Biznesa informācijas centrs Magnetic Latvia Rīgas lidostā ir jau gadu. Tas ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktora Andra Ozola EXPO redzējums un reizē jautājums par kopēju Latvijas zīmolu
2018. gada februārī LIAA direktors A. Ozols telpas atklāšanā sacīja: «Lidostā tagad ir savs EXPO, vieta, kur sevi parādīt!» A. Ozolam desmit gadus tā arī neizdevās iegūt kontroli par EXPO izstāžu rīkošanu un Rīgas lidostā bija iespēja radīt savu zīmolu Magnetic Latvia. Stāsts par Biznesa informācijas centru Magnetic Latvia vienlaikus ir arī stāsts par cīņu, kurā A. Ozols visādām metodēm pierāda, ka viņam ir taisnība.
Pēc starptautiskā kraha
A. Ozola paziņojums pērn uzrunā medijiem bija ievērības cienīgs un nebija gluži kļūmīga amatpersonas pārteikšanās. Tas izriet gan no LIAA un aģentūras direktora iepriekšējās darbības, gan no zīmola Magnetic Latvia veidošanas pirmsākumiem. Sauklis Magnetic Latvia savu augšupeju sāka 2015. gadā, kad Eksporta forumā LIAA amatpersonas ar īpašu skubu sāka lielīt iestādes lomu eksporta veicināšanā, pārstāvniecības Pekinā, Šanhajā, Singapūrā un citviet Āzijā, kā arī sāka virzīt ideju, ka tas viss būtu liekams zem viena zīmola – Magnetic Latvia. Vēlāk, 2017. gadā, sekoja ieteikums zīmolu lietot arī citām valsts iestādēm, pašvaldībām un uzņēmumiem kā kopēju Latvijas zīmolu. Vienlaikus 2015. gads Latvijas vēsturē iezīmējas arī ar to, ka valdība nolēma valsts paviljonu EXPO izstādē Milānā neuzstādīt. Tobrīd sabiedrībā virsroku uz brīdi guva viedoklis, ka piedalīšanās starptautiskajās EXPO izstādēs ir jāpārtrauc, ka tas ir novecojis un sevi izsmēlis projekts un Latvijai ir vajadzīgs kas cits, savs un tepat. Par to liecina daudz ierakstu sociālajos tīklos. 2017. gadā apstākļi mainījās un Astanā, Kazahstānā, notika mazais EXPO. Latvija par spīti tam, ka valsts finansējuma nebija, izstādē piedalījās. Tieši togad A. Ozols un LIAA ierosināja zīmolu Magnetic Latvia piedēvēt praktiski visam Latvijā radītajam, visam, kas mums ir labs. To apstiprina arī LIAA interneta portāls Labs of Latvia, kurā šā gada februārī tika palaists zīmols Magnetic Latvia.
Magnētisma gājiens
Dienas Bizness jau iepriekš rakstīja, ka Ģirta Majora vadīto Milānas EXPO projekta tālāku nevirzīšanu 2015. gadā saistīja ar tā laika finanšu ministres un Andra Ozola sievas Danas Reiznieces-Ozolas politisko ietekmi un gribu. Rakstījām arī par LIAA vēršanos pret Aerodium līdzīpašnieku Ivaru Beitānu, kurš saistīts ar Šanhajas EXPO organizēšanu 2010. gadā. 2017. gadā mazais EXPO Astanā nepagāja bez pārsteiguma organizatoriem, kas gan plaši neizskanēja. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) izstādi organizēja par līdzekļiem, ko izdevās piesaistīt pašu spēkiem. Iespēja piesaistīt naudu bija no uzņēmējiem, kuriem izstāde interesēja. LIAA Astanas EXPO laikā sarīkoja uzņēmējiem braucienus uz Astanu Kazahstānā ar 80% lielu atbalstu biļešu iegādei – gandrīz par velti. Informāciju par šāda atbalsta noteikumiem Dienas Bizness atrada LIAA interneta vietnē.
«Salīdzinājumam – viena ārvalstu izstāde, kurā Latvijas uzņēmēji plaši piedalās, izmaksā līdz 100 tūkstošiem eiro un notiek trīs dienas, šeit mēs runājam par apmēram 400 tūkstošiem eiro trīs gadu garumā. Tas ir viens no labākajiem un pareizākajiem ieguldījumiem, kur Latvijas uzņēmumiem, ražotājiem, gaumei, mākslai un radošumam izpausties,» pērn, atklājot Magnetic Latvia, skaidroja A. Ozols.
Citās lidostās nav
Gadu pēc Biznesa informācijas centra Magnetic Latvia atvēršanas Dienas Bizness iztaujāja LIAA par rezultātiem, par atdevi, par zīmola jēgu, jo aptuveni trešdaļa no 437,5 tūkstošiem eirolielā finansējuma ir iztērēta.
«Centrs ir veidots kā Latvijas vizītkarte ar iespēju ielūkoties Latvijas uzņēmējdarbības, kultūras, inovāciju vidē un aplūkot starptautiski godalgotu ražotāju produktus. Viss, sākot no zāles noformējuma un mēbelēm līdz pat sīkākajiem interjera priekšmetiem, kafijai un tās krūzītēm, ir veidots Latvijā. LIAA klientu apkalpošanas speciālisti ik dienu konsultē par biznesa atbalsta iespējām Latvijā, uzņēmējdarbības veicināšanas aktivitātēm, tūrisma piedāvājumu, investīciju vidi. Šis centrs kalpo arī kā reprezentabla Latvijas labāko produktu un pakalpojumu ekspozīcija. Tādu neesam redzējuši nevienā citā lidostā, un apmeklētājos tas izraisa apbrīnu,» Dienas Biznesu informēja LIAA sabiedrisko attiecību speciāliste Linda Eiduka.
Arī Starptautiskās lidostas Rīga Komunikācijas vienības vadītāja Laura Karnīte apstiprināja, ka Magnetic Latvia Biznesa informācijas centrs ir unikāls un citās Eiropas lidostās telpu ar līdzīgu nozīmi neesot. «Mēs esam ieinteresēti, lai Rīgas lidostā centrs tiktu saglabāts, jo tas patiešām ir ļoti skaists un iespaidīgs. Centrs atrodas koridora vidū starp divām izejām. Pa šo koridoru iziet aptuveni puse no visiem septiņiem miljoniem pasažieru, kas mūsu lidostu gada laikā apmeklē,» sacīja L. Karnīte.
Atļaujas un garāmgājēji
Magnetic Latvia Biznesa informācijas centrs atrodas lidostas izlidošanas zonā – tas ir tur, kur cilvēki var iekļūt tikai ar aviobiļetēm. Starptautiskajā lidostā Rīga Dienas Biznesam izskaidroja, ka uzņēmējiem, kuri, piemēram, vēlētos tikties ar darījumu partneriem, ir vajadzīgas atļaujas ienākt lidostā. Piemēram, ja laikus zināms, ka biznesa partneris lidos tranzītā un stundu būs lidostā, gaidot lidmašīnu, tad atļauja jākārto jau iepriekšējā dienā. Īsāk – uzņēmējiem, kuri nekur negrasās lidot, ir šķēršļi izmantot Biznesa informācijas centra sniegtos pakalpojumus, jo bez aviobiļetes piekļuve ir krietni sarežģītāka. Aptaujājot lidostas apmeklētājus, bija vairāki piedāvājumi šādu informācijas centru izvietot pirms aviobiļešu kontroles, tomēr nevienam nebija konkrētas norādes, kur rast tik lielu telpu – 354 m2, kāda LIAA šobrīd ir lidostas izlidošanas zonā.
Sabiedrības attieksme kopumā par Biznesa informācijas centru lidostā svārstās no klajas slavēšanas, kas robežojas ar reklāmu, līdz pat nopēlumam, ironijai un minējumiem, ka centrs lidostā nevienu neinteresē un ir vien valsts līdzekļu izsaimniekošana.
