Šā gada 9.martā Bārbija svinēja savu 60 gadu jubileju.
Pasaulslavenā lelle radīta 1959.gadā, un tā atspoguļota gan kā princese, gan prezidente, astronaute, zooloģe un daudzās citās vairāk nekā 200 profesijās.
«Mana Bārbijas filozofija bija vienkārša: lai, spēlējoties ar lelli, mazā meitene varētu saprast, ka var kļūt, par ko vien vēlas. Bārbija vienmēr ir uzsvērusi, ka sievietei ir izvēle,» skaidro Ruta Hendlere, Bārbijas radītāja.
Pirmā Bārbijas sērijas afroamerikāņu lelle bija Frānsija, kas radīta 1967. gadā (kolekcionāri to bieži dēvē par melno Frānsiju).
Bārbija ir bijusi pasaules vadošo modes mākslinieku mūza, un zīmolam ir bijusi sadarbība ar vairāk nekā 75 citiem starptautiskiem zīmoliem un jaunajiem dizaineriem, piemēram, Moschino, Matty Bovan, Nasir Mazhar, Roksanda Ilincic un Karl Lagerfeld.
Atklājot, ka zīmols neuzrunā jaunās tūkstošgades mammas, kuras vēlas saredzēt konkrētu zīmola mērķi, tā izstrādātāji kritiski izvērtēja situāciju un ķērās pie darba, lai atgrieztos pie pamata – Rutas Hendleres sākotnējās ieceres par lelles būtību. Pirmās ievērojamās pārmaiņas tika īstenotas 2015.gadā, kad Bārbijas garderobē tika ieviestas kurpes bez papēžiem – pirmo reizi Bārbija nestaigāja tikai augstpapēžu apavos. Bārbiju klāstu dažādoja citi ādas toņi, matu krāsas un sejas panti.
Nedaudz vēlāk 2015. gadā tika izstrādāta iniciatīva «Iztēlojies iespējas», kas iepazīstināja jaunu mammu un meiteņu paaudzi ar saukli «Tu vari būt, kas vien vēlies».
Pēc dažiem mēnešiem, 2016. gada janvārī, žurnāls Time ar vāka tekstu «Vai mēs varētu beigt runāt par manu ķermeni?» iepazīstināja pasauli ar Bārbijas jaunajām ķermeņa aprisēm. Zīmolam tas bija nozīmīgs brīdis.
Kopš 2015. gada zīmola attīstītāji ir izvirzījuši sev mērķi rādīt meitenēm vairāk paraugu – varoņu sieviešu, lai iedvesmotu un motivētu iztēloties savu nākotni. Dažas no sievietēm, ko zīmols ir godinājis savā programmā «Varones» iepriekšējos gados, ir Lielbritānijas olimpiskā boksere Nikola Adamsa, ASV olimpiskā paukotāja Ibtihaja Muhamada, ķermeņa aktīviste un modele Ešlija Greiema, pirmā Amerikas Baleta teātra galvenā balerīna afroamerikāniete Mistija Koplenda un filmas «Selma» režisore Ava Davernjē.
Šogad zīmols iepazīstināja ar «Sieviešu iedvesmotāju» leļļu sēriju – Amēliju Ērhārtu, Frīdu Kālo un Katrīnu Džonsonu.
Plašāks zīmola stāsts lasāms raksta galerijā!
#1/20
Bārbijas radītāja Ruta Hendlere pamanīja, ka meitas rotaļlietu izvēle ir ierobežota. Viņas varēja iztēloties sevi tikai par mammu vai auklīti, turpretim dēlam bija spēļmantas, kas ļāva tēlot ugunsdzēsēju, astronautu, ārstu un citas lomas. Tas rosināja Rutu izveidot lelli, kas parādītu meitenēm,ka viņām ir izvēle, ka viņas var būt, kas vien vēlas.
#2/20
1962. gadā Bārbija iegādājās savu pirmo māju, parādot sievietes pavisam citā gaismā. Tolaik viņas nedrīkstēja pat atvērt savu bankas kontu. Sapņu mājai bija gadsimta vidum raksturīgi moderni dekori,stereoatskaņotājs un elegantas mēbeles. Meitenes varēja iztēloties,kā uzņem viesus vai vienkārši atpūšas savā smalkajā dzīvojamā istabā.
#3/20
Pirmā slavenība, kura tika atveidota kā lelle Bārbija, bija britu modele Tvigija. Lellei bija Tvigijas legendārais grims, mini kleita ar vertikālām svītrām un dzelteni zābaki. Tas bija sākums plašajai sērijai ar slavenībām un modes elites pārstāvjiem leļļu veidolā.
