Latvijas nacionālās lidsabiedrības airBaltic prezidents un izpilddirektors Bertolts Flikts, kurš ir arī kompānijas privātā akcionāra Baltijas Aviācijas sistēmas (BAS) līdzīpašnieks, neatbalsta izmaiņas airBaltic akcionāru līgumā, kas Latvijas valstij dotu tiesības ietekmēt uzņēmuma vadību.
Fliks intervijā LNT raidījumam 900 sekundes atzīmēja, ja viņa atrašanās airBaltic vadībā ir vienīgais priekšnosacījums turpmākajām valsts darbībām, viņš neturēsies pie sava krēsla, taču nekādā gadījumā nepiekritīs izmaiņām akcionāru līgumā, kas valstij dotu tiesības ietekmēt uzņēmuma vadību.
Viņš pauda, ka par līgumu var runāt jebkurā laikā, taču uzņēmuma vadībā ir jābūt profesionāliem cilvēkiem, nevis politiski nozīmētiem. "Uzskatu, ka uzņēmuma vadībā var būt tikai profesionāli cilvēki. Tas, kāpēc airBaltic vēl ir dzīva, strādā un ir ar izaugsmi, tas ir tikai pateicoties tam, ka kompānijā strādā profesionāli cilvēki nevis politiski ielikti cilvēki," sacīja Fliks un atzīmēja, ka tādēļ kompromisi nav īsti iespējami.
"Par lidojumu drošību nevar būt politisku kompromisu. Tādēļ ir profesionāli cilvēki, nevis politiski ielikti. Ir lietas, par ko var diskutēt, bet ir lietas, kas nav apspriežamas," uzsvēra Fliks.
Tāpat viņš pauda pārliecību, ka valsts piedalīšanās airBaltic pamatkapitāla palielināšanā nav labākais variants.
Jau vēstīts, ka valdība otrdien nolēma, ka Latvijas valsts piedalīsies nacionālās aviokompānijas airBaltic glābšanā, taču ar vairākiem nosacījumiem.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis žurnālistiem norādīja, ka piesaistītajam konsultantam - ieguldījumu brokeru kompānijai Prudentia - divu nedēļu laikā būs jāsniedz izvērtējums par labāko risinājumu tālākai rīcībai. Pēc Auguļa teiktā, tiek vērtēti divi varianti, proti, ka valsts līdzvērtīgi piedalās pamatkapitāla palielināšanā vai arī iegādājas BAS piederošās akcijas. Prudentia pārstāvji valdības sēdē šos abus risinājumus piedāvājuši kā vēlamākos.
Pēc Auguļa teiktā, noprotams, ka tiek izslēgts tāds variants, ka valsts airBaltic neiegulda naudu un paliek kā mazākuma akcionārs.
Runājot par nosacījumiem, Augulis paskaidroja, ka ir jāpanāk airBaltic vadības maiņa, jāveic grozījumi statūtos, panākot tajos Komerclikuma nosacījumus, un jāveic izmaiņas akcionāru sadarbības līgumā, lai valstij būtu lielāka ietekme, kā arī lidostaiRīga jābūt kā bāzes lidostai, kas nodrošinātu, ka kompānija darbojas Latvijā. "Ja šie nosacījumi netiek izpildīti, tad valstij sadarbība ir diezgan apgrūtinoša," atzina Augulis un piebilda - ja privātais akcionārs nebūs gatavs nosacījumus pildīt, arī valdība nevarēs pieņemt lēmumu par airBaltic glābšanu.
Ministrs pastāstīja, ka otru airBaltic akcionāru - BAS - aicinās mainīt aviokompānijas vadību, lai valstij būtu pārliecība par to, kas notiek ar kompānijas līdzekļiem un kāda ir tās tālākā attīstība. Turklāt Tieslietu ministrijai un Valsts kancelejai sadarbībā ar Satiksmes ministriju (SM) uzdots izvērtēt visus pašreizējās airBaltic vadības iespējamos pārkāpumus vai neizdarītos darbus.
Augulis uzsvēra - ja tiks pieņemts lēmums par BAS akciju iegādi, Finanšu ministrijai (FM) būs jāmeklē iespējamie risinājumi, kā nodrošināt tam nepieciešamos līdzekļus.
Arī Ministru prezidents Valdis Dombrovskis klāstīja, ka tad, kad skaidrāk iezīmēsies kāds no scenārijiem un tā iespējamās izmaksas, FM uzdevums būs izvērtēt, kā šos līdzekļus nodrošināt. Pēc viņa teiktā, valstij nav vienas vienkāršas un labas izvēles - tai jāizvēlas vai nu nodrošināt līdzdalību kompānijas finanšu situācijas uzlabošanā, izpildoties minētajiem nosacījumiem, nedarīt neko, kas savukārt var novest pie nopietnām problēmām, vai arī airBaltic šajā nelabvēlīgajā situācijā atdot kādam trešajam akcionāram vai mazākuma akcionāram. Šo scenāriju arī piesaistītais konsultants nevērtē kā vēlamu, piebilda premjers.
Jau vēstīts, ka airBaltic padome informējusi SM, ka kompānijas valde rosina airBaltic pamatkapitālu palielināt par 63,7 miljoniem latu, tostarp 30 miljoni no tiem būtu jau "Latvijas Valsts radio un televīzijas centra" un mazākuma akcionāra BAS īpašumā esošo obligāciju konvertācija. Pārējā daļa būtu samaksa naudā, kas nepieciešama, lai nodrošinātu sabiedrības turpmāku darbību un attīstību.
Tāpat ziņots, ka airBaltic neauditētie zaudējumi pērn bija 34,2 miljoni latu pretēji peļņai 2009.gadā.
Kompānija airBaltic veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām - Rīgas, Viļņas un Tallinas, kā arī nodrošina aviosatiksmi vairākos iekšzemes maršrutos Somijā.
airBaltic dibināts 1995.gadā, tā lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder airBaltic prezidentam un izpilddirektoram Bertoltam Flikam, bet vēl 50% - Bahamu salās reģistrētai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited.