Ekonomika

Globālās tirdzniecības noteikumi mainās - ar ko jārēķinās eksportējošiem uzņēmumiem?

Db.lv,26.03.2025

Jaunākais izdevums

Globālās tirdzniecības noteikumi šobrīd būtiski mainās: Eiropas loma ģeopolitiskajā arēnā ir vājinājusies, jūras kravu pārvadājumi kļuvuši pat 2,4 reizes dārgāki, bet Baltijas valstīm nākotnē ir potenciāls saglabāt salīdzinoši labu konkurētspēju citu Eiropas valstu vidū, norāda risku pārvaldības uzņēmuma “Coface” eksperti.

Ja pēdējo 30 gadu laikā starptautiskā tirdzniecība veicināja globālo integrāciju un ekonomisko savstarpējo atkarību, šobrīd pasaule piedzīvo pieaugošas ģeopolitiskās spriedzes, tirdzniecības karu un protekcionisma periodu, kas būtiski maina globālās tirdzniecības dinamiku. “Coface” analīze liecina, ka globalizācija nepazūd, bet ieiet jaunā fāzē, ko raksturo tirdzniecības bloku dominance, piegādes ķēžu stratēģiskā reorganizācija un pieaugoša valsts iejaukšanās ekonomikā.

"Coface Baltics" kredītrisku departamenta vadītājs Mindaugs Vaļskis skaidro, ka globālās tirdzniecības īpatsvars pasaules IKP stagnē jau kopš 2010. gada, savukārt sankcijas un jauni tarifi palielina tirdzniecības sadrumstalotību. 2024. gadā starptautiskā tirdzniecība pieauga par 6%, taču politisko risku dēļ izaugsme tuvākajos gados var palēnināties. Prognozes liecina, ka līdz 2026. gadam tirdzniecības izaugsme atsevišķos reģionos var samazināties līdz 2-3%.

“Mēs iesakām Latvijas uzņēmējiem, kuru ievērojamo ieņēmumu daļu veido eksports vai kuru ražošana ir atkarīga no ārvalstu piegādātājiem, rūpīgi sekot līdzi ģeopolitiskajām izmaiņām un savlaicīgi pārskatīt piegādes ķēdes un pārdošanas virzienus. Situācija var mainīties nevis nedēļu, bet dažu dienu laikā, tāpēc risku vadībai tuvākajā laikā jāpievērš prioritāra uzmanība,” uzsver M.Vaļskis.

Latvijas eksports pērn krities

2024. gadā Latvijā eksporta apjoms samazinājās par 1,9%, kamēr imports saruka par 7,4%. Latvijā eksporta struktūrā joprojām dominē koksne un koka izstrādājumi, kas veido nozīmīgu daļu no kopējā eksporta apjoma. Salīdzinājumam, Lietuva pērn piedzīvoja 7% eksporta un 8% importa kritumu, bet Igaunijā eksports saruka par 4%, savukārt imports – par 2%. Latvijas eksporta dinamiku būtiski ietekmēja samazinājums uz Ukrainu, Krieviju (kas gan joprojām bija piektais lielākais eksporta tirgus) un Baltkrieviju, taču pozitīvas izaugsmes tendences vērojamas Centrālāzijas tirgos, īpaši Kazahstānā un Tadžikistānā. Igaunijā lielākās negatīvās izmaiņas skāra minerālproduktu un mehānisko iekārtu eksportu, ko ietekmēja ekonomikas lejupslīde Somijā un Zviedrijā. Lietuvas eksporta un importa kritums galvenokārt saistīts ar reeksporta samazināšanos, savukārt vietējās izcelsmes preču eksporta apjomi saglabājās gandrīz nemainīgi – kritums bija tikai 0,3%.

