Zīmols Graci šogad eksporta īpatsvaru plāno palielināt par 20%
Izdevniecības Dienas bizness informācijas platforma DB HUB uzsākusi jaunu projektu Ekspedīcija – eksporta pieredzes stāsts, kura ietvaros rīko ekspedīcijas uz uzņēmumu ražotnēm, ļaujot interesentiem no pirmavota uzzināt par eksportā gūto pieredzi un nākotnes plāniem, kā arī uzdot jautājumus vadībai. Pirmā ekspedīcija notika SIA Felici ražotnē Ādažos, kur ar zīmolu Graci top mušļi un putras.
Iegūt sertifikātu
Šobrīd zīmola Graci eksporta īpatsvars veido vairāk nekā 50% no realizācijas apmēra, bet uzņēmuma mērķis ir to piecu gadu laikā palielināt līdz pat 70%, stāsta Graci idejas autore un uzņēmuma vadītāja Alise Balgalve. «Lai iegūtu sadarbības partneri, jāiegulda lieli līdzekļi, bet ar to vien nepietiek, jo būtiski ir saglabāt lojalitāti,» uzsver A. Balgalve.
Lai zīmols Graci sasniegtu šādu eksporta īpatsvaru, šogad tika palielināta ražošanas jauda, investējot 600 tūkstošus eiro jaunajā ražotnē. Tās platība ir 750 kvadrātmetri, ražotnē uzstādītas jaunākās iekārtas vairāku veidu graudaugu galaproduktu ražošanai. Produktiem, kas pirms tam tapuši ar rokām, paredzēts kāpināt ražošanas jaudu līdz vienai tonnai stundā.
Uzņēmuma šā gada mērķis ir sertificēt jauno ražotni, lai iegūtu starptautiski atzīto BRC (British Retail Consortium) sertifikātu, kas apstiprina augstas kvalitātes standartus un nekaitīgumu, kā arī atbilstību normatīvajām prasībām. Tas visā pasaulē ir svarīgs kritērijs jaunu eksporta valstu apgūšanai.
Graci ir augstvērtīgas pārtikas klastera dibinātājs, kas šobrīd pārtop par bioekonomikas klasteri. Zīmols piedalās kompetenču centra projektā, kurā izpētei un jaunu produktu attīstībai tiek ieguldīti vairāk nekā 200 tūkstoši eiro. Lai veicinātu eksportu, zīmols Graci šogad arī iestājies Pārtikas produktu kvalitātes klasterī, kura galvenie darbības virzieni ir sadarbības veicināšana un eksportspējas paaugstināšana.
Gads sarunās
Šobrīd Graci eksporta valstis ir Lietuva, Igaunija, Dānija, Čehija, Libāna, Saūda Arābija, Dubaija un Surinama. A. Balgalve atzīst, ka visvairāk Graci produktus atzīst Čehijā, Saūda Arābijā, Libānā un Dānijā. Šobrīd norisinās pārrunas par eksportu uz Lielbritāniju un Zviedriju. «Pārrunu procesi atšķiras, piemēram, Dānijā par sadarbību mēs runājām gadu, taču Čehijā – mēnesi,» atceras A. Balgalve.
Viņa atzīst – ir patīkami, ka ne tikai eksporta valstīs, bet arī, piemēram, ASV, kur zīmols tiek vests uz izstādēm, Latviju atpazīst, pateicoties slavenajam basketbolistam Kristapam Porziņģim un modelēm Karlīnai Caunei, Gintai Lapiņai, Luīzei Salmgriezei u.c.
Uzņēmuma eksporta stāsts sākās Baltijas valstīs. «Mēs esam ambiciozi. Neatlaidīgi braucām uz visām Lietuvas un Igaunijas lielveikalu ķēdēm un centāmies pārliecināt, ka mūsu produkti ir atšķirīgi un veselīgi. Interesanti ir tas, ka Lietuvā svarīgākā ir cena, bet Igaunijā – pats produkts. Savukārt, ārpus Baltijas kontaktus esam ieguvuši, piedaloties izstādēs vai vienkārši Google meklējot dažādas veikalu ķēdes,» informē Graci pārdošanas vadītājs Krišjānis Brehmanis.
Katrai eksporta valstij un sadarbības partneriem ir savas nianses, piemēram, Tuvo Austrumu valstis katra ir ļoti atšķirīga. Uzņēmumā lepojas ar uzticamajiem sadarbības partneriem Saūda Arābijā. «Saūda Arābijas sadarbības partneri zina, kā pārdot mūsu produktu. Ļoti svarīgi, lai abas puses būtu ieinteresētas pārdošanā. Piedzīvojām kuriozu gadījumu Libānā, kad pasūtīja mūsu produktus, tos izpirka, bet nekādu ziņu nebija. Zvanījām un prasījām, vai vajadzētu atsūtīt vēl? Uz to tika atbildēts: «Jā, atsūtiet gan.» Tas mūs nedaudz sasmīdināja, jo Eiropā tā nav pierasts,» stāsta K. Brehmanis.
Batoniņu nebūs
A. Balgalve atzīst, ka modē ir veselīgie musli batoniņi, bet zīmols Graci šobrīd par to ražošanu nedomā. «Pētot tirgu, noskaidrojām, ka cena batoniņiem, kas nāk no Austrumeiropas, ir šokējoši zema. Vai nu batoniņš būs pārāk dārgs un līdz ar to pēc tā būs mazs pieprasījums, vai arī jāražo ar zemu pašizmaksu, bet produkts nebūs veselīgs. Ja mēs nevaram pelnīt saskaņā ar sirdsapziņu un mūsu biznesa ideoloģiju, tad šo ideju atmetam,» komentē uzņēmuma vadītāja.
Graci mušļu sastāvs un iepakojuma dizains Latvijā un eksporta valstīs neatšķiras. K. Brehmanis neslēpj, ka no viena klienta ir saņemts piedāvājums izveidot kāpuru proteīna musli. No tā Graci atteicies, bet kopumā ir atvērts piedāvājumiem.
Šobrīd aktīvi tiek izstrādāti četri jauni Graci mušļi, kuri tirdzniecībā Latvijā nonāks oktobrī, kā arī jau tiek strādāts ar produktiem, kuri Latvijas tirgū parādīsies nākamgad, tajos jau ir ieguldīti 250 000 eiro. Visi jaunie produkti tiek marķēti eksporta tirgiem.
Nākamā DB HUB ekspedīcija notiks 16. augustā uz Abavas vīna darītavu, kurā uzņēmuma vadītājs Mārtiņš Barkāns dalīsies ar pieredzi uzņēmējdarbībā un pastāstīs savu eksporta stāstu. Iespēju doties uz ražotnēm var izmantot ikviens, iepriekš piesakoties.