā grumbuļains ceļš.

Nu jau zināmu laiku jūsu biznesa gaitas ir saistītas ar Centrālāziju un Kaukāzu. Kā sokas?

Darba jomā un savā ziņā arī dzīvē sokas ārkārtīgi interesanti. Esmu nokļuvusi pilnīgi citādākā vidē, nekā biju dzīvojusi līdz tam. Tur ir cita vērtību sistēma, tas ir reģions ar ļoti senu kultūrvēsturisku mantojumu. Ļoti lielu savas dzīves daļu biju nodzīvojusi starp tēliem, kas nāk no Bībeles, bet tagad esmu starp tiem, kas ir Korānā. Ir jāmācās citādāk uztvert dzīvi.

Runājot par darbu, ļoti interesanti ir tas, kā valstis sadarbojas enerģētikas jomā un kā tās konkurē savā starpā. Piemēram, nesen tika parakstīts līgums par Nabucco gāzes vada izveidi, taču kolēģi, kas šajā industrijā strādā gadiem ilgi, saka, ka šie parakstītāji liek ratus zirga priekšā, jo joprojām nav vienošanās starp Azerbaidžānu un Turciju par gāzes tranzīta likmēm.

Nabucco Turcijas līgums ir tikai politisks žests?

Visumā jā! Ir vēlme pateikt, ka gāze varētu plūst uz Eiropu, arī apejot Krieviju. Taču vēl nav nekādas konkrētas vienošanās ar valstīm, kam šie resursi pieder, par gāzes pārdošanas cenu, apjomiem, termiņiem.

Kādas ir galvenās atšķirības starp lietu kārtošanu Rietumos, Latvijā un Āzijā?

No vienas puses, atšķirības nav absolūti nekādas. No otras puses, tur ir ļoti svarīgi saprast — kam tur ir vara! Jo plašāka un ilgstošāka ir demokrātija, jo lielāks spektrs cilvēku ir jāpiesaista lēmumu pieņemšanā. Savukārt, jo vairāk dodas Āzijas virzienā, jo šaurāks ir to loks, kas tiešām pieņem lēmumus.

Pēcpadomju valstis, kas nav Krievija, tiešām mēģina attīstīties savā noteiktā veidā. Viens no pirmajiem teikumiem, kas man «iekrita» ausīs Azerbaidžānā, skanēja šādi — mēs esam vērsti uz modernizāciju, bet ne rietumizāciju. Tas ir vērtību jautājums.

Ir vēl viena atskārsme, kas man radās: nevar vienai apspiestai tautai kā pēc burvju mājiena pateikt — še, es tev dodu demokrātiju, — un gaidīt, ka visas institūcijas strādās pēc jauniem principiem. Tajā pašā laikā ir valstis, kas strādā pie stratēģijas, kas ar viņu valsti būs pēc 30 gadiem, kamēr mūsu Dombrovskis būtu laimīgs, ja zinātu, kas ar Latviju notiks pēc pusgada.

Bet vai, jūsuprāt, Centrālāzijas valstīs tāda demokrātija, kā to izprotam mēs, cilvēkiem vispār ir vajadzīga, vai viņi to vēlas?

Esmu pārliecināta, ka vajadzība ir. Vairāk pārdomas manī raisa jautājums par to, kāds ir ceļš uz demokrātiju. Būtiski ir tas, vai cilvēkos ir nepieciešamais briedums un izglītības līmenis, lai saprastu, ko tas nozīmē — būt demokrātijā. Īpaši grūti tas varētu būt, piemēram, Azerbaidžānas provincē, kuras cilvēki ir reizi gadā nošķirti pat no pārējās valsts laika apstākļu un ģeogrāfijas dēļ.

Pastāv nopietns uzskats, ka noteiktos Āzijas reģionos, attiecībā uz dažādu lietu kārtošanu, sievietei nav ko darīt. Kā tad īsti ir?

Pirmkārt, es strādāju lielā naftas kompānijā un starptautisko naftas kompāniju diplomātiskā dienesta vidē, kur ir ļoti daudz ārzemnieku. Tur strādājošas ārzemnieces sievietes ir jau pieņemta norma. Nav tā, ka es tur būtu vienīgā sieviete starp vīriešiem. Otrkārt, Azerbaidžāna — valsts, kur es šobrīd dzīvoju, gluži nav aizvēsturisks ciemats. Ļoti svarīgi ieraudzīt, it īpaši Centrālāzijas valstīs, kā sievietes pašas sevi pozicionē. Piemēram, sākot tur strādāt, man vietējie bija jāpārliecina, ka es no biznesa tomēr kaut ko arī saprotu. Treškārt, ļoti labi ir tas, ka gadu ziņā es vairs neesmu tā pati jaunākā.

Jāteic, es dzīvoju ļoti skaistā vietā — Baku pie Kaspijas jūras. Reizēm mēdzu viena pati aiziet uz restorānu, kur nudien nevar redzēt sievietes vienas pašas. Tādējādi, ieraugot mani tur vienu, ir skaidrs, ka esmu ārzemniece un nekādi jautājumi vairs nerodas.

