Satiksmes ministrijai (SM) kā aviokompānijas airBaltic un lidostas Rīga akcionāram būtu jāspēj atrisināt strīdi starp lidostu un airBaltic, nevēršoties tiesā vai Konkurences padomē (KP), otrdien intervijā Latvijas Radio atzina KP priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme.
Viņa informēja, ka KP ir ierosinājusi lietu pēc airBaltic iesnieguma par nevienlīdzīgiem tarifiem lidostā, raksta aģentūra BNS.
Jaunzeme stāstīja, ka atšķirībā no iepriekšējās reizes, kad KP vērtēja lidostas tarifus, šobrīd lidosta ļoti aktīvi sadarbojas ar KP lietas izmeklēšanā.
«Atšķirībā no iepriekšējās reizes, šobrīd lidosta ļoti aktīvi sadarbojas, sniedz ekonomiskos pamatojumus un skaidrojumus par savu redzējumu. Iepriekšējā reizē bija tikai paskaidrojums, ka tas ir politisks lēmums,» klāstīja KP vadītāja. Jāatgādina, ka tas notika laikā, kad Satiksmes ministra pienākumus pildīja Ainārs Šlesers.
Viņai gan liekas nesaprotams abu kompāniju strīds. «Man ir grūti izskaidrot, kāpēc šajā gadījumā ir strīds starp divām vienam akcionāram piederošām sabiedrībām. Man ir grūti saprast, kāpēc šos strīdus nevar atrasināt lokālāk. Akcionāram būtu jāspēj atrisināt šis strīds, nevēršoties tiesā vai KP,» teica Jaunzeme.
Viņa gan piebilda, ka neskatoties uz uzņēmuma piederību, konkurences uzraugi vērtē iesniegumu un ir ierosinājuši lietu.
Jau vēstīts, ka savukārt Rīgas apgabaltiesa nolēmusi ierosināt lietu par zaudējumu un parāda piedziņu no "airBaltic" starptautiskās lidostas "Rīga" interesēs
Lidostas Rīga preses sekretārs Mārtiņš Langrāts aģentūru BNS iepriekš informēja, ka lidosta 19.jūlijā, Rīgas apgabaltiesā iesniedza prasību par parāda vairāk nekā 2,5 miljonu latu apmērā piedziņu no airBaltic, kā arī lūdza tiesu noteikt prasības nodrošinājuma līdzekli, apķīlājot tos maksājumus, kuri pienākas airBaltic no trešajām personām, naudas līdzekļus kredītiestādēs un citās finanšu institūcijās.
Pēc Langrāta teiktā, airBaltic parādsaistības par dažādiem saimnieciskajiem līgumiem pret starptautisko lidostu Rīga veidojušās no 2009.gada beigām un pašlaik pārsniedz 2,5 miljonus latu.
Savukārt airBaltic Rīgas apgabaltiesā ir iesniedzis prasību, kurā no lidostas vēlas piedzīt sešus miljonus latu, jo aviokompānija uzskata, ka lidosta lidsabiedrībām nepiemēro vienlīdzīgus tarifus. Aviokompānija norādīja, ka lidostas tarifi mainījās pērn 1.novembrī, taču Īrijas zemo izmaksu aviokompānija Ryanair turpina maksāt pēc iepriekšējiem tarifiem. Pēc airBaltic rīcībā esošās informācijas, Ryanair starptautiskajai lidostai Rīga maksā 4,5 eiro (3,16 latus) par pasažieri, kas ietver gan lidmašīnu nosēšanās maksu, gan virszemes apkalpošanu, gan lidostu nodevu.
Savukārt Latvijas aviokompānijai lidosta 1.janvārī palielināja virszemes apkalpošanas tarifus par 60%, un "airBaltic" kopējie izdevumi par lidmašīnu nosēšanās maksu, virszemes apkalpošanu un lidostas nodevu veido teju 10 eiro (7,03 latus) uz vienu pasažieri.
Tiesa vēl nav lēmusi, vai ierosināt lietu par airBaltic prasību. Rīgas lidostā strādā 17 lidsabiedrības, kas nodrošina tiešos lidojumus uz 81 galamērķi. Starptautiskā lidosta "Rīga" ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs.
Kompānija airBaltic veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām - Rīgas, Viļņas un Tallinas, kā arī nodrošina aviosatiksmi vairākos iekšzemes maršrutos Somijā.
airBaltic dibināta 1995.gadā, tās lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un Baltijas aviācijas sistēmas ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. Baltijas aviācijas sistēmu vienīgais īpašnieks ir airBaltic prezidents un izpilddirektors Bertolts Fliks.