#4/20
1971. gadā Bārbija bija gatava doties piedzīvojumos ar savu pirmo dzīvojamo automobili. Meitenes varēja iztēloties, kā ceļo pa pasauli autobusā ar piknika galdu,izbīdāmu telti un guļammaisiem.
#5/20
1959. gada 9. martā Bārbija tika prezentēta Ņujorkas Rotaļlietu izstādē. Pirmā lelle bija tērpta melnbalti svītrotā peldkostīmā,un viņas mati bija sasieti zirgastē. Rotaļietu iepircēji šaubījās par Bārbijas izredzēm iekarot cilvēku sirdis, tomēr lelle kļuva par īstu veiksmes stāstu.
#6/20
1965. gadā, četrus gadus pirms cilvēks nolaidās uz Mēness, Bārbija devās izlūkot Visumu. Tā bija atbilde uz cilvēku aizrautību ar kosmosa izpētes programmu. Lelle astronaute parādīja meitenēm, ka arī viņas var tiekties pēc zvaigznēm.
#7/20
Vienlīdzīgu tiesību vārdā Bārbijai pievienojās Kristija - viena no pirmajām melnādainajām lellēm. Kristija tika prezentēta kā Bārbijas draudzene, bija tērpta modu stila peldkostīmā, un viņai bija īss 60. gadu matu griezums.
#8/20
Daudzu gadu laikā tika izveidotas dažādas lelles, bet tās vienmēr bija Bārbijas draudzenes.1980. gadā uzņēmums Mattel laida klajā pirmo melnādaino lelli, kā arī lelli spānieti, abas vārdā Bārbijas.
#9/20
1985. gadā Bārbija stājās pretī sabiedrības stereotipiem un kļuva par izpilddirektori. Lelle pa dienu savā rozā kostīmā darbojās uzņēmuma valdē,bet vakarā devās izklaidēties pilsētā. Bārbija priecājās par jaunajām darba iespējām un parādīja meitenēm, ka viņas var darīt visu.
#10/20
1985. gadā modes mākslinieks Oskars de la Renta radīja Bārbijai apģērbu sēriju. Elegantie dārgakmeņu topi un metāliskais spīdums izraisīja lielu jauno modes cienītāju sajūsmu. Tas bija veiksmīgs sākums sadarbībai ar daudziem dažādiem dizaineriem.
#11/20
Bārbija ir kandidējusi visās prezidenta vēlēšanās, sākot ar 1992. gadu. Pirmās prezidentes Bārbijas apģērbu komplektā bija kleita Amerikas karoga krāsās inaugurācijas ballei un sarkans kostīms pienākumiem Ovālajā kabinetā.
#12/20
Mercedes-Benz Modes nedēļā 2009. gadā, svinot Bārbijas 50. jubileju, tika rīkota viņas pirmā Ņujorkas modes skate.Piecdesmit no pasaules labākajiem dizaineriem radīja tērpus,iedvesmojoties no Bārbijas stila.
#13/20
1985. gadā tika izstrādāta Bārbijas reklāmas kampaņa ar saukli - Mēs,meitenes, varam visu!. Reklāmu sērija iedrošināja meitenes noticēt sev un saviem sapņiem.
#14/20
Endija Vorhola mākslas darbos atainotas leģendāras Amerikas personības un tēli. Vorhols uzgleznoja Bārbiju 1986. gadā.
#15/20
Garo matu Bārbija ir līdz šim visvairāk pārdotā Bārbijas lelle.Tā radīta par godu 90. gadu sākuma skaļajām modes tendencēm un garo matu trakumam.
#16/20
2014. gadā tika izveidots @barbiestyle Instagram konts,un Bārbija kļuva par viedokļu līderi. Konts tika radīts, lai aplūkotu nozīmīgus popkultūras notikumus modes etalona acīm,un tas drīz vien kļuva par vadošo modes kanālu.
#17/20
2015. gadā zīmols godināja personības, kas spējušas iedvesmot, ejot pāri robežām un paplašinot sieviešu iespējas visā pasaulē. Tika izveidotas unikālas lelles, kas attēloja vairākas nopelniem bagātas sievietes, tajā skaitā Avu Djuvernē, Evu Čenu un Zendaju.
#18/20
2016. gadā, lai reālistiskāk atveidotu pasauli, ko meitenes redz ikdienā, lellei Bārbijai tika radītas trīs jaunas figūras: pilnīga, smalka un gara.Pateicoties šiem jauninājumiem,Bārbija nokļuva uz žurnāla Time vāka.
#19/20
2015. gadā vietnē YouTube tika izveidots Bārbijas vlogs, lai uzrunātu meitenes par sabiedrībā aktuālām tēmām. Animācijas video Bārbija stāsta par depresiju,vardarbību, meditācijas labvēlīgo ietekmi uz veselību u. c.