Tur esot, «nevelk» atpakaļ uz rietumu civilizāciju?

Te nav runa par civilizācijām… «Velk» uz mājām!

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Rubesa: Rail Baltica projekts agrāk vai vēlāk tiks realizēts

LETA,04.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekts «Rail Baltica» agrāk vai vēlāk noteikti tiks realizēts, ceturtdien intervijā LNT raidījumam «900 sekundes» sacīja «Rail Baltica» projekta īstenotāja, Baltijas valstu kopuzņēmuma «RB Rail» bijusī vadītāja Baiba Rubesa.

«Ir svarīgi saprast, ka «Rail Baltica», manuprāt, ir projekts, kas agrāk vai vēlāk noteikti tiks realizēts, jo tas ir ļoti nepieciešams. (..) Jāsaprot, ka «Rail Baltica» Eiropas Savienības (ES) acīs ir politisks projekts, kas ir jāievieš gan ekonomisku, gan drošības apsvērumu dēļ,» teica Rubesa.

Vienlaikus viņa atzina, ka projekta realizācijā atsevišķi termiņi šobrīd tiek kavēti, tostarp daži tiek kavēti vairāk, citi mazāk, bet, neskatoties uz šiem kavējumiem, projekts ir realizējums periodam līdz 2030.gadam. «Taču tas ir ar nosacījumu, ka akcionāri - atbilstošās trīs ministrijas vai visas trīs attiecīgās valstis - ne tikai runā par atbalstu «Rail Baltica» projektam, bet arī dara ļoti mazus, sīkus darbus,» teica Rubesa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Darbu HansaMatrix padomē uzsāk Normunds Igolnieks un Baiba Anda Rubesa

Lelde Petrāne,26.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS "HansaMatrix" kārtējā akcionāru sapulcē 2020. gada 22.maijā ievēlēts jauns padomes sastāvs, kurā papildus esošajiem padomes locekļiem Andrim Bērziņam, Ingrīdai Blūmai un Dagnim Dreimanim no jauna ievēlēti Normunds Igolnieks un Baiba Anda Rubesa.

Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

"HansaMatrix" padomes sastāvu atstājis Ivars Ķirsons, kurš padomē pārstāvēja "ZGI Capital" pārvaldītā izaugsmes riska kapitāla fonda "ZGI-4" intereses. I. Ķirsons strādāja "HansaMatrix" padomē kopš 2019.gada 29.oktobra.

Arī N. Igolnieks padomē pārstāvēs "ZGI-4" intereses. N.Igolniekam nepieder "HansaMatrix" akcijas.

N. Igolnieks kopš 2011.gada ir valdes priekšsēdētājs un partneris "ZGI Capital". No 2001. gada līdz 2011. gadam N. Igolnieks ir bijis aktīvu pārvaldīšanas kompānijas "SEB Investment Management" valdes priekšsēdētājs, kā arī ieņēmis vairākus citus ar finanšu sektoru saistītus amatus.

B. A. Rubesa darbosies kā neatkarīgā padomes locekle. B.Rubesai nepieder "HansaMatrix" akcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Akcionāru nesaskaņas var kavēt dzelzceļa projekta «Rail Baltica» savlaicīgu pabeigšanu un Eiropas Savienības (ES) finansējuma apgūšanu.

Akcionāru nesaskaņas var kavēt dzelzceļa projekta «Rail Baltica» savlaicīgu pabeigšanu un Eiropas Savienības (ES) finansējuma apgūšanu, šorīt intervijā LNT raidījumam «900 sekundes» teica Baltijas valstu kopuzņēmuma «RB Rail», kas ir dzelzceļa projekta īstenotājs, valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Viņa nekomentēja «RB Rail» Igaunijas un Lietuvas akcionāru balsojumu par viņas atstādināšanu no vadītājas amata, norādot, ka nebija klāt akcionāru sapulcē, tāpēc nevar komentēt akcionāru izvēli.

Regulāri nākas saskarties ar visu trīs Baltijas valstu akcionāru interesēm un velmi iejaukties lēmumu pieņemšanā.

Rubesa gan atzīmēja, ka regulāri nākas saskarties ar visu trīs Baltijas valstu akcionāru interesēm un velmi iejaukties lēmumu pieņemšanā. Tostarp kā vienu no piemēriem viņa minēja akcionāru velmi iegūt informāciju par atsevišķu iepirkumu specifikācijām, kas ir klajš pārkāpums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Eiropas platuma sliežu Rail Baltica projekta kopuzņēmuma AS RB Rail valdes priekšsēdētāju kļūs Baiba Rubesa, aģentūru LETA informēja satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

Kopuzņēmuma padome no vairāk nekā desmit kandidātiem amatam izvēlējusies Rubesu. Viņu gan padomei vēl būs oficiāli jāapstiprina.

Patlaban ar Rubesu notiek pārrunas par darba nosacījumiem.

Kopuzņēmuma valdes priekšsēža izvēlei bija piesaistīta personāla atlases kompānijas Amrop, un kandidātu vidū bijuši atzīstami eksperti no dažādām valstīm. Rubesa atzīta par uzvarētāju.

Matīss skaidro, ka jau tuvākajā laikā kopuzņēmuma valdē ir jāieceļ vēl trīs valdes locekļi - no katras valsts pa vienam. Katrs no tiem atbildēs par konkrētu jomu.

Kā ziņots, triju Baltijas valstu kopuzņēmums RB Rail dibināts 2014.gada novembrī, tā pamatkapitāls ir 1,95 miljoni eiro. Šim uzņēmumam uzticēta Rail Baltica dzelceļa projektēšana, būvniecība un mārketings.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijā iedzīvotāju sagaidāmais darba mūžs ir īsāks nekā ES vidēji

LETA,14.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā sagaidāmais iedzīvotāja darba mūžs ir 35,2 gadi, kas ir nedaudz mazāk kā Eiropas Savienības (ES) vidējais radītājs - 35,4 gadi, liecina ES statistikas departamenta "Eurostat" jaunākie dati, kas apkopoti par 2015.gadu.

Saskaņā ar tiem sagaidāmais darba mūža ilgums Latvijā ir mazāks nekā Igaunijā, bet lielāks nekā Lietuvā. Igaunijā sagaidāmais cilvēka darba mūžs ir 37 gadi, bet Lietuvā - 34,8 gadi.

Eurostat dati liecina, ka visgarākais darba mūžs ir sagaidāms iedzīvotājiem Zviedrijā (41,2 gadi), kam seko Nīderlande (39,9 gadi), Dānija (39,2 gadi), Lielbritānija (38,6 gadi) un Vācija (38 gadi).

Savukārt visīsākais sagaidāmais darba mūžs ir iedzīvotājiem Itālijā (30,7 gadi), Bulgārijā (32,1 gads), Grieķijā (32,3 gadi), Beļģijā, Horvātijā, Polijā un Ungārijā (visās valstīs 32,6 gadi), kā arī Rumānijā (32,8 gadi).

Visās ES dalībvalstīs, izņemot Lietuvu sieviešu sagaidāmais darba mūžs bija īsāks nekā vīriešiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Šo Ziemassvētku topa rotaļlietas - iPad atdarinājums un interaktīvi roboti

Lelde Petrāne,02.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziemassvētku sezona rotaļlietu nozarei ir izšķirošs laiks, jo vecāki, izliekoties par Ziemassvētku vecīti, steidz piepildīt savu bērnu sapņus.

Šogad daudzi rotaļlietu ražotāji, lai iegūtu klientus, turas pie jau izmēģinātām lietām, kam piešķirts kāds «svaigums».

CNBC izveidojis šajā Ziemassvētku sezonā Amerikā pieprasītāko rotaļlietu sarakstu. Ņemot vērā iepriekšējo gadu pieredzi, var pieņemt, ka vismaz daļa no šīm rotaļlietām būs iekļuvusi arī Latvijā dzīvojošo bērnu vēstulēs Ziemassvētku vecītim.

My Keepon

Ražotājs: Wow! Stuff

Cena: 50 ASV dolāri

Vecums: 6 gadi līdz 11 gadi

Mazs mikrofons, kas iebūvēts My Keepon, ļauj tam dzirdēt mūziku, ko īpašnieks atskaņo, vai ritmus un atbildēt. Tā reaģē arī uz piesitieniem, saspiešanu un kutināšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Mainīta bankas Citadele padome

Žanete Hāka,28.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā kā bankas Citadele padomes loceklis Lorenss Filips Adamss ir nolēmis pieņemt jaunus izaicinājumus savā profesionālajā darbībā, bankas Citadele akcionāru sapulcē tika pārvēlēta bankas padome, un darbu turpina līdzšinējie četri padomes locekļi, informē bankas pārstāve Baiba Ābelniece.

Kā Eiropas Rekonstrukcijas un attīst ības bankas (ERAB) nominētais padomes loceklis darbu turpina Džefrijs Dans (Geoffrey Dunn), kurš bankas padomē darbojas kopš Citadeles izveidošanas 2010. gadā. Kā VAS Privatizācijas aģentūra pārstāvji darbu turpina Citadeles padomes locekļi Aldis Greitāns, Baiba Anda Rubesa, un padomes priekšsēdētāja pienākumus pilda Klāvs Vasks.

Lorenss Filips Adamss (Laurence Phillip Adams), kurš Citadeles padomē strādāja kā ERAB pārstāvis, bankas padomes locekļa amatu ir atstājis un pilda Principality Building Society (Lielbritānija) valdes priekšsēdētāja pienākumus.

Klāvs Vasks un Džefrijs Dans bankas Citadele padomē strādā kopš padomes izveidošanas 2010. gada 11. augustā. Aldis Greitāns un Baiba Anda Rubesa padomes locekļu amatā ievēlēti 2012. gada 12. oktobrī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Baiba Rubesa atkāpusies no RB Rail izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas amata

Db.lv,27.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 27.septembrī, Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail AS izpilddirektore un valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa kopuzņēmuma padomei iesniegusi atlūguma vēstuli, kas stājas spēkā ar tās iesniegšanas brīdi.

