Ekonomikas ministra Arta Kampara (V) jūnija paziņojumi par Latvijas nacionālo lidsabiedrību airBaltic, kuros tika izteikta neuzticība aviokompānijai, radījuši vairāk nekā 25 miljonus latu lielus zaudējumus, šodien preses konferencē atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).
(Papildināts ar Arta Kampara viedokli)
Viņš skaidroja, ka pēc negatīvajiem ministra paziņojumiem kreditoru pacietība sākusi izsīkt. Pēc paziņojuma biļešu tirdzniecība būtiski samazinājusies - par 70 000 biļešu, un kopumā tas radījis aptuveni piecus miljonus latu lielus zaudējumus.
Nosacījumu maiņa jaunu lidsabiedrības lidmašīnu iegādei radījusi vairāk nekā 20 miljonu latu zaudējumus.
Kā ziņots, jūnijā Latvijas Radio ekonomikas ministrs Kampars paziņoja, ka problēmas aviokompānijā airBaltic būtu jārisina, «agresīvā veidā pārņemot informācijas pieejamību un operatīvo menedžmentu» no pašreizējās kompānijas vadības.
Lai arī Kampars vairakkārt uzsvēra, ka airBaltic jautājums ir satiksmes ministra Auguļa kompetencē un nozares ministram jāpiedāvā problēmas risinājums, viņš turpināja kritizēt notiekošo airBaltic un neatsauca iepriekš sabiedrībā skaļu rezonansi izraisījušo paziņojumu, ka aviokompānijai draud maksātnespēja, jo pirmajos piecos mēnešos tai bijuši 18 miljonu latu zaudējumi.
«Ja ministram ir zināmi airBaltic šā gada operatīvie finanšu rādītāji, tad valdībai un sabiedrībai ir visas tiesības tos uzzināt,» komentējot satiksmes ministra šodien paziņoto, norāda ekonomikas ministrs Artis Kampars.
Pēc ekonomikas ministra domām, viss liecina, ka airBaltic vadība darbojas savās, nevis kompānijas interesēs. «Kopš šī gada marta, kad valdībai pirmo reizi tika ziņots par nopietnām finanšu problēmām aviokompānijā airBaltic, satiksmes ministrs Uldis Augulis spējis piedāvāt vien tādus risinājumus, kas būtu izdevīgi uzņēmuma privātajam akcionāram, nevis Latvijas valstij un nodokļu maksātājiem».
A. Kampars uzsver: «Nedrīkst bezgalīgi turpināties situācija, ka no valsts, kas ir vairākuma akcionārs, tiek slēpta informācija par patiesajiem finanšu rādītājiem, vienlaikus izdarot spiedienu, lai valsts uz godavārda iegulda uzņēmumā desmitiem miljonus latu.»
Kā ziņots, šodien preses konferencē satiksmes ministrs arī paziņoja, ka Ministru kabinetam rīt, 23.augustā, jāizlemj, kā palielināt Latvijas nacionālās lidsabiedrības AS Air Baltic Corporation (airBaltic) pamatkapitālu, lai dotu signālu nozarei, kompānijai, kreditoriem un sadarbības partneriem, ka valdība saprot kompānijas svarīgumu valstī un plāno tās darbību stabilizēt. Ties, pirms pāris mēnešiem Augulis uzsvēra, ka valsts vairs nevar atļauties ieguldit airBaltic.
63 miljoni latu esot nepieciešamais ieguldījums pamatkapitālā, līdz ar to jāizlemj, vai nu valstij ieguldīt pusi no šīs summas, vai jālemj par papildu akciju emisiju. Ja tas tikšot izdarīts, kompānija varot turpmāko gadu strādāt, un auditori var sniegt atzinumu par 2010.gadu un nākotnes darbību.
Lēmums esot jāpieņem ātri, jo kompānijai esot dārgi aizņemties un aizņēmumi katru dienu nesot zaudējumus. Augulis uzskata, ka galvenais ir tas, lai kompānija nezaudētu valsts daļu akciju vērtību. Viņš gan pieļāva, ka kāds varbūt, mērķtiecīgi novilcinot laiku un nepieņemot lēmumu, cenšas to izdarīt.
Kā ziņots, premjers Valdis Dombrovskis (V) 17.augustā parakstījis satiksmes ministram Uldim Augulim (ZZS) adresētu rezolūciju, kurā uzskaitīti darbi, kas jāizdara saistībā ar aviosabiedrību airBaltic, un dokumenti, kas jāiesniedz, informēja premjera preses sekretārs Mārtiņš Panke. Pēc viņa vārdiem, runa ir par uzdevumiem un dokumentiem, kas jau tikuši minēti iepriekš, tostarp nepieciešams auditēts pagājušā gada pārskats un protokollēmums, lai valdība varētu lemt par tālāko rīcību.
