Mans jaunākais "Instagram" ziņojums ir publicēts mazāk kā stundu, un tas jau ir nolaikots vairāk nekā 1000 reizes.
Es esmu diezgan lepns par fotoattēlu - tie ir makaroni, ko es ēdu pusdienās, nofotografēti no augšas, un tas kļuvis par manu visu laiku populārāko "Instagram" ziņojumu.
Taču patiesība ir tāda, ka tikai trīs no 1003 laikiem jeb "patīk" ir no īstiem cilvēkiem. Pārējie 1000 ir viltoti, raksta BBC žurnālists Edvīns Leins.
Viltotos laikus viņš ieguvis no puiša ar segvārdu Dries Depoorter - mākslinieka no Beļģijas, kurš veido uz tehnoloģijām balstītu mākslu. «Man principā ir tūkstošiem viltus kontu, un tie var jums sekot vai nospiest «patīk» jūsu jaunākajam ierakstam,» stāstījis Dries Depoorter. «Tas, ko jums vajadzētu no tā mācīties, ir - ekrānā redzamie skaitļi ne vienmēr ir reāli,» viņš akcentē.
Dries Depoorter viltotos kontus un laikus rada savas modernās mākslas ietvaros viņš to nedara naudas dēļ, bet daudzi citi gan, izpētījis žurnālists. Viltotas slavas nodrošināšana platformā "Instagram" internetā ir plaukstoša joma.
Veicot ātru meklēšanu "Google", viņš pārliecinājies, ka ir desmitiem vietņu, kas piedāvā tik daudz sekotāju un "patīk", cik esat gatavs maksāt. E. Leins atradis 1000 jaunu sekotāju piedāvājumu par 10 līdz 15 ASV dolāriem.
Un tā ir problēma, ar ko saskaras influenceru mārketinga sfēra, kas pēdējos gados sazēlusi tādās platformās kā "Instagram". Lielie zīmoli ietekmīgiem instagrammeriem maksā apjomīgas summas, lai tie saviem sekotājiem reklamētu produktus un pakalpojumus.
Jautājums ir, vai zīmoli nomet zemē savu naudu?
«Mēs noskaidrojām, ka 20–30% influenceru kaut kādā veidā mākslīgi uzpūš rādītājus,» pastāstījis "IG Audit", tiešsaistes rīka, kas pievērsies šīs problēmas risināšanai, izstrādātājs Endrjū Hoga.
Padariet mani par influenceri
"Instagram" krāpnieku pasauli E. Leins atklājis, kad pats mēģinājis kļūt par "Instagram" influenceri. Pēc padoma viņš devies pie Harija Hugo, Londonas influenceru mārketinga aģentūras "Goat" līdzdibinātāja, kas zīmolus saved kopā ar influenceriem.
«Ir nepieciešams 5000 sekotāju kā minimums,» viņš sacījis.
Influenceri ar miljoniem sekotāju var iegūt desmitiem tūkstošu dolāru par vienu ierakstu, bet pat tie, kam ir mazāks sekotāju skaits, spējot nopelnīt iztikai.
«Sasniedzot 5000 sekotāju apjomu sākat saņemt kaut ko bez maksas. Un tad reizēm varētu saņemt 50-100 Lielbritānijas sterliņu mārciņas par ierakstu,» skaidrojis H. Hugo. Viņa padoms ir atrast nišu, ar kuru būs saistīti visi E. Leina ieraksti.
Izpētot viņa esošo "Instagram" kontu, tiek nolemts, ka uzmanība tiks koncentrēta uz makaroniem. «Man patīk tos ēst, man patīk tos pagatavot mājās, un Harijs saka, ka tā varētu būt pievilcīga niša pārtikas preču zīmoliem,» raksta žurnālists. Tāpēc viņš izveido jaunu kontu @londonpastaguy un sāk publicēties.
Sākumā viņš pieredzējis nelielu progresu - dažus laikus no citiem makaronu faniem un draugus, kolēģus, kas kļūst par sekotājiem. Taču process ir sāpīgi lēns.
«Tev jābūt aktīvam,» uzsver H. Hugo. "Ir jāveido zīmols. Ir jāveido bizness. Tas tik vienkārši nedarbojas - tiešām ir jāiegulda stundas."
Taču tiem, kas nevēlas ieguldīt stundas, ir daudz alternatīvu. «Man vajadzēja pāris minūtes, lai atrastu vietni, kas piedāvā 1000 sekotājus par 15 ASV dolāriem. Es samaksāju ar kredītkarti, un dažas minūtes vēlāk mans telefons saņēma nebeidzamu paziņojumu jūru par jauniem sekotājiem - 500 gandrīz nekavējoties un vēl 300 nākamo dienu laikā pakāpeniski,» raksta E. Leins.
Viltus profilus gan ir salīdzinoši viegli pamanīt. Vārdi tiek ģenerēti datorā un profila attēli ir vispārīgi. Ir tādi tiešsaistes rīki kā "IG Audit", kas izmanto algoritmus, lai tos atsijātu. Tomēr E. Hoga atzīst, ka viltojumi kļūst arvien sarežģītāki. Pakalpojumi tagad piedāvā pieeju influenceru grupām, kas laiko un komentē viens otra ierakstus, lai tie izskatītos populārāki. Žurnālists atradis vietni, kas piedāvā to automatizēt par ikmēneša maksu. Tātad, pat ja profili ir reāli, komentāri ir datoru ģenerēti viltojumi.
Viltus profilu pirkšana vai pārdošana ir pretrunā ar "Instagram" noteikumiem.
Žurnālists uzdevis jautājumu "Instagram", cik liela daļa profilu, viņuprāt, ir viltoti, bet atbilde nav sekojusi. "Instagram" uzsver, ka izmanto tehnoloģiju, lai bloķētu miljoniem kontu, un turpinās identificēt un dzēst viltus sekotājus, laikus un komentārus.
Taču viltus profilu esamība ir izaicinājums influenceru mārketinga modelim. Piemēram, kosmētikas gigants "Este Lauder" šogad paziņoja, ka plāno tērēt trīs ceturtdaļas no sava mārketinga budžeta sociālo mediju influenceriem.
E. Hoga norāda, ka zīmoli šobrīd būtībā tiek aplaupīti un esošā tendence arī nav taisnīga pret tiem influenceriem, kas godīgi dara savu darbu.