Baiba Rubesa ir bijusi Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmuma RB Rail AS, kas izveidots ar mērķi ieviest reģionā nozīmīgāko dzelzceļa infrastruktūras projektu Rail Baltica, izpilddirektore un valdes priekšsēdētāja kopš 2015. gada oktobra. Uzņēmuma valdes locekļi tiek iecelti uz trīs gadus ilgu periodu, un šī gada 28. oktobris noteikts kā oficiālais B. Rubesas darba attiecību beigu termiņš.

Atlūguma vēstulē, kuru Rubesa šodien iesniedza RB Rail AS padomei, tiek detalizēti skaidroti galvenie atkāpšanās iemesli, kas balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko Rail Baltica projekta vadības un ieviešanas modeli.

«Tā ir bijusi unikāla pieredze un patiess gods būt atbildīgai par jaunas institūcijas, kopuzņēmuma RB RAIL AS, izveidi, ar mērķi īstenot Rail Baltica Globālo projektu kā Eiropas Savienībai un Ziemeļaustrumeiropai, it īpaši Igaunijai, Latvijai, un Lietuvai stratēģiski nozīmīgu pārrobežu infrastruktūras projektu. Šībrīža projekta pārvaldības modelis, kurā esmu spiesta darboties, ir pretstats labas korporatīvās pārvaldības principiem. Interešu konflikts, kas iekapsulēts jau projekta pamatos, ir galvenais iesaistīto pušu darbības un/vai bezdarbības iemesls. Šis interešu konflikts nav savienojams ar manu pārliecību par taisnīgu un atbildīgu projekta ieviešanas procesu,» paziņoja Baiba Rubesa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

RB Rail: Rubesas paustais par Rail Baltica īstenošanas problēmām ir pamatots

LETA,05.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta «Rail Baltica» īstenotāja, Baltijas valstu kopuzņēmuma «RB Rail» bijušās vadītājas Baibas Rubesas paustais par «Rail Baltica» īstenošanas problēmām ir pamatots, atzīst «RB Rail» jaunieceltais valdes priekšsēdētāja vietas izpildītājs, kopuzņēmuma finanšu direktors Igns Degutis.

Pametot amatu Baltijas valstu kopuzņēmumā «RB Rail», Rubesa norādīja uz virkni ar «Rail Baltica» projekta īstenošanu saistītām problēmām, no kurām viena saistīta ar projekta un «RB Rail» finansēšanas plānu.

Papildināta - Baiba Rubesa: Neizslēdzu, ka Rail Baltica projekts var apstāties

Degutis atzina, ka Rubesas iezīmētie riski pastāv, bet tiek strādāts, lai tos mazinātu. «Jā, riski ir. Jautājums ir tikai par to, kā tos mazināt un kā visu koordinēt starp kopuzņēmumu, trim dalībvalstīm un Eiropas Komisiju (EK). Kā piemēru es varu minēt «RB Rail» finansējumu. Kopuzņēmuma budžetam padomē, kurā ir pa diviem pārstāvjiem no katras Baltijas valsts, bija jābūt apstiprinātam 27.septembrī, un tas joprojām nav izdarīts. Mēs joprojām gaidām,» teica «RB Rail» vadītāja vietas izpildītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Baiba Rubesa: Neizslēdzu, ka Rail Baltica projekts var apstāties

Db.lv,27.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neizslēdzu, ka Rail Baltica projekts varētu apstāties uz līdzenas vietas, taču tikpat labi tas var arī neapstāties, tādēļ aicinu valdības, iedzīvotājus, uzņēmējus, kas šo objektu vēlas, sarosīties un nodrošināt, ka tas var notikt, preses konferencē sacīja līdzšinējā RB Rail vadītāja Baiba Rubesa.

«Ir bijuši neskaitāmi termiņi, pārcelšanas, taču vēl aizvien nav vienošanās par to, kā mēs strādāsim, kāds ir katras valsts budžets gan kopuzņēmumam, gan katram projektam. Es to nevaru pārvaldīt, tāpēc aizeju tagad,» sacīja B. Rubesa.

«Retoriski vaicāšu, kāpēc vajag 3-4 iestādes Latvijā, kas nodarbojas ar vienu un to pašu projektu. Par Satiksmes ministriju vēl ir saprotams, taču tai nav pietiekamas kompetences, ir daudz neatbildētu jautājumu pusotra gada garumā un nemitīgi kustamies uz riņķi. Ir arī uzņēmumi Eiropas Dzelzceļa līnijas, Latvijas Dzelzceļš, kas arī agri vai vēlu tiks projektam piesaistīts. Ir neekonomiski izdomāts veids, kā pārstāvēt zināmu interešu priekšroku kopīgai līnijai, un ministrs Uldis Augulis nav nodrošinājis kvalitatīvus un profesionālus darbiniekus, lai pieņemtu kompetentus lēmumus, tādēļ nemitīgi griežamies uz riņķi,» viņa sacīja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tam, kas iegādāsies Krievijas naftas rūpniecības uzņēmuma Lukoil aktīvus Latvijā vai Lietuvā, šis būs labs pirkums, jo Lukoil Latvijā un Lietuvā ir daudz labu lietu, sacīja bijusī Statoil uzņēmumu vadītāja Baiba Rubesa.

Viņa norādīja, ka ir jāsaprot, ka degvielas mazumtirdzniecībā valda ļoti sīva konkurence, un lai tajā darbotos veiksmīgi, ir nepārtraukti jāmainās piedāvājumam un arī tīkla izmēram jābūt zināmai kritiskai masai, kas Lukoil ir bijis.

«Ļoti daudzas naftas kompānijas, tajā skaitā Statoil, ir pārskatījušas savu īpašumu jeb dažādo biznesa jomu portfeli, un ļoti daudzas ir izšķīrušās atvadīties tieši no mazumtirdzniecības,» sacīja Rubesa. «Pieņemu, ka arī Lukoil gadījums ir konsolidācijas mēģinājums.»

Rubesa arī bilda, ka personīgi viņai ir žēl par notiekošo, jo Lukoil bijis «brīnišķīgs konkurents, un es pieņemu, kas tas ir labs pirkums tiem, kas to nopirks, jo viņiem ir labas lietas Latvijā un Lietuvā».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja vairākums akcionāru neuzticas projektu Rail Baltica īstenojošā Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail vadītājai Baibai Rubesai, viņai būtu jāatkāpjas no amata, paziņojis Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masjulis dienu pirms RB Rail padomes sēdes, kurā tiks lemts par to, vai Rubesa var palikt amatā.

«Neprognozēju, kāds būs lēmums. Es ne īpaši gribu iejaukties uzraudzības padomes darbā, jo [padomē] ir profesionāļi. Sniegšu tikai vispārīgu komentāru - korporatīvās pārvaldības princips paredz, ka vadītājam ir jāuzticas. Šajā gadījumā no trim akcionāriem divi ir izteikuši neuzticību, bet vadītājs turpina strādāt. Es to uzskatu par neatbilstību korporatīvās pārvaldības principiem,» ziņu aģentūrai BNS teica Masjulis.

Tomēr viņš uzsvēra, ka projekts un tā veiksmīga īstenošana ir svarīgāka par vadītāju, un darbam ir jāturpinās.

«Ir patiešām svarīgi netērēt nevienu dienu, nestrādājot un strīdoties. Darbam jāturpinās. Ko gan lai dara, ja vadītāja ir ieķērusies krēslā,» sacīja Lietuvas satiksmes ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rubesa: ja skaties, kā tavs vienaudzis aiziet mūžībā, ļoti ātri parādās jautājums, kā dēļ ir vērts dzīvot

Dienas Bizness,18.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baiba Rubesa atstājusi augstu amatu naftas uzņēmumā Statoil, lai būtu mājās, Latvijā. «Ārkārtīgi labas, jo tā ir mērķtiecīga atgriešanās mājās,» tā uz jautājumu, kādas ir sajūtas pēc pieciem gadiem ārzemēs pārceļoties atpakaļ uz Latviju, viņa atbildējusi izdevumam Ir.

Lūgta precizēt - kāds ir mērķis, viņa stāstījusi: «Būt mājās, respektīvi, tas nav pilnīgi dulls lēmums. Varbūt sākšu no cita gala. Manas māsas vīrs [mūziķis Niks Gothams] ļoti nopietni saslima. Ja skaties, kā tavs vienaudzis aiziet mūžībā, tad ļoti ātri parādās jautājums, kā dēļ ir vērts dzīvot. Lai pelnītu naudu un nomaksātu hipotēku? Manā gadījumā tālu prom no ģimenes un draugiem, kā [Eiropas komisārs Andris] Piebalgs nesen teica, lidmašīnās un koferos? Vai labāk tomēr meklēt dzīvi, kas tev liekas vērtīgāka ar ģimeni un ar draugiem? Tāpēc meklēju ceļu, kā atgriezties, un to arī atradu.»

Vaicāta par plāniem Latvijā, B. Rubesa atbildējusi: «Kopš pagājušā gada rudens esmu bankas Citadele padomē, bet tas nav pilna laika darbs, lai gan prasa vairāk laika, nekā biju domājusi. Turklāt pēc Statoil atstāšanas man vismaz uz brīdi ir finansiālā brīvība, kas dod iespēju padomāt, ko darīt tālāk. Tagad es ievelku patīkamu, vasarīgu elpu, un tad redzēs, vai došos konsultāciju jomā, vai meklēšu kādu citu darbu, vai pati sākšu kaut ko.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Eksperts: Lehman Brothers sabrukums iemācījis maz

Stīns Jākobsens, Saxo Bank galvenais ekonomists,17.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir pagājuši septiņi gadi kopš ASV investīciju bankas Lehman Brothers sabrukuma, ir vērts aplūkot, kas pa šo laiku ir mainījies un kas ne. Notikums pavēra iespēju mazināt valdošo pārmērību finanšu tirgos, risināt paviršo struktūru jautājumu un koncentrēties uz produktivitāti, taču tas kļuva par katalizatoru, lai politikas veidotāji «vilktu garumā», iegūstot aizvien vairāk laika, un liktu domāt, ka meklē derīgus risinājumus.