Dienas Bizness pētīja, ko gada garumā par centru teikuši sociālajā tīklā Twitter identificējami cilvēki. Izslēdzot no saraksta pašus LIAA un dažādu sadarbības uzņēmumu paziņojumus, uzslavu un kritisku paziņojumu skaits ir aptuveni līdzīgs. Īpatnība, ka kritiķi ievietojuši daudz fotogrāfiju, kurās Magnetic Latvia Biznesa informācijas centrs ir slēgts un ar novilktām restotām metāla žalūzijām, tā parādot, ka viņiem tā arī nav izdevies centrā iekļūt.
Tiešās sarunās lidostā retais atzīst, ka ir laiks skatīties, kas lidostā atrodams. Tas nozīmē, ka liela daļa no 3,5 miljoniem pasažieru, kuri teorētiski varētu redzēt Magnetic Latvia Biznesa informācijas centru, ir steidzīgi pasažieri, kuru vienīgais mērķis ir nokļūt lidmašīnā.
Rezultāts Duty-Free
Kopumā pēc visdažādākajām izstādēm gada laikā ieguvums ir jauni sadarbības projekti. Par vairāku Latvijas uzņēmumu produkciju ieinteresējušies lidostas beznodokļu zonas veikali, kas ir viens no ieguvumiem, jo var nodrošināt reālu produkcijas pārdošanu.
LIAA informēja, ka Biznesa informācijas centru lidostas izlidošanas zonā uzņēmēji labprāt izmanto savu ekspozīciju veidošanai. Kopumā gada laikā centrā bijušas izvietotas 50 ekspozīcijas. Dekoratīvo sienu paneļu ražotājs SIA AW Latvia Magnetic Latvia saticis savus partnerus. «Latvijas koka būvniecības klasteris, kura biedri tiek ar lepnumu pārstāvēti informācijas centrā, šeit organizēja savu valdes sēdi,» norādīja LIAA pārstāve L. Eiduka. Šobrīd tiekot meklēti risinājumi SIA Latvijas Amerikas acu centrs un gumijas grīdu ražotāja SIA RUBRIG ekspozīciju veidošanai.
L. Eiduka uzsvēra, ka «Magnetic Latvia viesi īpaši iemīļojuši un novērtē iespēju vēl pēdējā brīdī pirms kāpšanas lidmašīnā nosūtīt saviem mīļajiem kādu no Magnetic Latvia pastkartēm. Tās tāpat kā pastmarkas iespējams saņemt Biznesa informācijas stendā un iemest Latvijas Pasta kastītē.»
Veicināt ticību Latvijai
Sociālajos tīklos jautājumu par lidostas Biznesa informācijas centra nozīmību un jēgu ir daudz mazāk par tiem, kuri prasa izskaidrot – kādēļ vispār mums ir zīmols Magnetic Latvia, kādēļ tas jāattiecina uz Latvijas eksporta precēm, investīciju projektiem, tūrisma piedāvājumu, ārvalstu izstādēm, īsāk – uz visu, kas mūsu valstī top, tapis vai jebkad tiks radīts. Atbildes ir LIAA, jo tur šis zīmols veidojies.
«Sākotnēji Magnetic Latvia tika veidots kā LIAA eksporta pakalpojumu zīmols ar LIAA darbinieku ciešu iesaisti. Pašiem LIAA darbiniekiem sauklis Magnetic Latvia ļoti patika, un tajā tika saskatīts lielāks potenciāls. Pamazām tas tika attīstīts, līdz ieguva pašreizējo veidolu,» paskaidroja L. Eiduka, piebilstot, ka Magnetic Latvia mērķis ir izcelt un popularizēt labāko, kas mums ir, – Latvijas veiksmes stāstus uzņēmējdarbībā, ekonomikā, kultūrā, sportā un ikvienā citā jomā. Saukļa nozīme ir būt par Latvijas sasniegumu, uzvaru un panākumu vēstnesi.
«Zīmola mērķis ir veicināt ticību savai valstij, tās panākumiem un nākotnei, atklāt un parādīt Latvijas pievilcību gan lielos un būtiskos projektos un norisēs, gan ikdienišķu notikumu daudzveidībā,» uzsver L. Eiduka.
Līdz šim veidotie Latvijas saukļi un zīmoli bijuši ar līdzīgu mērķi un piedzīvojuši kritiku un neatzīšanu. Zīmolu speciālisti apgalvo – lai valsts zīmols par tādu kļūtu, nepietiek vēstīt par ticību valstij, cilvēkiem ir jānotic konkrētajam zīmolam.
