Jaunas nacionālās aviokompānijas dibināšana valstij izmaksātu 40 līdz 70 miljonus eiro, kas ir summa, kas pielīdzināma patlaban nepieciešamajiem ieguldījumiem airBaltic. Līdz ar to jāvērtē, vai ieguldīt uz ļoti lieliem riskiem airBaltic vai veidot jaunu nacionālo lidsabiedrību, kurā būtu pārliecība, par finanšu plūsmām.
Tā, komentējot premjera Valda Dombrovska izteikumus par to, ka paralēli airBaltic restrukturizācijas plānam tiks izvērtēta iespēja dibināt jaunu aviokompāniju, Latvijas Radio raidījumā Krustpunkti norāda satiksmes ministrs Uldis Augulis.
Jau vēstīts, ka izskanējusi informācija, ka nepieciešamais ieguldījumu apjoms airBaltic ir 50 līdz 70 miljoni latu.
Neatmet cerības glābt airBaltic
Tomēr Augulis uzskata, ka airBaltic izdosies saglābt. Jāizmaina akcionāru līgums un jāatgūst kontrole par finanšu plūsmām, lai būtu vērts investēt šajā uzņēmumā, norāda ministrs.
Vienlaikus viņš norāda, ka Flikam teorētiski būtu jābūt lielākajam zaudētājam, ja airBaltic bankrotēs, jo lielākā daļa kredītsaistību ir pret BAS. Tāpēc teorētiski viņam nebūtu jābūt ieinteresētam airBaltic bankrotā. Tiesa, saskaņā ar šodien izskanējušo informāciju par BAS patiesajiem īpašniekiem – tie ir Fliks un kāds ārvalstu pilsonis no Krievijas. Jāatgādina, ka saistībā ar neseno skandālu par it kā dzēsto pamatkapitāla akciju pārdošanu darījumā figurē Krājbankas īpašnieks Vladmirs Antonovs.
airBaltic pieder vien biroja telpas
Augulis arī norādīja, ka nezina, vai aiz airBaltic patiesā labuma guvējiem stāv kādi «latvju bāleliņi». Pie viņa arī neviens neesot vērsies ar aicinājumu lietas kārtot «kāda interesēs».
Jautāts, kas šobrīd faktiski pieder Latvijas nacionālajai lidsabiedrībai, Augulis norādīja, ka tie ir biroji. Lidmašīnas tiek nomātas un liela daļa biznesu tiek izmantoti kā ārpakalpojums no dažādiem uzņēmumiem, daļa no kuriem pieder airBaltic akcionāram SIA Baltijas Aviācijas sistēmas (BAS).
«Satiksmes ministrijai un Prudentia jāturpina sarunas ar Baltijas Aviācijas Sistēmām (BAS) par proporcionālu pamatkapitāla palielināšanu, lai gan BAS ir apstiprinājis savu gatavību nopirkt valsts akcijas. Tomēr ir būtiski atšķirīgs viedoklis par šo akciju cenu,» atzīmēja V. Dombrovskis. Konkrētu summu gan viņš neminēja. Šobrīd BAS izteicis piedāvājumu valsts akcijas iegādāties par nominālvērtību.
Savukārt satiksmes ministrs Uldis Augulis skaidroja, ka vēl ar vien no BAS nav saņemta skaidra informācija, vai viņiem ir pietiekami daudz naudas, lai proporcionāli varētu piedalīties pamatkapitāla palielināšanā.
Prudentia uzsver, ka BAS nemitīgi maina savus viedokļus, taču viņiem nav izdevies pārliecināties par to, ka BAS tagadējā brīdī atklātie akcionāri tiešam airBaltic var ieguldīt vairāk par 50 milj. Ls. Šadā situācijā viņi nevarot ieteikt valstij ieguldīt naudu airBaltic.
Jau ziņots, ka airBaltic līdzīpašnieks SIA Baltijas aviācijas sistēmas (BAS) nosūtījusi Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim (V) vēstuli, kurā atklāti BAS patiesie labuma guvēji. Viens no tiem ir airBaltic prezidents Bertolts Fliks, bet otrs - ārvalstnieks, kāda Krievijas privātpersona.
Iepriekš izskanējis, ka aiz BAS 50% īpašnieka Bahamās reģistrētās kompānijas Taurus Asset Management Fund Limited slēpjas Krievijas miljardieris un BAS kreditora Latvijas Krājbankas īpašnieks Vladimirs Antonovs.
Db.lv jau ziņoja, ka Latvijas nacionālā aviosabiedrība airBaltic trešdien, 21. septembrī, Rīgas rajona tiesā iesniegusi tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu. Tikmēr valdība šodien, 22. septembrī, pulcēsies ārkārtas sēdē, lai lemtu par situāciju.
Iekšlietu ministra pienākumu izpildītājs, tieslietu ministrs Aigars Štokenbergs trešdien izteica aicinājumu pasažieriem, kuri tuvākajā laikā ir iecerējuši lidot, izmantojot airBaltic pakalpojumus, pirms došanās uz lidostu vajadzētu pārliecināties, vai reiss patiešām notiks. Viņa rīcībā bija arī informācija par to, ka trešdien, 21. septembrī, varētu tikt atcelti 12 airBaltic reisi.
Lidsabiedrības vadītājs Bertolds Fliks DB gan noliedza, ka tiks atcelti reisi un nosauca izskanējušo informāciju par tieslietu ministra Aigara Štokenberga klačām.
Tiesiskās aizsardzības process ļauj parādniekam atjaunot spēju nokārtot savas saistības, ja parādnieks nonācis finansiālās grūtībās vai uzskata, ka tajās nonāks.
Tiesiskās aizsardzības procesu uzrauga tiesas iecelts administrators, kurš ir atbildīgs par procesa īstenošanu un likumīgu tā gaitas nodrošināšanu. Pēc sekmīgas tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanas parādnieks ir nokārtojis savus parādus un sekmīgi turpina uzņēmējdarbību.
Air Baltic Corporation ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un Baltijas Aviācijas sistēmas (47,2%). Baltijas Aviācijas sistēmas vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited.
Patlaban starp airBaltic akcionāriem - Fliku un valsti - ir saspringtas attiecības saistībā ar airBaltic finanšu stāvokli un nepieciešamajiem ieguldījumiem lidsabiedrībā.