Lēmumu pieņēmēji reaģēja uz izaugsmi un sentimenta trūkumu ar augstākiem fiskālajiem tēriņiem, un, kad nauda beidzās, piespieda centrālās bankas naudu drukāt – daudz naudas. Tās gan nebija pārmaiņas esošajai pasaules ekonomikas kārtībai, bet drīzāk aizsāktā turpinājums, ignorējot nepieciešamību pēc reformām, atbildības un ieguldījumiem cilvēkresursos un produktivitātē.

Vadības konsultāciju uzņēmuma McKinsey & Co šogad publiskotajā ziņojumā ir aprēķināts, kādus apmērus ir sasniedzis globālais parāds kopš Lehman Brothers krišanas. Proti, pasaules parādsaistības ir pieaugušas par 57 triljoniem ASV dolāru, kas ir 17% no visas pasaules IKP. Tā vietā, lai atgūtos no krīzes, ar aizņemšanos esam nākotnes izaugsmi nostādījuši ķīlnieka lomā, un radies iespaids, ka globālā ekonomika ir iestrēgusi pastāvīgā stagnācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Neuzticību Rubesai izteikuši Lietuvas un Igaunijas akcionāri, bet Latvijas puse balsojumā atturējās

LETA,01.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien notikušajā Baltijas valstu kopuzņēmuma AS «RB Rail» akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsojuši par uzņēmuma izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas Baibas Rubesas atstādināšanu, savukārt Latvijas puses akcionāru pārstāvis, «Eiropas dzelzceļa līnijas» (EDzL) vadītājs Andris Linužs balsojumā atturējās, aģentūrai LETA pastāstīja EDzL pārstāve Rita Voronkova.

Viņa norādīja, ka uzņēmuma padomei šajā jautājumā būs jāpieņem gala lēmums, vadoties pēc akcionāru sapulces lemtā.

Arī satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) aģentūrai LETA norādīja lēmums attiecībā uz valdes priekšsēdētājas amatu vēl jāpieņem uzņēmuma padomei. Šodien notikušajā padomes sēdē, kas jau ir noslēgusies, šis jautājums netika skatīts. Visdrīzāk, par to tiks spriests nākamajā padomes sēdē, kuras sasaukšanas laiks ir padomes vadības ziņā, skaidroja Augulis.

Taujāts par akcionāru no pārējām Baltijas valstīm lēmumu, ministrs norādīja, ka Igaunijas un Lietuvas puses savus lēmumus skaidro ar neapmierinātību ar Rubesas darbu un citādāku redzējumu par uzņēmuma darbību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Būvniecības valsts kontroles birojam trūkst vēl 12 darbinieku

BNS,08.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvniecības valsts kontroles birojam pašlaik trūkst vēl 12 darbinieku, pastāstīja Ekonomikas ministrijas (EM) Sabiedrisko attiecību nodaļas pārstāve Elita Rubesa-Voravko.

Viņa norādīja, ka šobrīd birojā nodarbināti seši darbinieki - Administratīvā departamenta direktors, Administratīvā departamenta personāla speciālists, Juridiskā departamenta direktors, divi Juridiskā departamenta Administratīvo lietu nodaļas juriskonsulti un Juridiskā departamenta Juridiskā atbalsta nodaļas juriskonsults.

Rubesa-Voravko uzsvēra, ka darbinieku atlase notiek pakāpeniski, ņemot vērā Būvniecības valsts kontroles biroja nolikumā definēto funkciju izpildes uzsākšanu. Pašlaik konkursa kārtībā tiek meklēts Būvniecības valsts kontroles biroja direktors, Metodoloģijas departamenta Ekspertīžu procesa organizēšanas nodaļas vadītājs, Metodoloģijas departamenta Ekspertīžu procesa organizēšanas nodaļas eksperts (četras amata vietas), Juridiskā departamenta Administratīvo lietu nodaļas juriskonsults (četras amata vietas), Juridiskā departamenta Juridiskā atbalsta nodaļas vadītājs un Juridiskā departamenta Juridiskā atbalsta nodaļas juriskonsults.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Izraudzīti pretendenti darbam Latvenergo padomē; starp kandidātiem arī Rubesa, Bičevskis un Liepiņš

LETA,16.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS 'Latvenergo padomes locekļa amatu konkursa Nominācijas komisija izraudzījusies kandidātus, kurus piedāvāt apstiprināšanai akcionāram, tostarp AS RB Rail valdes priekšsēdētāju Baibu Rubesu, Ekonomikas ministrijas (EM) bijušo valsts sekretāra vietnieku un lidostas Rīga bijušo valdes priekšsēdētāju Andri Liepiņu, kā arī Latvijas Komercbanku asociācijas bijušo prezidentu un AS Valsts nekustamie īpašumi padomes locekli Mārtiņu Bičevski, liecina aģentūras LETA rīcībā esošā informācija.