Labāk pateikt nevaram
Atbildi uz to, kāpēc sauklis ir tieši tāds un ne savādāks, vislabāk izskaidro A. Ozols pats forumā Magnetic Latvia Polaris 2018. gada nogalē. Uzstāšanās ieraksts atrodams interneta vietnē YouTube.
«Man ļoti patika, ka mans ministrs Arvils Ašeradens sasaistīja šo forumu ar Latvijas stāstu un Magnetic Latvia. Mēs neko labāku pateikt nevaram kā to, ka mūsu valsts ir pievilcīga. Mēs nemācējām un nemākam! Ja kāds izdomās kaut ko labāku, tad mēs to noteikti darīsim. Kāpēc šis angļu vārds, Arvil? Laimdota Straujuma mani par to tincināja Saeimā un jautāja, ar kādām tiesībām saku Magnetic Latvia, kur ir nobalsots par to, ka tā drīkst teikt. Es pazobojos, ka man ir viens priekšnieks un viņš tā īpaši neiebilst par to,» pērn forumā pašvaldību pārstāvjiem un uzņēmējiem vienkārši un saprotami izskaidroja A. Ozols. Uzstājoties A. Ozols paziņoja, ka 40 valodās magnetic nozīmē pievilcīgs.
«Viens krievu žurnālists jautāja, vai Magnetic nozīmē pievilcīga vai pievelkoša Latvija, tad arī noburkstēju, ka man tās jūsu problēmas... Man šķiet, ka Latvija ir ļoti pievilcīga,» forumā teica A. Ozols.
VIEDOKLIS
Idejai ir jābūt pirms zīmola
Jānis Endziņš, EXPO 2020 Dubaijā Latvijas komisārs, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētājs:
Es neuzņemšos spriest par Magnetic Latvia Biznesa informācijas centra atdevi, jo nav bijis iespējas iepazīties ar kādiem konkrētiem datiem par to. Nav iznācis arī runāt ar uzņēmējiem par šo centru. Kas attiecas uz zīmolu vai saukli Magnetic Latvia – vēl ir pāragri teikt, ka tas rotās EXPO 2020 Dubaijā. Mēs vēl esam pārāk agrīnā izstrādes stadijā. Atzīstu, ka arī man kā rīkotājam EXPO sauklis būs izaicinājums. Komunikācijas ideja jau ir skaidra – jautājums ir, kā to pateikt, lai strādā. Kopēja Latvijas zīmola un saukļa radīšana ir izaicinājums mums visiem. Igaunijai ir vienkāršs un iedarbīgs sauklis – e-estonia. Viņi to visi lieto, šajā laukā strādā un tiešām mēģina būt labākie e-lietās. Tas ir viens no galvenajiem kritērijiem – sauklim ir jābūt patiesam. Latvijai ir bijuši ļoti daudz un dažādi saukļi. Patiesībā to klāsts ir ļoti plašs. Lai radītu patiesu un iedarbīgu saukli, ir jāatbild uz jautājumu, kāds ir Latvijas plāns nākotnē. Tieši uz šo jautājumu drīzumā grasās atbildēt Latvijas jaunā valdība. Sāksies darbs pie Nacionālā attīstības plāna turpmākajiem septiņiem gadiem. Tad, kad ir atbilde, ko mēs grasāmies darīt, kāda būs mūsu attīstības stratēģija, tad arī būs skaidrs, ko gribam pateikt pārējai pasaulei par to, kas mēs esam un ko piedāvājam citiem. Pats uzskatu, ka centrālā ass šajā vēstījumā par Latviju ir zināšanas un talantīgi cilvēki. Viņi izšķirs, kādā Latvijā mēs dzīvosim un ko mēs piedāvāsim pasaulei. Pats nozīmīgākais kopējam Latvijas eksporta, inovāciju, tūrisma un visa cita zīmolam ir, lai tiešām visi piekristu un lietotu izvēlēto zīmolu, jo tikai tad būs kopējs vēstījums un maksimāli labs rezultāts.