Globālās ekonomikas fragmentācijas apstākļos Baltijas valstu uzņēmumiem būtiski ir savlaicīgi pielāgoties un meklēt alternatīvas piegādes ķēdes, norāda “Coface” eksperti. “Neskatoties uz algu pieaugumu, Baltijas reģions joprojām saglabā konkurētspēju Eiropas mērogā, pateicoties salīdzinoši zemām darbaspēka izmaksām. Šis faktors ļauj Latvijai, Lietuvai un Igaunijai piesaistīt ārvalstu investīcijas un nodrošināt konkurētspējīgas cenas Rietumeiropas patērētājiem un uzņēmumiem,” saka M. Vaļskis.

Ģeopolitiskie satricinājumi un piegādes ķēžu reorganizācija

Globālā tirdzniecība ir kļuvusi ārkārtīgi neaizsargāta pieaugošo ģeopolitisko konfliktu dēļ. Krievijas izolācija no Rietumu tirgiem, ASV un Ķīnas savstarpējās sankcijas un nestabilitāte Tuvajos Austrumos liek valstīm pārdomāt piegādes ķēdes un tirgus. “Coface” galvenais ekonomists Žans Kristofs Kafē norāda, ka pieaug Āzijas un Latīņamerikas loma kā jauniem tirdzniecības centriem, kamēr tradicionālie Rietumu maršruti vājinās.

Pēdējos gados ir īpaši pastiprinājusies tendence, ka uzņēmumi un valstis arvien biežāk meklē piegādes partnerus politiski tuvās valstīs, samazinot atkarību no ģeopolitiskajiem konkurentiem. Tas savukārt veicina reģionālas tirdzniecības stratēģijas, kas samazina riskus, bet palielina ražošanas izmaksas. Meksika un Vjetnama kļuvušas par galvenajiem starpniekiem starp ASV un Ķīnu – Meksikas eksports uz ASV pēdējo piecu gadu laikā ir pieaudzis par 40%, bet Vjetnama ir kļuvusi par otro lielāko mobilo tālruņu piegādātāju ASV.

Ķīna saskaras ar rūpnieciskās pārprodukcijas izaicinājumiem

Ķīna joprojām ir dominējošais ražošanas centrs, taču tās pārprodukcijas problēma pieaug. “Coface” eksperti skaidro, ka Ķīnai ir pārmērīgas jaudas automobiļu rūpniecībā, akumulatoru ražošanā un citās stratēģiskās jomās, kas veicina eksporta pieaugumu un starptautiskās tirdzniecības nelīdzsvarotību. 2023. gadā Ķīna saražoja divreiz vairāk elektrisko transportlīdzekļu, nekā tā varētu patērēt, kā rezultātā eksports pieauga par 25%. Pēdējā gada laikā Ķīnas litija akumulatoru eksports ir pieaudzis par 38%, bet elektromobiļu pārdošana ES pieaugusi par 45%, neskatoties uz ES tarifu pastiprināšanu.

ASV un Ķīnas attiecības: zaudējumi un jauni eksporta virzieni

Neraugoties uz tirdzniecības ierobežojumiem un sankcijām, ASV un Ķīna joprojām ir cieši saistītas, īpaši augsto tehnoloģiju sektorā. “Apmēram 30% ASV pusvadītāju ražošanas iekārtu eksports joprojām tiek virzīts uz Ķīnu, kas liecina, ka tuvākajā laikā pilnīga ekonomikas atdalīšanās nav reāla,” skaidro “Coface” ekonomists Aurélien Duthoit. Kopš 2017. gada Ķīnas daļa ASV elektronikas preču importā samazinājusies no 59% līdz 36%, kas nozīmē zaudējumus 150 miljardu ASV dolāru apmērā. Tomēr Ķīna veiksmīgi atradusi alternatīvus eksporta tirgus Dienvidaustrumāzijā, kur eksports pieaudzis par 55%.