Rubesa, Liepiņš un Bičevskis aģentūrai LETA atteicās komentēt, vai ir izraudzīti darbam Latvenergo padomē.

Starp potenciālajiem kandidātiem tiek minēts arī bijušais DNB bankas vadītājs Latvijā Andris Ozoliņš, kā arī nacionālās aviokompānijas airBaltic valdes loceklis, Slovākijas pilsonis Martins Sedlackis, taču par šiem pretendentiem neesot pilnīgas skaidrības.

EM konkursā uz Latvenergo pieciem padomes locekļa amatiem, tostarp vismaz diviem neatkarīgajiem, pieteikšanās noslēdzās augusta beigās. Ministrija tolaik ziņoja, ka saņemts liels skaits pretendentu pieteikumu, proti, 80 no 10 pasaules valstīm. No Latvijas saņemts 61 pieteikums, no Igaunijas - pieci, no Lietuvas - trīs, no Somijas - trīs, no Dānijas - divi, no Zviedrijas - divi, kā arī pa vienam no Vācijas, Slovākijas, Čīles un Ēģiptes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa bažījas, ka akcionāru nesaskaņas varētu kavēt dzelzceļa projekta Rail Baltica savlaicīgu pabeigšanu un līdz ar to Eiropas Savienības finansējuma apgūšanu. Viņai regulāri nākoties saskarties ar visu trīs Baltijas valstu akcionāru vēlmi iejaukties lēmumu pieņemšanā.

LASI:

Rubesa: Apzinos, ka esmu bijusi neērta, jo neesmu pakļāvusies dažādām interesēm

Redakcijas komentārs: Cīņa par Rail Baltica naudu

Krievu rulete Rail Baltica projektā

Neuzticību Rubesai izteikuši Lietuvas un Igaunijas akcionāri, bet Latvijas puse balsojumā atturējās

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rail Baltica kopuzņēmuma padome pagaidu izpilddirektora amatā iecēlusi RB Rail AS finanšu direktoru un valdes locekli Ignu Deguti.

Šis lēmums pieņemts pēc RB Rail AS izpilddirektores un padomes priekšēdētājas Baibas Rubesas atlūguma iesniegšanas.

«Šobrīd ir iespēja panākt projekta ieviešanas paātrinājumu. Rail Baltica kopuzņēmums turpina pilnvērtīgu darbību un gatavojas uzsākt būvprojekta izstrādi dzelzceļa līnijas posmos visās trīs Baltijas valstīs, kā arī Rail Baltica ilgtermiņa biznesa, operacionālā un infrastruktūras pārvaldības plānu sagatavošanu, kuri noteiks projekta attīstību un panākumus nākotnē,» komentē Igns Degutis. «Rail Baltica kopuzņēmums turpina pilnvērtīgu darbību un tiek strādāts pie Rail Baltica Globālā projekta finansējuma piesaistes ilgtermiņā, kā arī ilgtspējīga finansējuma nodrošināšanas kopuzņēmuma budžetā no 2019. līdz 2020. gadam.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Rubesa saglabā Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail vadītājas amatu

LETA,22.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» ieviesēja uzņēmuma «RB Rail» valde un tās priekšsēdētāja Baiba Rubesa turpinās darbu, šodien nolēmusi «RB Rail» padome.

Kā pēc padomes sēdes informēja tās vadītāja Rīa Sillave, padome nolēmusi, ka valde turpinās strādāt esošajā sastāvā, vienlaikus uzdodot uzlabot valdes darbu. To, kā tas tiks īstenots, uzraudzīs padome, apspriežot šo jautājumu turpmākajās sēdēs.

Padome gan esot ņēmusi vērā iepriekš notikušo akcionāru balsojumu par Rubesas atstādināšanu, tomēr šodien atsevišķa lemšana par Rubesas atstādināšanu nav notikusi.

Kā uzsvēra Sillave, ir būtiski ņemt vēra, ka «Rail Baltica» projekts ir nozīmīgs trim Baltijas valstīm. Tāpēc ir svarīgi, lai projekta ieviešana turpinās, un valde ir tā, kurai darbs ir jāturpina, uzlabojot savu sniegumu projekta pārvaldībā un komunikācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Pēc avotu teiktā, «visu pušu vadītāju» un uzņēmuma vadītājas viedokļi atšķīrušies.

Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail akcionāri izteikuši neuzticību uzņēmuma izpilddirektorei un valdes priekšsēdētājai Baibai Rubesai, Lietuvas ziņu aģentūra BNS uzzināja no neoficiāliem avotiem.

Pēc avotu teiktā, «visu pušu vadītāju» un uzņēmuma vadītājas viedokļi atšķīrušies.

Pati Rubesa BNS sacījusi, ka nezina, kāds lēmums pieņemts akcionāru sapulcē, un tas būtu jākomentē uzņēmumiem Lietuvos geležinkeliai vai Rail Baltica statyba. «Man nav komentāru, un es nezinu, kas noticis akcionāru sapulcē. Es tur nebiju,» viņa sacījusi. Tālāk par Rubesas likteni lems uzņēmuma uzraudzības padome.

