Astoņus gadus pēc Abavas vīna darītavas izveidošanas tā ir kļuvusi par vadošo Latvijas vīna darītavu, taču šobrīd tā atrodas izaicinājuma priekšā – vai ar Latvijā darinātiem dzērieniem izdosies iekarot ārvalstu pircēju sirdis.
Izdevniecības Dienas bizness informācijas platformas DB HUB projekta Ekspedīcija – eksporta pieredzes stāsts ietvaros interesentiem šoreiz bija iespēja paviesoties netālu no Tukuma, vīna darītavā Abavas, kuru Mārtiņš Barkāns izveidojis un vada kopā ar sievu Lieni Barkāni.
Tūkstoši konsultantam
«Mēs dzīvojam mazā valstī ar ne pārāk lielu pirktspēju, turklāt mūsu ražojumi nav plaša patēriņa prece. Līdz ar to vietējais tirgus ir ierobežots,» pamatojot eksporta nozīmi, teic M. Barkāns.
Abavas vīna darītavas stāsts sākās ar vīnogu dārza iestādīšanu Abavas ielejā netālu no Sabiles, tomēr vīnogu vīnu darināšana pagaidām ir dārgs eksperiments un uzņēmums pagaidām tajā tikai investē un cer uz atdevi pēc gadiem desmit. Tikmēr Latvijas un nu jau ārvalstu tirgi tie iekaroti ar 22 dažādiem dzērieniem no Latvijā audzētiem augļiem un ogām. Tie tiek darināti visdažādākajām gaumēm, tomēr vispārdotākie Abavas vīna darītavas produkti pērn bijuši ābolu sidrs un upeņu karstvīns. Šajā dzērienā izmantoti Latvijas āboli un upenes, veidojot tādu garšu kompozīciju, kura acīmredzot uzrunā latviešu pircēju. Vīna darītavas saimnieks atklāj, ka patērētāji, kuri dzērienus pērk lielveikalos, labprātāk izvēlas nedauz saldākus, savukārt, restorānu klienti - sausākus dzērienus.
Uzņēmuma galvenais noieta tirgus ir Latvija, taču produkcija aizceļo arī ārpus mūsu valsts robežām - uz Zviedriju, Somiju, Igauniju, Krieviju, Lietuvu, Beļģiju, Nīderlandi, Vāciju, Šveici, Itāliju un Kipru.
M. Barkāns atzīst, ka Latvijā darinātie augļu vīni gluži nevar konkurēt vīnogu vīna segmentā, bet pilnīgi noteikti šiem vīniem ir vieta pasaules sidra un specializēto augļu vīnu tirgū. Tajā gan valda izteiktas reģionālas tradīcijas. Piemēram, sidrs no Normandijas Francijā atšķiras no sidra, kas darināts Astūrijas reģionā Spānijā atšķiras kā diena pret nakti.
Abavas vīna darītavas pieredze rāda, ka ārvalstu eksperta padomiem ir liela nozīme. «Vienā brīdī mēs izlēmām, ka, lai bizness augtu, lai mēs attīstītu jaunas garšas, ir nepieciešama eksperta palīdzība. Tā mēs nodibinājām kontaktus ar itāļu konsultantu, kurš dažus gadus atpakaļ atbrauca pie mums un sniedza patiešām vērtīgus padomus,» stāsta M. Barkāns.
Itāļu konsultanta klātbūtne gan neesot bijis lēts pakalpojums, jo konsultants ciemojies vairākas dienas un vienas dienas cena bijusi 1 000 eiro. «Varu atklāt vienu vērtīgu padomu, ko sniedza itāļu konsultants - ja gadā eksporta mārketinga vajadzībām nevari atļauties vismaz 100 tūkstošus eiro, tad labāk eksporta virzienā neskaties,» sacīja M. Barkāns.
Vīna segmentā Latvijā konkurence ir milzīga, jo tiek importēts liels daudzums vīnu. «Itāļu eksperts palīdzēja mūsu vīnus pietuvināt Eiropas standartiem,» akcentē vīna darītavas saimnieks.
2017. gadā apgrozījums eksporta tirgos veidoja 60 tūkstošus eiro, bet šogad tiek cerēts sasniegt 100 tūkstošus eiro.
Ražos vairāk
Vīna darītava Abavas nupat atklājusi degustācijas telpas, kuru izveidē ieguldīti 60 tūkstoši eiro. «Mums bija svarīgi radīt mājīgu vīna baudīšanas telpu netālu no galvaspilsētas - nepilnas stundas brauciena attālumā ikviens var nobaudīt Latvijā ražotu vīnu,» teic M. Barkāns.
