Līdz ar sociālajiem medijiem ir radušās jaunas profesijas un ir iespēja pelnīt naudu citādāk, nekā agrāk. Viena no jaunajām profesijām ir t.s. influenceri jeb viedokļu līderi, kuriem ir daudz sekotāju Instagram vai citos sociālajos tīklos, kur parādīt sevi un cita starpā arī reklamēt dažādus uzņēmumus.
Komunikāciju aģentūras Golin vadītājs Tuvajos Austrumos un Ziemeļāfrikā Janis Vafes (Yiannis Vafeas) uzskata, ka jaunā sociālo mediju realitāte cilvēkos rada stresu, jo sabiedrībai nav bijis daudz laika pielāgoties pārmaiņām, bet viņš nenoliedz arī to radīto pozitīvo ietekmi – vārda brīvības paplašināšanos, iespēju vairot dažādību un izteikties uzņēmumiem. Vairāk par biznesa vidi Tuvajos Austrumos un sociālo tīklu viedokļu līderu ienākšanu komunikācijā viņš stāsta intervijā Dienas Biznesam.
Fragments no 3. septembrī laikrakstā publicētās intervijas:
Kādi ir jūsu disertācijas pirmie secinājumi?
Pirmkārt, sociālie mediji ir, neko nevaram darīt šajā ziņā. Otrkārt, ir zinātniski pierādīts, ka sociālie mediji izraisa stresu, trauksmi, nemieru. Esmu lasījis, ka 4,7% no Lielbritānijas IKP tiek iztērēts, lai ārstētu depresiju, ko izraisa sociālie mediji. Tas ir traki.
Gandrīz piektdaļa – 17% – sociālo tīklu lietotāju uzskata, ka viņi ir viedokļu līderi. Iedomājieties, kādu atbildības svaru tas ikdienā uzliek viņu pleciem. Ierindas sociālo tīklu lietotāji kaut ko publicē un priecājas redzēt «like», bet, ja kāds cilvēkam par to maksā, viņš no rīta publicē bildi un visu dienu pavada stresā, vai izdosies sasniegt gaidītos rezultātus, lai saņemtu samaksu.
Kāpēc pēdējā laikā tik daudz runā par viedokļu līderiem? Kas, jūsu skatījumā, tas vispār ir?
Sociālie tīkli piedāvā paklāju, uz kura katru dienu radīt spožu iespaidu par sevi. Kurš gan no tā spētu atteikties? Labi, daži to neizmanto, bet citi nešauboties pieņem šo iespēju. Viedokļu līderi savā ziņā kļūst par konkurentiem arī žurnālistiem, jo zīmoli izvēlas maksāt viņiem, nevis par reklāmu žurnālā vai avīzē. Viss mainās.
Golin mediji, tostarp sociālie mediji, ir «maize un sviests», no personīgā skatu punkta esmu skeptisks saistībā ar sociālajiem tīkliem, un tas nav saistīts ar to, vai šie tīkli ir labi vai slikti zīmolam. Es neesmu viedokļu līderis, sevi par tādu neuzskatu un nevēlos, lai man zīmoli maksā, lai es kaut ko stāstītu. Mans zīmols ir Golin, nevēlos nevienu citu zīmolu savā dzīvē. Taču nesen sociālajos tīklos publicēju bildi ar skaistu tiltu Rīgā, kas, manā skatījumā, ilustrē to, ka dažādība ir tilts uz labāku nākotni. Un es saņēmu daudz jautājumu – vai Rīga ir jauka pilsēta, vai ir vērts uz turieni braukt? Lai gan man nav daudz draugu, sekotāju un es netiecos pēc tā, taču ir skaidrs, ka arī es ietekmēju kādu sabiedrības daļu. Šodien katrs ir viedokļu līderis. Jautājums ir par to, kā katrs izmanto savu spēku un kādiem mērķiem izmanto savu sekotāju atbalstu. Ieliekot Instagram bildi ar konkrētas firmas glāzi un pasakot, ka man tā patīk, kļūstu par reklāmas laukumu. Neesmu pārliecināts, ka cilvēki ir radīti, lai būtu reklāmas plakāti.
Kā ar godīgumu? Kam ticēt?
Es neesmu pārliecināts, ka visiem t.s. influenceriem patīk zīmoli, kurus paši reklamē. Taču dažus tādus esmu saticis. Piemēram, mums birojā ir kāds kolēģis, kurš ir ļoti godīgs, un, ja viņu uzrunā zīmolu pārstāvji, kuri viņam nepatīk, viņš nesadarbojas ar tiem. Taču tas ir izņēmums. Es gribētu, lai visi tādi ir. Tomēr visam ir sava cena – ja kāds viņam piedāvātu simt tūkstošus dolāru par vienu ierakstu, iespējams, viņš piekristu. Visam ir sava cena.
Kas varētu būt nākamās aktualitātes pēc sociālajiem tīkliem?
Domāju, ka mēs joprojām esam sociālo mediju un viedokļu līderu ērā. Pāreja nav bijusi, visu laiku ir jaunas aktualitātes. Kā gan tikt tām līdzi? Pielāgoties ir sarežģīti. Gribētu cerēt, ka tālāk sekos atgriešanās pie saknēm, nevis jaunas izmaiņas, kas atkal izraisīs šoku un prasīs pielāgošanos.
Visu interviju Šodien ikviens ir viedokļu līderis lasiet 3. septembra laikrakstā Dienas Bizness.