Kompānijām, kas iegulda līdzekļus savu sociālo kontu apkalpošanā, interesē arī atdeve no tiem; Metrigen mēģina palīdzēt to noskaidrot.
Metrigen ir analītikas instruments, kas darbojas interneta vidē. «Jūs izveidojat savu uzņēmuma profilu Metrigen, vienkāršā veidā tam pievienojat savus sociālos un web analītikas kontus. Rīks domāts uzņēmējdarbībai, jo šāda statistika interesē uzņēmumus, kuri iegulda naudu sociālo mediju aktivitātēs,» skaidro Uldis Katlaps, SIA Metrigen līdzīpašnieks. Šāda veida statistikas rīks parāda, kāda atdeve ir no kompānijas sociālo tīklu kontiem un cilvēkiem, kuri tajos komunicē ar sabiedrību, klientiem – kāda ir veiktspēja. Lielākoties uzņēmumiem ir profili Facebook, Twitter, Google Analytics un draugiem.lv. Šie sociālie tīkli ir bāze, uz kuras pamata uzņēmums piedāvā sociālo mediju aktivitātes analītiku. «Citiem ir arī Google+, kas nopietni un strauji aug, esam pievienojuši arī to,» saka Uldis. Ar laiku paredzēts rīkam pievienot arī Youtube un Instagram.
Atvieglo darbu
Uldis uzsver, ka darbošanās Metrigen esot maksimāli vienkārša. Komanda izvirzījusi mērķi, lai ar šo rīku varētu darboties jebkurš. «Dati, grafiki un skaitļi Facebook un citos sociālajos medijos ir pieejami. Ja jāveido atskaite priekšniecībai vai sev, lai saprastu, kas un kā noteiktā laika periodā ir mainījies, cilvēks parasti atver Excel, kopē un ievada informāciju, zīmē līknes, gudro formulas, kurās ir viegli kļūdīties. Mēs visu šo procesu atvieglojam – cilvēks mūsu sistēmā pats neko nedara, tikai pievieno sociālos kontus un saņem rezultātus par tiem. Grafikus un atskaites ģenerējam mēs. To var redzēt profilā, tāpat mēs regulāri sūtam atskaites arī uz e-pastu,» saka Uldis. Protams, datu analīzi var veikt arī paša spēkiem, bet jautājums esot par to, cik daudz laika var atļauties tam veltīt. «Latvijā darba laiks vēl ir samērā lēts. Taču tādās valstīs kā Lielbritānijā vai ASV, kur cilvēkiem par stundu maksā daudz vairāk, darbinieks varētu dabūt rājienu, ka nav izmantojis šādu rīku, bet gan «būries» visam cauri pats,» spriež Uldis. Metrigen dod iespēju arī pētīt konkurentus, tiesa gan, ne tik detalizēti kā sevi.
Otrais vilnis
Metrigen nav pirmie, kas izveidojuši šāda veida analītikas rīku. Jau vairākus gadus pasaulē ir kompānijas, kas piedāvā līdzīgus pakalpojumus, turklāt dara to visai veiksmīgi, to gada apgrozījums mērāms miljonos dolāru. Vaicāts, vai šajā vilcienā vēl var paspēt ielēkt, Uldis uzskata, ka tas ir iespējams. «Mēs esam kā otrais vilnis – apkopojam un izmantojam pionieru pieredzi. Esam izvilkuši «esenci». Konkurentu sistēmas ir sarežģītas, jo viņi visu laiku pārbūvē savas vecās sistēmas, tāpēc tajās bez iepriekšējas pieredzes ir grūti orientēties, pat mums ir problēmas,» norāda Uldis.
To kompāniju apmērs, kam interesē, kas notiek viņu sociālo mediju profilos, aug. Viņš ir iepazinies ar pētījumu, kurā teikts, ka 2013. gadā 58% uzņēmumu bija profils kādā no sociālajiem tīkliem un 21% tuvākajā laikā plānoja tādu ieviest. Tiesa, pagaidām ne visi šo kanālu uztver nopietni, taču izaugsmes potenciāls esot liels. «Tirgus ir augošs. Nav noslēpums, ka drīzumā ASV tirgu apdzīs Indijas, Ķīnas un Latīņamerikas valstis, taču par šāda veida pakalpojumiem naudu ir pieraduši maksāt Ziemeļamerikā un Rietumeiropā. Arī Latvijā nav ierasts maksāt par to, par ko var nemaksāt,» stāsta Uldis.
Meklē investīcijas
SIA Metrigen ir 2012. gadā dibināts uzņēmums, kas biznesu sācis JIC biznesa inkubatorā Jelgavā. «Mēs neesam ielēkuši šajā jomā, kaut kur padzirdējuši, ka kādam pasaulē veicas, darīsim tāpat arī mēs. Pirms tam mūsu komanda ir strādājusi digitālajās aģentūrās, esam taisījuši web lapas un apkalpojuši sociālos tīklus – esam bijuši uzņēmēja pusē, zinām, ko viņiem vajag. Sapratām, ka tirgus ir potenciāls un jālec tajā iekšā. Ir pieejami dažādi analīzes rīki, bet katram tomēr ir sava specifika, ideja. Mūs nevar 100% salīdzināt ne ar vienu citu,» teic Uldis.
Sākotnēji «palaista» Metrigen bezmaksas pilotversija, bet tagad jau ir ieviesta maksas versija, un pamazām rodas pirmie klienti. «To būtu izdarījuši vēl agrāk, bet iespējas ir atkarīgas no komandas lieluma un finansējuma. Mēs joprojām pašfinansējamies un esam tādā posmā, kad meklējam investīcijas,» viņš saka. Metrigen ir vajadzīgi līdzekļi straujākai produkta attīstībai, jo jāiegulda nauda mārketingā, lai pēc iespējas plašāks potenciālo klientu loks par uzņēmumu uzzinātu.
Uzņēmums ir uzrunājis Latvijā esošos riska kapitāla fondus. Diemžēl Latvijā neesot tādu fondu, kas būtu specializējušies tieši IT uzņēmumu finansēšanā, tie ir piesardzīgi, fondu portfelis ļoti plašs – atkritumi, dārzeņu pārstrāde, brikešu ražotājs un IT. «Šiem fondiem ir bail riskēt, ieguldot IT uzņēmumos, kas vēl nav nostājušies uz savām kājām. Nevar fondiem to pārmest, jo līdz šim bijis švaki ar IT kompānijām. Ir daži senāki uzņēmumi, piemēram, Tilde, bet tikai daži jaunie ir izrāvušies, proti, ask.fm, Mailigen, Infogr.am,» viņš norāda.
Bez ierobežojumiem
Metrigen ir visai nopietni plāni tepat Latvijā. Rīku jau izmēģina uzņēmumi un valsts iestādes, kā arī mediju aģentūras. Tomēr, līdzīgi kā vairumam tehnoloģiju iesācējuzņēmumu, tam skats ir vērsts ārzemju virzienā. Tā kā šis nav fizisks produkts, kuru sarežģīti transportēt, neesot nekādu attīstības ierobežojumu. Vaicāts par ambīcijām, Uldis teic, ka būtu priecīgs, ja sociālo mediju analīzes rīku topos Metrigen minētu līdzās Social Report, Hootsuite un Sprout Social. Cik ilgu laiku tas var prasīt? «No vienas dienas līdz vairākiem gadiem. Tas atkarīgs no tā, kāds garastāvoklis topa veidotājiem, vai viņi par mums kaut ko zina,» viņš pieļauj.