Eiropas lomas vājināšanās un dārgāki jūras pārvadājumi

Eiropas Savienība (ES) saskaras ar lieliem izaicinājumiem, mēģinot atrast līdzsvaru starp ASV un Ķīnas interesēm. “Eiropas atkarība no Ķīnas precēm ir palielinājusies, savukārt, cenšoties aizsargāt vietējo rūpniecību, pieaug regulējošie šķēršļi,” saka Žans Kristofs Kafē. 2024. gadā ES noteica 50% tarifus Ķīnas elektromobiļiem, cenšoties samazināt to konkurences priekšrocības vietējā tirgū. Eiropas tirdzniecības deficīts ar Ķīnu ir sasniedzis rekordlielu atzīmi – 400 miljardus eiro, un jauni protekcionisma pasākumi ekonomiskās attiecības varētu sarežģīt vēl vairāk.

Globālā ģeopolitika maina arī fiziskos tirdzniecības ceļus. Pēc ES noteiktajām sankcijām pret Krieviju Ziemeļu jūras ceļš kļuva par alternatīvu tradicionālajam Suecas kanāla maršrutam. Tikmēr hutiešu nemiernieku uzbrukumi Sarkanajā jūrā ir likuši kuģu satiksmi novirzīt uz Labās Cerības raga reģionu, izraisot būtisku jūras kravu pārvadājumu likmju kāpumu. 2024. gadā jūras kravu pārvadājumi tādējādi kļuva pat 2,4 reizes dārgāki. Tomēr par alternatīvu loģistikas kanālu ir kļuvis dzelzceļš, ko veicināja arī Ķīnas “Belt and Road Initiative”*.

Kā norāda “Coface” ekonomisti, globalizācija turpinās, taču transformējas. Tirdzniecības bloku nostiprināšanās, piegādes ķēžu reorganizācija un tehnoloģiskā konkurence veido jaunus noteikumus uzņēmējdarbībai. "Lai saglabātu konkurētspēju, uzņēmumiem ir jāinvestē piegāžu diversifikācijā, pastāvīgi jāuzrauga ģeopolitiskās norises un elastīgi jāpielāgojas jaunajai ekonomiskajai realitātei," uzsver Ž.K.Kafē. Tiek prognozēts, ka līdz 2030. gadam globālā tirdzniecība tiks sadalīta trīs blokos: ASV un tās sabiedrotie, Ķīna un tās partneri, kā arī neitrālie tirgi, piemēram, Indija un Latīņamerika.

*Ķīnas “Belt and Road Initiative” (BRI) jeb “Joslas un ceļa iniciatīva” ir globāls infrastruktūras un investīciju projekts, kas tika uzsākts 2013. gadā ar mērķi izveidot plašu transporta, tirdzniecības un ekonomiskās sadarbības tīklu, savienojot Āziju, Eiropu un Āfriku. Tas ietver dzelzceļu, ostu, ceļu un citu stratēģisku infrastruktūru attīstību, lai veicinātu starptautisko tirdzniecību un Ķīnas ietekmi pasaulē.

Ekonomika

Centrālās un Austrumeiropas uzņēmumu reitingā iekļuvuši pieci Latvijas uzņēmumi

Db.lv,19.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālās un Austrumeiropas (CAE) reģiona "Top500" lielāko un pelnošāko uzņēmumu reitingā šogad iekļuvuši 35 uzņēmumi no Baltijas valstīm - pieci no Latvijas, deviņi no Igaunijas un 21 uzņēmums no Lietuvas, liecina ikgadējais globālās risku pārvaldības kompānijas "Coface" pētījums par ekonomisko situāciju CAE reģionā.

Latvija CAE uzņēmumu "Top500" reitingā tajā pārstāvēto uzņēmumu skaita ziņā gan Baltijas, gan CAE mērogā šogad ieņem pēdējo vietu.

No Latvijas uzņēmumiem CAE uzņēmumu "Top500" visaugstāko pozīciju - 151. reitinga vietu ieņem AS "Latvenergo". Uzņēmums, salīdzinot ar situāciju gadu iepriekš, reitingā pakāpies par 16 pozīcijām un uzrādījis apgrozījuma kāpumu 10% un pelņas kāpumu 91% apmērā. Reitingā iekļauti arī SIA "Rimi Latvia" (300. reitinga pozīcija), SIA "Maxima Latvija" (302.), AS "Elko Grupa" (311.) un SIA "Orlen Latvija" (425.).

Šo piecu Latvijas uzņēmumu apgrozījums 2023.gadā bija 6,072 miljardi eiro, bet peļņa - 452,12 miljoni eiro. Tāpat tie pērn nodarbināja kopumā 13 189 darbinieku, kas ir apmēram 1,5% no visa darbaspēka Latvijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn Baltijas valstīs būtiski pieauga pieprasījums pēc tirdzniecības kredītu apdrošināšanas – atlīdzību pieteikumu skaits palielinājās par 55,5%, bet kopējais apdrošināšanas atlīdzību apjoms pieauga gandrīz trīskārt jeb par 270%, liecina “Coface Baltics” apkopotie dati.

Vienlaikus Baltijas valstīs, kā arī visā Centrālajā un Austrumeiropā (CAE), pieauga arī uzņēmumu bankrotu skaits. Analizējot maksātnespējas datus, vislielākais pieaugums Baltijā pērn reģistrēts Igaunijā – par 12,9%, kam seko Lietuva ar 5% un Latvija ar 2%. Absolūtos skaitļos visvairāk maksātnespējas gadījumu bija Lietuvā, kur reģistrētas 1089 maksātnespējas lietas, savukārt Latvijā – 358, bet Igaunijā – 157.

Saskaņā ar “Coface Baltics” vadītāja Mindauga Sventicka (Mindaugas Sventickas) teikto, tirdzniecības kredītu apdrošināšanas tirgus Latvijā jau vairākus gadus piedzīvo izaugsmi, ko veicina pieaugošie saistību neizpildes gadījumi, maksātnespējīgo uzņēmumu skaita kāpums un pieaugošā nenoteiktība biznesa vidē. 2024. gads nebija izņēmums. "Šīs tendences ir likušas uzņēmumiem aktīvāk pievērsties pircēju maksātnespējas risku pārvaldībai un aizsargāt vienu no svarīgākajām aktīvu pozīcijām bilancē – debitoru parādus," norāda Sventickis. "Uzņēmumi arvien labāk apzinās, ka stabilas naudas plūsmas nodrošināšana kļūst par izšķirošu faktoru to darbības nepārtrauktībai, tāpēc pieprasījums pēc apdrošināšanas pakalpojumiem turpina pieaugt."

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gads Baltijas valstu ekonomikām nesīs virkni izaicinājumu, tomēr Latvijai tiek prognozēta ekonomiskā izaugsme 2% apmērā, liecina globālās risku pārvaldības kompānijas "Coface" jaunākais risku barometra pētījums.

Lietuva šogad saglabā vadošo pozīciju Baltijā ar prognozētu IKP pieaugumu 3,5% apmērā, savukārt Igaunijai prognozes ir pieticīgākas – 1,5%. Tikmēr globālā ekonomikas izaugsme šogad tiek lēsta 2,7% apmērā.

Globālā mērogā ekonomikas izaugsmes līdzsvars joprojām nosliecas par labu Amerikas Savienotajām Valstīm (ASV), nevis Eirozonai. "Atšķirība starp ASV un Eirozonas ekonomiskajiem rādītājiem galvenokārt skaidrojama ar izaicinājumiem ražošanas sektorā, īpaši automobiļu industrijā. Tomēr Baltijas valstis, pateicoties salīdzinoši mazākai atkarībai no automobiļu eksporta, demonstrēs lielāku noturību šajos apstākļos salīdzinājumā ar Centrāleiropas un Austrumeiropas ekonomikām, kā, piemēram, Čehiju un Slovākiju," skaidro "Coface" galvenais ekonomists Centrālajā un Austrumeiropā Mateušs Dadejs (Mateusz Dadej).

