Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild Jānis Priedītis, AS VIRŠI-A izpilddirektors. «Kā svarīgākais ir jāmin fakts, ka AS VIRŠI-A ir lielākais pašmāju degvielas tirgotājs. Mēs lepojamies, ka esam 100% Latvijas uzņēmums, kas 21 gadu nodrošina Latvijas iedzīvotājus ar precēm un pakalpojumiem.
Otrkārt, uzņēmums sevi nemitīgi pilnveido, un šā gada laikā ir pilnveidots jauns degvielas uzpildes staciju (DUS) koncepts, aktīvi ir uzsākta jaunākās paaudzes degvielas sūkņu ieviešana DUS, kā arī turpināta privāto preču un pakalpojumu līnijas attīstība.
Kā trešais svarīgākais ir jāmin fakts, ka šogad esam saņēmuši balvu kategorijā TOP 500 Labākais reģionu uzņēmums laikraksta Dienas Bizness un Lursoft veidotajā Latvijas lielāko uzņēmumu TOP 500,» stāsta J. Priedītis.
- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Godīgi sakot, jāsaka, ka tas ir dažādu sakritību rezultāts. Pēc izglītības es esmu diplomēts ārsts, kas novirzījies no pamatizglītības un guvis plašu pieredzi, strādājot dažādās nozarēs un vairāku nejaušību dēļ nonācis degvielas mazumtirdzniecības nozarē, kurā ar pārtraukumu strādāju nu jau 10 gadus.
Kad mani uzrunāja VIRŠI-A, aptuveni pusgadu biju strādājis būvniecības preču mazumtirdzniecībā un, lai gan nebiju plānojis degvielas nozarē atgriezties, sapratu, ka šis tomēr ir izaicinājums, kuru man gribas pieņemt.
Degviela, līdzās citām precēm, var tikt ierindota kā pirmās nepieciešamības prece. Latvijā ir izstrādāts augsts nozares standarts un DUS līmenis ir augstāks nekā Skandināvijas tirgos. Baltijas valstis ir soli priekšā, kas norāda uz augstiem kvalitātes rādītājiem. Man vienmēr ir paticis darbs ar cilvēkiem, kas ir vērsts uz augsta līmeņa servisa un kvalitātes sniegšanu. Tā kā es pats esmu prasīgs pret augstu servisa līmeni, to vēlos nodrošināt arī VIRŠI-A klientiem – premium klases servisu un kvalitāti visās mūsu stacijās.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Mani iepriecina, ka degvielas mazumtirdzniecības nozarē ir diezgan sīva un uz attīstību vērsta konkurence, kas nemitīgi liek pilnveidot savu darbību. Jāsaka, ka Latvijas degvielas uzpildes staciju tīkli ir konkurētspējīgi ar mūsu kaimiņvalstīm, kas tikai norāda uz mūsu spējām. Ja raugāmies uz Latvijas valsti kopumā, tad jāsaka, ka konkurence Latvijas uzņēmēju vidū ir spraiga un tā tikai veicina uzņēmējdarbību.
Mani apbēdina, ka daudz jaunu un talantīgu cilvēku, potenciālo darbinieku, aizbrauc no valsts, īpaši iedzīvotāju skaita samazināšanās novērojama lauku reģionos. Tas, protams, ietekmē arī uzņēmējus un uzņēmējdarbību – arvien vairāk uzņēmēju saprot, ka lauku reģionos mazinās biznesa aktivitāte, tāpēc rūpīgi izvērtē savu darbību.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Skatoties uz VIRŠI-A, esmu patiesi priecīgs, ka man ir iespēja ikdienā strādāt kopā ar profesionālu komandu. Komandas darbs ir ļoti būtisks, lai sasniegtu augstākus rezultātus, un to es redzu jau šobrīd – komandas darbs spēj sasniegt vairāk.
Mani apbēdina, ka reizēm uzņēmumā mēs vārdos pieņemam un apstiprinām jaunus projektus, taču darbos tos nepieņemam. Proti, lai gan projekts ir izstrādāts un apstiprināts, uzsākot tā realizēšanu, mēs vēlreiz trīs reizes nomērām. Tas dažkārt kavē projektu virzību.
- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?
Jā, mūsu uzņēmums ir pārstāvēts tādos sociālos tīklos kā Draugiem, Facebook un Twitter. Pavisam nesen esam izveidojuši uzņēmuma kontu arī Youtube.com vietnē.
