Ceturtdien, 27.septembrī, Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail AS izpilddirektore un valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa kopuzņēmuma padomei iesniegusi atlūguma vēstuli, kas stājas spēkā ar tās iesniegšanas brīdi.
Baiba Rubesa ir bijusi Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmuma RB Rail AS, kas izveidots ar mērķi ieviest reģionā nozīmīgāko dzelzceļa infrastruktūras projektu Rail Baltica, izpilddirektore un valdes priekšsēdētāja kopš 2015. gada oktobra. Uzņēmuma valdes locekļi tiek iecelti uz trīs gadus ilgu periodu, un šī gada 28. oktobris noteikts kā oficiālais B. Rubesas darba attiecību beigu termiņš.
Atlūguma vēstulē, kuru Rubesa šodien iesniedza RB Rail AS padomei, tiek detalizēti skaidroti galvenie atkāpšanās iemesli, kas balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko Rail Baltica projekta vadības un ieviešanas modeli.
«Tā ir bijusi unikāla pieredze un patiess gods būt atbildīgai par jaunas institūcijas, kopuzņēmuma RB RAIL AS, izveidi, ar mērķi īstenot Rail Baltica Globālo projektu kā Eiropas Savienībai un Ziemeļaustrumeiropai, it īpaši Igaunijai, Latvijai, un Lietuvai stratēģiski nozīmīgu pārrobežu infrastruktūras projektu. Šībrīža projekta pārvaldības modelis, kurā esmu spiesta darboties, ir pretstats labas korporatīvās pārvaldības principiem. Interešu konflikts, kas iekapsulēts jau projekta pamatos, ir galvenais iesaistīto pušu darbības un/vai bezdarbības iemesls. Šis interešu konflikts nav savienojams ar manu pārliecību par taisnīgu un atbildīgu projekta ieviešanas procesu,» paziņoja Baiba Rubesa.
«Šībrīža de facto Rail Baltica Globālā projekta pārvaldība, kādu to īsteno projekta labuma guvēji un akcionāri, nav ne piemērota, ne ilgtspējīga jauna ekonomiskā un drošības koridora infrastruktūras ieviešanai, kam plānots saņemt līdz pat 85% finansējuma no nodokļu maksātājiem Eiropā. Par spīti vairāk nekā gadu ilgajām diskusijām ar projekta akcionāriem un labuma guvējiem, kopuzņēmums vēl aizvien saskaras ar vienotas izpratnes trūkumu par ilgtspējīgu finansēšanas modeli gan pašam kopuzņēmumam, gan Globālajam projektam,» sacīja Rubesa.
«Vēlos izteikt vislielāko pateicību RB Rail valdei un komandai, kas visu šo laiku ir bijusi man blakus un bieži vien darījusi vairāk nekā to nosaka tās tiešie amata pienākumi, īstenojot aktivitātes, kas noteiktas ES finansēšanas instrumentos CEF1, CEF2, un CEF3. Kopā mēs esam radījuši spēcīgu redzējumu par Rail Baltica kā uz nākotni vērstu, inovatīvu, jaunu ekonomisko koridoru, un esam sākuši darbu pie šīs vīzijas īstenošanas.»
«Esmu pateicīga arī Eiropas Savienības Transporta un mobilitātes ģenerāldirektorātam (DG Move) par nerimstošo un stabilo atbalstu projektam un man personīgi, kā arī par vienoto projekta redzējumu – radīt jaunu ekonomisko koridoru Ziemeļaustrumeiropā. Bez šaubām varu teikt, ka Rail Baltica Globālais projekts nebūtu nonācis tik tālu bez DG Move aktīvās iesaistes un atbalsta kopuzņēmumam.»