Rubesa norādījusi, ka pašlaik notiek padomes sēde, bet nav to komentējusi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas projekta Rail Baltica kopējās izmaksas var sasniegt piecus miljardus eiro, šodien preses konferencē sacīja Rail Baltica īstenotāja AS RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Rubesa uzsvēra, ka, projekta aprisēm kļūstot reālākām, ir skaidrs, ka Rail Baltica projekta izmaksas visās Baltijas valstīs būs lielākas, nekā iepriekš lēstie 3,68 miljardi eiro.

«Patlaban paliekam pie pieciem miljardiem eiro, bet konkrētākas izmaksas būs zināmas tad, kad visās Baltijas valstīs būs apstiprināts Rail Baltica dzelzceļa plāns. Vispirms jānoskaidro, ko īsti būvēsim,» informēja RB Rail vadītāja.

Savukārt RB Rail padomes loceklis Indreks Oravs projekta izmaksu atšķirību skaidroja ar faktu, ka patlaban Rail Baltica īstenošanas plāni ir reālistiskāki nekā pirms pāris gadiem, kad projekta izmaksas tika lēstas 3,68 miljardu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija pašlaik neparedz līdzekļus informācijas tehnoloģiju (IT) nozares pārstāvniecības atvēršanai Silīcija ielejā un plāno izmantot igauņu pieredzi, pievienojoties Igaunijas biznesa inkubatora Tehnopol organizētajam braucienam, kas IT nozares uzņēmumu pārstāvjus vedīs pie potenciālajiem investoriem.

«Patlaban Latvijas Ārējās ekonomiskās pārstāvinecības atvēršana ASV netiek plānota – šobrīd līdzekļi šādai aktivitātei no Latvijas puses nav paredzēti,» Db.lv norādīja Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāve Elita Rubesa-Vorovko. Par vienas nozares pārstāvniecības atvēršanu, piemēram, IT nozares biroja atvēršanu Silīcija ielejā, lēmums jāpieņem kontekstā ar kopējo Latvijas Ārējās ekonomisko pārstāvniecību tīkla lietderību, ņemot vērā arī finansiālās iespējas, viņa skaidroja. «Lai nodrošinātu atbalstu Latvijas uzņēmumiem ASV Silīcija ielejā, Latvijas investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar Igaunijas Tehnopol Startup inkubatoru un Wiseguys akseleratoru organizē tirdzniecības misiju uz Silīcija ieleju,» stāstīja E. Rubesa-Vorovko.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Rubesa: Vienošanās par Rail Baltica līgumu panākta; šodien Baltijas valstīs to paraksta

LETA,30.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienošanās par dzelzceļa Rail Baltica projekta finansēšanas un izpildes nosacījumu līgumu ir panākta un šodien trijās Baltijas valstu galvaspilsētās tas tiek parakstīts, šodien Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē paziņoja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Varbūt šķiet, ka šodien ir dramatisks datums, bet es gribētu šo drāmu noņemt, pauda Rubesa, uzsverot, ka vienošanās ir panākta un šodien notiek tehnisks darbs, lai deviņas Baltijas valstu iestādes līgumu fiziski parakstītu.

Viņa atzina, ka vienošanās nenāca viegli, ņemot vērā, katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos.

Rubesa skaidroja, ka atbilstoši līgumam RB Rail būs centrālā pārvaldītāja loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumos, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ieguvēji ir tie uzņēmumi, kas par eksportu domāja jau vakar

GatewayBaltic valdes priekšsēdētāja Inese Andersone,08.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā, strādājot ar eksporta veicināšanu, esam pārliecinājušies, ka eksports Latvijas ražotājiem ir iespējama misija - it īpaši tiem uzņēmumiem, kas tirgu apguvi veic pārdomāti, stratēģiski un sistemātiski. Diemžēl «treknie gadi» ir pieradinājuši Latvijas uzņēmumus pie ātras un vieglas naudas. Eksporta tirgu apguve nozīmē gan daudz darba un piepūles, gan prasa laiku, jo nes augļus tikai ilgtermiņā.

Pirms pāris gadiem ar vienu no Zviedrijas lielākajiem gaļas izstrādājumu ražotājiem, apmeklējām vairākus gaļas pārstrādes uzņēmumus Latvijā. Ejot vizītē pa ražotni, iegriezāmies vienā no biroja telpām, kura mums tika prezentēta kā pasūtījumu pieņemšanas nodaļa – proti, šeit strādā darbinieki, kurai telefoniski pieņem pasūtījumus. Zviedru viesi bija samērā izbrīnīti par šādas nodaļas eksistenci un skaidroja, ka Zviedrijā šo sauktu par pārdošanas nodaļu, kura nevis gaidītu klienta pasūtījumu, bet veiktu aktīvu pārdošanu. Pagājušajā rudenī no informācijas presē uzzināju, ka mūsu apmeklētais uzņēmums bija viens no tiem, kas nepārvarēja ekonomisko lejupslīdi. Ko darīt tad, kad telefons vairs nezvana?

Komentāri

Pievienot komentāru