Mēs uzskatām, ka mūsdienās sociālie tīkli ir ātrs un ērts veids, kā būt tuvāk klientam, informēt par uzņēmuma darbību, jaunumiem un izmaiņām, nodrošināt tiešu komunikāciju ar klientu, kā arī uzturēt atgriezenisko saiti.
- Vai uzņēmumā izjūtat problēmas, kas saistītas ar darbaspēku?
No vienas puses jā, no otras nē. Šā gada laikā uzņēmumā ir notikušas būtiskas strukturālās izmaiņas, un uzņēmuma komandai ir pievienojušies vairāki augsta līmeņa speciālisti, kas norāda, ka problēmas ar darbaspēku vadības līmenī nav. Ik pa laikam mēs saskaramies ar problēmu atrast darbaspēku reģionālajās stacijās, taču šobrīd mēs aktīvi strādājam pie tā, lai no nākamā gada uzņēmumā varētu ieviest sabalansētus atalgojuma modeļus, kas motivētu esošos un jaunus darbiniekus strādāt pie mums.
- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Mums ir svarīgi, lai mūsu darbinieki novērtē komandas darbu un ir komandas spēlētāji. Tāpat svarīga ir augsta atbildības sajūta pret uzņēmuma vērtībām un klientu apkalpošanas standartiem. Mūsu darbiniekiem ir jāspēj pašiem mācīties un attīstīties, lai sasniegtu augstākus karjeras rezultātus.
- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Par uzņēmuma stratēģisko mērķi es gribētu teikt šādi – būt pareizā vietā ar pareizo konceptu, pareizo klientu apkalpošanas standartu un pareizo komandu. Kas attiecas uz tuvākajiem nākotnes plāniem, tad 2016. gadā uzņēmumā tiks ieviesta mērķu un novērtējuma sistēma, kas motivēs katru darbinieku sasniegt vairāk.
- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Pēc pamatizglītības es esmu diplomēts ārsts. Beidzot studijas, mana pirmā darba vieta bija Nacionālais vides veselības centrs, kurā strādāju par NEHAP fonda vadītāju Latvijā. Pārējā karjeras izaugsme ir bijusi vairāku sakritību sērija. Vēl strādājot par fonda vadītāju, vairāki mani draugi teica, ka medicīnas nozare nav domāta man, tāpēc piedāvāja izmēģināt veiksmi un aiziet uz darba interviju Lattelecom. Tajā laikā es vēl pat nemācēju normāli uz datora rakstīt, bet piekritu šim izaicinājumam, kā rezultātā nostrādāju uzņēmumā par klientu konsultantu un vēlāk par pārdošanas sektora struktūrvienības vadītājs aptuveni 6 gadus. Tam kā nejauša sakritība sekoja darba piedāvājums no Statoil, kur esmu pavadījis 9 gadus no savas profesionālās karjeras. Es uzskatu, ka darba maiņa ir dabisks dzīves process, kā rezultātā es aizgāju no degvielas mazumtirdzniecības nozares un sāku savas profesionālās gaitas cita veida mazumtirdzniecībā, kļūstot par SIA Tirdzniecības nams Kurši biznesa sadaļas mazumtirdzniecības vadītāju. Pēc viena pavadīta pusgada šajā uzņēmumā, es pieņēmu izaicinājumu atgriezties degvielas nozarē, kas man tomēr izrādījās ļoti tuva.
- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?
Uzņēmuma nosaukums ir radies vairāk nekā pirms 20 gadiem, kad uzņēmuma dibinātāji Jānis Riekstiņš, Jānis Rušmanis un Vilis Plūme nolēma izīrēt no kolhoza degvielas uzpildes staciju, kurā veikt degvielas tirdzniecību lauksaimniecības nolūkos. Nosaukuma ideja tika aizgūta no zemnieku saimniecības nosaukuma, taču, tā kā nosaukums VIRŠI bija aizņemts, tad jaunizveidotajam uzņēmuma nosaukumam tika pievienots burts A, kas simbolizē Aizkraukli, kur uzņēmums tika izveidots, kā arī simboliski norāda uz augstu, pirmās klases līmeni.
Arī logo ir radies uzņēmuma dibināšanas pirmsākumos, kad uzņēmuma darbinieki iesniedza savas idejas un paši to izstrādāja. Laika gaitā logo ir pilnveidots un attīstīts, līdz tas kļuvis tāds, kādu mēs to pazīstam šodien.
- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
AS VIRŠI-A ir lielākais, 100% vietējais degvielas mazumtirdzniecības uzņēmums, kura tīklā nu jau ir 55 degvielas uzpildes stacijas visā Latvijā.
- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?
Lēmumi par izmaiņām likumdošanā, kas attiecas uz nozari, valdībai ir jāpieņem laicīgi, sarunās iesaistot arī uzņēmējus un skaidri pamatojot, kāpēc tādas ir nepieciešamas. Valdībai ir jārēķinās ar uzņēmējiem, kuriem sava darbības stratēģija ir jāplāno laicīgi, tāpēc prognozējamība ir ļoti svarīga. Es vēlētos redzēt izmaiņas, kas ir vērstas uz nozares attīstību, kur visām iesaistītajām pusēm ir saprotams, kādi ieguvumi sagaidāmi no likumdošanas grozījumiem.
Kā negatīvu piemēru varu minēt likumdošanas izmaiņas par lauksaimniecībā izmantojamās degvielas marķēšanu. Joprojām īsti nav skaidrs, kāds ir šo izmaiņu mērķis un plānotie ieguvumi, jo šobrīd tas ir radījis papildu slogu gan lauksaimniekiem, gan degvielas piegādātājiem.
- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Mēs dzīvojam ļoti dinamiskā un mainīgā laikmetā, un dažādi pārsteigumi gadās bieži. Es uzskatu, ka bieži vien no komunikācijas ir atkarīgs, vai rezultāts ir patīkams vai arī nesasniedz gaidīto. Tas, kas mani nepatīkami pārsteidzis pēdējā laikā, ir cilvēku dažādās personības jeb to vairākas sejas, kas mainās atbilstoši apkārtējai videi un var atstāt nepatīkamu iespaidu.
- Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?
Kā ideālas es redzu mierīgas un nesteidzīgas pusdienas ģimenes un draugu lokā, kad visi var aizmirst par ikdienas steigu un patīkamā kompānijā baudīt vieglu maltīti. Jāsaka godīgi, ka manā ģimenē lielākā pavāre ir mana sieva, un es ar gatavošanu aizraujos mazāk, taču šajā gadījumā es pagatavotu kādu ēdienu ar jūras veltēm, kas ir mans pēdējā laika favorīts.
- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Jāsaka, ka ik pa laikam ir kas jauns, kas kaut kādā ziņā mani ietekmē. Nesen es izlasīju Boba Bērga un Džona Deivida Manns sarakstīto grāmatu 5 veiksmes likumi, kas man lika aizdomāties, ka dzīvē no vienkāršām lietām veidojas kas liels. Jo vienkāršāk mēs mākam izteikties, rīkoties, uzklausīt un uzticēties, jo labākus rezultātus mēs sasniedzam gan profesionālajā, gan privātajā jomā.
- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?
Es esmu dažādu sporta veidu cienītājs, tāpēc uzskatu, ka pēc darba vislabāk atpūties un smelties enerģiju var, piedaloties dažādās sporta aktivitātēs. Arī laika pavadīšana interesantā sabiedrībā un saturiskās sarunās var sniegt pozitīvu enerģijas lādiņu. Treškārt, par savu enerģijas avotu es uzskatu savu ģimeni, kas ir mans atbalsts visās dzīves situācijās.
- Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?
Ja es no zila gaisa tiktu pie šādas naudas, tad es to iztērētu, lai palīdzētu cilvēkiem. Tā būtu ziedošana kādai labdarības kampaņai, konkrētāk bērniem un jauniešiem, kas paši sev vēl nevar palīdzēt dažādās dzīves grūtībās.
- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Vienā no darba rīkotajiem darbinieku saliedēšanas (team building) pasākumiem guvu ļoti vērtīgu mācību – veicot dažādus uzdevumus, manā komandā mēs nespējām novērtēt situāciju nopietnību un rīkoties kā komanda, tāpēc par sodu nācās palikt bez vakariņām un naktsmītnes. Tā nu visu nakti, guļot sūnās ar rūcošu vēderu, pārdomājām, kā komandai būtu jāstrādā. Nākamajā rītā rezultāti neizpalika – nakšņojām glaunā viesnīcā.
- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Nebaidieties pieņemt jaunus izaicinājumus un saskatīt ilgtermiņa plānus, ticiet tiem un esiet pret tiem atbildīgi! Novērtējiet cilvēkus, uz kuriem var paļauties, un atbalstiet tos! Ticiet patiesām vērtībām un visam labajam jums apkārt!