«Jau sākotnēji Abavas vīna darītavas mērķis ir bijis ražot produktus ar augstu pievienoto vērtību - gan satura, gan dizaina ziņā. No pirmās dienas mēs sadarbojamies ar Latvijas vadošajiem restorāniem un vīnziņiem. Un mūsu plānos ir ne vien izaugsme vietējā tirgū, bet arī plašākas eksporta iespējas,» stāsta M. Barkāns. Uzņēmums šobrīd arī pie eksportam paredzēta pudeļu dizaina – tas kas ir saprotams un uztverams pircējiem Latvijā ne vienmēr strādā ārvalstu tirgos.
Vīna darītava gadā realizē aptuveni 100 tonnas dažādu dzērienu, bet šogad plānots kāpināt ražošanas apjomus par 25%. «Šobrīd ir daudz jautājumu par tālāko attīstību, piemēram, kurā virzienā doties, cik stabila ir šī niša, kur ir lielākas izaugsmes perspektīvas. Pērn apgrozījums auga par 40 procentiem. Šogad negribam tik strauju kāpumu, jo tad var gadīties, ka ieskriesim sienā,» saka M. Barkāns.
Viņš rēķinās, ka ar šo biznesu nopietni sāks pelnīt vien pēc vairākiem gadiem. Pagaidām viss nopelnītais tiek ieguldīts atpakaļ attīstībā.
Mēs neesam «Mājas vīns»
«Dzērienu darināšana no Latvijas augļiem un ogām nav plašs Latvijā patērēto dzērienu segments. Daudzi darina mājas vīnu, bet, ja aizejam uz veikalu tīklu vīna nodaļām, tajās Latvijas vīnu gandrīz nav,» norāda M. Barkāns. Tas tāpēc, ka pagaidām ir maz vīna darītava, kas ir pietiekami lielas, lai savus dzērienus ražotu lielā daudzumā. «Vairums Latvijas vīna darītavu ir «mājas», jeb «garāžas» projekti. Arī mēs tādi kādreiz bijām – pirmos divus gadus. Tad nolēmām riskēt un kļūt par profesionāliem tirgus spēlētājiem,» paskaidro Barkāns.
Viņš īpaši akcentē, ka vīna darītava Abavas piedāvā produkciju, kas ražota pēc mūsdienīgām tehnoloģijām. Šīs tehnoloģijas ir pamatā tam, ka pēdējos gados tā gūst dažādas starptautiskas godalgas.
Iedvesmojās Toskānā
Vīna darītava Abavas darbojas kopš 2010. gada. Bizness aizsākās Rīgā, Imantā, īrējot ražotnes telpas Biznesa parkā Abava. 2010. gada vasarā, pateicoties Eiropas Savienības finansiālajam atbalstam jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai, Sabiles īpašumā tika iestādīts vīnogu dārzs. Pēc trīs darbības gadiem Abavas vīna darītava tika iekārtota bijušā konservu ceha telpās Slampē, netālu no Abavas upes sākuma. Šobrīd - paralēli vīnogām - tiek audzētas arī upenes, avenes, zemenes, rabarberi un plūškoki. Ir izveidota sava ābeļu šķirņu kolekcija, kas 2014. gada rudenī pārtapa jaunā ābeļdārzā.
Ideja par savas vīna darītavas izveidi M. Barkānam un L. Barkānei radusies ceļojuma laikā Toskānā. «Abavas vīnu stāsts sākās, kad aizbraucām kāzu ceļojumā uz Toskānu, kur braukājām no vienas vīna darītavas uz otru. Mēs sēdējām kādas vīna darītavas terasē un spriedām, ka būtu forši dzīvot Latvijas laukos un darināt pašiem savu vīnu,» atceras M. Barkāns.
Jaunajiem uzņēmējiem M. Barkāns iesaka izvērtēt Latvijas mērogus - vai tie nav par mazu ambīcijām.
Biznesa fakti:
Atrašanās vieta: Tukuma nov., Slampes pag., «Kalējkrāmi»
Uzņēmuma īpašnieks: Mārtiņš Barkāns (50%), Liene Barkāne (50%)
Apgrozījums: 639 374 eiro (2017. gadā)
Peļņa: 643 eiro (2017. gadā)
Strādājošo skaits: 15 (2017. gadā)
Nozare: Sidra un citu augļu vīnu ražošana; Sēkleņu un kauleņu audzēšana
Apmaksātais pamatkapitāls: 32 944 eiro
(Avots: Lursoft)
Tev varētu interesēt arī: