Bankas gan Latvijā, gan visā pasaulē aizvien biežāk izmanto sociālos tīklus un paplašina darbību interneta vidē, tomēr KPMG eksperti brīdina, ka tādējādi pastiprinās arī riski, kas saistīti ar šādu pakalpojumu sniegšanu.
Bankas ir sākušas piedāvāt iespēju norēķināties ar virtuālo naudu, pieteikties un saņemt sociālajos tīklos banku pakalpojumus, kā arī izklaidējošas lojalitātes programmas ar spēles elementiem, liecina KPMG starptautiskais banku sociālo mediju tendenču apskats Social Banker v2.0.
Tomēr eksperti uzsver, ka aktivitāte sociālajos tīklos un virtuālie pakalpojumi rada bankām arī jaunus riskus.
Sociālie tīkli bankām kļūst par aizvien nozīmīgāku klientu apkalpošanas kanālu, ko iespējams izmantot gan reputācijas uzlabošanai, jaunu klientu piesaistei un esošo noturēšanai, gan arī jaunu finanšu pakalpojumu ieviešanai. Tāpēc populārākajos sociālajos tīklos Facebook un Twitter bankas daudzviet jau ir sākušas piedāvāt virtuālas klientu apkalpošanas platformas.
SIA KPMG Baltics partneris Ondrejs Flikre skaidro, ka arī Latvijā ir novērojama tendence – bankas mudina klientus vairāk izmantot internetbanku un mazāk veikt maksājumus klātienē. Samazinās banku filiāļu skaits, savukārt palielinās internetbanku iespējas – jau šobrīd norēķināties vai noguldīt naudu internetbankā ir izdevīgāk nekā to pašu izdarīt klātienē. Latvijas komercbanku asociācijas dati liecina, ka Latvijā ir vairāk nekā 1,4 miljoni internetbanku lietotāju un lielākās Latvijas bankas jau šobrīd aktīvi izmanto sociālos tīklus.
Liela daļa inovatīvu sociālo mediju risinājumu šobrīd ir novērojami tieši jaunattīstības valstīs, kur sociālie mediji daudz lielākā mērā nekā attīstītajās valstīs kalpo kā informācijas sniegšanas un saņemšanas kanāls lielām mērķauditorijām.
SIA KPMG Baltics IT konsultāciju pakalpojumu vadītājs Kārlis Mālnieks uzsver, ka ir jārēķinās, ka savu pakalpojumu piedāvāšana sociālajos tīklos bankām rada arī jaunus riskus. Piemēram, Nigērijas lielākā un pelnošākā banka GTBank lielu atpazīstamību ir ieguvusi ne vien ar saviem inovatīvajiem piedāvājumiem sociālajos tīklos, bet arī ar paaugstinātu viltvāržu aktivitāti, kas bankas sniegtās iespējas cenšas izmantot ļaunprātīgos nolūkos, piemēram, sūtot bankas klientiem e-pastus it kā no bankas drošības dienesta ar mērķi izvilināt paroles, lietotājvārdus, karšu numurus un cita veida informāciju.
Sociālo tīklu aizvien plašāka izmantošana dažādiem ar klientu apkalpošanu saistītiem mērķiem rada aizvien lielāku nepieciešamību pēc identificētiem lietotājiem sociālajos tīklos. Paredzams, ka nākotnē sociālie tīkli sāks iedalīties identificētajos lietotājos un anonīmajos, skaidro K. Mālnieks.
Bankas sociālajos tīklos arvien plašāk izmanto arī crowdsourcing jeb pūļa ārpakalpojumu pieeju, kad dažādu jaunu pakalpojumu vai ideju apspriešanā tiek iesaistīti sociālo tīklu lietotāji, ne tikai pašas bankas speciālisti.
Arvien lielāku popularitāti pasaulē iegūst virtuālā nauda. Tomēr, kā to apliecināja nesenais pasaulē populārākās virtuālās valūtas bitcoin biržas Mt.Gox krahs, šim jaunajam tirgum ir nepieciešama stingrāka uzraudzība, lai mazinātu iespējamos drošības draudus un jaunās valūtas cenu burbuļus, uzsver KPMG.