19.augustā premjers bija izskatījis Satiksmes ministrijas (SM) iesniegtos dokumentus par situāciju nacionālajā aviosabiedrībā airBaltic, taču viņš uzskata, ka vairāku būtisku dokumentu joprojām trūkst, informēja premjera preses sekretārs Mārtiņš Panke.
Ekonomikas ministrs uzskata, ka valdība par airBaltic pamatkapitāla palielināšanu varēs lemt vienīgi tad, ja satiksmes ministrs būs iesniedzis valdībā visus premjera rezolūcijā pieprasītos materiālus, tai skaitā auditētu uzņēmuma finanšu pārskatu, juridisko analīzi par iespējām atcelt valstij neizdevīgo akcionāru līgumu un airBaltic valdes priekšsēdētāja Bertolda Flika darbības izvērtējumu.
Kampars arī norāda uz pretrunām Auguļa teiktajā: «Vēl vasaras sākumā Auguļa kungs mēģināja pārliecināt sabiedrību, sacīdams, ka satraukumam nav pamata un aviokompānijas finanšu rādītāji ir normas robežās, turpretī tagad atklājas pavisam cita aina un ministrs pats atzīst, ka uzņēmumam 2010.gadā ir lieli zaudējumi, aviokompānijas vadītāja lojalitāte Latvijas valstij ir apšaubāma un, lai saglabātu airBaltic kā nacionālu aviosabiedrību, nepieciešamas desmitiem miljonu latu lielas investīcijas.»
Komentējot Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvju teikto, ka auditori nesniedz atzinumu, kamēr akcionāri nav pieņēmuši lēmumu par aviosabiedrības pamatkapitāla palielināšanu, Panke teica, ka valdībai, pēc premjera domām, vajadzīga pilna finanšu informācija, tostarp auditēts gada pārskats.
Panke arī informēja, ka premjers nav piedalījies sanāksmēs, kurās būtu runāts par valstij piederošo airBaltic akciju pārdošanu par 30 miljoniem latu. Arī vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Raimonds Vējonis (ZZS) un tieslietu ministrs Aigars Štokenbergs (V) aģentūrai LETA norādīja, ka šādās sarunās nav piedalījušies. Viņi arī atturējās komentēt, kādu risinājumu airBaltic jautājumā atbalsta, uzsverot, ka viņiem nav informācijas par piedāvājumiem.
Finanšu ministrs Andris Vilks (V), vaicāts, kā par valsts finansēm atbildīgais ministrs redz iespēju valstij ieguldīt līdzekļus aviosabiedrībā, ar preses sekretāres Aigas Aizpurietes starpniecību norādīja, ka neatbalsta jebkuru nepārdomātu ieguldījumu un nepieciešami pamatoti un aprēķinos balstīti pierādījumi par atdevi no šīs naudas. Viņš arī norāda, ka no SM jāsaņem precīzi dati par uzņēmumu un tikai tad varēs lemt.
Satiksmes ministra Auguļa padomnieks Artis Stucka aģentūrai LETA norādīja, ka visu valstij piederošo akciju pārdošana būtu neiespējama, jo tad airBaltic zaudētu nacionālās aviokompānijas statusu un zaudētu priekšrocības lidojumiem uz NVS valstīm. Ja kādi ministri par to sprieduši, tad viņi neko nesaprot no aviācijas, uzskata ministra padomnieks.
Pēc viņa teiktā, optimālākais risinājums būtu valstij saglabāt savā īpašumā 25,01% airBaltic akciju, ko ieteikuši arī eksperti. Īstenojot šo risinājumu, aviosabiedrības pamatkapitāls tiktu palielināts, taču valstij finansiāls ieguldījums nebūtu jāveic, teica Stucka.
Artis Kampars arī kategoriski noraida bijušā satiksmes ministra Aināra Šlesera šā rīta izteikumus par iespējamiem kandidātiem uz airBaltic valdes priekšsēdētāja amatu Bertolda Flika vietā. „Es negatavojos ieņemt šo amatu un šāds jautājums nekad nav bijis valdības darba kārtībā. Šlesera kungs par personālijām nozīmīgu uzņēmumu vadītāju amatos, acīmredzot, spriež pēc savas pieredzes un saprašanas,” uzsver A.Kampars.
Kā ziņots, SM saņēmusi neauditētu, bet airBaltic vadītāja Flika parakstītu 2010.gada pārskatu, kurā uzrādīti zaudējumi 34,2 miljonu latu apjomā. Uzņēmums arī vairākkārt norādījis uz nepieciešamību steidzami lemt par pamatkapitāla palielināšanu.
Air Baltic Corporation ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un Baltijas Aviācijas sistēmas (47,2%). Baltijas Aviācijas sistēmas vienādās daļās pieder Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited.