1938. gadā ražotā Rīgas Melnā Balzama pudele ar numuru 88 jau vairākās paaudzēs tiek nodota mantojumā Lietuvas diplomāta Joza Brediķa ģimenē.
Brediķu ģimenes tradīcija ir nodot senā dzēriena speciālizlaiduma pudeli ģimenes vecākajam bērnam, un šobrīd tā atrodas pie mantinieces Vācijā. Uz krūkas norādīts par Grand Prix balvu Parīzē 1937. gadā.
Līdz stāsta uzticēšanai Dienas Biznesam ģimenei nebija skaidrs, kurā gadā pudele ražota, vien bija zināms, ka tas noticis pirms Otrā pasaules kara.
A/S Latvijas balzams skaidro, ka Lietuvas vēstniekam dāvinātā un vēlāk ģimenē pārmantotā balzama krūka ir ražota 1938. gadā rīdzinieka Alberta Volfšmita fabrikā – Volfšmita Rauga fabrika, degvīna dedzinātava, spirta rektifikācijas un destilācijas akciju sabiedrība, secina uzņēmumā.
Latvijas balzama arhīvā atrodama ļoti līdzīga, teju ekvivalenta balzama krūka no 1938. gada, vienīgais – tā marķēta ar pašmāju akcīzes nodokļa marku. Vēstniekam dāvinātā krūka bijusi eksporta tirgum paredzēta, tādēļ informācija uz etiķetes lasāma angļu valodā, apskatot Brediķu ģimenes foto, skaidro Latvijas balzams.
«Lielāka vērtība šim Rīgas Melnajam Balzamam būs neatvērtā veidā, kas atgādinās, ka šīs ģimenes īpašumā ir kas sens, vēsturisks un rets,» norāda Latvijas balzama galvenā tehnoloģe Aija Zablocka.
Zīmols Rīgas Melnais Balzams ir mainījies un attīstījies līdzi laikam, laižot klajā vairākas speciālizlaidumu sērijas. Kā vienu no pēdējām populārākajām var minēt Rīgas Melnā Balzama speciālizlaidumu balzama 260. jubilejā, kad dzēriena etiķetes noformējumu ražotāji uzticēja Latvijas tautai, izsludinot konkursu par jubilejas sērijas dizainu.
Rīgas Melno Balzamu pārdod vairāk nekā 30 valstīs, katru gadu saražojot vairāk nekā četrus miljonus pudeļu. Patlaban aptuveni trešdaļu Rīgas Melnā Balzama eksportē, Galvenie balzama tirgi ir Krievija, Ukraina un Baltijas valstis, taču pieaug arī Rietumeiropas pircēju interese par balzamu, stāsta globālais zīmola direktors Māris Kalniņš.
Latvijas Institūta direktores pienākumu izpildītāja Paula Prauliņa norāda, ka uzņēmuma vai produkta vēstures nianšu aktualizēšana ir sens veids, kā pievērst sev uzmanību un pasaulē ir daudz uzņēmumu, kuri labprāt uztur senās leģendas, kas ir to produktu pamatā.
Centieni uzsvērt un aizsargāt senās saknes ir redzami arī institucionālā līmenī Eiropas Savienībā. No Latvijas produktiem īpašs statuss ir sklandraušiem, salinātai rudzu rupjmaizei, Jāņu sieram, Carnikavas nēģiem, Rucavas baltajam sviestam,Latvijas lielajiem pelēkajiem zirņiem, uzskaita P. Prauliņa.
Pasaulē vērojama arvien izteiktāka koncentrēšanās ne tikai uz pakalpojumiem un produktu, bet arī uz pašu zīmolu – tā solījumu, vērtībām, arī vizuālo identitāti, pauž Radošās aģentūras SIA Grizzly Riga vadītāja Sanita Kacuba. Tiek izmantotas gan vēsturiskas tradīcijas un zīmola «saknes», gan jaunradīti elementi.
Plašāk lasāms 17. janvāra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!