Ekonomika

Baltijas lielāko uzņēmumu Top50 reitingā Latvijas uzņēmums - peļņas līderis

Db.lv,13.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskās risku pārvaldības kompānijas “Coface” publicētajā Baltijas lielāko uzņēmumu Top50 reitingā šogad iekļauti 26 uzņēmumi no Lietuvas, 16 no Igaunijas un tikai astoņi no Latvijas.

Lai arī mūsu valsts uzņēmumu pārstāvniecība reitingā ir pieticīga, pelnošākā kompānija no visām reitingā iekļautajām ir tieši no Latvijas – “Latvenergo”. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, Latvijas uzņēmumu skaits reitingā pieaudzis no sešiem līdz astoņiem. Kopumā Latvijas uzņēmumi nodrošina 11,46% no reitingā iekļauto uzņēmumu kopējā apgrozījuma un 25,2% no peļņas.

Baltijas Top50 uzņēmumu kopējais apgrozījums 2023. gadā sasniedza teju 69,7 miljardus eiro, bet peļņa – 2,8 miljardus eiro. Pirmās piecas vietas šī gada reitingā ieņem Lietuvas uzņēmumi, pirmajā desmitniekā iekļuvuši arī divi Igaunijas un viens Latvijas uzņēmums.

Par Top50 reitinga līderi kļuva mazumtirdzniecības un aptieku tīklu pārvaldītājs “Vilniaus prekyba”, kura apgrozījums pieaudzis līdz teju 7,7 miljardiem eiro, bet peļņa – par 38%, sasniedzot teju 287 miljonus eiro. Otrajā vietā ierindojas enerģētikas uzņēmums “Orlen Lietuva”, kura peļņa pērn pieauga par iespaidīgiem 260%, sasniedzot 294 miljonus eiro. Trešajā vietā ir mazumtirdzniecības tīkla uzņēmumu grupa “Maxima grupė”, kuras apgrozījums pieaudzis līdz 5,8 miljardiem eiro, bet peļņa par 76,9%, sasniedzot 184 miljonus eiro. Ceturtie topā ir Lietuvas enerģētikas uzņēmumu grupas mātes uzņēmumam “Ignitis grupė", bet piektie - Lietuvas tirdzniecības uzņēmums “Maxima LT”.

Eksperti

Globālās tirdzniecības smagsvaru pārbīde – Latvija ekonomikai gan iespējas, gan izaicinājumi

Mindaugs Sventickas, "Coface Baltics" vadītājs,17.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados Latvija un Baltijas valstis spiestas iekļauties strauji mainīgā globālās tirdzniecības vidē, ko nosaka ģeopolitiskie satricinājumi, tradicionālo tirdzniecības ceļu maiņa un ekonomiskās partnerības pārbīdes. Karš Ukrainā, sankcijas pret Krieviju un augošais protekcionisms šobrīd strauji maina tradicionālās tirdzniecības plūsmas, liekot tādām valstīm kā Latvija ātri pielāgoties un meklēt jaunus tirdzniecības partnerus. Kādas pārmaiņas tas sola Latvijas ekonomikai?

Globālās ekonomiskās pārmaiņas ir būtiski ietekmējušas Latviju un tās Baltijas kaimiņvalstis, īpaši Ukrainas kara kontekstā. Latvijas atkarība no Krievijas enerģijas un degvielas importa ir krasi mazinājusies. 2024. gada pirmajā pusē Latvijas imports no Krievijas samazinājās par 14%, bet eksports uz Krieviju saruka par 54%. Vienlaikus šīs pārmaiņas atstājušas būtisku iespaidu uz Latvijas un pārējo Baltijas valstu eksportu un importu kopumā. Piemēram, Latvijas eksports kopumā šī gad pirmajos sešos mēnešos saruka par 13% (kritums par 9,3 miljoniem eiro), bet imports – par 17% (kritums par 10,6 miljoniem eiro), salīdzinot ar situāciju gadu iepriekš.