Populārākais sociālo mediju kanāls, kurā Latvijas iedzīvotāji seko līdzi vienam vai vairākiem influenceriem, ir Youtube, ko izmanto 63% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju, kas zina, kas ir influenceri.
Savukārt kā otrs populārākais sociālais medijs tiek minēts Facebook, tā liecina sabiedrisko attiecību aģentūras Golin Riga un tirgus izpētes centra Norstat Latvija veiktās aptaujas rezultāti.
Pētījums atklāj, ka sociālajā tīklā Facebook influenceru ikdienas gaitām seko līdzi 58% aptaujāto, bet Instagram – 35% respondentu. Līdzīgi kā citviet pasaulē, arī Latvijā samazinās blogu autoru sekotāju skaits. Tam savu laiku ir gatavi atvēlēt vien 11% sociālo mediju lietotāju. Vēl mazāk cilvēku jeb 7% respondentu ir informēti par saturu, ko influenceri rada sociālajā portālā Twitter.
2018. gadā influenceru aktivitātēm Latvijas iedzīvotāji sekojuši līdzi dažādos sociālo mediju kanālos – YouTube (63%), Facebook (58%), bet Instagram (35%), tā liecina Norstat Latvija veiktās aptaujas rezultāti.
Facebook populārāks gados vecāku cilvēku vidū, bet Instagram saturam ikdienā priekšroku dod gados jaunāki cilvēki. Izteiktāki tas redzams vecuma grupā no 50 – 65 gadiem, kurā 63% aptaujāto atzina, ka influenceru radītajam saturam seko līdzi Facebook, bet 18% Instagram.
Svarīga tendence ir arī dzimumu sadalījuma jomā, jo Instagram ir gandrīz uz pusi populārāks sieviešu vidū, taču YouTube saturu vairāk patērē vīrieši (72%).
«Pētījuma dati izskaidro faktu, kādēļ Instagram vidē populārākās tēmas ir mode un ar skaistumkopšanu saistītas lietas, it īpaši dekoratīvā kosmētika. Pēdējā gadā globāli vērojams arī neatkarīgo jeb indie zīmolu uzplaukums, kas kļuva iespējams līdz ar indie zīmolu izplatīšanu tiešsaistes veikaliem un influenceru veicināšanas kampaņu popularitātes pieaugumu. Kā veiksmīgos indie zīmolu piemērus varu minēt MILK MakeUp,ColourPOP, Sugarpill Cosmetics u.c. Proti, pateicoties sociāliem medijiem Kalilija Dženere (Kylie Jenner) un Kima Kardašiana Vesta (Kim Kardashian West) kļuva par miljardierēm veiksmīgi palaižot savas dekoratīvas kosmētikas līnijas vēl nebijušā mērogā. No Baltijas valstu piemēriem varu izcelt igauņu TUUL, kas ir pieejams arī Latvijā, jo šis zīmols attīstās tieši pateicoties pareizai e-komercijas stratēģijai un sadarbībai ar influenceriem. Savukārt YouTube ir pārsātināts ar saturu, kas vairāk interesē vīriešus, piemēram, tajā ir dažādu jaunāko ierīču jeb gadžetu pārskati, automašīnu testi, kā arī, protams, sporta saturam šajā kanālā ir liela piekrišana. Tomēr populārākie video YouTube ir saistīta ar mūziku, proti, pasaules slavenu mūziķu klipi, kas skatījuma statistikas ziņā aizsteidzas priekšā vlogeru veidotajiem video. Par to liecina arī statistika, jo Top 50 populārāko YouTube kanālu vidū, 15 ir tieši mūziķu kanāli,» influenceru ietekmes aktualitātes akcentē Deniss Ševeļovs, Golin Riga influenceru projektu vadītājs.
Golin Riga un Norstat Latvija veiktā pētījuma dati liecina, ka influenceru viedoklī ieklausās samērā daudz cilvēku un šīs jomas pārstāvji, līdzās tradicionālās reklāmas kanāliem, spēj ietekmēt cilvēku viedokli par konkrētiem produktiem un pakalpojumiem. Aptaujā, vaicājot respondentiem, kur tie saņem noderīgu un atbilstošu informāciju par sev interesējošiem zīmoliem un produktiem, 44% atzina, ka primārais uzziņas avots ir draugi un ģimenes locekļi, bet 24% cilvēku uzticas informācijai, kas iegūta zīmolu tīmekļa vietnēs vai sociālajās platformās, piemēram, zīmolu Facebook vai Instagram kontos. Kā otru svarīgāko uzziņas kanālu 33% respondentu min sociālo tīklu (Facebook, Instagram, Twitter) ziņu plūsmu, kurā savus ieteikumus par konkrētiem zīmoliem un produktiem izsaka draugi un ģimenes locekļi.
«Savukārt 10% atzīst, ka viņiem svarīgi šķiet influenceru ieteikumi, kuri ievieto savas publikācijas, pieredzes stāstus un ieteikumus, piemēram, Instagram. Salīdzinājumam 12% aptaujāto atzīst, ka produktu izvēlē uzticas televīzijā redzētai informācijai, bet 10% iedvesmu nākotnes pirkumiem smeļas žurnālos un laikrakstos redzētajās publikācijās un reklāmās. Aptaujas dati ļauj secināt, ka sociālo mediju satura veidotāji jeb influenceri ir tikpat ietekmīgie kā klasiskie plašsaziņas līdzekļi», secina Evija Bērziņa, Golin Riga influenceru projektu vadītāja.